De één na de ander komt met een uitvoering die voor de EV subsidie in aanmerking komt, maar waar krijg je de meeste actieradius voor je subsidie?
Allereerst even het nieuws. Ook de Ford Mustang Mach-E is er nu tijdelijk vanaf 46.300 inclusief kosten rijklaarmaken. Haal je die er af dan blijft er een fiscale waarde van 44.800 euro over en komt de auto dus voor particulieren in aanmerking voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren oftewel SEPP-subsidie.
Ben je een particulier en in de markt voor een Ford Mustang Mach-E dan kom je nu dus in aanmerking voor een subsidie van 2.950 euro. Dan betaal je voor deze auto nog 41.350 euro. Inclusief rijklaar maken kom je dan op 43.350 euro.
Daarvoor krijg je dan een Mustang Mach-E die riant in de spullen zit, met de 72,6 kWh grote accu en een actieradius van 470 kilometer. Neem je genoegen met een actieradius van 440 kilometer WLTP dan kun je een model van vorig jaar aanschaffen voor nog eens 2.000 euro minder. Zolang de voorraad strekt.
De meeste actieradius voor je subsidie
Nou krijgen we vaker dit soort persberichten in de mail en we vroegen ons dan ook af, waar krijg je eigenlijk de meeste actieradius voor je subsidie? Dus we zijn er even in gedoken. Om in aanmerking te komen voor de subsidie moet de actieradius in ieder geval minimaal 120 kilometer volgens de WLTP zijn. En dus een fiscale waarde onder de 45.000 euro.
Lijst met mogelijkheden
We houden voor het gemak even de lijst aan die de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland hanteert met auto’s die in aanmerking komen voor subsidie. Deze lijst is een hulpmiddel en is wellicht niet compleet, maar we moeten ergens beginnen.
Let op, het model wordt genoemd, maar niet alle uitvoeringen hoeven binnen de eisen te vallen, we noteren de maximale actieradius van de uitvoering die binnen de SEPP subsidie valt.
Merk | Handelsbenaming | Nieuw | Gebruikt | Actieradius (WLTP) |
---|---|---|---|---|
Abarth | 500e Scorpionissima | ✔ | ✔ | 250 km |
AIWAYS | U5 | ✔ | ✔ | 410 km |
BMW | i3 | ✔ | 345 km | |
BYD | Atto 3 | ✔ | ✔ | 420 km |
BYD | Dolphin | ✔ | ✔ | 427 km |
BYD | Seal | ✔ | ✔ | 570 km (RWD) |
Citroën | e-C3 | ✔ | ✔ | 320 km |
Citroën | e-C4 | ✔ | ✔ | 420 km |
Citroën | e-C4 X | ✔ | ✔ | 420 km |
Citroën | E-Berlingo | ✔ | ✔ | 280 km |
Citroën | C-Zero | ✔ | 150 km (NEDC) | |
CUPRA | Born | ✔ | ✔ | 420 km |
Dacia | Spring | ✔ | ✔ | 230 km |
DS | DS3 E-Tense | ✔ | ✔ | 396 km |
Fiat | 500e | ✔ | ✔ | 321 km |
Fiat | 600e | ✔ | ✔ | 406 km |
Fisker | Ocean | ✔ | ✔ | 464 km |
Honda | Honda-e | ✔ | 220 km | |
