Durf jij erop te gaan zitten met je leren jasje aan en favoriete bandana op je hoofd?
Harley-Davidson is niet per se een merk dat synoniem staat voor innovatie. Af en toe komt het merk op de proppen met een bijzonder conceptje, maar zelfs dan komt het meestal niet helemaal los van haar roemruchte verleden. Het resultaat is doorgaans cyberpunkesque. We hebben hier gemixte gevoelens bij. Aan de ene kant zou het jammer zijn als je op een bepaald moment geen ‘échte Harley‘ meer kan kopen bij de dealer, net zoals het jammer is als de volgende 911 GT3 (rijtest) dadelijk niet meer atmosferisch is. Aan de andere kant geldt het oude adagium van Charles niet alleen voor levende organismes, maar ook voor voertuigen: adapt or die.
Harley Davidson hikt al behoorlijk lang tegen deze ommezwaai aan. In 2014 kwam het merk op de proppen met een prototype in de vorm van de LiveWire. Het heeft even geduurd, maar zo’n vier jaar later is het productiemodel eindelijk klaar. We berichtten al eerder over dit hoogstandje via onze groene dochter groen7, maar inmiddels hebben we wat extra hete foto’s van het nieuwe hog te pakken.
Wat valt op? Nou ja, het ontbreken van een V-twin en de daarop aangesloten stortkokers die pop-pop…pop-pop…pop-pop gaan natuurlijk. Verder zien we een behoorlijk strakke fiets met frisse kleurtjes als matte geel en oranje. Andere kleuren zullen vast ook leverbaar worden, maar het is duidelijk: Harley rijdt de toekomst tegemoet met dit levensdraadje.
Of de Livewire overigens daadwerkelijk de toekomst wordt van het merk, valt echter nog te bezien. Misschien is het slechts een verbindingsstukje tussen het oude Harley en het nieuwe, want het Amerikaanse merk droomt van een plethora aan kleine stadsflitsers op stroom in het gamma. Dat zou nog eens echt een switch van jewelste zijn. Ik zie het Satudarah van de toekomst al rollen door de binnenstad. Misschien even met zijn allen een Iced Cinnamon Dolce Latte domineren bij de Starbucks. Gezellig.
MJB zegt
Is er meer bekend over de aandrijving hiervan? Daar wordt met geen woord over gerept hier. Spreekt redelijk voor zich dat het elektrisch is, maar misschien praktisch dat daadwerkelijk te benoemen. En waar mogelijk wat meer details over vermogen en andere technische zaken.
vroaaar zegt
@MJB: die geeft Harley zelf ook nog niet, dus dat wordt lastig.
juniorclk zegt
@vroaaar: alsof je perse iets van een fabrikant moet horen on een idee te krijgen van de specs?
vroaaar zegt
@juniorclk: ja, van wie anders?
juniorclk zegt
@vroaaar: er word zoveel gelekt of het nu is dat leclerc al. Bij Ferrari getekend heeft of hoe een nieuwe auto er uit ziet of wat de specs zijn van de galaxy s10 info is er altijd voordat een fabrikant het officieel naar buiten brengt
peug206 zegt
@juniorclk: speculaties noemen ze zoiets. En dat is nog maar afwachten of ie inderdaad elektrisch is of op benzine.
balboni zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
kukuk zegt
@MJB: Heb inderdaad zojuist veel gelezen maar ook weer helemaal niets
Dizono zegt
@mjb: Over vermogen doet Harley eigenlijk nooit uitspraken.
fmgarcia zegt
Wel gaaf, maar blijf het net als een SUV van Maserati of Lamborghini vinden. Zie dit dan liever als een soort Buel label de strijd aan gaan met de Brutale’s Duc’s of Bimota’s!
apriliarsv zegt
@fmgarcia: met Bimota valt helaas niet meer zoveel strijd aan te gaan en wat MV betreft hou ik mijn hart vast nu ze Mercedes weggejaagd hebben en geld in de racerij pompen
fmgarcia zegt
@apriliarsv: Nee, maar jij begrijpt dus wel wat ik bedoel. De top van die markt zal helaas ook met elektrische modellen komen. Dan zie ik liever dat een merk als Harley een sublabel gebruikt. Zal wel rijden als een beest dit.
apriliarsv zegt
@fmgarcia: snap wat je bedoelt, hierbij doe ik ze gratis een naam van de hand; Harl-E ?
Bij de TT was dit jaar een demo van de MotoE. Nu wil ik niet als een aartsconservatief figuur klinken, maar motorrijden op zo’n stofzuiger lijkt mij wel 60% van het plezier weg te nemen
fmgarcia zegt
@apriliarsv: Dat vind ik echt best een creative naam. Denk dat ze dit merk juist de hooligan moeten gaan neerzetten. Choppers gaan het niet worden namelijk.
apriliarsv zegt
@fmgarcia: op zich is er ook wel wat voor een elektrische chopper te zeggen. Koppel in overvloed en extra gewicht maakt toch niks uit op zo’n tweewielige olietanker
moveyourmind zegt
Op dit filmpje is het geluid van de Livewire te horen:
https://youtu.be/vuhPZTrSmBw
Bij het wegrijden heeft het geluid nog het meest weg van het geluid van een oude electrische heftruck dat overgaat in het gekrijs van een goedkope straaljager van Chinese makelij.
Geef mij maar het heerlijke gebulder van een echte.
jpoers zegt
@moveyourmind: dat wordt lekker ouderwets een voetbalkaartje tussen de spaken.
apriliarsv zegt
@jpoers: haha wat een steengoed idee. Nog een paar kraaltjes in de spaakvelgen erbij
juniorclk zegt
@jpoers: of de sound modules van een bmw pakken ofzo
HZW zegt
@moveyourmind: Volgens mijn wordt je steken doof van dat gejank, na een tijd rijden hoor je niets meer.
moveyourmind zegt
@hzw: Misschien maar beter ook dat je hem niet meer hoort. Dat geluid werkt echt op de zenuwen.
mashell zegt
Het is best wel een lelijke motorfiets geworden. De voorkant is erg massief maar het zadel zit op een simpel “plankje”, dat kan Harley veel beter.
rolov zegt
Ik vind hem prima . Als hij een bereik heeft can 200-300 km is het helemaal top.
tjongejongejonge zegt
Autoblog auto auto autoblog…..
rolov zegt
@tjongejongejonge: in een auto zit ook een motor….