Een maatje groter kost bij Ford bijna niets extra’s.
Na de onthulling van de nieuwe Ford Focus maakte het bedrijf toch het een en ander goed met de ST. Waar het normale model iets te tam en Koreaans voor de dag kwam, herpakte Ford zich met het gedurfde lijnenspel van de opgewaardeerde versie. Vandaag voegt het merk de grotere ST Wagon aan zijn gamma toe. Als toetje onthult het de prijzen van beide auto’s.
Een van de best rijdende auto’s in zijn klasse – zo niet de beste – is nu ook verkrijgbaar in een iets praktischere maat. Dit is dus dé optie voor rappe papa’s en mama’s die wel het enthousiasme en de extra emotie van de ST willen ervaren, maar tegelijkertijd ook kinderen en waarschijnlijk een of ander huisdier mee moeten zeulen. Net als de ST is ook de ST Wagon voorzien van een 280 pk sterke 2,3-liter EcoBoost-motor en een elektronische sperdifferentieel. Het turbobenzineblok trekt de auto in 6 seconden naar de 100 km/u.
Handig is overigens dat de Focus ST voortaan met een trekhaak besteld kan worden. In het verleden was dit niet mogelijk. De Focus ST kan geremde aangehangwagens tot 1.600 kg meenemen.
De nieuwe Focus ST heeft een behoorlijk prijskaartje, maar kost minder dan zijn concurrent. Ford wil met de nieuwe Focus ST bijvoorbeeld in het vaarwater terechtkomen van de Renault Mégane R.S. en dit is ze redelijk gelukt. De auto kost in Nederland tenminste 49.100 euro, waarmee hij iets goedkoper is dan de R.S. 280. De ST Wagon kost 1.000 euro extra. Vanaf juli staat hij in de showroom.
Ter vergelijking, hieronder een klein overzicht van de concurrentie:
Ford Focus ST, 2.3 EcoBoost met 280 pk – 49.100 euro
Volkswagen Golf GTI TCR, 2.0 TSI met 290 pk – 50.460 euro
Renault Mégane R.S. 280 GPF, 1.8 TCe met 279 pk – 50.590 euro
Hyundai i30 N High Performance, 2.0 T-GDI met 275 pk – 51.797 euro
Niet zo mooi als de oude, wel een heel gave wagen.
Nu de enige hot hatch estate zonder dat je verplicht aan de 4wd en automaat moet.
En Ford kennende zal dit uitstekend sturen. Al helemaal met het electronische aangestuurde mechanische sperdifferentieel.
Moest iemand mij Cupra ST om zeep helpen heb ik nu een waardige vervanger…
@onehp: He zal wel aan mij liggen, maar volgens mij word de Focus telkens volwassener. De eerste Focus was briljant. De tweede alsnog dikke prima. De derde was OK en de vierde is niet verkeerd. Die tendens zie je ook bij de Focus ST’s. De ST170 stuurde als een scheermes. De ST (DA3) had verslavende motor, maar was al iets meer allrounder. De derde ST is prima, maar in niets opzienbarend. Ik vrees het ergste voor deze ST. Gelukkig maakt Ford het vaak goed met de Focus RS ;-).
@willeme: De eerste generatie ford focus is een van de fijnste auto’s waarin ik heb gereden, hoewel het interieur van een bedenkelijk niveau was, was het voor de rest echt een ontzettende fijne auto. De 2.0 Zetec was een ontzettende fijne motor, handbak schakelde heerlijk en je kon er idioot hard mee over rotondes
@dieselkameel: Klopt. De eerste Focus waarmee ik ooit reed was een inruiler: een 1.4 wagon zonder airco. Zelfs in die uitvoering was het best indrukwekkend. Sturen met veel gevoel, schakelen was echt prettig en ondanks dat die motor niet vooruit te branden was, liep ie wel lekker in de toeren. Inderdaad een toppertje!
@willeme: geen airco scheelt je wel weer 5 pk! Misschien had je even een paar dobbelstenen aan de achteruitkijkspiegel moeten hangen
@willeme: heb nu een Transit Connect inruiler. Zelfs dat stuurt verrassend goed. Zo goed sturen als de mk1 zal wss nooit meer gebeuren. Maar deze mk4 moet beter zijn dan de mk3 ST, dat electronisch sperdifferentieel op de remmen en de kunstmatige anti-torque steer vond ik maar niks… wel leuke achterkant. Ook de laatste Fiesta ST, met sper, heeft hier hopelijk geholpen. De laatste RS stuurt niet zo puur door zijn gewicht en de ietwat inconsistente doch in gelijke mate geniale aangedreven achteras…ik vrees voor een nieuwe RS, of weet je dat ie eraan komt?
In ieder geval, eerst rijden ermee, dan oordeel vellen…
@onehp: Het scheelt natuurlijk per auto, maar er is een periode geweest dat standaard huis, tuin en keuken Fords wellicht iets te sportief reden. Ik vond het geweldig. Zelfs een zaaddodende Mondeo Mk2 heeft een puike wegligging.
De sportieve ST-modellen vind ik telkens minder uitgesproken. De huidige Fiesta ST is kneithhard, dat is wel jammer. Men verward sportiviteit helaas te vaak met een strakke ophanging. Dat hoeft dus niet. Het gaat erom dat huist de balans uitstekend is. Maar ja, de standaard huidige Fiesta is aanzienlijk minder sportief dan de vorige, qua onderstel. Dus vandaar mijn betoog: het wordt allemaal wat minder.
