Laat de Franse glorie weer herleven!
Gisteren was het dan eindelijk zover. In aanwezigheid van Renault CEO Carlos Ghosn en Bruno Le Maire, de Franse minister van Economische Zaken, werd de start van de productie van de Alpine A110 formeel geopend.
Net als de oorspronkelijke Berlinette, zal de nieuwe A110 in Dieppe, Normandië worden geproduceerd. De Renault Groep heeft meer dan 35 miljoen euro gepompt in de fabriek. De faciliteit is opgeknapt en de afgelopen jaren zijn 151 nieuwe werknemers aangenomen. In totaal werken er 392 mensen in de Alpine-fabriek. Ze werden in vier weken (140 uur) klaargestoomd voor de productiestart van de A110. Een video van de productie (zonder geluid) check je op Autojunk.
Het is de bedoeling dat er in de nabije toekomst 6.000 Alpine’s per jaar van de band gaan rollen. Van de A110 Première Edition zullen 1.955 exemplaren worden gebouwd. Renault richt zich met Alpine op de Europese markt. Volgend jaar komt het merk ook naar Japan en Australië. Een Amerikaanse launch zit er (voorlopig) niet in. De eerste leveringen van de A110 moeten in het eerste kwartaal van 2018 gaan plaatsvinden.
desjonnies zegt
De Franse glorie is gestorven na de Peugeot 406, de Twingo I en de Citroën C6.
Il n’y a plus de grandeur Francais mais des imitations Allemand, fabriqué en France.
Voici la voiture du president de la Republique :
https://static.lexpress.fr/medias_11482/w_2048,h_1146,c_crop,x_0,y_154/w_640,h_360,c_fill,g_north/v1494765058/emmanuel-macron-45_5879053.jpg
Il était une fois ………………..
http://boitierrouge.com/wp-content/uploads/2014/05/Presidentielle-04.jpg
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Geen idee wat je zei, maar de SM is schitterend!
Gulli zegt
@viezefreddyw: het heeft niet meer de Franse grandeur maar de industrie aapt nu de Duitsers na, gebouwd in Frankrijk.
Zie hier de auto van de president van de replubliek.
Het was ooit…
Tot zover mijn Frans derde klas havo ?
desjonnies zegt
@gulli:
Perfecte vertaling, chapeau !
Gulli zegt
@desjonnies: wat betekent chapeau?
desjonnies zegt
@gulli:
Peugeot LOL !
jochempie zegt
@Gulli: chapeau betekent netjes ouwe, respect
doublechevron65 zegt
@desjonnies: mais oui! ?
ramshoek zegt
@desjonnies:
Met je eens. Zo’n SM was natuurlijk een prachtig ding. De creaties welke Chapron daar van maakte waren natuurlijk nog meer speciaal.
Blijf het jammer vinden dat, toen eind 80’er / begin 90’er jaren de Japanners met hun luxemerken kwamen en er in Europa de nodige klassieke merken een wederopstanding probeerden te maken, er geen Franse partij opgestaan is die iets moois met merken als Delage of Delahaye ging doen. Een up-market niche model met extravagante styling en eigenzinnige techniek…
henkp1 zegt
@desjonnies: Je ne suis pas 100% d’accord avec toi; voire la Laguna coupé, l’Espace V et encore cette merveilleuse nouvelle Alpine A110. Pour la reste, malheureusement le marché est dominé par le marketing. Le marketing anglo-saxo et germanique alors. Le marketing qui veut craindre que les produits Allemand, Anglais et Américaine seront supérieur par rapport aux produits Français. Voire le manque de succes du Vel Satis, Avantime ou C6. Le mémoire collective a oublié la période glorieuse d’avant-guerre de la France. Dommage…
desjonnies zegt
@henkp1:
Je suis pas oublié la merveilleuse R 16, la 404 et 504, CX, même la 1100 Simca, l’industrie Français a toujours creé des voitures qui etaient avant garde, different qui ont poussé la voiture dans le fûtur et les idées Français sont adapté par tout le monde, le problème de l’industrie Française est qu’il n y personne qui pense “outside the box”
rpaolo zegt
Als ze maar geen blauwtje lopen
beefcake zegt
@rpaolo: oh nee, jij deed niet!
viezefreddyw zegt
Ik wens ze alle succes toe. Vind dat nieuwe ding erg gaaf.
ds3thp zegt
Moet zeggen dat Renault (Alpine) lekker bezig is. De A110 is een ontzettend leuke auto om te zien en schijnt ook erg goed te rijden.
