Als je gaat kijken bij een particulier of bedrijf met een occasion in de aanbieding, moet je goed voorbereid zijn. Waar moet je nou eigenlijk op letten als je een tweedehands auto gaat kopen?
Stel je wensen en eisenpakket zorgvuldig samen.
Dit lijkt heel erg makkelijk, maar vaak gaat het hier mis. Zie het als boodschappen doen terwijl je trek hebt. Schrijf voor jezelf de wensen en eisen op die jij aan een auto stelt. Denk aan prijs, brandstof, maximaal aantal kilometers en welke opties je echt wil hebben. Op basis daarvan kun je een shortlist maken.
Tips: wees realistisch, houd 15% van het budget voor onvoorziene kosten,
Het mooie van Marktplaats is dat er heel veel aanbod is maar ook allerlei soorten aanbieders zijn. Elk met zijn eigen karakteristieken:
Merkdealer
De merkdealer behoeft geen betoog. Naast nieuwe auto’s verkopen ze vaak ook gebruikte auto’s. En ook deze dealers vind je gewoon op Marktplaats. Vaak zijn dit relatief jonge auto’s met redelijk weinig kilometers. Het komt geregeld voor dat auto’s van de merkdealer onder een occasion-label vallen. Dan weet je zeker dat je auto op veel punten gecontroleerd is en heb je 12 tot wel 24 maanden garantie. Eigenlijk heeft de merkdealer maar één nadeel: ze zijn verreweg het duurst.
Specialist
Deze categorie zie je in Nederland steeds meer opkomen. De Specialist houdt zich vaak bezig met één merk (bijvoorbeeld Mercedes-Benz), modellen van één concern (Volkswagen, Audi en Seat) of een bepaald type auto. Denk aan youngtimers, elektrische auto’s, supercars of Amerikaanse pickups. Qua kennis en service scheelt het niet eens zo heel veel met de merkdealer. Je hebt alleen geen erkende garanties, dus controleer bij de betreffende specialist hoe het geregeld is. Qua prijs moet je geen koopjes verwachten. De specialist is vaak goedkoper dan de merkdealer, maar het scheelt niet veel.
Keurmerk garage
In relatief korte tijd zijn er enorm veel universele garages bijgekomen. Vaak zijn het voormalig dealers waarvan hun dealerschap is verlopen c.q. ontnomen in verband met schaalvergroting. Er is vaak gewoon een showroom en werkplaats zoals bij een gewone dealer. Vaak zijn deze garages aangesloten bij een erkend label als Checkstar Network of Bosch Car Service. Qua prijzen zitten deze vaak onder de dealer en specialist. Als het om garantie gaat ben je meestal aangewezen op de Bovag garantie.
Universele handelaar
Het goedkoopste bedrijf om een auto te kopen is bijna altijd de universele handelaar. Vaak zijn de auto’s wat ouder en hebben ze meer kilometers gelopen, maar dat hoeft niet per se. Wel is het vaak zo dat je qua garantie en service het minste hoeft te verwachten.
Particulier
Als laatste optie is er de particulier. De prijzen bij een particulier zijn over het algemeen verreweg het laagst. Qua zekerheid heb je bij de particulier vaak niet eens een geschreven overeenkomst om op terug te vallen. Garantie? Alleen als er nog van een restant fabrieksgarantie sprake is.
Selecteren uit het aanbod
Dan is het tijd om een selectie te gaan maken tussen de auto’s die je wenst. Bij Marktplaats kun je ook zoeken op locatie. Dan zie je ook welke auto’s in de buurt staan, het heeft geen zin om 250 kilometer op en neer te rijden om een paar honderd euro (mogelijk) te besparen.
