Niet elke provincie krijg evenveel aandacht van de wegbeheerders van Rijkswaterstaat. Gelukkig weten we nu wie bovenaan het lijstje staat, en wie op minder TLC kan rekenen.
Als een heel grote verrassing zal het volgende nieuws niet komen, maar in Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht wordt ruim 80% van het beschikbare landelijke budget gebruikt voor het wegennet. Tussen 2010 en 2015 bedroegen de uitgaven aan het wegennet in alleen al Noord-Holland zo’n twee miljard euro, oftewel rond de 30% van het totale budget van Rijkswaterstaat.
Zuid-Holland volgt op een tweede plaats met ongeveer hetzelfde bedrag aan investeringen en ondanks het feit dat Utrecht een relatief klein oppervlak beslaat, kreeg deze provincie toch ook nog een miljard euro. Na deze provincies is er dan ook weinig budget meer over voor “de kleintjes”. Drenthe, Noord-Brabant en Limburg krijgen tezamen nog geen vijf procent van het budget. Friesland, Overijssel, Groningen, Flevoland, Gelderland en Zeeland zitten in de middenmoot. (via BNR)
Foto: Aston Martin V8 Vantage op de A5 door @huibhaslanciadelta via Autojunk
carman6 zegt
Dat ze de a67 dan maar eens gaan verbreden naar 6 baans. Ooit gelezen dat dat 50 miljoen zou kosten, bijna niks voor hun dus.
BmwMPower zegt
@carman6: Afschuwelijk om daar te rijden. Het is de drukste snelweg van Nederland, dat komt onder andere tussen het vrachtverkeer Rotterdam – Venlo – Rurhgebied en vice versa.
Iedereen zit als een zenuwpees te rijden… man man man.
Ben het volledig met je eensch.
meritocraat zegt
@BmwMPower:
Ik join jullie! Beetje paradoxaal. Randstad daar kun je 24/7 een bus nemen. Probeer dat eens in Eindhoven! En rijden doe je daar alleen ’s nachts (Randstad) anders sta je stil.
Beetje gechargeerd natuurlijk maar jullie begrijpen het wel.
volvo-s60-adept zegt
@carman6: Niks d’rvan, eerst de N3 tussen de A15 en de A16 vervangen. Voor een karrenspoor in die staat hadden ze in Timboektoe al maatregelen getroffen, zelfs de ambulancedienst heeft er inmiddels al de pers voor opgezocht.
carman6 zegt
@volvo-s60-adept: dacht het ff niet he. Jullie ‘Hollanders’ nemen al 60% van het totale budget op! En hoeveel krijgen wij?? Juist ja, 5% te delen over 3 provincies. Dua hou maar op over klagen en rij jij maar eens dagelijks over een snelweg waarbij een volledige rijbaan 24/7 vol staat met vrachtauto’s. Ik betaal ongeveer even veel wegenbelasting en het is gewoon belachelijk dat ik daarvan nog geen 5% krijg.
Stylez zegt
@carman6: Eens de A67 moeten ze verbreden. Het is, voor mij dan, echt de meest verschrikkelijke snelweg van Nederland. Zo enorm veel vrachtwagens op een tweebaans snelweg.
mashell zegt
Het ergste is dat die mensen daar in het westen al die aangelegde snelweg elke ochtend en bij elk begin van de avond gewoon als parkeerplaats gebruiken!
ghost zegt
Meeste gaat denk ik op aan verkeersborden. Idioot als je je beseft hoeveel er langs de weg staan.
rubenstudent zegt
Oke, Gelderland 0% dan maar?
pomoek zegt
@rubenstudent: Gelderland ligt in Nederland? Nooit geweten….
dillon zegt
@pomoek: Schijnt het bourgondisch stukje Nederland te zijn. Eigenlijk alles buiten de Randstad…
Je zou er maar wonen =).
