Ok, maar er was toch al een productieversie?
Dat klopt, daar schreven we reeds in 2017 over, maar blijkbaar is het toch niet zo makkelijk om een nieuwe auto in de markt te zetten. Of althans, een vliegende auto. Zoals ze zelf zeggen: “het ontwikkelen van een vliegende auto kost veel tijd en veel doorzettingsvermogen.” Het mag dan ook best een revolutionaire ontwikkeling worden genoemd, vooral omdat PAL-V een bedrijfsvoertuig ontwikkelde dat voldoet aan de bestaande regelgeving, heel anders dan zomaar een soort conceptcar.
Het nieuwe productiemodel is een speciale editie, genaamd de Liberty Pioneer Edition. Robert Dingemanse, CEO van PAL-V: “Vorig jaar hebben we al aangekondigd dat we zouden beginnen met een gelimiteerde editie van de PAL-V Liberty, dit jaar tonen we de speciale elementen van deze gelimiteerde editie waarvan de levering begint in 2020.” Naast andere functies is de PAL-V Liberty Pioneer Edition uitgerust met een dubbele stuurcockpit en het Electronic Flight Instrument System. Het volledige koolstofpakket onderscheidt duidelijk de Pioneer van de standaard Liberty, evenals een op maat gemaakt interieur en exclusief kenmerkend tweekleurig kleurenschema.
De Pioneer-editie is voor diegenen die deel willen uitmaken van een unieke groep. Ze zullen de eerste carflyers zijn in hun land. “Hoewel steeds meer vliegconcepten worden aangekondigd, werken slechts een handvol bedrijven aan een echte vliegende auto: een die zowel kan vliegen als rijden, ideaal voor mobiliteit van stad tot stad. De combinatie biedt ongekende vrijheid: persoonlijke vliegende mobiliteit van deur tot deur, “zei Mike Stekelenburg, hoofdingenieur bij PAL-V.
Vorig jaar hadden we een interview met Pal-V, ook toen stonden ze met een stand in Geneve:
Met de lancering van de PAL-V Liberty Pioneer opent PAL-V het volgende hoofdstuk over persoonlijke mobiliteit. De Pioneer-editie geeft 90 mensen ter wereld de mogelijkheid om zowel te vliegen als te rijden.
ghost zegt
Doet mij denken aan iemand waarbij zijn/haar mond met ductape is afgeplakt..
Gulli zegt
@ghost: lol idd. Cannot be unseen
momo zegt
@ghost: een haai?
rolov zegt
@ghost: ik hou van zulke vrouwen
Dutchdriftking zegt
Het idee is natuurlijk fantastisch, maar als ik zie hoeveel moeite de gemiddelde automobilist heeft bij invoegen dan geloof ik niet dat de vliegende auto ooit voor de massa van de grond komt. Hooguit met enkel een automatische piloot.
vingers zegt
@dutchdriftking: Het idee is ronduit verschrikkelijk. Als dit een succes wordt heb je niet alleen files op de (snel)wegen maar ook nog eens mensen met veel te veel geld die over je hoofd vliegen. Drones beginnen al in vervelende hoeveelheden toe te nemen. Ben je net ergens expres voor de rust in een natuurgebied komt zo een stom ding overgevlogen. En dan straks deze dingen, nee dank je.
gregorius zegt
Wat is de range van zo’n ding?
En hoeveel meter heb je nodig om te landen?
En hoeveel tijd om m vlieg-ready / road-ready te maken?
Hoeveel tijd ben je kwijt aan verplichte vlieg-ready-checks?
En in welke landen wordt dit ding legaal?
reactief zegt
@gregorius: Stuur een mail naar Pal-V. Daar heb je meer kans op antwoord dan hier ;)
tvr1974 zegt
@gregorius: https://www.pal-v.com/en/explore-pal-v#specifications
Best nog wel aardig want range 500km, denk dat je vrijwel rechtuit kan vliegen… dus bijv naar Londen over de Noordzee en terug of naar Parijs is makkelijk mogelijk … En ook t verbruik is 7.6l/100km..
