Bij een serieuze auto hoort ook een serieus kantoor en daarom zijn de plannen voor het hoofdkwartier van de Gordon Murray Group bekendgemaakt.
Met de bizarre T.50 heeft Gordon Murray Automotive zichzelf goed op de kaart gezet. Dit jonge automerk is van plan om nog meer voertuigen te maken, waaronder auto’s die beter te betalen zijn dan die krankzinnig dure hypercar.
Om deze vruchtbare toekomst te realiseren, was de Gordon Murray Group op zoek naar een hoofdkwartier. De locatie is gevonden en is te vinden in Windlesham. Deze plaats ligt op ongeveer een klein uurtje rijden ten zuidwesten van Londen. Ook ligt Woking, waar McLaren te vinden is, op enkele kilometers afstand. Het gaat hier om een lap grond van maar liefst 3.000 hectare. Design, de ontwikkeling van de auto’s, onderzoek en ook de verkoop en marketing moeten allemaal op deze plek gaan plaatsvinden.
Het hoofdkantoor gaat in stapjes gebouwd worden. Zo kunnen de meest noodzakelijke dingen zo snel mogelijk in gebruik worden genomen. Prioriteiten liggen bij de verkoop, de productie en de heritage faciliteiten. Laatstgenoemde is een interessante. Het hoofdkantoor krijgt ook een gedeelte waar men terugblikt op eerdere beroemde projecten waar Gordon Murray een vinger in de pap had.
Eind 2022 moet het eerste gedeelte in gebruik zijn. Daar hoort ook een testbaan bij voor voertuigen. De tweede fase volgt een jaar later. Uiteindelijk moet de gehele faciliteit tegen het einde van 2024 opererende zijn. De komst van het hoofdkantoor van de Gordon Murray Group levert de omgeving 100 nieuwe banen op. (via Autocar)
fordnut zegt
Ik heb liever zijn Escort Mk1
JanJansen zegt
Waarom een dure nieuwe locatie bouwen als McLaren zo goed als failliet is en binnenkort op Marktplaats voor een prikkie te koop is?
sonnybonds zegt
dat ja. snap ook niet zo goed waarom die 2 niet gewoon samenwerken. Wie zit er nu te wachten op nog een supercar merk?
herve11f zegt
@sonnybonds: ego?
porker zegt
@herve11f: bingo
Robert zegt
@JanJansen: precies dit is waarom de Britse automobielindustrie in pak-em-beet 40 jaar naar de verdommenis is geholpen. Murray trekt z’n keutel in als ontwerper bij McLaren en niet veel later staat het bedrijf gewoon op omvallen. Zou -ie voorkennis hebben gehad?
Al decennia wordt de automobielindustrie daar (of wat daar tegenwoordig nog voor door moet gaan) geregeerd door ego’s die het realisme uit het oog verliezen, luchtkastelen prefereren boven solide funderingen en onder de streep gaan ze óf failliet óf ze worden verkocht aan het buitenland. Geen wonder dat bijvoorbeeld ook Victor Muller de meeste activiteiten van Spyker naar dit eiland heeft getransfereerd; dáár kan -ie gewoon wegkomen met z’n automobiele grootspraak.
mashell zegt
Murray ging in 2004 weg bij McLaren. Pas daarna ging McLaren weer zelf bedachte auto’s bouwen.
Het tweede deel van je beschouwing is mijn inziens wel helemaal correct.
basman147 zegt
Gordon Murray werkt al bijna 20 jaar niet meer voor McLaren, laatste project was bij mijn weten de Mercedes McLaren SLR (waar niemand bij McLaren blij mee was…). Alle huidige modellen zijn zonder Gordon Murray ontworpen.
Betreffende de teloorgang van de Britse automobielindustrie; dat heeft veel meer te maken met (het gebrek aan een) Britse industriële politiek vanaf de jaren 60, en een veel te rozig beeld van Groot Brittanie op het wereld-toneel (en ja, hier vallen paralellen te trekken met Brexit…).
stationcar zegt
Ze hadden misschien ook kunnen leren van buurman McLaren, of even kijken hoe Koningsei het aanpakte destijds. Gewoon beginnen met hele goede auto’s maken en zorgen dat je ze ook nog verkoopt en dan, als je winst maakt of in ieder geval omzet hebt kan je misschien een keer een pand van 50 miljoen neerzetten. Maar om kort na het presenteren van je eerste modelletje al een pand van 50 miljoen neer te ploffen klinkt mij een beetje megalomaan in de oren.
Maarja, wat weet ik ervan.
Esprit_de_Flandre zegt
@stationcar: 50 miljoen klinkt veel, maar dat is het echt niet, zeker voor een autobouwer. Hou er rekening mee dat productie daarin inbegrepen is. Er zijn patattenboeren die meer dan 50 miljoen hebben staan in gebouwen en rollend materiaal.
