







Zijn daar nog grote verschillen te bekennen?
Volvo mag dan niet aanwezig zijn op het Autosalon van Genève, het belet het merk niet een nieuwe auto te onthullen. Vandaag presenteren de Zweden hun vernieuwde versie van de XC90, de bolide waarmee Volvo destijds zijn nieuwe designtaal aan de wereld introduceerde. Met zijn opgefriste buiten- en binnenkant kan de XC90 weer eventjes door.
De vernieuwingen aan de Volvo XC90 (rijtest) zijn even minimaal als groots. Volvo heeft de buitenzijde grotendeels hetzelfde gelaten, maar nieuwe velgen, een andere grille en andere kleuren moeten nét het verschil maken voor deze facelift. Binnenin is alles minstens even herkenbaar als aan de buitenzijde. Dat gezegd hebbende kan de auto voortaan als vier-, zes- en zevenzitter worden besteld. Daarbij biedt Volvo voortaan nieuwe materialen aan.
De grootste verandering aan de vernieuwde XC90 vinden we bij de aandrijflijn. Volvo heeft een nieuwe badge (B) onthuld, die bedoeld is om een nieuwe soort motor in zijn gamma uit te lichten. De ‘B’-badge laat zien wanneer het gaat om een aandrijflijn met een KERS-systeem. Dit systeem wekt elektrische energie op bij het remmen, die later gebruikt wordt om de auto aan te drijven. Volvo zegt dat auto’s met een ‘B’-badge tot 15 procent aan brandstof besparen en minder schadelijke stoffen uitstoten. Hierover zullen we later meer vertellen. (klik)
De vernieuwde XC90 komt op de markt met een reeks B-motoren. Volvo zegt dat de auto geleverd zal kunnen worden met een B5 benzine- of dieselmotor, evenals een B6 benzinemotor. De XC90 komt daarnaast wederom met een 420 pk sterke T8 Twin Engine op de markt.
Zelfs VAG maakt nog meer vernieuwende facelifts.
@str8six: Eerlijk is eerlijk, hier veel heel erg weinig aan te verbeteren. Voor zijn soort is het echt een strak ontwerp. Dan moet je er niet te veel aan tornen. Bij de eerste facelift van de R230 was de kritiek niet van de lucht: “lijkt te veel op de oude!”. Bij de tweede facelift werd het front gewijzigd was ‘ie te lelijk.
Aan een goed ontwerp hoeft gewoon niet zoveel gedaan te worden.
@willeme: het is zeker een sterk design maar dit is wel erg schamel. Andere velgen en kleuren, dan is het meer PR praat dan een daadwerkelijk FL.
@str8six: Zoals Kimi zou zeggen: ‘Bwoah’. Ik denk dat er qua design eigenlijk niets veranderd hoefde te worden. Dus een lichte update. In technisch opzichte was er wel véél ruimte voor verbetering. Die viercilinders waren niet zo zuinig als beloofd en Volvo had af en toe wat last van kinderziektes (understatement). Qua rijden merk je ook dat het nog niet zo geraffineerd was als wat de beste Duitse merken weten te produceren. Dáár moet Volvo zich het meest op focussen denk ik. Dat uiterlijk vinden de klanten wel OK.
@willeme: Kimi zou het zeker ook ‘obvious’ vinden.
@willeme: Couldn’t agree more. Mooiste SUV die er is. Dat neemt niet weg dat de categorie SUV maar suf is.
@pauper: suf of suv?
@willeme: een dak erop was wel leuk geweest
Ik moest echt 3x kijken om het verschil nog steeds niet te zien. Buurman heeft de huidige, of vorige zo je wilt, versie en ik zie bijzonder weinig verschil met deze.
@stephane8200: komt waarschijnlijk omdat je hem niet zo goed kent. Ik heb er zelf één en zie de verschillen goed, grille en bumpers zijn toch echt anders. Alleen bij de R Design achterbumper zie ik het verschil niet (maar ik heb dan ook geen R Design)
Zo kan ik de afgelopen modeljaren Audi A6 niet uit elkaar houden, is desinteresse denk ik.
@hehe: mijn buurman heeft een R-Design en die auto zie ik bijna iedere dag staan. Zo ook een collega tot voor kort, maar die is over naar een i-Pace (…). Na nu net nog eens wat uitgebreider gekeken hebben naar de nieuwe zie ik dat de nieuwe grill minder hoog is inderdaad. Misschien ook wat te snel gekeken mijnerzijds, waarvoor excuses.
Glazen pook net als bmw
@elemento: had de vorige T8 ook al en eerder dan BMW.
Maar hij is nu wel anders en groter
@hehe: Nee, BMW was 1e met glazen pook.
@neymar: nope, Volvo was eerder?
Blijft een strakke zeecontainer.
Hoe gaat het eigenlijk met de verkoopcijfers nu die T8 niet meer interessant is? Ik zie vooral de T8 rijden en zo nu en dan een D5.
@jeanclaude: Nederland is wereld bepalend..
Die indruk hebben wij in ieder geval.
@jeanclaude: zeker nog interessant ivm veeeeel lagere bpm
Ja ik vind hem eigenlijk ook nog steeds erg goed ogen. Niet ouderwets, dat een facelift een laatste redmiddel zou voor de verkopen, en niet fout. Gewoon nog steeds erg strak. Misschien dat het touchscreen wat geüpdatet kon worden, in vergelijking met Audi, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Flink panoramadak op foto 18
Interessante foto’s. Eens niet voor een modern pand (dat laat de wagen moderner lijken) maar op de uitrit van een krappe parkeergarage (dat kan blijkbaar met deze zeecontainer) en voor een bijzonder indrukwekkende trap om de tereincapaciteiten te tonen, langst een stroomleiding om de hybride te benadrukken. Slim gekozen.
Boring! Take Nap!
@ghost: ja man.. Een zwarte up met witte wielen is pas vet!
@pa045: beter dan een Prius jeep van Volvo..
@ghost: zeker. Super vet..
@pa045: ja suuuuuuper vet ..
Nog steeds een strakke bak. Maar ik ha liever voor een RX450h
Das toevallig, zat gister nog te googlen of er al spyshots van een facelift van de xc90 waren genomen. Maarja, hiervan ga je geen spyshots maken, is net niks aan veranderd.
En iedereen maar roepen dat BMW zulke grote grilles heeft.
Ben erg benieuwd naar de B5 5cilinders en de B6 6cilinder motoren ?
Bij mij in de buurt rijdt de nieuwe X5 en dat is “in het eggie” een hele mooie dikke auto…….. en last but not least een echte motor met 6 cilinders. Niet zo’n armoedige pauper 2 liter 4 cilinder.
@mwti: koop die dan!
@pa045: ik zei toch “bij mij in de buurt”. Ik kijk nu uit het raam en wat staat er op mijn oprit rara…
Goh, ik zou zweren dat de facelift dezelfde truttige achterlichten zou krijgen als de XC60 en V90. Wat een meevaller.
Pracht bak. Al bijna anderhalf jaar veel plezier
Vind die koplampen er niet beter op geworden.. Die rare uitstulping nu ziet er niet uit.
@joost1234: Nee, die waren eerst veel beter. Daar heb je nog heel grondig naar gekeken voor je ging reageren.