En hij kan van jou zijn.
Nog niet heel lang geleden kwamen er twee ‘volumemerken’ uit Zweden. Het welbekende Volvo en het eveneens bekende en ietwat grappig vreemde Svenska Aeroplan Aktiebolaget, beter bekend als Saab. Het merk uit Trollhätan begon ooit als vliegtuigmerk en richtte zich vanaf de jaren ’40 en ’50 op auto’s. Het stronteigenwijze merk kent een rijke geschiedenis aan modellen die niet specifiek leuk of sportief zijn, maar wel degelijk en veilig. En eigenzinnig op manieren die geen enkel ander merk durfde. Het geld kwam bij GM vandaan, maar door de wil om hun auto’s te veel te laten afwijken van de gegeven basis (lees: verbeteren), trok GM de stekker eruit en ook hulp van Spyker mocht niet baten. We moesten afscheid nemen van Saab in 2011 en dat raakte menig autoliefhebber wel waar het pijn deed.
De uitgaande modellen zijn de 9-3 en de 9-5. Twee sedans in het C- en D-segment. Op een blauwe maandag kom je nog wel eens een 9-5 tegen, de 9-3 is zelfs vrij populair. Die is ook al zo lang in productie dat je het – gefacelifte snuit of niet – bijna een veelvoorkomende auto kunt noemen. Een exemplaar in het grijs is in principe daarom ook niet bijzonder. Het grijze exemplaar van vandaag wel.
Het werd al aangekondigd: de allerlaatste Saab zou geveild worden. Dat is deze 9-3. Ja, een vrij saaie specificatie, maar wel de laatste die uit de fabriek van Trollhätan kwam rollen (met een Saab-logo, NEVS bezit nu de fabriek).
Gelukkig is er op de laatste Saab niks bespaard. Het is een Aero Turbo4 uit 2014. Een degelijke geblazen viercilinder met 220 pk. Leren bekleding, automaat, metallic lak, grote velgen: je krijgt het allemaal. De auto heeft 70 km op de klok: dat zijn afleverkilometers. De plastics zitten nog op de treeplanken.
De veiling wordt gerund door Bilweb Auctions. De allerlaatste Saab moet verkocht worden voor 350.000 tot 450.000 kronen. Dat is ergens tussen 32.000 en 41.000 euro. Voor een Saab 9-3 best veel. Voor een complete Saab 9-3 netjes: het is ongeveer zijn nieuwprijs. Er zit een hoop historie aan deze auto. Het is letterlijk het laatste hoofdstuk van een verhaal dat bijna elke autofanaat aangrijpt. Dat de auto in zo’n saaie specificatie aangeboden wordt is eigenlijk het perfecte einde. Want saai is deze 9-3 absoluut niet.
Volvo_440_turbo zegt
Een GM-Saab op de zaak gehad, voornamelijk door mijn medevennoot bereden, ook enkele andere GM-auto’s in de loop van de jaren. Dit gezegd zijnde gun ik dit buitenkansje aan ieder ander autoliefhebber!
schreute01 zegt
@Volvo_440_turbo: een Cabrio gereden met GM genen. Heerlijke wagen. Dit gezegd hebbende gun ik elke autoliefhebber een Saab.
Volvo_440_turbo zegt
@schreute01: idem hier, fijne wagen zolang je geen al te scherpe bochten nam want hij voelde wat zwaar aan, had veel power (turbo), als hij niet bij de hersteller stond tenminste, 2 versnellingsbakken kapot gehad, enkele kapcomputers en regulier onderhoud peperduur bij de Saabspecialist.De andere GM-wagens waren Opel. Die komen niet meer in huis, gebrek aan rijplezier, veel defecten… De kosten konden we betalen maar het heen en weer geloop naar de dealer kost tijd en energie. Ik rij liever probleemloos.
550maranello zegt
Toch jammer dat zo’n mooi merk verloren is gegaan. Je krijgt bijkans heimwee als je de beelden bekijkt. Ik zag ze rijden als jochie, die 900 Turbo’s eind jaren tachtig. Was je een hele baas als je zo’n auto kon veroorloven. Met die geweldige velours bekleding en die mooie brede hoofdsteunen achterin. Echt jammer.
Volvo_440_turbo zegt
@550maranello: Het merk was al verloren na dat GM zich er mee moeide, de eigenwijsheid is dan weggegaan in mijn ogen.
550maranello zegt
@Volvo_440_turbo: ik denk dat je gelijk hebt. Je ziet zo’n merk keer op keer de verkeerde beslissingen nemen en dan is de pijp opeens leeg. Kijk ook maar naar Lancia…
bobje zegt
@550maranello: kun je nagaan…. eigenlijk had Fiat Saab moeten kopen ergens in de jaren 80. De 9000 was immers al samen ontwikkeld en er werden bij Saab zelfs Lancia Delta’s gebouwd onder de Saab vlag. Maar of dat de garantie was voor een voortbestaan……
misterds5 zegt
Als ik het budget had, dan had ik deze aankoop serieus overwogen. Bij mij in de familie zijn verschillende Saabs de revue gepasseerd. Dan zou deze specifieke auto mooi in het rijtje passen. Ben benieuwd wie er uiteindelijk mee aan de haal gaat.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Deze auto vertelt het verhaal eigenlijk al… Geen Griffin meer op het logo (merkrechten zijn naar de straaljager Saab gegaan bij de overname door Spyker), geen Saab hoofdsteunen meer (stoelleverancier failliet), geen navigatie (idem), et cetera. Reeds een terminale patiënt in dat stadium…
moveyourmind zegt
Ben ondanks dat ik na vele Saabs overgestapt ben naar andere merken nog steeds enorm Saab-minded, maar voor dit geld…
Kocht ik voor dat geld liever een hele mooie Saab 9-3 cabrio van de laatste generatie. In de fantastische geel-gifgroene kleur. En voor erbij een 900 steilneus Turbo, een knalrode 9000 Aero met die enorm fraaie stoelen, en een Saab 96. En dan zou er vast nog wel budget overblijven voor een dikke 9-5.
bobje zegt
@moveyourmind: het is 35.000 euro, geen 350.000 euro!!! Of kosten Saab’s tegenwoordig niets meer.
geelbarrel zegt
Ok had ‘em met dieseltje. 300000 km moeiteloos en eigenlikk nooit storingen. En dat terwijl hij door Italianen in elkaar was gezet……. alleen heette ie niet 93, maar 159….. ?
SpiderIV zegt
@geelbarrel: die 159 is dan ook een TOP auto maar dat weten de meesten hier wel ?
faalhaas zegt
Doe dan maar de aller- aller- allerlaatste
Dutchdriftking zegt
Hoe fijn hij ook is, doe mijn zijn Italiaanse zusje maar.
schoen85 zegt
M’n schoonmoeder heeft een 9-3 cabrio aero, met de heerlijke 2.8T. Gekocht met 20.000 km, inmiddels met 300.000km. Recent nog een rit mee gereden, blijft een heerlijke auto. Geen bochtenmonster, maar een snelle en ingetogen kilometervreter. Een Saab ten voeten uit wat mij betreft.
thestino zegt
Interieur ziet er wel triest uit, vooral het dashboard. 15 jaar geleden was dit nog acceptabel, 2019 niet meer.
quinn zegt
Opel Vectra