De volgende stap is het daadwerkelijke vooronderzoek. Het is in feite alles checken wat je vanaf je bureau of bank kunt controleren. Als je een bepaald type auto zoekt, ga op zoek naar de aandachtspunten van dergelijke auto’s. Bijna elke auto heeft er wel een paar, het is goed om deze in kaart te brengen. Dit kan via de Autoblog Aankoopadvies video’s en artikelen, waar je precies ziet waar je op moet letten. Gaat het om een héél specifieke type, dan kan het nooit kwaad om een gespecialiseerd internet forum te bezoeken. Lees ook de tests en reviews zodat je een beeld hebt wat je van de auto kunt verwachten en wat de specifieke aandachtspunten zijn.
Waar ga je jouw occasion kopen?
De tweede stap in het vooronderzoek is om de verkopende partij onder de loep te nemen. De kans bestaat dat je uiteindelijk een enorm bedrag over gaat maken, dus zorg ervoor dat je weet met wie je te maken krijgt. Naast de bedrijfspagina op Marktplaats en de score, bezoek ook even de website van de desbetreffende verkoper voor een indruk. Via GoogleReview kun je eenvoudig zien hoe het bedrijf door klanten gezien wordt. Let op: elk bedrijf heeft weleens een ontevreden klant of een juist een extreem tevreden klant: kijk dus vooral naar het gemiddelde. Wees realistisch met je verwachtingspatroon.
Eindelijk een goed beeld? Tijd om te bellen! Mailen kan ook, maar met geautomatiseerde berichten en overvolle mailboxen kan het vaak even duren voordat iemand reageert. Er zijn gelukkig goede alternatieven. Tegenwoordig hebben veel bedrijven ook een mobiele website met een directe link naar WhatsApp. Telefoneren is echter altijd het meest effect.
Telefonische checklist
Om teleurstelling te voorkomen voordat je in de auto stapt, maak even een vragenlijst / checklist voor jezelf. Welke informatie wil c.q. moet je weten voordat je gaat kijken.
- Staat de auto nog te koop?
- Is de advertentie correct (prijs, km-stand, opties die je belangrijk vindt)
- Hoe is de conditie (is er in gerookt? Zijn er deukjes, krassen, schades?)
- Onderhoudshistorie: is deze aanwezig, wanneer komt de eerstvolgende beurt?
- Is een proefrit mogelijk?
- Is een aankoopkeuring mogelijk?
Natuurlijk zal de verkopende partij de auto willen verkopen. Het is dus mogelijk dat je heel algemene antwoorden krijgt als: “Gezien de kilometerstand is de auto nog behoorlijk netjes”. Een specifieke vraag levert specifieker antwoord op. Mocht je een particulier bellen, geef altijd aan dat je belt voor ‘de auto die te koop staat’. Als het antwoord is “welke auto?”, dan weet je dat de kans erg groot is dat je te maken hebt met een handelaar die zich voordoet als particulier.
Bij een handelaar, garage of dealer is het natuurlijk ook verstandig om even te bellen. Dan kunnen zij de auto klaarzetten. Soms staat een auto helemaal achteraan in de showroom. Daar wil je niet op wachten.
Altijd proefrit bij tweedehands auto kopen!
Geef ook aan dat je graag een proefrit wil maken. Nu zijn niet alle verkopers er even happig op dat men een proefrit wil maken. Opmerkingen als : ‘Dat kan, maar dan maken we de papieren eerst in orde’, zouden direct een rode vlag moeten zijn. In principe is dat voldoende om de koop niet door te laten gaan. Soms is terughoudendheid van de verkoper wel begrijpelijk, zoals wanneer het een hele snelle, dure of zeldzame auto of een combinatie ervan betreft.
Via de RDW kan elk bedrijf groene platen aanvragen voor proefritten, dus dat excuus zou je ook moeten waarschuwen. Zorg dat je van te voren even een route hebt uitgestippeld met stadsverkeer, een stukje onverhard of klinkerweg en een stukje snelweg. Geef bij de verkoper aan welke route je gaat maken. Totdat jij getekend hebt, is het immers nog zijn eigendom.