Daarnaast denk ik dat we er mogen van uitgaan dat Murray dat geld gewoon op zak heeft, z’n carriere is lang genoeg in autodesign dat ie wel een behoorlijk vermogen zal opgebouwd hebben. Niet dat ie dat uit zijn eigen zakken zal betalen, daarvoor heb je investeerders, Maar dan nog, 50 mio is een peulschil, net genoeg om dit bedrijf op te starten…
Rudy zegt
Moet een goeie investeerder achter zitten lijkt me? Hoe kom je anders aan 50 miljoen zonder een auto verkocht te hebben?
Ziet dat een merk als McLaren het nu ook erg moeilijk heeft dus ofschoon ik de auto qua specs (hoogtoerige V12) erg gaaf vindt vraag ik me af of dit werkelijk levensvatbaar gaat zijn? Of er moeten echt goeie investeerders achter zitten zoals ik eerder al aangaf…
petroldrinker zegt
@Rudy: vd t50 is volgens mij alles al uitverkocht wat ze gaan bouwen….
joosstra zegt
Quote uit een eerder artikel van AB:
“De Gordon Murray Automotive T.50 wordt gebouwd in een beperkte oplage van 100 stuks. Deze zullen, exclusief belastingen, €2,62 miljoen euro per stuk kosten.”
Als Gordon ze alle 100 al verkocht heeft, heeft hij op papier 262 miljoen euro. Na aftrek van de kosten voor een nieuwe fabriek (waarom bouwt hij die dingen niet in de schuur achter zijn woning?) houdt hij 212 miljoen euro over. Uiteraard moet hij ook nog wat ontwikkelingskosten betalen aan deze en gene. Maar hij houdt toch wel een paar centen over lijkt me.
ericd zegt
Je vergeet ontwikkelings- en personeelkosten. Mijn schatting is dat ie blij mag zijn, en zal zijn, als ie 50 miljoen overhoudt na aftrek van kosten.
adyton zegt
@joosstra: en de auto’s worden voor niets gemaakt? Als het allemaal zo gemakkelijk was dan zaten veel van die merken niet in de problemen he. Dit is ook 1 model en iets waar al lang naar uitgekeken werd, dus dit project zal geen probleem zijn. Benieuwd naar het vervolg. Hij zal erna met sterke andere modellen moeten komen als hij rendabel wil zijn op langere termijn. Maar het heeft veel kans om een McLaren2 te worden eerlijk gezegd dat vroeg of laat ook kopje onder zal gaan.
cossiekiller zegt
@Joosstra; Als het zo ineen zat, begon ik zelf auto’s te bouwen. Hij mag blij zijn als hij van de T.50 nog iets overhoudt op het einde van de rit. Zeker met maar 100 exemplaren.
ericd zegt
Hoe goed… hoe briljant zelfs deze nieuwe Murray loot ook is, Gordon is er wat laat mee, heeft het tij niet écht mee (hoewel ik wel denk dat hij een uitzondering vormt). Je vraagt je af of hij en McLaren niet bij elkaar hadden kunnen zitten om deze hypercar onder het McLaren label te laten uitkomen. Want Mac grossiert m.i. veel teveel in variaties op een beperkt thema. Maar wie weet hebben die twee wel zitten beppen. Als het een succes wordt, zal Gordon zich wel voor de kop slaan dat ie zeker 10 jaar kwijt is geraakt om zijn stadsautootjes aan de man te brengen. Beoogde toehapper, Yamaha, is er niet mee doorgegaan.
Dutchdriftking zegt
Tegen de tijd dat het klaar is kunnen ze de hele boedel van Mclaren ook al overnemen voor een appel en een ei.
reactief zegt
Wat een vreemde reacties allemaal over samenwerken met McLaren.
Alsof het normaal is dat een startend bedrijf maar bij een ander bedrijf betrokken moet worden… En waarom? Omdat ze (waarschijnlijk niet) toevallig in dezelfde regio gaan bouwen? Omdat Murray er 20 jaar geleden werkte?
Qua auto’s en filosofie passen de twee totaal niet bij elkaar.
En het pandje van McLaren straks leeg, dat zou me (helaas ) niet verbazen ook, maar dan nog gaat de waarde van die productiefaciliteit wel een heel stuk hoger liggen dan die 50 miljoen..
stationcar zegt
Punt is volgens mij, als ik het me goed herinner dat de fabriek van McLaren verkocht is door McLaren om zo hun financiële problemen te verlichten. Dus in feite huren ze nu hun eigen pand terug. ALS het Murray lukt om een goed lopende fabrikant te worden en ALS het merk McLaren failliet gaat kan Murray die fabriek dus gewoon huren. Hij denkt die fabriek pas in 2022 nodig te hebben dus dat gaat helemaal goed komen. Wie vervolgens het pand na 2023 gaat huren als Murray ook failliet is moeten ze dan maar weer uitzoeken.