Honda | e: Ny1 | ✔ | ✔ | 412 km (Limited Ed) |
Hyundai | Ioniq | ✔ | 311 km | |
Hyundai | Ioniq 5 | ✔ | 384 km | |
Hyundai | Ioniq 6 | ✔ | ✔ | 429 km |
Hyundai | Kona electric | ✔ | ✔ | 514 km |
Jeep | Avenger | ✔ | ✔ | 395 km |
Kia | Niro EV | ✔ | ✔ | 460 km |
Kia | e-Soul | ✔ | 452 km | |
Kia | EV6 | ✔ | ✔ | 394 km |
Lexus | UX 300e | ✔ | 300 km | |
Mazda | MX-30 | ✔ | ✔ | 200 km |
MG | MG4 Electric | ✔ | ✔ | 520 km |
MG | MG5 Electric | ✔ | ✔ | 400 km |
MG | Marvel R | ✔ | ✔ | 402 km |
MG | ZS EV | ✔ | ✔ | 420 km |
Mini | Mini Electric | ✔ | ✔ | 234 km |
Mitsubishi | i-MiEV | ✔ | 150 km (NEDC) | |
Nissan | e-NV200 Evalia | ✔ | 200 km | |
Nissan | Nissan Leaf | ✔ | ✔ | 385 km |
Nissan | Ariya | ✔ | ✔ | 403 km |
Opel | Astra Electric | ✔ | ✔ | 418 km |
Opel | Ampera-e | ✔ | 380 km | |
Opel | Combo-e Life | ✔ | ✔ | 280 km |
Opel | Corsa-e | ✔ | ✔ | 406 km |
Opel | Mokka-e | ✔ | ✔ | 405 km |
Peugeot | e-208 | ✔ | ✔ | 360 km |
Peugeot | e-2008 | ✔ | ✔ | 406 km |
Peugeot | e-308 | ✔ | ✔ | 410 km |
Peugeot | e-Rifter | ✔ | ✔ | 269 km |
Peugeot | iOn | ✔ | 100 km (NEDC) | |
Polestar | Polestar 2 | ✔ | ✔ | 518 km |
Renault | Fluence Z.E. | ✔ | 185 km (NEDC) | |
Renault | Megane E-Tech | ✔ | ✔ | 470 km |
Renault | Scenic E-Tech | ✔ | ✔ | 420 km |
Renault | TWINGO E-Tech | ✔ | ✔ | 190 km |
Renault | Zoe E-Tech | ✔ | ✔ | 390 km |
SERES | SERES 3 | ✔ | ✔ | 329 km |
Skoda | ENYAQ iV | ✔ | ✔ | 403 km |
Smart | EQ ForTwo | ✔ | ✔ | 135 km |
Smart | #1 | ✔ | ✔ | 440 km |
Smart | #3 | ✔ | ✔ | 455 km |
Ssangyong | Korando e-motion | ✔ | ✔ | 339 km |
Tesla | Model 3 | ✔ | ✔ | 554 km |
Tesla | Model Y | ✔ | ✔ | 455 km |
Toyota | bZ4x | ✔ | ✔ | 516 km |
Toyota | Toyota Proace City Verso Electric | ✔ | ✔ | 275 km |
Volkswagen | e-Golf | ✔ | 230 km | |
Volkswagen | ID.3 | ✔ | ✔ | 557 km |
Volkswagen | ID.4 | ✔ | ✔ | 528 km |
Volkswagen | ID.5 | ✔ | ✔ | 534 km |
Volvo | EX30 | ✔ | ✔ | 480 km |
Volvo | XC40 | ✔ | ✔ | 467 km |
Zeekr | X | ✔ | ✔ | 440 km (RWD) |
Conclusie
Wat kunnen we dan concluderen? Van alle auto’s die in aanmerking komen voor de EV subsidie heeft de BYD Seal met achterwielaandrijving de grootste actieradius.
Captain zegt
46K voor een mach-e? Dat is sterk, in BE begint een kale BASE RWD 72KWH pas vanaf 56K. Nu ja, je ziet ze hier dan ook niet rijden.
William zegt
Het “rijklaar maken” van zo’n Mustang Mach-E kost 2000 euro? Dat kan toch niet kloppen?
metalmike zegt
1500 euro volgens de configurator. Maar dan krijg je er wel een volle accu bij. Jeee.
raspaardje zegt
Een ID.5 voor onder de 45K? Dacht het niet toch?
wimof zegt
WLTP nu de echte werkelijke cijfers aub