Is de Cybertruck nou briljant of gewoon lelijk? Dat kun je binnenkort voor jezelf bepalen, want de Cybertruck is te bekijken op verschillende locaties in Nederland.
De Cybertruck is zonder twijfel een van de meest controversiële auto’s van de laatste 20 jaar. Om deze auto echt goed te beoordelen zou je ‘m misschien eens een keer in het echt moeten zien. Dat kan binnenkort, want de Cybertruck maakt zijn opwachting in Nederland! Dat wist je misschien al, want gisteren werd op de A16 een Cybertruck achterop een trailer gespot. Daar kunnen we nu wat meer over vertellen.
De Cybertruck is in alles afgestemd op de Amerikaanse markt, maar Tesla wil nu ook Europa kennis laten maken met deze monsterlijke pick-up. Daarom zal de Cybertruck (of eigenlijk meerdere Cybertrucks) een rondreis maken door Europa. Tesla noemt dit de Cyber Odyssey.
Uiteraard wordt Nederland daarbij niet overgeslagen. De Cybertruck zal op vier verschillende locaties in Nederland te bewonderen zijn, op verschillende data. De Cybertruck zal voor het eerst te zien zijn bij Tesla Eindhoven op 25 en 26 juni.
Hieronder de locaties en data waarop de Cybertruck te bezichtigen is (ook voor onze Belgische lezers):
- Eindhoven: 25-26 juni
- Den Haag: 28-29 juni
- Amsterdam: 1-4 juli
- Utrecht: 5-6 juli
- Brussel (Drogenbos): 17-18 mei
- Brussel (Zaventem): 21-22 juni
Een proefritje maken is er helaas nog niet bij, want de Cybertruck heeft nog geen Europese typegoedkeuring. En het is nog maar de vraag of die er überhaupt gaat komen. Er zitten nogal wat haken en ogen aan om een 3.104 kg wegend gevaarte met allerlei scherpe hoeken goedgekeurd te krijgen.
Tesla belooft daarom ook nog niks. Tesla Nederland zegt alleen dat er “geen specifiek tijdpad aangekondigd is voor het starten van leveringen buiten Noord-Amerika”. Wellicht wil Tesla met deze ‘Cyber Odyssey’ eerst eens even peilen hoeveel animo er precies is in Europa.
Foto’s: @vaglovers_nl op Insta
petroldrinker zegt
We moesten het millieu toch redden ipv nog verder de vernieling in helpen met EV’s? net zo een zinloos ding als de Hummer EV wat ook gewoon een millieu delict is…
mashell zegt
Zolang een verbrandingsmotor twee derde van de energie in warmte en geluid omzet (ook wel beleving) in plaats van in aandrijving is een EV al snel stukken beter voor het milieu, zelfs als het een lomp exemplaar betreft.
Johanneke zegt
Mwoa volgens een amerikaans bureau (autoblog had er ook een artikel over) was de hummer EV 1 van de slechtste auto’s voor het milieu over een levensspanne, de nieuwe prius juist de minst slechtste voor het milieu.
Persoonlijk zie ik ook liever een paar renault 5’s gebouwd worden van 1 cybertruck.
avdb55 zegt
Alsof het rendement van een kolencentrale plus het energieverlies in de transportleidingen en de verliezen bij laden en ontladen te verwaarlozen zijn.
Slecht argument om te gebruiken, de elektromotor is slechts een klein stukje van de puzzel.
Donstil zegt
Benzine komt ook niet zo uit de grond hè.
mashell zegt
Hahaha. Transportverliezen van olie en elektriciteit zijn niet echt verschillend. Maar het rendement in de auto zelf verschilt enorm. Het rendement van verbrandingsmotoren is zo bedroevend laag dat nu er een alternatief is er eigenlijk geen goed argument is om nog verbrandingsmotoren te gebruiken.
petroldrinker zegt
@mashell, dat verschilt per persoon, ik zie nog steeds geen goed argument om een EV te rijden behalve werkgevers/overheden die het VERPLICHTEN… ja je krijgt minder uitstoot in een stad, wooptiedoo, maar veel meer daarbuiten omdat er meer energie gewonnen moet worden op wat voor manier dan ook…. tis maar net aan welke kant je staat welke je gaat promoten….
mashell zegt
Minder uitstoot in de stad, minder uitstoot in totaal omdat er gewoon minder energie per kilometer nodig is en die energie kan ook nog eens duurzaam opgewekt worden.
En voor de mensen die van soepele motoren en een vlotte gasresponse houden rijdt het ook nog eens lekkerder.
Flutterbear zegt
Mijn EV rijdt verder op de stroom die benodigd is om brandstof in een gemiddelde auto te krijgen. Hoezo transport verliezen niet echt verschillend? Hogenet spanning is zeer efficiënt, lokaal van paneel naar auto helemaal (ik forens niet met de auto).
mashell zegt
Ik meen dat er bij elektriciteit met de omvormingen en weerstanden in de leidingen ongeveer 20% verloren gaat. En dat bij oliewinning, transport en raffinage er ook ongeveer zoveel verloren gaat.
