In 2021 werden maar liefst 6,7 miljoen snelheidsboetes uitgeschreven in Nederland. Vijf gemeentes waren goed voor een kwart van alle bekeuringen. Waar is de pakkans het grootst en zijn de meeste boetes uitgedeeld?
Website Independer dook in de data van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en analyseerde hoeveel boetes er in heel 2021 werden uitgedeeld voor te snel rijden en waar die overtredingen dan zoal zijn begaan. Er is geen onderscheid gemaakt tussen auto’s motoren, bromfietsen en vrachtauto’s. Alles bij elkaar dus.
Wat blijkt? Vijf gemeenten zijn goed voor een kwart van alle 6,7 miljoen snelheidsbekeuringen die in een heel jaar zijn uitgeschreven. De nummer 1? Gemeente Stichtse Vecht. Voor bij wie niet meteen een lichtje gaat branden of de topografie lessen zijn weggezakt, dat is net boven Utrecht. Maarssen en Breukelen. Mooie dorpjes aan de Vecht. En aan de A2. Die snelweg is dan ook de cashcow.
Gouden trajectcontrole
De trajectcontrole op de A2, je weet wel dat vijfbaans stuk snelweg tussen Utrecht en Amsterdam, is namelijk de actiefste trajectcontrole van ons land. Niet vreemd dus dat de gemeente Stichtse Vecht waar de A2 dwars doorheen gaat met 511.630 boetes bovenaan de ranglijst staat. Je mag 100 kilometer per uur op dit enorme stuk asfalt en dat blijken veel mensen dus lastig te vinden. Dus stroomt het geld binnen bij het CJIB.
Voor de volledigheid de gehele top 5. Op nummer 2 staat de gemeente Rotterdam met 376.632 boetes voor te snel rijden. Op 3 Haarlemmermeer (327.632), op 4 Utrecht (318.020) en nummer 5 is Amsterdam (220.028).
Lucratiefste flitspaal
Bij een trajectcontrole is de pakkans 100 procent. Zeker nu zelfs bij werkzaamheden de snelheid kan worden aangepast. Bij flitspalen kun je nog afremmen. Dat deden de snelheidsduivels het slechts bij Gouda, waar de meest winstgevende flitspaal van oom agent staat. Die maakt 46.264 keer een foto van een langsrazende overtreder en deelde de meeste boetes uit.
Dat is meer dan 14 duizend keer meer dan de nummer 2 die in Zuid-Holland op Goeree Overflakkee op de N57 geld binnen harkt. Interessant genoeg is de nummer 3 weer een flitspaal in de gemeente Stichtse Vecht. Daar moet je flink opletten.
Veel te hard
Independer keek ook naar hoeveel te hard er dan werd gereden. Gemiddeld gaat het om 8 kilometer per uur te hard. Geen zware overtreding dus. Maar goed, een gemiddelde is een gemiddelde.
Ruim 80 duizend boetes zijn uitgeschreven voor overtredingen van meer dan 30 kilometer per uur overschrijding van de maximum snelheid. Die mensen hebben wel echt een probleem en niet alleen in hun portemonnee.
Bij meer dan 30 kilometer te hard binnen of buiten de bebouwde kom en bij 40 kilometer op de snelweg, krijg je niet automatisch een boete, maar een strafbeschikking. Dat is niet fijn. Die moet je namelijk acht jaar lang melden bij het aanvragen van een autoverzekering.
Verzekeraars mogen je dan bijvoorbeeld weigeren omdat je een groter risico vormt. Linksom of rechtsom, het kost je flink knaken. Want een boete volgt natuurlijk sowieso. Je bent gewaarschuwd!
Robert zegt
Laatste prent was voor 4 km te snel rijden, na correctie, op een provinciale weg. Al weer 9 jaar geleden.