In de stad kun je kijken hoe de koppeling werkt en of de auto prettig te manoeuvreren is en hoe de auto zich gedraagt met drempels of stoepranden. Probeer altijd een stukje onverhard te vinden (natuurlijk niet overal mogelijk). Dit hoeft niet per se comfortabel te zijn, maar het is de bedoeling dat je geen nare bijgeluiden hoort. Op de snelweg kun je voelen of de motor goed oppakt en voldoende kracht levert. Tevens kun je goed de stabiliteit en uitlijning testen. Mits verantwoord, probeer de remmen. Niet zozeer een noodstop, maar een paar keer redelijk goed remmen om te controleren of de auto niet naar een bepaalde kant trekt.
Dan het belangrijkste onderdeel: de inspectie. Dit kun je doen tijdens je proefrit of tijdens de bezichtiging van de auto. Zorg dat je zelf voldoende tijd hebt. Na werktijd ‘even kijken’ is nooit handig. Zorg dat je de afspraak maakt voor een tijdstip overdag.
Controleer de buitenkant:
- Controleer het koetswerk. Hoe zit in de auto in de lak? Zijn er krasjes? Deukjes? Komt dit overeen met hoe de auto online ‘overkwam’? Het hoeft zeker geen probleem te zijn, maar beraam wel de kosten als je het zou willen verhelpen.
- Wielen: controleer de banden op merk, type, bouwjaar en staat. Het is logisch dat de banden niet nieuw zijn, maar het liefst heb je merkbanden met een recht afgesleten profiel.
- De velgen controleren op stoepbrandschade. Controleer ook de loodgewichten: als dat tot zo’n 30 gram is, is er niets aan de hand. Heeft de auto veel plakgewichtjes of zelfs op meerdere locaties op de velg, dan is het uitbalanceren heel moeilijk gegaan en is er iets met de band, velg of naaf.
- Remmen: op de remmen kan heel snel vliegroest ontstaan. Zeker als een auto een paar weken buiten stilstaat. Met een paar keer goed remmen is dit er weer af.
- Verlichting: heel eenvoudig, check of alle lampen het doen naar behoren.
Check de motor
- Motorruimte. Ook als je niet technisch onderlegd bent, kun je wel degelijk een inspectie uitvoeren. Lekt er olie? Zitten alle draden, pijpen en buizen vast? Is er veel vocht? Is het smerig, of juist zeer glimmend en overduidelijk net enorm opgepoetst? Zit de bodemplaat er nog onder. Is het koelvloeistof mooi helder van kleur? Zit er voldoende olie in? Hoe donker is de olie?
Inspecteer het interieur:
- Opties, opties, opties. Auto’s worden telkens luxueuzer en complexer. Al deze dingen kunnen ook stuk gaan. Check dus van te voren of echt alles werkt.
- Bekleding: bij elke auto slijt de bekleding. Dat is normaal. Kijk wel of het in verhouding staat met de kilometerstand. Let bij het instappen of de stoel daar niet beschadigd is. Controleer ook de hemelbekleding, deze is bijna niet te vervangen of schoon te maken.
- Kijk in het dashboardkastje en controleer de boekjes en/of rekeningen. In sommige gevallen is er wel een mapje, maar niet met alle documenten erin. Als het boekje niet is ingevuld, controleer dan de rekeningen.
De kopende partij heeft juridisch gezien een ‘informatieplicht’. Dit betekent dat je van te voren de auto goed moet onderzoeken en dat je letterlijk moet vragen: “Heeft de auto gebreken?”. Stel deze vraag vooral bij specifieke en dure onderdelen: met name motor en bak. Zoals de koper een informeringsplicht heeft, heeft de verkoper een meldingsplicht. Dit is eveneens een reden om met minimaal een extra persoon te gaan.
Alles naar wens? Onderhandelen maar
Dan is het tijd om te gaan onderhandelen. Hierover zijn complete boeken geschreven. Op verjaardagen hoor je de mooiste verhalen over hoe iemand 30% of meer korting heeft weten te bedingen. Wees voor je zelf realistisch, uiteraard. Bepaal voor jezelf wat je een acceptabele prijs vindt. Het heeft normaal gesproken geen zin om 10.000 euro te bieden op een auto van 17.500 euro. Neem alles mee van je inspectie en proefrit. Als er dingen mis zijn, benoem deze ook. Gebruik het als een troef bij de onderhandelingen.
