In Groot-Brittannië weten ze wel van wanten.
In een wereld waar BMW zijn kleine sedan levert met ruim 400 pk, durven we het best zonde te noemen dat Toyota heeft besloten de nieuwe Supra niet meer vermogen mee te geven. De sportwagen, die technisch verwant is aan de BMW Z4, heeft fabriek af 340 pk. Een respectabel getal dat volgens Toyota ruim voldoende is, maar het is zeker dat er meer in zit.
Dit bewijst Litchfield deze week met een update over zijn werkzaamheden aan de Toyota Supra. Het Britse tuningsbedrijf heeft zijn eerste upgrades aangekondigd en die zijn zeker niet mis. Het voornaamste feit: de drieliter zescilinder is opgewaardeerd met ongeveer 100 pk. Hiermee stopt Litchfield de prestatiecijfers van de Toyota Supra flink in de lift. Wie zijn Supra langsbrengt bij de Britten, gaat naar huis met een 425 pk sterke Supra. Het koppel stijgt van 500 naar 600 Nm.
Dit is niet het enige dat Litchfield met de Supra heeft gedaan. Zo heeft het bedrijf eveneens uitgeprobeerd wat verschillende uitlaten voor werking hebben. Litchfield heeft o.a. systemen van Milltek en Akrapovic onder de Supra gegooid. In beide gevallen smaakt het naar meer, zeker in combinatie met de ECU-upgrade.
Tenslotte heeft Litchfield nog gewerkt aan een koelingspakket, voor eigenaren die hun Supra wel eens voor een trackday willen gebruiken. De bevindingen zijn overwegend positief: volgens de tuner zijn de temperaturen van de motor en versnellingsbak na de upgrade dramatisch lager. Nieuwe dempers van Bilstein of KW moeten de auto een betere wegligging geven.
Wil je weten wat wij van de Toyota Supra vinden? Bekijk dan HIER onze rijtest.
dondeboer zegt
De Supra heeft stiekem al 380pk af fabriek. De tuning levert dus wel iets minder op dan je op het eerste zicht zou denken. Maar meer is altijd beter :)
r55clubman zegt
@dondeboer: wilde ik net zeggen! Elke Supra die op de dyno wordt gezet zit rond de 370-380 pk
E550 zegt
@dondeboer: hoezo communiceert Toyota 340 pk naar de consumenten?
dondeboer zegt
@e550: Dat weet ik niet. Ik gok dat t een afspraak zal zijn met bmw.
gandini zegt
@e550: Doet BMW vaak ook. Volgens mij moet je dat meer lezen als: “340 pk in alle omstandigheden, zelfs met oost-Europese of Amerikaanse laag-octaan-peut.”
gwnbmw zegt
@e550: geen enkel blok is hetzelfde, en in de minder rijke landen van deze aardbol wordt ook veel slechte brandstof geleverd. Elke supra/z4 levert dus minstens 340pk. Doet bmw vaak trouwens, ook met de m-modellen vaak gezien.
scooper zegt
@e550: omdat de motor met de jaren kracht verliest, dat kan soms zelfs drastisch zijn. Zij willen er zeker van zijn dat de auto over 10 jaar nog steeds in een standaard trim de opgeheven specificaties heeft. Top Gear heeft daar ooit een leuke item over gemaakt.
maotje zegt
@scooper: niet juist. Wat de persoon boven je zegt is juist. Het dient minimaal dat vermogen te zijn gerelateerd aan brandstof van mindere kwaliteit.
maarteno zegt
@maotje: plus eventueel op hogere hoogtes en dus minder zuurstof…
kenju zegt
@scooper: Goed gebouwde motoren/auto’s houden gewoon hun vermogen. Zie ook de ‘Op de Rollenbank’-items van Autoweek.
elemento zegt
@e550: heeft dat niet te maken regels wetgeving. Eerst was japan ook 299 pk( skyline) anders wordt te duur. In nederland gaat op gewicht belasting’, belgie aantal pk en turkije bijv motorinhoud
jmeverts zegt
Was even wennen maar die nieuwe Supra is wel echt een knaller van een auto…
rolov zegt
@jmeverts: ja hopelijk gaat hrt ook een knaller worden. Al is die c8 wel een spelbreker in de VS. En hier zijn het voornamelijk onwetenden die maar blijven roepen dat het een bmw is.
woudloper zegt
@rolov: onwetenden….
Het is ook gewoon een bmw in hart en… nieren ;)
Maar is het daarom geen coole auto? Nee het is waarschijnlijk de best afgewerkte Toyota in jaren.
Waar ik het wel moeilijk mee heb is dat Toyota -toch een giga autoconcern- voor de opvolger van een van zijn meest iconische modellen niet verder komt dan een rebodied BMW en dat de concurrent van de originele supra, de Nissan gtr, wel echt een halo car werd met bovendien veeeeel meer pk. In mijn ogen is deze supra leuk, maar het had zoveel meer kunnen en mogen zijn.
maotje zegt
@woudloper: omdat dit het concern veel meer winst gaat opleveren. Ontwikkelingskosten zijn veel lager dan wanneer je alles zelf van 0 af aan moet opbouwen en investeren. Het is en blijft een bedrijf en in t bedrijfsleven is winst het grootste belang.
rolov zegt
@woudloper: je hebt gelijk maar ik doel meer op mensen die maar blijven roepen dat het een gerebadgde z4 is. Wat dus niet zo is. Je hebt gelijk met dat icoon verhaal. Maar het is zo als het is.
jajeroenja zegt
Sinds wanneer is de BMW beschreven in de eerste link een Sedan?
C220AMG zegt
@jajeroenja: jep, is toch echt een coupe
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jajeroenja: Een driedeurs sedan, nieuwe niche van BMW ;)
moveyourmind zegt
Gaaf uitgevoerd zo!
De nieuwe Supra is sowieso van zichzelf al een tof ding, maar kan een beetje tuning ook goed hebben. Leuk speelgoed.
antoonniels zegt
Ik wacht nog even op wat de heren van bijvoorbeeld Mine’s en Top Secret met de auto doen, maar dit is ook een leuk begin….
sanderz28 zegt
@antoonniels: ik denk dat dat nog geheim is…
Dutchdriftking zegt
Wat heeft de nieuwe Supra toch een heerlijk kontje!
kennone zegt
Ik hoopte even op een dikke 2JZ!!
steelfighter zegt
Die auto wordt met de dag mooier, heel gek vind hem in het begin oerlelijk
toyotavenray zegt
Er staat kleine sedan aan het begin van de tekst.
Dit klopt niet.
Gulli zegt
Toyota heeft bewust de auto al compleet voorbereid op diverse manieren van tuning. Een hoop zwarte roostertjes zijn nep maar zitten wel op de goede plekken, dus die kan een tuner gebruiken voor koeling en/of aërodynamica. Zo zitten er in de motorruimte in het kunststof al uitsparingen voor strut braces die je er zelf eventueel in zou willen leggen.
wachma zegt
Ze hadden er beter de m3 motor in gestoken