Author zegt
@rubenstudent: @willeme Foutje bedankt! Gelderland staat er inmiddels bij.
goodolddays zegt
@rubenstudent: kom verdomme niet aan gelderlnad jongu!
goodolddays zegt
@goodolddays: Gelderland* (heb een klote telefoon)
banaan7 zegt
@goodolddays: Ja Gelderland woohoo!!!! Daar heb je ook dé snelweg der Nederlandse snelwegen, de almachtige, A1!!!!
willeme zegt
En wat krijgt de grootste en mooiste provincie van Nederland?
fmgarcia zegt
@willeme: Belgie bedoel je? Denk 2%.
Tonnie zegt
60% is door inefficiëntie en fouten feitelijk wwggegooid geld, maar dat zullen ze niet zeggen.
pinut187 zegt
@thijsj: en overbudgeteren..
rolov zegt
@pinut187: en corruptie
pomoek zegt
Gelukkig woon ik in Nederland.
pinut187 zegt
@pomoek: ja dat denkt elke s*fferd dus…
gunthervogler zegt
Tijd om de uitgaves van RWS Geografisch door te vertalen naar de inkomsten. Veel plezier daar in de randstad.
timt zegt
@gunthervogler: Prima! Zetten we ook wat tolpoortjes neer als je vanuit het oosten hierheen komt rijden!
gunthervogler zegt
@timt: prima, kom er 1x per kwartaal. Vergeet er vooral zelf niet doorheen te rijden.
huibhaslanciadelta zegt
Vette Vantage Maurits :-)
Author zegt
Ja toch? ;)
mercedesclk350 zegt
Meer auto’s aanhouden zo te horen. 2 miljoen per auto schiet lekker op.
stationcar zegt
Bijzondere verdeling kan je wel zeggen, ik begrijp dat er rond Amsterdam weleens iets extra’s moet gebeuren, maar verder vind ik het redelijk onrechtvaardig klinken. Maar goed, ik kan niet helemaal plaatsen waarom het geld zo verdeeld wordt, misschien zijn er wel hele goede redenen voor. Aan de andere kant, in grote delen van Overijssel en Drente hoeft ook niet zoveel te geïnvesteerd te worden, die hebben prima infrastructuur dus dat onderhouden kan voldoende zijn.
mashell zegt
@stationcar: hmmm. In Overijssel is de N36 een dodenweg. Ook zou het toch niet geheel onpraktisch zijn als we de A35 van Wierden doortrekken naar Zwolle. En de N18, wat eigenlijk A18 zou moeten zijn, is ook al lang een probleem. Er zelfs geen geld voor een vangrail langs de vijver bij het Twentepark A35 bij Almelo. Daar zijn al eens 5 mensen omgekomen maar nog altijd geen maatregelen getroffen. Ik zou dus niet zomaar stellen dat de infrastructuur in Overijssel op orde is.
stationcar zegt
@mashell:
Jullie krijgen wel 30km omgelegde compleet nieuwe N18 :-)
Maar er staan in elk geval een stuk minder files dan in de randstad, dus wat dat betreft is het minder nodig om te investeren. Uiteraard zijn er altijd verbeteringen haalbaar, dat ben ik met je eens. Ik ben het ook met je eens dat dat sneller en op grotere schaal gerealiseerd zou mogen/moeten worden.
Dat was mijn punt, de verdeling van het geld lijkt nu oneerlijk over te komen.
dirkiii zegt
@mashell: en dat stukje 3 baans A1 bij holten weghalen of doortrekken naar deventer.
Altijd gekloot in de spits daar
mashell zegt
@dirkiii: dat rare stukje 3 baans weg werkt gewoon. Het heeft als doel de file niet meer naar achteren langs Rijssen naar Azelo te verplaatsen. En hoe vreemd ook, het werkt.
lekbak zegt
Tja zolang Den Haag nog denkt dat geld alleen in de randstad word verdient zal er weinig verandering in komen. Gelukkig is het grootste gedeelte van het platteland redelijk goed bereikbaar maar er zijn toch echt nog de nodige knooppunten waar nog geld heen moet. Behoorlijk cruciaal voor de ontwikkeling van die gebieden.
lincoln zegt
Cijfers van de nationale Rekenkamer zeker ..