@willeme: de vorige Fiesta ST was toch harder? De laatste Fiestas nog niet gereden…
@onehp: Standaard Fiesta is nu zachter dan voorheen. ST juist harder.
@willeme: Wat betreft de ST spreek je dan wel alle reviews tegen die ik heb gezien. Huidige Fiesta ST 1.5 vs de oude 1.6 die veel harder was. Naar het schijnt.
@onehp: Beide zijn geen wonder qua comfort. Het zijn ook meer nuanceverschillen. Het hangt er ook volgens mij vanaf of het de ST1, ST2 of ST3 betreft. Die laatste heeft de meeste hardware. In Nederland zijn de ST2 en ST1 niet te krijgen.
@onehp: ben ik niet met je eens de mk3 RS stuurt juist beter als de mk1+2.
Gerucht gaat dat de mk4 RS (hybrid) volgend jaar komt…
@focusrs1: ik maakte geen vergelijk, enkele dat ie zijn volle potentieel niet helemaal waar maakt (af fabriek). Misschien is de mk4 nog beter dan…
@willeme: Klopt helemaal, idioot zo fijn als je met een ST170 kan hoeken!
@willeme: de eerste generatie Focus is gewoon de beste auto ooit gebouwd. Het verschil in weggedrag met wat de concurrentie aanbood was zo verschrikkelijk groot (ik bedoel een Golf IV gleed al over de voorwielen weg voordat je was begonnen met insturen). Latere generaties werden volwassener, minder leuk en scherp maar daarmee ook minder vermoeiend.
Ben ik de enige die er een Audi A5 in ziet?
@tommygogh:
Ja
@tommygogh: de koplampen hebben er inderdaad wel wat van weg!
@tommygogh: Nu je het zegt, de grille en koplampen lijken identiek :-D
@tommygogh: Ik zie in het onderste deel van de bumper er vooral een beetje Seat Leon Cupra R ST in.
Deze is veel slechter dan de oude ..
Zelfs in dat rood is het lang niet zo flitsend als de vorige, echt jammer.
De Focus hatchback en de nieuwste Fiesta hebben dit trouwens ook.
Prima auto zo! Vind de hatch wel wat mooier dan de station (ik vind C-segment stations eigenlijk nooit geslaagd).
@berlinetta: inderdaad c-segment stations zijn het altijd net niet.
@emping: vind de nieuwe Corolla station toch goed geslaagd. Jij niet?
@rutgerg: die is niet verkeerd maar zal toch liever de hatchback willen of een segment hoger gaan kijken als ik echt een station nodig zou moeten hebben.
Lijkt me een leuke, aangename auto om mee te rijden. Helaas hier weer idioot duur gemaakt door de belachelijke belastingen. Zal 2 uur rijden verderop wel rond de €30/35k komen, wat een prima prijs zou zijn.
Wat een intens lelijk en onevenwichtig model is de Wagon toch. Gelukkig rijdt de ST top maar een mooi interieur krijg je er ook al niet eens voor terug
50.000… Eye-watering, zoals ze in de UK zeggen.
Voor dat geld zijn ze full led koplampen vergeten? wat een misser die halogeen lampen
@volvaudi: Ach, er zit een echt sper op, daar heb je tenminste wat aan.
De Focus met ST line ziet er ook al goed uit, maar voor hetzelfde geld rijd je een elektrische D segment sedan die toch flink sneller is..
Moet je alleen wel die caravan thuis laten, maar net als met de Focus moet je niet beperken met z’n mobiele baksteen.
Ik ben geen fan van 1 bepaald merk hou van heel veel auto’s kan een Alfa, Peugeot, VW, BMW, Mercedes, Toyota, Renault, Tesla en noem maar op erg waarderen. Maar met Ford heb ik echt helemaal niets. Ik vind het zo’n nietszeggend merk. Het zal ongetwijfeld prima rijden maar ik zou er nooit 1 kopen, ik zou er nog niet eens over nadenken (net als Opel trouwens). Zo stukje ongevraagd mijn mening laten weten, weten jullie dat ook weer… ?
@rutgerg: dat kan natuurlijk. Zo heb ik niks met Opel, is een Renault of een Peugeot het altijd net niet, een VW te duur voor wat je voor krijgt, een Seat te somber, een Skoda te saai, de Japanners te beperkt. En dan kom je vanzelf bij de dure premium merken. Maar van alle bread and butter merken is juist Ford voor mij speciaal. Dat heeft voor mij wat extra’s, niet alleen omdat mijn opa er in reed maar ook omdat ik zelf erg goede ervaringen met die wagens heb gehad. Ze zijn gewoon leuker en prettiger dan de andere merken.
@mashell: gelukkig maar dat iedereen zo wat anders mooi vind. Anders werd het nog saaier dan t nu al is op de weg
Mooie Hyundai
Had eerlijk gezegd een prijs van 40-42K verwacht. 50-55k voor een RS.
Voor 52K koop je ook de nieuwe BMW 330i iets minder PK, maar op papier wel iets sneller.
@b088y: als je in het buitenland kijkt klopt dat qua prijzen ook. Hier spelen al onze belastingen en taksen op auto’s..