Begin volgende maand wordt de vierde generatie van de Mazda MX-5 op verschillende locaties onthuld, en boy, wat hebben daar gruwelijk veel zin in. Mazda gooit ons alvast een bot toe en laat de MX-5 (ND) onder een doekje zien.
We weten al ongeveer wat we van de nieuwe MX-5 mogen verwachten. Een nieuw SkyActiv-chassis waarmee de roadster zo’n 100 kg onder het wagengewicht van de huidige versie duikt, multilink achterassen, een optionele turbomotor en een design volgens de KODO-filosofie – bekend van de Mazda3, Mazda6 en CX-5. Mazda-topman Martin Benders voegde daar vorige week nog aan toe dat het uiterlijk sterk zal afwijken van de eerdere generaties. Verwacht geen VAG-achtige evolutie van een bestaand design, maar een compleet nieuwe tweezits funmachine.
Uit de foto van de afgedekte MX-5 – HIER in het groot – valt nog weinig opmaken. Op de gewijzigde achterschermen in combinatie met nieuwe achterlichten na. De achterkant lijkt ook iets schuiner af te lopen.
But wait, there’s more.
Op Imgur zijn de eerste spyshots van de MX-5 (ND) verschenen. Daarop is wel goed te zien welke vormen de carrosserie van de in psychedelisch plastic verpakte roadster krijgt. Ook valt op dat het ‘achterdek’ hoger komt te liggen dan de motorkap. In ieder geval een stuk hoger dan bij de huidige generatie het geval is. Check de pics HIER.
UPDATE: de nieuwe MX-5 is officieel, hier alle info en foto’s!
Op 3 of 4 september weten we het.
series2 zegt
Wordt weer een topding. 100 kilo lichter en turbomotor!
tupperware zegt
@series2:
Turbomotor?
De Skyactive benzine werkt met een extreem hoge compressieverhouding, niet met een turbo.
De ND kan dus gewoon NA blijven en dat is maar goed ook.
crackdavid zegt
@tupperware: In het artikel wordt toch echt gesproken over een optionele turbomotor..
tupperware zegt
@crackdavid:
Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het woordje “kan” in de laatste zin..
EJS zegt
@tupperware:
Er komt optioneel een turbomotor, voor mensen die meer vermogen wilde. En die turbomotor noemen ze ongetwijfeld ook skyactiv, net als hun turbodiesels..
fant zegt
@tupperware: De video die Mazda een tijdje terug vrijgaf klonk heel erg alsof er een turbomotor in zat. Zelf denk ik dat we de keuze krijgen tussen een skyactive N/A of een turbo.
tupperware zegt
@fant:
Ik moet bekennen dat ik die video niet gezien heb.
Zoals ik het hier lees wordt hij dankzij de Skyactiv (een kapstok waar Mazda van alles aan ophangt) 100kg lichter. Ik denk dat je dan met de 2 liter Skyactiv een leuk rijdende roadster kan maken.
Nu rij ik zelf met een turbo maar qua response is het ondanks alle wijziging net even minder dan een NA. Ik mis die lineaire opbouw van onderuit.
Natuurlijk heeft de turbo ook zijn voordelen, eenmaal op stoom blijft hij trekken, gas los resulteerde in gefluit en gerommel in de uitlaat maar vol op het gas houdt het midden tussen een Dyson en een straaljager.
series2 zegt
@tupperware: ach dat geluid van een na 4 cilinder stelt toch ook niets voor?
888natan zegt
Misschien een heel rare vraag, maar waarom zijn nieuwe auto’s altijd zo raar geblokt?
series2 zegt
@888natan: tja… Het moet een behangetje hebben…
knipperlichtje zegt
@888natan: daar zijn 2 redenen voor. De belangrijkste is dat al die vormpjes en blokjes bepaalde details van de auto voor het oog weg laten vallen. De 2e reden is dat zo’n wrap het de autofocus van een camera moeilijk zou kunnen maken, maar dat lijkt in de praktijk niet echt te werken (hoe komen we anders aan al die spypics? ;) )
888natan zegt
@knipperlichtje: aah top, bedankt!
Design_Driven zegt
@888natan: Doel je op de camouflage? Als auto’s ontwikkeld worden is het niet genoeg om dat in het lab of besloten test circuits te testen je moet ook heel veel km maken. Om de vormen nog geheim te houden plakken ze er een print op die het moeilijker maakt om de vorm te zien. Tegenwoordig gebruiken fabrikanten het ook wel eens net voor de introductie om het wat spannender te maken en meer media aandacht te krijgen.