Let op: laat je nooit druk opleggen, als er meerdere gegadigden zijn en je daardoor onder druk een keuze moet maken. Wees dan ook niet bang om de koop aan je voorbij te laten gaan. Ook bij tactieken als: “Morgen komt er een stel uit Limburg voor kijken en als ze hem komen dan gaat ‘ie gelijk mee”, gewoon laten gaan. Het zal niet de eerste keer zijn dat de auto alsnog onverkocht blijft.
Korting, gaan voor het maximale?
Een autobedrijf heeft normaal gesproken marge tussen de verkoop- en inkoopprijs. Een gedeelte hiervan kan hij weggeven als korting of boven op de handelsprijs van de inruilauto doen. In dit geval gaan we ervan uit dat er geen inruilauto is. Maximale korting is natuurlijk fantastisch, maar wil je wel maximale korting? In sommige gevallen is dat namelijk niet het verstandigst. Probeer in plaats van maximale korting, juist een beurt, reparatie of accessoire te bedingen.
Als je een trekhaak, winterbanden, grote beurt nodig hebt en een kleine schade wil repareren, kun je dat vaak beter bij de koop bedingen. Het kost jou als particulier meer dan het de garage kost. Voor beide partijen beter, dus. Zeker aangezien je die kosten toch wel ging maken. Ook is het prettig om meteen een halfjaar onbezorgd te kunnen rijden met de auto.
Koopovereenkomst aanschaf occasion
Maak duidelijke afspraken over de beurt, APK en reparaties. Let daarbij op dat er staat dat het onderdeel ‘gerepareerd’ wordt en niet ‘er wordt naar gekeken’. Alle afspraken moeten bij aflevering goed te controleren zijn. Het kan zijn dat de verkopende partij een aanbetaling wenst. Deze moet redelijk zijn. Denk aan een relatief klein bedrag tot 250 euro. Sommige handelaren vragen een aanbetaling van 50%. Loop direct weg als dat wordt gevraagd.
Pas als alle afspraken duidelijk zijn, dan geef je een hand en teken je de papieren. Let op: een mondelinge afspraak is bindend, maar erg lastig hard te maken. Zet daarom alle afspraken op de koopovereenkomst. Als alle punten zijn behandeld kun je tekenen. Gefeliciteerd, u heeft net een auto gekocht!
Ophalen van je auto
Mochten er dingen aan de auto moeten gebeuren, zorg dat de garagehouder een realistische tijd heeft om eraan te werken. Neem bij het ophalen van de auto altijd een kopie van de koopovereenkomst mee. Het origineel laat je thuis.
Als je de auto ophaalt, controleer of alle afspraken zijn nagekomen. Mocht er iets niets goed verholpen of aangepakt zijn, maak daar dan meteen een afspraak over. Vaak moet het geld van te voren op de rekening staan of moet het betaald worden bij het ophalen van de auto. Check van te voren welke bank de verkoper heeft. Vaak kun je per direct geld overmaken. Het kan zijn dat je een tijdelijk limietverhoging moet aanvragen. Dat moet sowieso bij het pinnen van hogere bedragen. Contante betalingen dienen voorkomen te worden. Het is niet meer van deze tijd en brengt nodeloos veel risico’s met zich mee.
Sommige euvels komen pas iets later naar boven. Informeer de verkopende partij direct dat er iets mis is. Dit hoeft zeker niet expres gebeurd te zijn, dus geef altijd de kans aan de verkoper om het euvel te verhelpen. Succes!
Autoblog heeft een partnership met Marktplaats.nl . Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Marktplaats.nl
Robert zegt
Mooi overzicht. Nog een paar tips, uit eigen ervaring:
1 – probeer -als het even kan- te zoeken zonder haast. Als je bijvoorbeeld verwacht van baan te wisselen of er zit een gezinsuitbreiding aan te komen, begin dan met zoeken. Zelfs als de verandering nog maanden ver weg is. Overhaast kopen leidt bijna altijd tot teleurstelling.