Dan volgend jaar ook de nieuwe Megane RS en eind komend jaar de Trophy versie daarvan!
ericc zegt
Ik zou een Boxster 2L verkiezen boven deze Alpine. Maar moest ik kiezen tussen de Alfa 4C of de A110 dan zou m’n keuze afhangen van het rijgedrag en de zithouding.
AB zou hier een vergelijkende test kunnen doen met deze 3 wagens!
garp zegt
@ericc: ik vind het knap hoe ze dat geluid van die turbo i4 zo hebben gekregen. Heb op YouTube een paar keer geswitcht tussen de 718 en A110. En zowaar klinkt die Alpine lekkerder.
jochempie zegt
@ericc: daar mag van mij ook nog een Mazda MX-5 RF BBR bij!
cossiekiller zegt
Op de headerfoto lijkt het wel een SUV versie van de A110…
berlinetta zegt
Ik gun het ze van harte. Vind het echt een geslaagde auto.
vroaaar zegt
Mooie auto, maar is ie alleen in blauw te krijgen ofzo? Zie ook nergens een configurator om eens een beetje te stoeien met kleuren, velgen, opties. Dat de chauvinistische Fransen ‘m ongezien bestellen, kan ik nog in komen maar dat betekent nog niet dat autoliefhebbers in andere landen zo makkelijk te paaien zijn…
desjonnies zegt
@vroaaar:
Die voor Nederland, België en Duitsland zijn ook al uitverkocht, veel chauvinisten daar !
En blauw, Bleu Gordini French Blue is de kleur geweest van Alpine en de Gordini Renaults.
De A 220 Le Mans :
http://www.velocetoday.com/wp-content/uploads/2013/06/10-Alpine-A-220.jpg
De A 110 Berlinetta in de Monte Carlo :
https://assets.hemmings.com/blog/wp-content/uploads//2013/01/Renault_39203_global_en.jpg
De R12 Gordini : (het miskent talent )
https://farm9.static.flickr.com/8249/8461641289_32b497b3b6_b.jpg
Het hoort bij deze wagens zoals Rood bij een Ferrari
BaRa zegt
@desjonnies: het rood verwijst niet naar Ferrari maar naar de Italiaanse racekleuren. Net zoals blauw voor de Franse teams, groen voor de Britse en wit of zilver voor Duitsland. België heeft historisch geel, net zoals Nederland oranje heeft. Wat niet wegneemt dat deze kleur blauw fantastisch staat op een A110, zowel de oude als de nieuwe.
BaRa zegt
@bara: En eerlijk gezegd vind ik de meeste Ferrari’s niet mooi in rosso corsa. Als het dan toch moet schreeuwen, doe dan maar lekker geel. Rosso barchetta vind ik dan weer wel te pruimen. Les gouts et les couleurs…
vondick zegt
@BaRa: ik zal er over nadenken
lincoln zegt
@bara:
En bruin voor Jordanië ..
Klinkt als een raar verhaal ..
en niemand weet ook echt hoe het ontstaan is ..
Maar blijkt echt waar te zijn ..
henkp1 zegt
@lincoln: Jawel hoor. Het is ontstaan doordat er vroeger geraced werd met landenteams, net als bij de wk-voetbal bijvoorbeeld. En hé da’s gek: Nederland speelt in oranje shirtjes, Frankrijk in blauwe, Duitsland in witte….
