Niet zo mooi, wel retesnel.
McLaren weet donders goed dat het in Genève een fraaie rits dikbolides kan tonen aan de wereld. De omstreden crème de la crème van de line-up is de Senna. Ondanks dat ze allemaal al lang en breed zijn verkocht, voor bedragen tussen de 750.000 en 2 miljoen pond, weten we er nog niet bijzonder veel vanaf. Nu de Autosalon bijna exact een maand van ons is verwijderd, achten de Britten de tijd rijp om de Senna nog verder te introduceren.
De Senna (hier in het wild), waarvan er slechts 500 worden gebouwd, heeft een 4-liter twin-turbo V8 die goed is voor 800 pk en 800 Nm aan koppel. Oud nieuws, hoor ik je zeggen, en dat klopt. McLaren onthult vandaag echter wat deze cijfers precies kunnen wanneer ze zich op het asfalt bevinden. De 1.198 kg wegende McLaren Senna schiet, deels dankzij de supersnelle zevenbak met dubbele koppeling, in 2,8 seconden naar de 100 km/u. Nog idioter is het feit dat de Senna slechts 6,8 seconden nodig heeft om van stilstand naar de 200 km/u te knallen. Een kwartmijl doet hij in 9,9 seconden. Zijn topsnelheid van 340 km/u is dan ook geen verrassing.
Het zal je misschien zijn opgevallen dat de Senna behoorlijk fan is van het getal 800. Zowel het aantal paardenkrachten als het koppel blijven steken op 800, maar McLaren trekt de lijn nog iets verder door. De breinbrekende aerodynamica maakt van de auto misschien geen fotomodel, op het circuit ontpopt hij zich tot een ware atleet. McLaren hanteert de filosofie function over form, en dat is absoluut wat waard.
Althans, dat lijkt onvermijdelijk, aangezien de wagen ruim 800 kg aan neerwaartse druk produceert bij 250 km/u. De achtervleugel, die slechts 4.87 kg weegt, produceert ruim 100 keer zijn eigen gewicht aan downforce. Daarbij weegt het totale aantal koolstofvezel panelen op de auto slechts 60 kg. McLaren heeft per bolide tenminste 300 bouwuren nodig.
De McLaren Senna debuteert op 6 maart op de Autosalon in Genève.
berlinetta zegt
Wat is deze auto toch lelijk. Ik weet dat het allemaal functioneel is en zo, maar 99% van de kopers kan toch niet alles uit deze auto halen. Ik heb hetzelfde bij een GT2/3 RS. Overal flapjes en spoilers waarmee je in mijn ogen voor lul rijdt als je er geen gebruik van kan maken.
goodolddays zegt
@berlinetta: exact!
lekkerlinksrijden zegt
@berlinetta: je MOET naar een circuit met deze auto want op de openbare weg is het geen doen vrees ik. Dit is geen auto meer maar een monster, krijgen de kopers er ook een cursus bij en racelicentie wat de gemiddelde bestuurder kan het potentieel van deze Senna niet benutten.
berlinetta zegt
@lekkerlinksrijden: Ja dat is ook wel weer zo, de gemiddelde koper zal zeker wel flink gaan trainen op een circuit. Daar kan ik me wel in vinden.
cloverleaf zegt
@berlinetta: de gemiddelde koper zet hem in de schuur en verkoopt hem weer door voor meer pecunia’s vrees ik…
berlinetta zegt
@cloverleaf: Ja als eigenaar is dat je goed recht uiteraard, maar het doet me pijn aan mijn autohart als ik dat zie.
occasiefapper zegt
@berlinetta: Zou dit dan de eerste auto zijn waarbij een bodykit van Novitec, Liberty walk en consorten het uiterlijk zal opknappen?
berlinetta zegt
@occasiefapper: Ik verwacht niet dat er ook maar 1 tuner is die hieraan gaat sleutelen. Daarvoor lijken de auto’s me te waardevol. Bovendien kan ik me ook niet voorstellen dat die tuners het werk van McLaren beter kunnen doen.
occasiefapper zegt
@berlinetta: Expect the unexpected. Volgens mij geldt bij dit soort bedragen bekijks > verstand. Mansory o.i.d. zal er wel raad mee weten.
berlinetta zegt
@occasiefapper: Ja wellicht dat er een of andere gekke Rus of Arabier tussen zit die het niet kan laten om zijn Senna weer aan te passen. Ik had het in ieder geval niet gedaan als ik er eentje had. Ik zou het sowieso niet zo snel doen bij een supercar. De fabrikanten steken zoveel geld in R&D dat ik me niet kan voorstellen dat een tuner dat zomaar even kan verbeteren.
raym zegt
@berlinetta: Vond het ontwerp van mclaren als niks maar, deze is echt heel lelijk.