2 – slinger Marktplaats aan en sla je gedetailleerde zoekopdracht(en) op. Vind je niet direct wat je wil, goeie kans dat je droomauto later alsnog in je inbox belandt.
3 – mooi, als je al zeker weet welk merk en/of model je wil, maar soms is het verstandig om enkele alternatieven niet op voorhand uit te sluiten. Veel merken bouwen onder verschillende namen ‘dezelfde’ auto, dankzij het delen van platforms en motoren.
4 – Heb je serieus interesse in een bepaalde auto, koop dan een uitgebreid kentekenrapport. Via sites en apps als Finnik en AutoWeek koop je voor een 3, 4 euro een overzicht met daarin de complete historie van vorige eigenaren, APK-keuringen, eventuele WOK meldingen, etc.. Geen kenteken zichtbaar op de foto’s? Loop er dan met een grote boog om heen.
5 – kijk naar het merk van de banden die op de wielen zijn gemonteerd. Is het een vaag merk uit China of India, dan kun je er de donder op zeggen dat de rest van het onderhoud met een geknepen budget is uitgevoerd.
6 – geef je niet zo veel om het uiterlijk van je auto? (Kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar goed.) Sluit dan schade aan de occasion niet uit. Elk jaar worden er wel auto’s beschadigd door bijvoorbeeld hagelbuien. En veel slachtoffers laten die hagelschade niet herstellen, maar pakken de vergoeding van de verzekering. Zulke auto’s koop je vaak voor 1500-3000 euro minder dan bij vergelijkbare, schadevrije auto’s.
willeme zegt
@RRRobert: thanks! Een serieus goede toevoeging!
pechweg zegt
@RRRobert: geen kenteken zichtbaar is niet per definitie fout.. kan ook een import wagen betreffen. Ik verkoop ze zelf geregeld en voor 90% van mijn klanten is het geen probleem, de overige 10% is overtuigd na het zien van de buitenlandse documenten en wijze van import.
thomasthomas zegt
Koop al 20 jaar occasions maar altijd bij een Bovag bedrijf met garantie of Merkdealer. Voor mij een gouden regel en heeft me tot nu toe nog nooit teleurgesteld.
87sandyd zegt
@thomasthomas: Bovag garantie, dat is echt zo’n wassen neus. Er zijn genoeg bedrijven met dat Bovag keurmerk wat gewoon criminelen zijn…
Ot92 zegt
Momenteel heb ik nog 3 maanden ”bovag garantie” op mijn nieuwe auto. Tot nu toe al een compleet nieuwe koppeling set gehad, alle rubbers aan de ophanging laten insmeren met vet vanwege gekraak met koud weer, motor software laten updaten + verstuivers laten checken. En als laatste, de auto 6x bij de merk dealer mogen achterlaten vanwege klachten m.b.t. de koppeling. Ondertussen is het probleem verholpen (bleek een productie fout in de drukgroep te zijn) en ben 0 euro lichter.
87sandyd zegt
@ot92: Het kan ook goed gaan uiteraard. Maar sta je niet blind op die garantie. Mijn vader had alleen maar gezeur met zijn auto. Die mensen hebben het zolang zitten rekken totdat de auto uit de garantie liep. Kon hij vervolgens als nog dik betalen.
Ot92 zegt
Dat kan inderdaad gebeuren, maar dan zijn ze bij mij aan het verkeerde adres.
Desnoods ga ik er dagelijks langs totdat ik/het probleem serieus wordt genomen.
Eerlijk gezegd is het me nog niet overkomen, ik heb wel direct contact opgenomen met de service manager toen het koppeling probleem me opviel. Ze hebben toen ook per direct een diagnose gesteld.
techniekmeneer zegt
@87sandyd: De BOVAG garantie zelf is niks mis mee, dat er bedrijven zijn die de boel verkloten dat klopt. Maar dat stralen ze dan vaak ook wel uit… Zelfde met een “RDW erkende” handelaar… Een louche handelaar is ook RDW erkend omdat hij zelf kan tenaamstellen… Gewoon kijken of het een fatsoenlijk bedrijf is, en niet naar de bordjes op de muur kijken.
