De eerste patenttekeningen.
Sinds men onder de knie heeft hoe elektrisch rijden betaalbaar wordt, kun je als autobedrijf niet anders dan een elektrisch model ontwikkelen. Ook schieten nieuwe merken of zustermerken van bestaande merken als paddenstoelen uit de grond, de meeste met als doel om de wereld eens op te schokken (pun intended). Dat kennen we allemaal wel. Het is pas echt merkwaardig dat merken uit een andere sector zich ineens vol gaan storten op elektrische auto’s, zoals smartphonegigant Apple of iets verrassender: stofzuigergigant Dyson. Of nou ja, verrassend: een stofzuiger is ook maar een miniatuurautootje met een stekker. Goed, Apple is al een tijdje bezig maar horen we weinig concreets over, terwijl James Dyson sinds 2017 zich vol inzet op elektromobiliteit.
Dat levert op dat we voor het eerst kunnen kijken naar een patentschets. Dit is om aan te tonen dat het stofzuigermerk innovatief wil zijn, maar uit diverse interviews met Bloomberg en Autocar komt naar voren dat James Dyson ook een manier heeft om de auto in de markt te plaatsen. Je moet immers uniek zijn zodra iedereen aan hetzelfde gaat werken. Zoals eigenlijk elke EV is het speerpunt de actieradius. Je kunt er lang of kort over zijn, maar dat blijft toch de meest omstreden factor voor potentiële elektrokopers. Daarnaast wil Dyson inzetten op comfort aan boord van de auto. Ook moet de auto een beetje goed kunnen sturen.
Tot zo ver niks nieuws als je kijkt naar de doelstellingen. Het patent is echter vrij misleidend, bijna vertekend zelfs. De eerste Dyson-auto wordt een flinke SUV, want de wielen worden naar verluidt zo’n 23 of 24 inch(!). Afgekeken van de Amerikaanse tuning-scene, misschien? Anyway, grote velgen in combinatie met smalle banden lijken het meest efficiënt. Kijk maar naar de I-PACE of BMW i3. Nu je een beeld hebt van de wielen op de foto, kun je zien dat de wielbasis vrij groot is, wat dan weer de ruimte binnenin ten goede komt. Verder is de auto zoals een ‘conventionele EV’: een dubbele bodem waar de accupakketten in passen en de motoren direct bij de wielen. Ruimtegebrek zal je dus niet hebben in de corpulente stofzuigerauto.
Waar het écht innovatief schijnt te worden is de batterijen. Je moet ondergetekende even excuseren dat hij geen natuurkunde heeft gestudeerd, want het is vrij lastig om te begrijpen en daarna weer uit te leggen in Jip-en-Janneke-taal. Het komt erop neer dat er een andere manier van elektriciteit opwekken plaatsvindt, waardoor de batterijen veel rendabeler zijn dan de welbekende li-ion batterijen. Simpel gezegd: minder batterijen, meer kracht en actieradius. Verdere technische details zijn nog niet bevestigd, de auto staat op de planning voor 2021.
legoblokje zegt
Hoop toch echt dat ze een andere merknaam aan de auto’s gaan hangen…denk dat ze anders nooit van de term ‘rijdende stofzuiger’ afkomen…
lekkerlinksrijden zegt
@legoblokje: ja en dat zuigt
bernoulli zegt
@legoblokje: Och, is die Franse pepermolenmakers ook gelukt.
karhengst zegt
@bernoulli: Logisch, gepeperde motoren doen het altijd goed in hothatches.
faalhaas zegt
U bedoelt een Roomba?
SimonMc zegt
@faalhaas: Nee, een Vroomba.
lincoln zegt
Bijzonder bedrijf ..
Absoluut bij de 10 unieke hedendaagse toko’s ..
JanJansen zegt
Het verhaal van James Dyson is echt de moeite waard om te luisteren. Hier de podcast en oordeel zelf:
https://www.npr.org/2018/03/26/584331881/dyson-james-dyson?t=1557418489511
gokartmozart zegt
Hoop dat ze de aanjager van de ventilatie wel goed aansluiten en dat ie op blazen staat ipv zuigen…..ik zie het al voor me. De afdruk van het ventilatierooster in de wang…… wegligging zal ook wel top zijn….. verkoper: ” meneer de auto zuigt zich vast aan de weg “…..
911targa zegt
Het zij de redacteur vergeven, dat hij geen natuurkunde heeft gestudeerd. Het lijkt mij een knap lastige studie! Zou wel leuk vinden, wat het verschil is met Lithium Ion batterij. Kan er niets over vinden. Wel over de afmeting van de auto:
Das Dyson-Auto soll knapp fünf Meter lang werden, der Radstand dürfte bei rund 3,30 Meter, die Gesamthöhe aber bei nur etwa 1,65 Meter liegen.