Nadeel is de aanschafprijs… Ze zeggen USD 600.000 .. of wel in NL x 2 verwacht ik.. Daarbij zal je een tuin van min 400 meter lang moeten hebben en je aan de RLD regelgeving moeten houden en je vliegbrevet (PPL) moeten halen. En als je m savonds of in slecht weer wilt vliegen zijn er nog wat meer vereisten, waardoor ik ook verwacht dat niet 1,2,3 zijn brevetje heeft (is toch snel 1 maar eerder 2 jaar intensief studeren plus vlieguren maken..)….
f40racer zegt
Volgens mij mist dit bedrijf goede marketing. Het is inderdaad revolutionair, maar niemand lijkt onder de indruk.
emping zegt
@f40racer: volgens mij zit niemand hier op te wachten.
Hubert zegt
@emping:
Hooguit een verdwaalde schapenboer in Australië.
f40racer zegt
@emping: Precies. Dus om dit te laten slagen moeten mensen overtuigt worden van het product, zodat ze er wel op zitten te wachten. Ze moeten hun USP’s beter overbrengen en dan kijken of er echt niemand op zit te wachten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@emping: Ik moest direct denken aan de politie van Dubai. Die zou ik bellen als ik PAL-V was… Past perfect in hun vloot
Gulli zegt
@f40racer: ik denk dat vooral de praktijk nogal tegenvalt, waar die lui zelf niet aan kunnen doen natuurlijk.
Mensen willen vanuit de file recht omhoog opstijgen en voor de deur weer landen, dat gaat gewoon nooit werken. En dat is wellicht maar goed ook, het luchtruim is gelukkig compleet dichtgereguleerd maar dat maakt het allemaal wel een stuk minder makkelijk.
f40racer zegt
@gulli: Ik vraag mij ook af hoe ze dit allemaal willen laten slagen. Aan de andere kant zien ze zelf wel mogelijkheden, anders was het wel bij een businessplan gebleven ipv een productieversie. Bovendien ga ik ervan uit dat ze zelf ook onderzoek gedaan hebben.
tmenges zegt
Dit ding is van alles gewoon net niks, het zal net geen fijn weggedrag hebben, niet snel genoeg , niet mooi, qua vliegen zal het ook geen hoge ogen gooien denk ik
reactief zegt
Ik vind het idee erg tof. En ondanks alle sceptici lijken ze het dus daadwerkelijk in productie te kunnen krijgen.
Zouden we als Nederlanders toch wel trotser op mogen zijn. Maar zoals gebruikelijk wordt het vóór succes de grond ingeboord. Als het zometeen alsnog een succes wordt is iedereen pas fan en waarschijnlijk ook niet meer kritisch.
Praktisch waarschijnlijk maar voor een enkeling, want zeer specifieke markt. Maar als autoverzamelaar lijkt het me toch ook erg tof om dit in je garage erbij te zetten in plaats van de zoveelste supercar.
Gulli zegt
@reactief: ja laten we auto’s gaan maken voor de verzamelaars, gewoon vanaf de eerste schetsen al.
(Terwijl ik dit schrijf denk ik aan de honderden ‘speciaaltjes’ die ongebruikt in garages staan te shinen en vooral te renderen. Wat een klote-situatie)
Rob zegt
Het rijdt voor geen meter, het vliegt voor geen meter.
Ja, briljant ding wel…
suheyl zegt
Is het ook een boot?
healey zegt
Nee, in Nederland heb je er geen ruk aan. Maar gelukkig is de wereld groter. In sommige landen zijn ze wat minder paniekerig als het op vliegen aankomt. Wat ik wel vreemd vind is dat dit oprrns een productie model genoemd wordt terwijl het ding nog geen meter gevlogen heeft. Van het vorige prototype, wat alleen in concept op dit model lijkt, waren tenminste een aantal videos beschikbaar waarop het ding vloog.
Boomer zegt
Hahaha wat een geldverspilling. Nederlandse overheid heeft hier bakken geld ingekieperd en wat krijgen we hiervoor terug…
Een ding wat niemand straks wil hebben en/of kan vliegen.
rolov zegt
@airc: je kan er van vliegveld naar vliegveld naar vliegen en dan rijdend naar je werk. Reuze makkelijk als je in Groningen wil wonen en Breda werkt. Ik zou het zo doen.
cloverleaf zegt
Aan de vorm te zien is iig rekening gehouden met een noodlanding op het water.
Dit wordt nooit een “succes” als in een alledaags voertuig. Leuk voor de happy few maar het is een compromis tussen twee uitersten. Je hebt een vliegtuig met slechte vliegeigenschappen en een auto met slechte rijeigenschappen.
Wel een mooi en sympathiek stukje techniek. Hoop van harte dat het ze lukt.