87sandyd zegt
@techniekmeneer: Spijker op z’n kop
Robert zegt
@thomasthomas: ik heb bij de laatste twee occasions de garantie afgekocht. Oftewel: korting bedongen. Wel vraag ik expliciet naar eventuele gebreken of eventueel achterstallig onderhoud. In de prijsklasse waarin in koop is het meer regel dan uitzondering dat de vorige eigenaar deze vóór het uitvoeren van de grote beurt heeft ingeruild.. Vervolgens maak ik bij de eigen garage een afspraak om de auto een grote beurt te geven en alles nog eens grondig na te lopen.
toyotafortuner zegt
Is die kat op de foto de jouwe @RubenPriest?
RubenPriest zegt
@toyotafortuner: Nee ik was ergens op bezoek en mijn MX5 trok de aandacht van een poesje!
toyotafortuner zegt
Liev! Leuke foto zo!
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijk hoog 159 gehalte heeft dit artikel. Ik mis nog een belangrijke tip : Als iets te mooi is om waar te zijn, dan ís het te mooi om waar te zijn. Alle waar is naar zijn geld.
okdoei zegt
@dutchdriftking: NIET altijd waar. Anekdotisch bewijs maar goed. Ik heb al een paar keer een “too good to be true” auto aangeschaft waar uiteindelijk niet veel aan de hand was. Bij eentje viel de motor uit, een sensor van €70 vervangen en daarna geen problemen meer.
Verder nooit problemen gehad met mijn auto’s.
Het kan wel. Het is wel riskant, je moet de mindset hebben dat er iets mis is en/of mis kan gaan en het is handig als zelf wat kunt.
simonbv zegt
Let bij een geimporteerde auto altijd op twee zaken.
Het bruto BPM bedrag wat op het kenteken staat en vergelijk dat met een Nederlandse auto. Als het bpm bedrag maar een fractie is van wat zou moeten zou ik heel goed kijken of het een schade auto is geweest.
Boekjes en facturen van de auto. Vooral van de de buitenlandse tijd. Klopt het met de kilometerstand en zien de stempels er echt uit. en volledig ingevuld
hallobanaan zegt
@simonbv: wow, dit vind ik eigenlijk nog de allerbeste tip. Mijn grootste nachtmerrie zou namelijk zijn om een schadeauto te kopen. Jammer dat daar niks over staat in het artikel!
nopetrolnofun zegt
@hallobanaan: Ja wat een goede tip, natuurlijk laat iedereen zich baaien door de volledige BPM te betalen en dit niet te drukken d.m.v taxatie.
freshlife zegt
@nopetrolnofun: is tegenwoordig niet meer zo makkelijk. Bpm zal misschien iets lager zijn bij een geïmporteerde auto, maar als het echt een fractie is van een vergelijkbare NL auto, is de auto zeer waarschijnlijk met schade geïmporteerd
kevindb zegt
Nog steeds goed te doen, ik kocht een auto met wat optische modificaties en redelijk veel steenslag in het buitenland. BPM laten drukken door taxatie. Had voor die tijd 1 sleutel weggehaald en het navigatiekaartje en boekjes eruit gehaald. Alles scheelt. Auto ging toch van 3500 euro bpm normaal naar 2000 euro bpm na taxatie. Voor die 1500 euro verschil kon ik met gemak alle steenslag wegwerken. Door die steenslag kreeg ik hem ook al 1500 goedkoper dan een vergelijkbare auto dus was het voordeel al met al voor mij meer dan 2000 euro.
raoufff zegt
Doe een mondkapje op en geef geen hand bij het closen van de deal.
wimof zegt
Luister enkel naar artsen als het over covid-19 gaat.
SpeedGeek zegt
Alles staat en valt met de onderhoudshistorie. Als die niet aanwezig is haak ik al af. En het aantal eigenaren heeft voor mij een waarde.