Romano zegt
@911targa: de auto gaat een solid state batterij gebruiken. Waar normaal de elektrolyten drijven in een vloeistof. Zitten deze nu in een vaste stof, waardoor je er meer in de zelfde ruimte kan proppen. Er is echter nog geen enkele solid state batterij op de markt..
jpoers zegt
@romano: niet in automobielen toepassingen. Samsung komt volgens mij dit jaar nog met een telefoon met zo’n accu.
japiejo zegt
@romano: Nou heb ik er weinig kaas van gegeten, maar naar mijn weten worden solid state batterijen wel degelijk toegepast; bijv. bij elektrische bussen https://www.google.nl/amp/s/www.groen7.nl/mercedes-levert-elektrische-bussen-aan-duitse-provinciestad/amp/
Solid state zegt volgens mij ook niet zoveel: het bestaat al, maar de uitdaging is om de potentie van de techniek verder te benutten, om écht goede solid state batterijen te maken die 2x zoveel energie kunnen leveren en 2x zo klein zijn.
masterevo zegt
@romano: Bollore maakt elektrische deelautos die wel degelijk solide state batterijen gebruiken.
dees zegt
Van de man die voor de Brexit was en nu opeens gaat verhuizen naar een belasting paradijs
frank2b zegt
@dees: Komt-ie naar Nederland?
911targa zegt
@frank2b: ja, NL is officieel een belastingparadijs n.a.v. een motie ven Paul Tang in Europees parlement. Cyprus, Malta, Luxemburg en Ierland staan er ook tussen. Goed: dat paradijselijke geld niet voor de gewonen man/vrouw.
Ter volledigheid: https://nos.nl/artikel/2277661-nederland-is-een-belastingparadijs.html
ghost zegt
@911targa: Luxemburg zou ik oprecht willen wonen, en dan niet eens voor de belastingvoordelen. Het is gewoon een prachtig land!
doublechevron65 zegt
@ghost: alleen een beetje truttig
ghost zegt
@doublechevron65: ik hoef niks te compenseren, dat scheelt.
frank2b zegt
Misschien dat van die accu’s toch maar in grotemensentaal proberen uit te leggen dan?
galgootje zegt
@frank2b: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vastestofbatterij
frank2b zegt
Omdat steeds meer en meer Avantime …..
eklasse zegt
Als die auto net zo goed wordt als de draadloze Dyson reserveer ik ‘m direct! Beste stofzuiger ooit!
Tenminste, deze moet je ook bestellen toch?
stationcar zegt
@eklasse:
Ik hoop alleen dat dat deze iets degelijker gebouwd is dan die gammele stofzuigers van ze, en dat de auto ook wat minder lawaai maakt. Man man man, die stofzuigers klinken als een straaljager en voelen qua degelijkheid aan als een 14e eeuws Fiat.
Neemt niet weg dat ik erg benieuwd ben naar de auto, als ze er in slagen om een ruime familieauto op de markt te brengen met een grote actieradius ben ik zeker geïnteresseerd!
eklasse zegt
@stationcar: gammel? Heb jij er een van de action? Ik heb nog nooit eerder zo’n huishoudelijk wonder gehad!
flutterby zegt
Ben benieuwd. Accu’s maken is niet gelijk aan elektrische auto’s maken.. Misschien kunnen ze beter een partner zoeken en enkel aandrijflijnen verkopen. Bijv Mazda.
RiKe zegt
Ziet er aardig uit als de ID.3
suzikubelona zegt
@rike: Precies mijn gedachte. Alleen een beetje langer, maar voor de rest wel heel veel gelijkenissen.
bernoulli zegt
En profil is het net een Spyler D12 Peking-to-Paris Estate.
bernoulli zegt
SpyKer
camber24 zegt
Lekkere artikelen vandaag, @720s !
Loek zegt
@camber24: merci!
wimof zegt
Als Audi als boksbeugel door het leven moet , kan stofzuiger ook voor Dyson, tenminste een kompliment.
ericc zegt
Patenttek heeft wat weg van de Lotus-SUV. Waarom zoekt Dyson geen partner in de bestaande autowereld ipv alles alleen te willen doen. Zo profiteren beide merken en gaat de gemiddelde CO2 van de partner-fabrikant naar beneden. Zo helpt Dyson een fabrikant die de norm niet haalt in Europa!
duckmefaddy zegt
Is dit niet gewoon de veegwagen van de toekomst?
Gulli zegt
Hoop dat je dan eindelijk een knopje krijgt waarmee de stekker zich snel oprolt in de auto ?