![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/volkswagen-golf-r-75-919x612.jpg)
Wat een verademing hè?
Net als dat je weet dat je met Kerst kalkoen gaat eten, weet je ook vrijwel zeker hoe de hetere varianten van de Golf eruit gaan zien. De GTI lekte eerder deze maand al en gaf een voorspelbaar beeld. Het meest opvallende was de grotere achterspoiler. De bumpers en uitlaten waren niet schrikbarend anders in vergelijking met zijn voorganger.
Voor de Golf 8 R lijkt Volkswagen eenzelfde recept te gebruiken. Nu is dit nog een lek en kan dit een prototype zijn. Maar jij en ik weten ook dat de Duitse autobouwer geen baanbrekende wijzigingen gaat doorvoeren aan het productiemodel.
Het is slechts één foto van de achterkant. Via CocheSpias op Instagram is het plaatje naar buiten gekomen. Als ik had gezegd dat het een strenge facelift was geweest had je me hoogstwaarschijnlijk ook geloofd.
De achterlichten en ietwat gewijzigde achterbumper geven weg dat het de Golf 8 betreft. Aan de vier rondvormige uitlaten heeft Volkswagen niets gewijzigd. Waarom iets veranderen, als het oude nog goed in de smaak valt moeten de Duitsers gedacht hebben. En geef ze eens ongelijk: het ziet er prima uit. Saai, maar prima. De nieuwe Volkswagen Golf 8 R krijgt naar verluidt 333 pk. Meer info over de performance varianten van de Golf 8 check je in dit artikel.
En toch voelt 333 pk als weinig, als de geruchten eerst waren dat de R 400 pk zou krijgen.
@Breinstein: wellicht dat er nog een brutere R gaat komen.
@Breinstein: Daar zijn het dan ook geruchten voor.
@breinstein: Evenveel peekaa als een Audi S4 B8 welke een 3.0 TFSI 6-cilinder heeft.
Ik vind dat niet weinig.
@breinstein: voor het minder geld heb je een Model 3 dual motor, die is nog een heel stuk sneller.
Dus ja dit moet echt ruim meer dan 300 pk hebben wil het nog relevant zijn.
@janjansen: Snel zijn is niet de enige eigenschap van een goede rijbeleving. Misschien op de eerste de beste geek verjaardag ben je een “man” als je verteld dat je “r” zoek hebt gereden vanaf het stoplicht sprintje, maar dat was het. Als we naar de kosten kijken, doe maar mij een fancy tesla, maar voor de rijbeleving… neem ik toch een golf.
@seba: “voor de rijbeleving een golf 8 R” in wat anders is een R zoveel beter als een model 3 dat het een andere Rijbelevins oplevert? Juist, alleen het geluid van een 4 cilinder misschien. Want in een bocht of rechte lijn valt niks meer te beleven in een Golf R want allebei 4wd.
@tanzanitef30n: dan*
@wouterjeuring: *dan
@wouterjeuring: nee beter hè
@tanzanitef30n: nou… en gewone model 3 houdt in de bochten vol in en laat je de grenzen niet verkennen. Heb niet in de Performance gereden met track mode, die zou speelser moeten zijn. Qua beleving vind ik Golf R > Basis Model 3
@JanJansen: maar dan nog liever een golf GTI met “maar” 245 pk ipv een Tesla nu het nog even kan. Afwerking en rijplezier tellen ook mee. En zelfs die 245 pk kan ik bijna nooit gebruiken zonder als een halfgare malloot over te komen tijdens mijn dagelijkse ritjes.
@JanJansen: sneller zeker, maar niet leuker…
Heb er een keer mee mogen rijden, absurd snel. Maar dat is het dan ook.
@breinstein: lol ik om nog uit de tijd dat een Ferrari 250 pk heeft. En dan noem je 333 pk weinig
@breinstein: Best logisch dat ze niet de 400pk zouden halen als productie auto. Ze gaan de RS3 niet in de weg zitten met een R.
“Als ik had gezegd dat het een strenge facelift was geweest had je me hoogstwaarschijnlijk ook geloofd.”
Dat is het toch ook gewoon? De Golf 8 is gewoon een doorontwikkeling van de Golf 7, op dezelfde manier als ze al eens bij de Golf 6 gedaan hebben. Doet VW ook niet geheimzinnig over.
@mashell: En de Golf 6 was weer een doorontwikkeling van de Golf 5. Alleen waren er een aantal debielen bij VAG die dat heerlijke R32 blok de nek om draaide!
@mashell: Daarom noemt Vw het ook een evolutie. Hetzelfde gebeurd met de 911, elk nieuwe model is gewoon een doorontwikkeling.
Als ze ineens met een hele andere auto aankomen dan zijn ze wellicht de klantengroep kwijt die al jaren lang die auto’s kopen.