Robert zegt
@SpeedGeek: het aantal eigenaren zegt niet alles. Als een Marktplaatsadvertentie veel eigenaren vermeldt, kan het ook zijn dat de auto in kwestie meerdere keren is doorgeschoven tussen dealers en/of handelaren. Juist daarom loont het om zo’n uitgebreid kentekenrapport op te vragen.
SpeedGeek zegt
@rrrobert: OVI.rdw toont het aantal privé/zakelijk eigenaren.
audiworker zegt
Puur een reactie op de titel van het artikel icm de foto: altijd opletten of het geen pers demo is geweest van een importeur. Ik mag met enige regelmaat rijden met pers auto’s van een sportauto merk, maar het is vaak gewoon om te huilen hoe er met zo’n auto is omgegaan met minder dan 5.000 km op de klok. De auto heeft vaak een optische staat en levenservaring die nog vele malen erger is dan een vergelijkbare auto met een nulletje extra in de kilometerstand.
hallobanaan zegt
@audiworker: of een huurauto. Nog zon horrorscenario. Staan ook vaak genoeg te koop bij de merkdealer trouwens.
dwfc zegt
Idd. Sixt pompt massa’s wagens de markt in !
kniesoor zegt
Uitstekend artikel en uitstekende commentaren.
Heel belangrijk bij alles wat je doet : steek er tijd en aandacht in, voor luiheid betaal je vrijwel per definitie.
moveyourmind zegt
Goede tips.
En als ik er nog één aan toe mag voegen: als je een cabrio koopt test dan altijd, maar dan ook echt altijd of het dak waterdicht is.
Ben een paar jaar geleden zo stom geweest om bij een bedrijf met een heel net en aardig voorkomende eigenaar een Saab cabrio te kopen en op zijn woord te geloven dat het dak waterdicht was.
Was Zaterdagochtend lekker vroeg op was gestaan met het plan de Saab weer op te poetsen alsof het een nieuwe was. Schrok me de pleuris toen ik met de tuinslang het dak af aan het spoelen was en het water net zo hard op de achterbank terecht kwam…
Gelukkig had ik hetmeestvanhetgeldterug-garantie…
Die ik bedongen had nadat ik mieterig bij hem op de stoep stond met dat lekke ding.
20klepper zegt
Verder laten ze niks doorschemeren omtrent voorkeur auto’s ( wouters porsche, renault en alfa. )
dwfc zegt
Ik koop mijn daily driver steeds nieuw, of een demowagen van de dealer met 1000 km aan 20 a 25 % korting.
Na 36 maanden verkoop ik , geen zorgen, geen problemen en de afschrijving is door de instapkorting laag !
Dat is mijn theorie.
room850 zegt
Op Rdw kan je een kenteken invoeren en de opgegeven km stand die je weet invoeren. Dan krijg je per mail of de km stand logisch is of onlogisch. En het is gratis, je moet het ff goed zoeken op de site. Ik heb zelf helemaal niks met import auto’s, alleen indien zelf geïmporteerd.
Rob zegt
Ik heb dus een hekel aan autoverkopers. Het zijn gewoon verschrikkelijk irritante mensen. Eigenlijk allemaal. Sorry autoverkopers, maar ik kan jullie niet uitstaan.
Nee, doe mij de sjacheraars waar iedereen altijd voor waarschuwt. Heb inmiddels 5 auto’s bij 5 twijfelachtige toko’s gekocht en ze deden alle 5 exact wat ik er van verwachtte. Dus de meuk bleek ook echt meuk, en de gewoon goede auto bleek ook echt de gewoon goede auto.
