
Of je het nou leuk vindt of niet, deze elektrische MG zou de naam waardig zijn. Als hij hem kreeg.
Kent u ze nog, MG? Als je ook maar iets weet van Britse klassiekers, heb je er vast wel eens van gehoord. Al sinds de vroege dagen van de automobiel (opgericht in de jaren ’20) bouwden zij auto’s, denk aan de MG TA Midget uit de jaren ’30. Net zoals vele merken zijn ze daarna lichte sportautootjes gaan bouwen, zoals de MG A uit de jaren ’60. In de late jaren ’90 en vroege jaren ’00 leenden ze hun merk aan sportieve uitvoeringen van Rovers van destijds. Helaas was dat laatste waar MG hun Waterloo vond in 2005.
Doorstart…?
Maar we mogen in vreugde de nieuwe wereld in, want je kan heden ten dage weer een MG kopen! Dus kom maar door met een leuke sportwagen voor weinig…. welke elektrische SUV?

U ziet het, de merkrechten voor MG zijn in Chinese handen terecht gekomen. Het eerste wapenfeit wat Nederland bereikt is de ZS EV, bovenstaande elektrisch aangedreven compacte crossover. Over de auto zelf moet je je eigen oordeel maar vellen, maar de dagen dat MG staat voor sportiviteit en lichtgewicht lol, die zijn achter de rug.
Zoals het hoort
Dat kan anders. Een Engels bedrijf genaamd RBW EV Cars doet iets wat we vaker zien. Noem het een restomod, noem het heiligschennis, het idee is simpel: ze pakten misschien wel de meest iconische MG ooit, de MGB Roadster, en voorzagen hem van een elektrische aandrijflijn.
Onderscheid
Er zijn een paar kleine dingetjes die je voor lief moet nemen, zoals de (in mijn optiek) iets te grote velgen. En natuurlijk het geluid van een viercilinder of V8 die de MGB had. Anglofielen zullen merken dat de auto een kenteken met het getal 69 heeft, wat betekent dat hij in 2019 is geregistreerd. En ten slotte: waarschijnlijk om een juridische strijd met de Chinezen te voorkomen, werd het logo van RBW gebruikt in plaats van een MG-logo.
Als jij dat MG-logo, zwarte kentekenplaten, die velgen en waarschijnlijk in de laatste plaats dat motorgeluid kan missen, dan is de RBW Roadster een elektrische MG zoals het hoort.
Specificaties
Het nadeel van dit soort conversies is meestal de prijs. Dat ligt hier niet anders: RBW wil zo’n 90.000 pond (net geen 100.000 euro) vangen voor de elektrische MG. Wat krijg je daarvoor terug? Uiteraard een li-ion batterijpakket, de grootte in kWh wordt niet vermeld. Wel dat je er in theorie 160 mijlen (260 km) ver mee kunt komen, om het gewicht nog een beetje ‘sportief Brits’ te houden. Mocht je echt een lange toer willen maken met de RBW Roadster, dan kun je een extra accupakket bestellen waarmee je bereik omhoog gaat naar 200 mijlen (320 km). De accu’s zijn niet onder de vloer te vinden, maar zowel voorin als achterin geplaatst. Dit helpt met een 50/50 gewichtsverdeling.
De motoren leveren 70 kW (95 pk) wat dan weer een beetje tegenvalt. Ook het laden valt tegen, dat gaat volgens RBW zo’n acht uur duren met een 3 kW-lader. De elektrische MG Roadster kan van 0 naar 60 mijlen per uur sprinten in 9 seconden en kan 80 mijl per uur als topsnelheid (130 km/u). Het klinkt allemaal niet fantastisch. Wel krijg je veertien kleuropties, zes velgopties en kun je kiezen of je een hardtop- of softtop wil. Het interieur is een mooie verzameling tweekleurig leer en het karakteristieke houten stuurwiel. Ook krijg je een mooi setje hedendaagse techniek in het infotainmentsysteem. Dat is echter wel een unit die er later ingeplakt is, het ziet er niet echt uniform uit met de rest van het interieur.
Zoals gezegd ben je dus bijna 100.000 euro kwijt voor deze elektrische MG die stiekem geen MG is. RBW wil 30 exemplaren bouwen.
Het blijft een mooie, leuke auto. Erg fraaie uitvoering op deze foto’s. Prestaties zijn net aan acceptabel, maar niet voor deze prijs. Als de prijs de helft zou zijn, zouden er wel meer dan 30 gebouwd/verkocht kunnen worden.