Breinstein zegt
En wat maakt deze auto precies een ‘Senna’? Zijn er verwijzingen naar zijn Formule1 auto’s of iets dergelijks, of is het puur een marketingpraatje om een tracktool te verkopen.
ikschrijfookoverautos zegt
@breinstein: Jawel, jawel. Ik quote:
“McLaren pioneered carbon fibre technology in Formula 1 and the Monocage III carbon structure at the centre of the McLaren Senna can trace its lineage back to 1981 and the McLaren MP4/1, the first carbon Formula 1 racing car.”
en
“The braking system is the most advanced ever fitted to a McLaren road car. Each CCM-R carbon ceramic brake disc takes seven months to create and has cooling vanes machined into the disc, rather than moulded. The Formula 1-inspired front calipers are a super-stiff monobloc design to maintain pedal feel and feature six ventilated pistons to reduce temperatures.”
ghdh zegt
@Breinstein: Het zal in ieder geval niet de motor zijn?
mausk zegt
@breinstein: de mclaren senna is gemaakt in samenwerking met Bruno Senna, het neefje van Ayrton Senna. Vandaar dat de auto de naam senna heeft gekregen.
E34M5Touring zegt
Ben benieuwd naar de circuit tijden. De 720S is onlangs getest door Pobst op Willow en was daar bijna een seconde sneller dan de toenmalige recordhouder (Porsche 918). Op straatbanden ook nog. Dan zal dit helemaal wel een bizarre tijd worden. Wel een ongelofelijk lelijk ding als je het mij vraagt, maar goed. Het zal ongetwijfeld bloedjesnel worden. Overigens vond ik 1 ding wel interessant aan het Motortrend vergelijk, zowel de Viper als de Corvette ZO6 hadden dezelfde griplevels. 3 van de 5 auto’s die meer dan 1G wisten te halen, niet slecht voor twee Yanks ‘die alleen maar rechtdoor willen’. En voor 1/3e van de prijs van de Mclaren.
viezefreddyw zegt
@e34m5touring: Yanks worden al heel lang ondergewaardeerd. Ook nog eens vaak door mensen die geen flauw idee hebben waarover ze praten. Geen ervaring met Amerikaanse auto’s maar “ik las het ooit eens iets over een Corvette C4 en Ford Mustang uit 1985 dat ze geen bochten konden nemen dus geen enkele Amerikaan kan dat”.
E34M5Touring zegt
@viezefreddyw: Oh stond er zelf ook wel van te kijken, wist wel dat beide een goed platform hebben maar ze konden beter meekomen dan ik dacht. Op meerdere onderdelen deden ze niks onder voor de 720S. En waar wel waren de verschillen ook niet schokkend, 100sten van een seconde. Deze Senna zal dan helemaal wel een beest zijn met dat soort dingen. Zo weinig gewicht, dat zal me wat worden.
trustmeiamanengineer zegt
Ik blijf het een raar (en lelijk) compromis vinden. De ideale track wagen, maar dan voor de openbare weg.. waarom? En dan ook nog in een enorme oplage, voor een enorm bedrag. Slimme jongens daar bij McLaren.
zwannes zegt
Doet me denken qua looks aan Pagani…
atrak zegt
@zwannes: Het verschil zit hem in het feit dat een Pagani wel mooi is.
bohica zegt
@zwannes: mij meer aan een gumpert
skinnybmw zegt
Functioneel lelijk, voor de mooi koop je maar een 720S. Dit ding gaat iig hele snelle tijden neer zetten, wat een beest!
berlinetta zegt
@skinnybmw: “Voor de mooi koop je maar een 720S.” Wat kunnen smaken toch verschillen ;)
skinnybmw zegt
@berlinetta: Je vindt deze dus mooier dan een 720S qua design, begrijp ik? Er zijn weinig race-auto’s echt mooi, vind ik. Puur door alle functionele vleugels en spoilers. Er zijn uizonderingen, zoals de Porsche 917. Maar over het algemeen is het meer voor downforce dan voor de looks. Ik hou er wel ontzettend veel van, omdat het ook een brute look geeft. Ik zal deze Senna ook altijd verkiezen boven de 720S.
berlinetta zegt
@skinnybmw: Nee ik vind ze allebei erg lelijk. Maar bij een auto voor de mooi denk ik ook niet aan een racer. Dan denk ik eerder aan een Aston, een F-type of een Alfa 8C. Niet de beste auto’s, maar dat hebben ze ook niet nodig. Maar nogmaals, smaken verschillen en daar is ook helemaal niks mis mee!