En bij dat soort lui geldt; komen kijken, rondje rijden en dan direct meenemen. Of niet meenemen. Als je gaat lopen zaniken over garantie, onderhoudsboekjes, profiel op de banden, gratis beurtje, aankoopkeuring, bedenktijd, etc. etc.; dan ben je aan het verkeerde adres en kun je beter naar een fatsoenlijke autoverkoper gaan. Maar voor mij geldt: lang leve de sjacheraar!
techniekmeneer zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
tmenges zegt
@Rob: nou, zo heb ik mijn eerste autootje ( Mazda 323) destijds bij een sloperij in de buurt gekocht die er een autohandeltje naast had. Fantastische auto aan gehad, en later mijn 2e auto daar dus ook gekocht ( Civic coupe) echter kwam na een week of 2 behoorlijk wat rook uit de uitlaat en de temperatuur liep nog al op. En olie zuipen als een malle. Ik terug naar die sloperij en die kerel gaf aan op zoek te gaan naar een ruil motor en ondertussen kon ik als het nodig was de olie gratis bij vullen. Na 3 weken motor gevonden en deze hebben ze daarna nog netjes ingebouwd , gratis en voor niks! Gewoon top service , juist waar je het niet verwacht!
absgsxr zegt
Nog een belangrijke tip: check indien beschikbaar het Autoblog occasion-aankoopadvies!
techniekmeneer zegt
@absgsxr: Ja, want daar krijg je advies van kantoorpikkies die alle info van internet af plukken, of het nou correct is of niet… Wat heb ik een hoop onzin in die filmpjes voorbij zien komen zeg.
willeme zegt
@techniekmeneer: Zoals? Voor de aankoopadviezen gebeurt er veel meer ‘dan van het internet afplukken’. Dat is gewoon onzin. Als we een fout maken, horen we het graag. Maar om het even tussen neus en lippen af te doen van kantoorpikkies is onjuist en te kort door de bocht.
dwfc zegt
Das een goeie … je moet eens googelen met de vraag, waarop moet ik letten bij aankoop 2de handswagens …
frank2b zegt
Supergoed overzicht!
Wanneer je geïnteresseerd bent in een bepaald type wagen, maak dan een paar proefritjes in verschillende exemplaren van dat type, zodat je een beetje vertrouwd raakt met het weggedrag en de bediening van de wagen.
En kijk ALTIJD even op een merkforum naar de verhalen die je daar aantreft. Je bent dan al snel de praktijkproblemen op het spoor, if any.
degrotemuis zegt
@frank2b Prima aanvulling, dat merkforum. Nog beter als het een (sub) forum is voor een spcifiek type. Daar vind je toch altijd genoeg dingen die niet direct in aankoopadviezen als aandachtspunt terug te vinden zijn, maar wel bovengemiddeld voorkomen. Heeft me al een paar keer geholpen in het verleden.
bsxc2 zegt
Tip: Loop weg bij ‘foute’ tuning en slechte online foto’s van de wagen.
freshlife zegt
@bsxc2: sommige particulieren kunnen wel geweldig slecht fotograferen,, maar er staan soms wel mooie auto’s
freshlife zegt
Een merkdealer of specialist zegt helaas ook weinig. Heb kromme auto’s bij bmw in premium selection gezien, en totallos auto’s bij specialisten. De laatste tijd is de Letland route ook erg populair, zie in Duitsland super veel 330i/340i’s te koop staan welke ex-salvage cars uit de USA zijn. Te herkennen aan miniscule dingen (airbag sticker op beide zonnekleppen, streepjes van milesteller), maar super moeilijk te spotten. De allerbelangrijkste tip om schade als leek te herkennen mis ik in deze lijst: trek de motorkap open kijk naar de stickers op de koplamp. Zijn deze van een ander bouwjaar dan de auto, of verschilt het bouwjaar of merk? Dan is deze unit in zijn geheel ooit vervangen en is het hoogstwaarschijnlijk schade geweest
cloverleaf zegt
Aankoopkeuring (laten) doen. Kost je
Nog geen 200e die je er wel weer uithaald. Zo niet, weet je iig wat je wel of niet in huis haalt. Ideaal.
kwakmare zegt
Iemand ervaring met Car-Outlet in Ede?
hooesi zegt
Goed stukje met ogenschijnlijk open deuren, maar toch ook wel goede punten! Maar @willeme; een hand geven, foei toch ?