Ram-G-maN zegt
Ik ben bang dat het wederom een guitig afgerond exemplaar gaat worden.
Als het op de artist impression van Theophilus Chin zal gaan lijken spring ik een gat in de lucht!
http://www.autoblog.nl/nieuws/5-dingen-die-je-moet-weten-over-de-nieuwe-mazda-mx-5-68403
mcshine zegt
@AutomotiveDesigner: of je koopt gewoon een Z4. Volgens mij is mijn voorruit, spiegels en rolbeugels exact gelijk, en het profil lijkt hetzelfde.
mashell zegt
@AutomotiveDesigner: een guitig exemplaar lijkt me toch een stuk beter dan een Z4 kloon met een Mazda 3 neus. Sommige modellen moeten gewoon niet mee doen in dat familie gezicht gedoe. De MX5 is er daar zeker 1 van.
knipperlichtje zegt
Dat plaatje geeft een boel weg, zo weten we nu bijvoorbeeld dat de mx5 geen stationwagon wordt
fant zegt
@knipperlichtje: Dat is toch wel een pak van m’n hart moet ik zeggen.
damrakker zegt
@fant: je weet t nooit met die japanezers
Hupke zegt
Hopelijk een wagen die de alfa 4c aankan voor toyota gt86 prijzen.
w0o0dy zegt
Als de geruchten kloppen komt er een 1.3 turbo motor en een twee liter met hoge toeren maar toch ook de sky-active trucjes voor extreem goed verbruik (voor een echte NA-motor). Als ik het goed heb begrepen is de 1,3 erg licht maar qua vermogen zit die op waardes boven die van de NC en zou de 2.0 iets hoger uitkomen dan de huidige 2L maar wel zuiniger. Dus 180pk voor de 2l en 90kg eraf en 110kg minder voor de 1.3 en meer dan 200pk? Of lichte kleine turbo en 160pk voor de 1.3 en 180pk voor de 2L?
Ram-G-maN zegt
@w0o0dy: Ik denk dat het vooral belangrijker is om te kijken naar de tuningsmogelijkheden van een blok om een vermogensupgrade in de toekomst veilig te stellen. Niets is meer teleurstellend dan een aankoop dat later beperkingen met zich mee lijkt te brengen.
fant zegt
@w0o0dy: Dat laatste denk ik niet. Dan zou er heel weinig reden zijn om de turbo nog te kiezen :) Zou wel leuk zijn als één van de uitrustingen meer dan 200pk zou hebben om de GT86 lekker in de nek te hijgen. Minder gewicht, meer kracht. Maar dan krijg je een pk/kg-verhouding die eigenlijk niet meer helemaal bij de filosofie van de MX-5 past imo. Dan zou het eigenlijk té krachtig worden bijna.
w0o0dy zegt
@fant: 1,3 turbo als instapper met 145pk bedoelde ik ook eigenlijk… De huidige 1,8 heeft ook 140toch?
fant zegt
@w0o0dy: De huidige 1.8 heeft maar iets van 125 volgens mij. De NB 1.8 had 140, maar dat hebben ze om onbekende reden teruggeschroefd (kan best zijn om het verschil tussen de 1.8 en 2.0 groter te maken. Dat is volgens mij ook de reden dat de latere NA 1.6’jes maar 90pk hadden).
topless zegt
@w0o0dy:
Mazda kiest bij hun andere auto’s juist niet voor een turbo. Ze hoeven de moderne, atmosferische, efficiënte (skyactive) blokken maar van het rek te pakken. En dan gaan ze speciaal voor de mx-5 (waar relatief maar weinig van verkocht worden ) een turboblok ontwikkelen. Lijkt me sterk.
w0o0dy zegt
@topless: klopt op zich… Maar de geruchten zijn dat de 1,3 ook voor de Mazda 2 en 3 en misschien nog meer modellen ingezet kunnen worden… Met eigen afstelling en vermogen…
Frankypanky zegt
Ik wacht de onthulling af…maar ik denk niet dat Mazda de eerste Mx-5 zal overtreffen. Die was gewoon simpel zoals een dergelijke auto moet zijn.
En nog uni-sex ook!
desalen zegt
-edit: thanks, is aangepast!-