THSD zegt
Ja leuk rendement erbij halen van puur de motor maar reken eens het op temperatuur brengen en houden van het interieur erbij en je zult zien dat het rendement van een ev gigantisch keldert.
mashell zegt
Ga zitten, doe je gordel om, we willen niet dat je van je stoel valt. Google op de woorden “rendement warmtepomp” en roep Eureka!
In de winter gebruikt mijn e-tron, bepaald geen zuinigheidskampioen, in de praktijk gemiddeld 25 kWh/100km. Een liter benzine bevat 8,9kW aan energie. Mijn e-tron gebruikt dus het equivalent van 2,8 liter benzine op 100 km. Een iets kleinere Q5 op benzine heeft een WTLP verbruik van 8 liter / 100 km. De benodigde energie per kilometer is dus maar een derde!
THSD zegt
Googlen op rendement warmtepomp…waarom zou een stek examinator dat moeten doen?
Enne by the way…google eens op WTLP wat jij schrijft…is dat een nieuwe meetmethode voor evangelisten?
steephh zegt
@avdb55 ja want we wekken 100% van onze elektriciteit op met kolen.. Of oh nee wacht uhhh..
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/10/bijna-helft-elektriciteitsproductie-komt-uit-hernieuwbare-bronnen
Nouja, we gaan wel 100% van onze energie opwekken met kolen in de toekomst… of oh nee wacht uhhh
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2019-493.html
Ik vind elektriciteit afkomstig van kolencentrales echt een zwak argument. Tenzij je in Polen woont natuurlijk en je denkt dat als we het over ons land hebben, het over Polen gaat. In dat geval: mea culpa!
pomoek zegt
Ben het eens voor een keer met je eens @petroldrinker! Dit ding is echt totale onzin. Pas interessant als duurzame energie bijna gratis uit het stopcontact komt. En zover zijn we nog lang niet.
padoempats zegt
Zover zijn we allang
Flutterbear zegt
De Hummer EV heeft ongeveer een 2x zo grote accu.. totaal niet vergelijkbaar.
kas_par zegt
EV’s zijn een veelvoud minder slecht voor het milieu dan brandstofauto’s, gerekend inclusief de gehele productie en uiteindelijk slopen/recyclen van de auto. Dat gezegd hebbende zijn dit soort idioot grote auto’s alsnog verspilling, EV of niet.
christian85 zegt
Auto’s moet je in het echt zien om ze juist te kunnen beoordelen, in dit geval sla ik die stap over.
mashell zegt
Dit kan best lachen zijn hoor. Niet de auto maar het publiek, allemaal van die Tesla fanboys die dan samen zo’n Elon Musk dansje gaan doen rond de Cybertruck. Als een soort sekte die een offer brengen aan hun opperwezen.
rollingstoned zegt
Rare jongens, die
RomeinenAmerikanen ;-)Mocha Joe zegt
Ik heb het maar even in de agenda gezet. Het is een beetje als kijken bij een ernstig verkeersongeluk. Je bent toch benieuwd.
mashell zegt
De pyramides bleven gewoon in Gizeh maar de Cybertruck komt naar je toe!
Johanneke zegt
Jammer dat ie niet naar Tesla Duiven komt, had best wel even willen kijken.
pel96 zegt
Ik hoop vurig dat dit monster nooit in Europa rond zal mogen rijden
drdre1 zegt
Spoiler alert! Ik denk dat ‘ie groot is. En hoekig. Van binnen valt er niet zoveel te zien. Zo. Scheelt weer een dure trip.
potver7 zegt
Dus… Tesla hoopt dat deze tour de charme de publieke opinie zodanig oppompt dat de EU zich geen andere keus ziet dan een uitzondering op de typegoedkeuring te verlenen?
p993 zegt
Tedla wil europa kennis laten maken. Alsof het een voorrecht is waarvoor we de yanks dankbaar moeten zijn.
Roep iedereen op om eea te negeren en er verder geen ruchtbaarheid aan te geven. Dit artikel en deze conments zijn al te veel eigenlijk…
vbarchetta zegt
Oef wat een negatieve reacties allemaal. Ik vind het een supergaaf ding! En heb me dan ook gelijk ingeschreven voor bezichtiging in Utrecht.
kas_par zegt
Ik vind wat het had moeten worden ook wel gaaf. Maar het is een gedrocht geworden met verschrikkelijk veel mankementen. De enige reden dat het ding in Amerika goed verkoopt is de Tesla sekte en het bijzondere uiterlijk. Verder regent het klachten… fit ding had zelfs in Amerika, nooit de weg op gemogen.
ddr780 zegt
Ik zag de truck gaan op maandagmiddag de 29e in de buurt van Gent (B).
Wat een gedrocht.
Makkelijk praten natuurlijk, wat ik kan de auto toch niet betalen, maar ze hadden het beter bij een protomodel kunnen houden.
Maar het gaf wel veel rumoer op de weg. Auto’s reden er erg langzaam aan voorbij.
Ben benieuwd wanneer de eerste zelfstandig rijdend te zien zal zijn in Europa
kas_par zegt
Ik mag hopen nooit. Levensgevaarlijk ding en totale verspilling in een bijzonder vormgegeven jasje