#afkloppen
Johanneke zegt
De 10 baans a2 is dus goed voor ongeveer 1000 boetes per dag. Ik vind het ongelooflijk dat er zoveel mensen zijn die niet weten dat hier een trajectcontrole geldt, of te druk met andere dingen bezig zijn om de snelheid in de gaten te houden. Zullen vast ook een hoop toeristen bijzitten, maar de meesten zullen gewoon Nederlands zijn. Als alle 511k boetes op de A2 gereden zijn, is dat 1 boete voor elke 34 Nederlanders. Hoe. Dan.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke: Ik ken ze die dondersgoed weten dat er een controle is. Maar toch kosten wat het kost met 112km/h op de teller daar willen rijden, omdat je dan nét geen boete krijgt. En als iemand anders dan 111,5 rijdt nog even willen inhalen, en dan krijg je natuurlijk net wél een boete. Zelfde persoon, lekker eigenwijs, drie keer per jaar een prent op de A2.
mashell zegt
Karma is een brief uit Leeuwarden…
rutgerg zegt
Ik vraag mij wel eens af, als ik vanaf Utrecht totaan Amsterdam, de cruisecontrol op 150 zet en niet hoef af te remmen. Krijg ik dan 1 boete of meerdere….
hippopotamus zegt
Ik rijd vaak (voorheen dagelijks, nu een paar keer per week) dat stukje trajectcontrole, en ik denk dat het meerendeel toeristen zijn. Waar ik altijd 108 km/u op de cruise control (= 106 km/u op GPS = nog nooit een boete gehad) rijdt, is het vrijwel uitsluitend een buitenlands kenteken waarvoor ik opzij moet.
okdoei zegt
Een gemiddelde is een gemiddelde. Klopt.
Maar dat betekent dus als er 1 mafklapper 35 km/h te hard rijdt, er 9 anderen 5 km/h te hard moeten rijden om op gemiddeld 8 km/h te hard uit te moeten komen.
Dus de mate van hoe veel overschrijding valt mee.
pomoek zegt
Het frustrerende is dat ik mijn meeste boetes in het verleden heb mogen ontvangen voor onachtzaamheid wat de snelheid betreft. Niet eens als een idioot aan het racen maar gewoon even wat teveel gas gegeven. Cruise control is voor mij een zegen.
flatsix010 zegt
Exact. Laatst nog eentje bij het optrekken na het tanken, even te ver doorgeschoten (59km/u) en flits!
Maar juist deze ‘onschuldige’ boetes zorgen ervoor dat je bewust blijft van je snelheid en niet het idee krijgt dat alles maar kan.
heckblende zegt
moeders worden in ieder geval gewaarschuwd in Gouda
https://images0.persgroep.net/rcs/NEypjRVeF0Q5r_oNkERWsKx7Cv4/diocontent/216076650/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8
gregorius zegt
Stichtse Vecht bestaat ook pas sinds 2011. Mensen uit die buurt zullen het zelfs geeneens gebruiken: die wonen nog gewoon in Loenen a/d Vecht, Breukelen of Maarssen.
hanso zegt
Als iedere boete naar een uniek persoon zou zijn gegaan dan is even snel 6,7 miljoen snelheidsboetes op 17 miljoen inwoners dus 40% van de inwoners beboet voor snelheid. In USA zijn dat bijv. 42 miljoen snelheidsboetes op 330 miljoen inwoners dus maar 12%. van de inwoners beboet.
Met een percentage van 40% kun je je toch afvragen of we in dit land niet onredelijke/onrealistische maximum snelheden hanteren en dat dit zo grotesk is dat de staatskas er in meer of mindere mate afhankelijk van is geworden. Het doel van verkeersveiligheid zijn we dan toch compleet voorbij geschoten.
rutgerg zegt
Ja of wij Nederlanders zijn gewoon brutaal en hebben maling aan de regels… in de USA wordt je aan de kant gezet door een agent waar je geen grappen mee uit haalt als je te hard rijdt… krijg je vanzelf respect voor de sterke arm vd wet en ga je je aan de regels houden.
ritzevespa zegt
Die had ik laatst ook helaas 4km te hard op dat stuk 5 baan
Ik rij ook strukueel te hard omdat ik vind dat de meeste snelheden in dit land echt te laag zijn
Alles word 30 en 60,
Ik snap dat er veel ongelukken gebeuren maar dat is meestal de schuld van mensen die niet defensief genoeg rijden
Als motor rijder heb ik heeeeeel vaak close vals gehad en puur omdat ik al flink aan het rommen was voor de uitrit.. En ja hoor hij kijkt niet naar links en rijd toch..
100 op de snelweg is sowieso drama..
Met de hybride yaris is dat perfect maar de ouwe Mercedes draait in de 5 nog op de stappen motor 😂