Gelukkig eet ik met kerst geen kalkoen….
Ik zie de akrapovic uitlaat niet meer zo snel terugkomen. Veel mensen die die optie niet aanvinkten. Simpelweg te duur, zeker in NL. Op een S3 helemaal een zeldzaamheid, ook omdat het geluid slechts significant beter was maar er wel €4500 moest worden betaald..zelfs het RS-uitlaatsysteem op een RS3 kost minder als optie.
@ghost: Hoeveel merk je van het geluid binnen? Ik dacht dat veel van dit soort auto’s sowieso al gebruik maken van speakers om geluid te versterken.
(en kan je dan niet even een Akrapovic.mp3 downloaden :P )
@fanboy: binnen sowieso heel weinig. De akrapovic optie uitlaat heeft ook alleen een andere einddemper, die van titanium is. Rest van de uitlaat is (bij de facelift) identiek. Het is dus echt een hoop geld voor minimaal verschil. Geen idee verder mbt geluid over de speakers, heb het idee dat het minimaal is, onlangs drive by wat dingen gefilmd en je hoorde geluid gewoon prima buiten de wagen.
@ghost: en die einddempers kosten €4500?!
@ghost: En daarom kan je beter voor een milltek uitlaat gaan.
@ghost: Vind Akrapovic sowieso een beetje overgewaardeerd. Ja het is mooi spul, en ja het klinkt leuk. Maar niet leuk genoeg voor het geld wat ze er voor vragen.
@rikus: Alle high end merken van uitlaten zijn duur, helemaal als ze van titanium zijn gemaakt.
@rikus: Het zit hem dan ook in de ‘goede’ naam. Ze vragen ook hoge prijzen puur omdat ze dat kunnen. Men koopt het namelijk.
@ghost: voor €4.500,- heb je ook een complete Capristo uitlaat, niet alleen een dempertje… En bij Miltek ben je waarschijnlijk voor de helft al klaar. Dan zou ik het wel weten.
@dutchdriftking: maar bij ons in het dorp heb je alleen een Kwikfit, gelukkig zijn die ook niet duur met uitlaten.
@mashell: Inderdaad een Bosal uitlaatje is goed genoeg voor een 4 cilinder. Zelfs mijn Kappa 2.0 5 cilinder maakte nog een mooier geluidje dan dat geforceerde gedoe met die schreeuwuitlaten van tegenwoordig…
@dutchdriftking: ik vind een milltek 9 van de 10 keer ook veel mooier staan als zo’n akra. Vind de uitlaat sierstukken een beetje goedkoop ogen terwijl je er wel degelijk veel geld voor neerlegt. Een vriend van me had ooit een full catback uitlaat van milltek onder zijn golf 5 gti en dat klonk toch echt verassend lekker moet ik zeggen. En zag er niet sjonnie uit
@ghost: Ik heb een Golf 7.5 R gehad eerst zonder de Akrapovic en erna met. Een wereld van verschil. Is echt een must op de Golf R.
@carlover95: Bertje GTI ben jij dat? ?
@ghost: vrees van niet, heb me nu verlegd naar achterwielaandrijving ??
Als ik aan Akrapovic denk, denk ik aan scooterjeugd/bontkraagjes en energiedrankjes.
@bsxc2: lil Kleine?
@bsxc2: ik denk bij deze dat jouw mening daardoor niet mee telt.
Blijf het toch een een gaaf ding vinden. Niet te groot, goede afwerking en met chip 400pk. Ik hou er van.
Er is altijd wel geklaag als het over de Golfjes GTi/R gaat, en dat omdat er “fout volk” in rijdt. Het zijn geweldige auto’s. -+ 333pk is inderdaad niet het snelste wat er rond rijd, maar een paar leuke aanpassingen en je zit al makkelijk op 400pk, waarschijnlijk. En 93% van de liefhebbers die zo een wagen aanschaffen gaan langs de tuner. De vorige modellen hadden altijd leuke motoren waar veel potentie in zat, dat zal bij deze niet anders zijn. Als jij een auto laat staan omdat er “fout volk” in rijdt dan zit de fout toch wel bij jezelf… Lekker rijden wat jij wilt! Top wagens!
@c63bs: Dat is gesproken ?
@c63bs: helemaal gelijk! Degenen die dat soort uitspraken doen hebben dr nooit ingereden. De Golf R blijft een goeie aanbieding voor een dagelijks bruikbare auto met veel vermogen en goede rijeigenschappen. De Seat Leon Cupra is ook zo eentje die in die categorie thuis hoort, maar ja, volgens velen ook zo een petjes auto. Gelukkig is mn vrouwke een Marina’ke en rijdt ze dr graag genoeg mee rond!