Flits, flits. Waar had je de grootste kans om de pineut te zijn in 2021 als het gaat om de meeste flitsers?
Als jij je altijd netjes aan de snelheid houdt is er niets aan de hand. Maar 106 km/u rijden waar 100 is toegestaan kan je zomaar overkomen als je even niet op de snelheidsmeter let. Dan is een app als Flitsmeister in de auto hebben toch wel fijn. Ben je in elk geval wat meer bewust van de situatie en je eigen snelheid. Dat de app ook aangeeft waar de flitsers staan is natuurlijk mooi meegenomen. Puur toeval.
Het vaakst geflitst in 2021
In de Mobility Update van BNR heeft Flitsmeister de jaarcijfers gedeeld. Op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht er hoogte van Abcoude had je dit daar de grootste kans om geflitst te worden. Op dit traject werd het vaakst geflitst in 2021. Op nummer twee staat de A16 Dordrecht-Breda bij Moerdijk en op drie de Gooiseweg in Diemen.
Ook zijn de top 3 files door Flitsmeister bekendgemaakt. Op één staat de A12 Utrecht-Den Haag tussen Woerden en Nieuwerbrug met een vertraging van 137 minuten. Op de tweede plek de Oberhausen- Arnhem tussen NL grens en Duiven met 136 minuten vertraging. En op drie Breda- Rotterdam tussen Breda-west en Zevenbergschen Hoek met 131 minuten vertraging.
Robert zegt
De files op de A12 tussen de grens en Duiven passeer ik dagelijks aan de andere kant van de vangrail. Vreemd dat deze maar weinig wordt genoemd in de file berichten en toch zo hoog eindigt. Zal wel iets met de afstand tot de Randstad te maken hebben.
Flitsmeister staat bij mij standaard aan (Android device ingebouwd in het dashboard). Kost 8,99 per jaar, peanuts dus. Dat en structureel gebruik van de cruise control heeft mij al meer dan negen jaar boetevrij gehouden.
#afkloppen
nicolasr zegt
Die op de A2 is echt gemeen. Kom je net de trajectcontrole uit, geef je een klein beetje extra gas en… FLITS.
Daarom lieve kijkbuiskindertjes, gewoon overal netjes de maximumsnelheid rijden. Dat doen wij van Autoblog namelijk ook en goed voorbeeld doet goed volgen… ;-)
fmgarcia zegt
@nicolasr: Ik zou gewoon emigreren. Heb je ook geen last meer van Abcoude.
nicolasr zegt
Dat is een goed plan zeg! Dat ik daar zelf niet op ben gekomen! ;-)
rendomjoeser zegt
Ik denk dat het hier gaat om het busje dat regelmatig op het viaduct bij Abcoude staat. Maar dit is volgens mij helemaal geen flitser maar zo’n slimme camera (corrigeer me als ik het mis heb). En deze staat altijd aan de kant richting de trajectcontrole. En deze wordt in Flitsmeister inderdaad altijd als flitser gemeld.
sportabgasanlage zegt
Het doel van het ding is toch om overtredingen te beboeten, dus dat mag je van mij best een flitser noemen. Of hij nou beboet voor de snelheid, telefoon vasthouden of andere overtredingen…
rendomjoeser zegt
@sportabgasanlage: Daar heb je zeker een punt.
rendomjoeser zegt
@sportabgasanlage: Leuke discussie: wat is een flitser?
ghost zegt
Abcoude Abcoude mijn dorp aan de A2…anyhow, tegenwoordig staan de matrozen op het viaduct. Doordat er een groot bord net even voor het viaduct hangt, zie je het busje en de flitser niet staan. Maar we doen het voor de veiligheid hoor 😜
sportabgasanlage zegt
Ach, alle snelheidsduivels betalen mee aan alle (voor ons) gratis vaccins en coronasteun voor ondernemers. Het geld moet ergens vandaan komen, anders waren de belastingen nóg hoger… Linksom of rechtsom kost leven in een van de rijkste en best geregelde landen (ja, echt!) nou eenmaal geld. En met 17 miljoen donateurs is de pijn redelijk verdeeld.
petert zegt
Rond de grens bij Duitsland rijden ze nu ook wat meer ivm met de mogelijke illegale import van vuurwerk. Gisteren helaas een flinke voor mijn snelheid te pakken, aangehouden door een zwarte opel insignia.
Ot92 zegt
@petert Een zwarte Insignia station toevallig? Die zag ik gisteren op de A12 bij Duiven/Zevenaar rijden. Toen ik even wat vlotter begon te rijden ging ie gelijk met me mee. Toen weer rustiger gaan rijden, haalde ie mij in en ging ie achter een ander aan.
eunosroadster zegt
Enig voordeel van die 100km/u is dat er minder massaal op de rem gepoeierd word bij het zien van een flitser. Ooit in het 130km/u-tijdperk een flinke aanrijding zien gebeuren op de A27, omdat zo’n rara-pliesie-pet stiekem achter een bord moest gaan staan flitsen en enkele auto’s uit schrik op de rem gingen staan. Ik schrik er ook wel eens van terwijl ik geeneens te hard rijd, je twijfelt toch ff… Het was toen spits (Utrecht uit), dus veel verkeer kort op elkaar, achterligger schrikt van rem-actie en gaat vol in de ankers, 3e klapt er vol achterin, achterliggers schieten alle kanten op om uit te wijken en voila: car-bowling-galore. Flitsert ging wel toevallig direct elders een plekje zoeken i.p.v. even te informeren bij ’t ongeval… Maar alles voor de verkeersveiligheid natuurlijk. Flitsers helpen de verkeersveiligheid niet… meer undercover verkeerspolitie op de weg wel. Maar ja, dat levert netto geen geld op waarschijnlijk. Einde rant.