Wel triest dat men de merknaam heeft verpatst aan die copycats uit het verre oosten. Zo’n nieuwe MG zal op zich niet echt verkeerd zijn, maar het land waar die vandaan komt, is dat wel!
Weetje: het ontwerp van de hoeken aan de voorzijde om de koplampen heen komt van Ghia (Pietro Frua) en is eerder toegepast op de Renault Floride (doe maar googelen).
@henkp1: Jij hebt binnenkort hele hete sambal in je rijsttafel.
Zouden ze* me weten te vinden, denk je?
Maar je hebt gelijk, zelfs hier moet je oppassen wat je schrijft….
(* eenheid 61398)
Moet gewoon een brandstof motor hebben, dit is gewoon niks, 100k neertellen voor iets wat niet is in de mindset van hoe het moet in mijn ogen, grote faal dus
Fantastisch gelukt qua uiterlijk, maar een ton?! No way. Overigens ook zonde, de vierpitter in de originele B had altijd een geweldig geluid, zeker met K&N luchtfilters.
@shibby: absoluut! de B series is zeer karateristiek voor de totaalbeleving van de MGB. Toch ook krijg ik iedere weer kippevel als ik m’n 3.9 v8 conversie aanslinger met Edelbrock en free flow rv8 uitlaat. Alrijd lol om klassiek te rijden en dan moderne zooi de snot voor de ogen te rijden. Altijd duimpjes omhoog door diegene die zich erin verslikten hihi… elektrisch voor deze wagen is castratie. Doe maar met een DS ofzo.
Zo gek is die SUV niet hoor, MG heeft eigenlijk altijd al betrekkelijk saaie en weinig sportieve personenauto’s gemaakt. De YB, Magnette, 1300, MG Metro en Montego…
Er wordt altijd gedaan of MG een roemrucht sportwagenmerk is, maar dat is maar ten dele waar.
Metro 6R4 International groep B ?
En de in de vijftiger jaren verschenen ZA & ZB Magnettes konden qua sports saloons zeker goed meekomen. Probleem voor MG was dat eerst Morris altijd op de rem trapte qua ontwikkeling en later BMC. En in die BMC stal werd alles idd op één hoop gegooid en werd badge engineering uitgevonden, een Farina MG Magnette werd makkelijk zoekgereden door zijn Franse neef in standaard trim : de 404 van Peugeot.
@Dizono: betrekkelijk saaie en weinig sportieve personenauto’s? Mwah…
Autoblog:
Mijn auto: MG ZR
Special: MG ZS
Special: MG ZT 260
Jij als ex-scribent van deze site zou toch beter moeten weten…
@rrrobert @desjonnies: ik zeg niet dat ze niet ook hele gave auto’s hebben gemaakt, heb zelf serieus naar een ZT-T gekeken als opvolger voor de 406 Coupe, maar er zaten ook suffe wagens tussen. Een non-turbo Montego, standaard Magnette of 1100/1300 zijn gewoon geen fantastische rijdersauto’s. Een Magnette haalt het niet bij een Giulietta uit die tijd, laat staan toen de Giulia de gelederen kwam versterken. En zo’n ADO16 is voor die tijd geen slechte auto, maar is naar huidige maatstaven niet heel anders dan een moderne Corsa met basismotor en GS-line pakketje. OK, maar niet meer dan dat. De huidige ZS EV is wat dat betreft baanbrekender in zijn klasse qua prijs/kwaliteit dan deze MG’s destijds. En een Montego is gewoon heel lelijk, alleen de Maestro Turbo by Tickford is goed te doen.
Als eigenaar van een echte B vind ik dit best een leuk ding en zou er best een electrisch B’the bij willen hebben. Maar dan niet met dit verkrachtte dashboard, want dat staat als een eh… moddervlek op een vlaggenschip..
Acceleratie en topsnelheid passen overigens prima bij de MGB, is ook in lijn met de originele.
Als je dit koopt, ben je in mij ogen niet goed wijs.
Och een nieuwe Heritage body, schermen, deuren en kofferklep en dan ben je nog niet eens begonnen, dit is wel een splinternieuwe auto en geen opgelapte oude roadster, maar ik zou het ding ook straal voorbij lopen en voor de MGB GT Le 50 van Frontline Developments gaan, een Pembroke grijze of zwarte met rood leer aub, dan ben je voor ca.
€ 70000,== klaar.
Ik vind 100k best een hoop geld om geen olie meer te hoeven verversen
@nietcreatief: bij MGBs hoef je nooit olie te verversen. Aanvullen is voldoende. Verversen gaat automatisch.