skinnybmw zegt
@berlinetta: Ben het helemaal met je eens maar vind de 720S nog wel te pruimen vergeleken met de Senna. Ik ging gemakshalve even uit van het shoppen bij McLaren en niet bij een ander merk.
berlinetta zegt
@skinnybmw: Ik ben sowieso geen fan van McLaren’s. Ik vind alleen de 570GT best mooi. De rest heb ik echt niks mee. Het zijn ongelooflijk snelle auto’s, maar ik heb meer met rijplezier dan met de beste cijfers. Bovendien wil het oog ook wat.
occasiefapper zegt
@skinnybmw: 720 is in mijn optiek ook niet echt een looker. Er zijn in dat segment auto’s die mooier smoelen.
Edge zegt
Toch wel grappig dat er een heel legertje aerodynamicaspecialisten en andere engineers nodig is om 800kg aan downforce te genereren met allerlei spoilers en flapjes en tunneltjes. Je schoonmoeder op de achterkant vastbinden is veel goedkoper en drukt net zo zwaar op de assen.
berlinetta zegt
@edge: De vetkwabben fungeren dan wel weer als een parachute en dat moet je ook niet hebben.
redneckdarian zegt
Zulk afgeronde getallen vind ik altijd maar raar. Het kan niet toevallig zo zijn dat dit de maximum haalbare prestaties zijn. Oftewel ze houden in, wat bij een dergelijk auto niet zo zou moeten zijn.
ikschrijfookoverautos zegt
@redneckdarian: Dat ze (misschien) 1.200 pk uit het blok zouden kunnen trekken, wil niet zeggen dat ze het ook moeten doen. Je moet ergens een balans zien te vinden waarbij de auto nog enorm krachtig is, maar niet onbestuurbaar wordt.
redneckdarian zegt
@ikschrijfookoverautos: Dat snap ik, anders krijg je van die taferelen als vroeger in de F1; sub 2 liter motoren met 1500+ pk die minder dan een kwalificatie meegaan.
Maar dan nog, de meest ideale waarde is ’toevallig 800 pk en 800 nm’s’? Afgeronde cijfers ontstaan niet (vaak), die bepaal je.
ikschrijfookoverautos zegt
@redneckdarian: Ja precies! Ach ja, je weet wat ze zeggen: toeval bestaat niet :)
retsok zegt
300 uur is echt superweinig!
kukuk zegt
Lelijk doch indrukwekkend. Dat paneel met scherm lijkt uit een Mégane getrokken te zijn…
maxidyne zegt
Beetje in dezelfde geest als de Gumpert Apollo, functie voor vorm.
gwnbmw zegt
ben ik de enige die het wel wat vind hebben, zo brute auto?
ikschrijfookoverautos zegt
@gwnbmw het is absoluut een brute auto, alleen esthetisch gezien vind ik hem niet zo tof. Aan de andere kant kan ik wel zeggen dat het hogere doel hier zonder meer steengoed rijgedrag is, en dat telt in dit geval vele maken meer mee. Buitenkant zie je toch niet als je erin rondscheurt ;)
eaudi zegt
Een F40 deed 0-200 in 12 seconden. We hebben dus plm 30 jaar nodig gehad om dat (bijna) te halveren.
Doe mij toch maar de F40.
bassx zegt
@eaudi: En te bedenken dat de meer dan 25 jaar oude McLaren F1 er slechts drie seconden langer over doet dan deze Senna.
Edge zegt
edit-touché, gefixt.
jorden zegt
Ik zou hem echt graag een keer zonder die spoiler willen zien, want ergens zit beste een mooie lijn in de auto (ver weg verstopt)
hassani zegt
Beetje flauw dat ze er dan geen 800 van maken
barry355gtb zegt
Wel weer een lelijke hypercar, maar werkelijk een serieus snel apparaat zeg. Heb zelf heel weinig met dit McLaren en ik zie liever een prachtige Ferrari of Pagani. Toch is deze Senna uitvoering serieus snel en kompetent, die als trackday vervoer hoge ogen zal produceren.
woudloper zegt
Ik zou graag beelden van de board meeting zien waarbij ze de keuze maakten tussen mooi én enerzijds, en gatlelijk en supersnel anderzijds.
Mocht die spoiler lager en meer naar achter staan, het was waarsch al een stuk aangenamer om naar te kijken.
woudloper zegt
@woudloper: mooi en snel*