In ieder geval elk land gebruikte toen een kleur (zoals bara aangeeft) zodat het duidelijk te zien was voor welk land de auto’s uitkwamen. In de jaren ‘60 werden de landenteams vervangen door privé teams die de kleuren van de sponsoren droegen/dragen.
Oranje was overigens voor Spanje, Nederland deed vroeger niet echt mee in de autosport.
henkp1 zegt
@vroaaar: Rustâgh…. Het binnen vijf dagen uitverkochte introductiemodel, 1955 stuks, was verkrijgbaar in blauw, zwart of wit. De hele configuratie van die auto is door Alpine al gedaan, interieur, opties, wielen, allemaal al klaar,. Enkel de kleur was te kiezen. Straks komen er twee uitvoeringen van en kan men de auto meer configureren voor wat betreft keuze uit meerdere kleuren, opties en wielen. En vermogens. Nog even geduld!
prop zegt
Waar komt de verwacthing vandaan dat dit een succes wordt?
ikschrijfookoverautos zegt
Blinde liefde en hoop…?
kniesoor zegt
@prop:
Fingerspitzengefühl.
° sorry, heb hier geen franse vertaling voor . . . °
henkp1 zegt
@amghans: ‘joie de vivre’
Haha, in dit geval dan.
(Genieten van het leven)
henkp1 zegt
@prop: ‘common sence’
Ieder weldenkend mens wil natuurlijk zo’n auto!
Daarvan blijven over de mensen die zich de auto kunnen permiteren en de rest is een optelsom. Voilà, makkelijker kan het niet.
Dutchdriftking zegt
Leuk, komt er ook een luxe coupé a610?
robbie123 zegt
Een gelijmd aluminium chassis…. Had de Lotus Elise al 20 jaar geleden en is natuurlijk al weer helemaal achterhaald. De Alfa 4C pakt dat modern aan met een carbon chassis en die is al drie jaar op de markt. En eigenlijk is de oude Alpine véél mooier
BaRa zegt
@robbie123: luchtbanden zijn dan ook achterhaald, want ze bestaan al sinds 1841…?
henkp1 zegt
@robbie123: Hoezo achterhaald? Er zijn lijmen en tapes in de handel die veel betere verbindingen kunnen maken dan traditionele methoden als schroeven, spijkeren of klinknagelen. En zelfs betere alternatieven zijn voor lassen. Is allemaal nogal technisch, moet je je maar eens in verdiepen.
alassad zegt
4 weken, totaal 140 uur? 35 uur per week… de arme stakkers, zullen wel doodop zijn.
BaRa zegt
@alassad: er zijn meer dan genoeg studies die aantonen dat werkdagen van meer dan 6 uur niet ‘werken’. Eenmaal de 6 uur voorbij neemt je efficiëntie af. Om het anders te zeggen: als baas naai je vooral jezelf als je je werknemers langer dan 6 uur per dag geconcentreerd laat werken. Zo bekeken zijn de Fransen gewoon heel erg slim. Toegegeven, het gaat hier dan vooral over mentaal inspannend werk. De resultaten voor fysiek werk zijn anders. Maar dat neemt niet weg dat het systeem van Henry Ford met z’n 8 uur per dag niets te maken had met efficiëntie, maar alles met de balans tussen ‘meer laten werken’ en ‘fouten en ongelukken tot een aanvaardbaar peil beperken’. Het was vooral een boekhoudkundig gegeven. Dat het toevallig ook een derde van een dag is, kwam goed uit voor ploegenverband. Overigens is in Nederland de werkweek bij banken 36 uur, in Frankrijk 35. Scheelt dus nauwelijks. En nu we het toch over landgemiddeldes hebben: ik ken heel wat Duitse IT-bedrijven waar ze 6 uur per dag hanteren – maar dan wel met volle concentratie. Aan het einde van de werkmaand schijnt dat blijkbaar productiever te zijn.
lincoln zegt
@bara:
Stukadoors metselaars tegelzetters lassers enz. zijn ook geen 8 uur per dag productief ..
6 uur is veel ..
Rest is logestiek schoonmaak reken en regelwerk ..