Wolflow zegt
@eunosroadster: het is de roverheid alleen om het geld te doen, makkelijk scoren op de snelweg
sportabgasanlage zegt
En wat doen “ze” met dat geld denk je? En een realistisch antwoord geven hè, niet het populaire (en feitelijk onjuiste) “hun eigen zakken vullen”.
Ik zal het je verklappen: van de eerste 2,5 miljoen die bij het CJIB binnenkomt, worden de toezichthouders betaald (kort gezegd: de mannen en vrouwen die handhaven en boetes uitschrijven en de apparatuur en faciliteiten die ze daarvoor nodig hebben.) Alles boven de 2,5 miljoen gaat naar de staatskas naar de pot Algemeen. Daar kan vanalles van worden betaald, zoals aflossing van de staatsschuld. zorg, onderwijs, veiligheid en justitie, Defensie, ambtenarenapparaat, en ga zo maar door.
Zonder die boetes zouden jij en ik dus meer belasting moeten betalen, want ergens moet het geld vandaan komen. Dus je moet hardrijders en andere overtreders koesteren! Die zorgen ervoor dat jij en ik een pilsje extra kunnen drinken!
sportabgasanlage zegt
1 botsing is natuurlijk anekdotische bewijs en geen argument dat alle flitsers voor onveilige situaties zorgen. Als er niet zou worden gehandhaafd en iedereen ongehinderd te hard kon rijden, zouden er veel meer ongelukken gebeuren. Zolang we ons niet aan de regels willen houden, zal er af en toe iemand een bekeuring krijgen inderdaad. Dat risico neem je nou eenmaal (want voor de kleinste bekeuring moet je op de snelweg al gauw 10km/u te hard rijden door alle correcties en meterafwijkingen).
Overigens: ik rij bijna overal wel een beetje te hard (<10km/u), en soms ook flink te hard (<50km/u), dus ik ben niet Roomser dan de Paus, maar ik zeur niet als ik daarvoor bekeurd word. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.
eunosroadster zegt
Niet zo zeer een anekdotische weergave hoor. Er is genoeg onderbouwt bewijs dat (met name mobiele) flitslocaties gevaar veroorzaken. Daar is enkele jaren terug nog veel over te doen geweest; toen een motorrijder (zeer waarschijnlijk bij het zien van een mobiele controle) in de ankers gingen en crashte, maar de betreffende agent het hazenpad koos, waardoor de motorrijder uiteindelijk het leven liet. Werd destijds veel ruchtbaarheid aan gegeven en in de nasleep daarvan werden er enkele onderzoeken naar ongevallen bij flitscontroles aangehaald. Zal vast nog wel iets van terug te vinden zijn… is al wel enkele jaren terug
sportabgasanlage zegt
Geweldig. Zowel de flitskans als filekans bij mij om de hoek staan in de top 3. Gelukkig hoef ik zelden over de A16.
Dutchdriftking zegt
Je bent ook wel een blinde vink als je die trajectcontrole op de A2 mist….
pier zegt
Gelukkig krijg je bij 106 geijkt in de 100 nog geen bekeuring ivm de ondergrens. Deze ligt bij 80 op 86km/u (dus bekeuren vanaf 87) en bij 100 ligt de ondergrens op 107km/u (bekeuren vanaf 108). Bij 130 is er geen ondergrens meer, maar heb je nog wel de meetcorrectie van 3%. Dus vanaf 136km/u kan je dan een bekeuring krijgen voor 1km/u te snel.
Shaw zegt
100, op een ‘snel’weg, nogal wiedes dat het een flitsfestijn van jewelste is, met je apparaat tussen de struiken in de berm. Diegenen die opletten en geconcentreerd rijden, rijden ’te’ snel. Demensen die zich ‘gewoon aan de snelheid houden’ zijn weinig-/zeldenrijders of lekker languit ontspannen in de autostoel zitten/hangend op hun smartphone of ander device, keuvelend met de passagiers, alle aandacht maar niet op de weg. Terwijl allang onderzocht is dat overdrijven, té lage max.snelheid op de snelweg, zorgt voor toename aantal ongelukken en verkeersdoden. Universitair onderzoek heeft aangetoond dat dit tegengestelde effect wordt veroorzaakt wanneer de limiet té ver beneden de constructiesnelheid (ontwerpsnelheid) van een snelweg ligt. Daarom: op snelwegen hoort ook gewoon overdag 120-130. Facebook.com/Overal130