lekbak zegt
Het is trouwens ook belachelijk dat Brabant zo weinig geld krijgt. Daar komt een enorme hoeveelheid vrachtverkeer langs en is het altijd druk. Aan de andere kant wonen er slechts Brabanders, laat ook maar zitten dan.
fmgarcia zegt
@lekbak: Zijn vaak toch te dronken om te mogen rijden.
oetelaar zegt
@lekbak: kon het helaas niet laten om te happen op je reactie. Als Brabander kan ik jouw reactie waarderen. Gelukkig komt een groot gedeelte van de centen van RWS alsnog terecht in Brabant bij de vrienden van Heijmans…en die bouwen zelf wel wat moois in hun achtertuin.
undifined1 zegt
Friesland is de afgelopen jaren goed geinvesteerd (noord-west tangent, haak om lwd, waldwei 4 baans, centrale as) maar daarvoor was het ook bagger. Verwacht dat de komende jaren friesland ook weer onderaan in het rijtje komt te staan.
lekbak zegt
@undifined1: rotonde joure niet vergeten!
Maar voor zover ik me kan bedenken zijn de grootste knooppunten in Friesland dan ook aangepakt. Dan mag het ook best wat minder. Dan kunnen ze beter wat extra geld steken in nieuwe extra sluizen in de vaarweg lemmer Delfzijl. Één extra schip neemt tot over de 100 (grote!) vrachtwagens mee aan lading.
Dutchdriftking zegt
Lijkt me opzich logisch als je kijkt naar de verkeersstromen per provincie. En let wel, Rijkswaterstaat gaat NIET over provinciale en gemeentelijke wegen. Deze heb je buiten de randstad heel veel.
mashell zegt
@dutchdriftking: je zegt dus eigenlijk, de Randstad heeft al veel snelwegen en Rijkswaterstaat bouwt er juist daar nog meer. Dat klinkt wel een beetje als water naar de zee dragen.
Dutchdriftking zegt
@mashell: nee, in het westen hebben we de meeste snelwegen, dus word er hier ook het meeste besteed aan onderhoud van wegen.
escort77 zegt
Rijkswaterstaat gaat over de snelwegen, en ik denk dat er in NH, ZH en UT relatief veel snelwegen liggen.
In een provincie als Drenthe heb je volgens mij de A28 en verder veel provinciale wegen waar RWS niet over gaat.
TimoBac zegt
Het is pas relevante informatie als we zien waar de auto-inkomsten van de overheid vandaan komen. Misschien is het wel gewoon eerlijk verdeeld.
mashell zegt
@timobac: natuurlijk wonen in die provicies ook de meeste mensen, maar niet 80 van de bevolking. Ik denk dat de autodichtheid in die 3 kampioensprovincies ook lager dan gemiddeld is. In de randstad is er immers bruikbaar openbaar vervoer dat als alternatief voor autobezit kan dienen. Kom daar maar eens om in Overijssel, Drente of Friesland. Toch maakt het allemaal niet uit, immers lang niet iedereen werkt in de provincie waar deze woont. Ik heb als Overijseling uiteindelijk ook belang bij goede wegen in Noord Holland.
noudjuh zegt
Tijd om in Noord-Brabant te investeren dus!
Het is een gotspe, de wegen rond Eindhoven, IEDERE dag file tussen Weert en Leenderheide, ’s avonds de andere kant op.
A67 die iedere dag opstroopt met inhalende, oost-europese, Wodka zuipende en rukken-tijdens-het-rijden(de) chauffeurs en bij het minste of geringste file vormt.
De A58 en A2 (batadorp) standaard file richting zuiden tussen 5 en half 7.
Een ongeluk op een van de wegen hier en alles staat potdicht.
Maar een oostelijke rondweg om alternatieven te bieden voor de levensader van het Nederlandse (inter)nationale vervoer, ho maar. Ik schuif wel lekker aan iedere dag!
Zo dat ben ik weer kwijt, kneuzen in Den Haag die niet verder kijken dan “de Hollandsche gewesten en Utrecht”.