De kloeke SUV van Škoda is een fashion victim geworden.
Škoda is zoals we weten al een tijdje bezig met het maken van een ‘coupé’ op basis van de Kodiaq. Aan de ene kant is dit een gek idee. De Kodiaq is eerst en vooral immers een praktische blokkendoos, ontworpen om een gezin met kinderen inclusief toebehoren van Lutjebroek naar Lauterbrunnen te brengen in de vakantieperiode. Maar ach, vroeger deden we dat met een Opel Vectra en op basis daarvan ontstond ook de Calibra. Misschien moeten we gewoon accepteren dat SUV coupé’s nu echt ‘een ding’ zijn.
Het Tsjechische merk doet ons de plechtige belofte dat de budget-Q8 bedoeld is voor de Chinese markt. De plaatjes van de auto zijn dan ook opgedoken via Autohome.cn. Kennelijk moest de auto opdraven bij de autoriteiten voor een typegoedkeuring. Zodoende kennen we ook de afmetingen van de Kodiaq GT. De auto is iets korter (4,63 meter) en zes centimeter lager (1,65 meter) dan de huis-tuin-en-keuken Kodiaq. De forse wielbasis is met 2,79 meter wel gelijk.
Laat in de comments jouw bespiegelingen los over de kans dat de Kodiaq GT stiekem toch naar Europa komt. En belangrijker: zit je daar zelf op te wachten, of voegt dit niks toe aan ons straatbeeld?
deuxani zegt
Die vierkante wielkassen waren mij nooit opgevallen, maar nu…. can’t unsee it!
Dizono zegt
@deuxani: Logisch, ze worden niet opeens weer rond.
Loek zegt
Dus dit is de budget versie van de Q8, die op zijn beurt weer de budget versie is van de Urus. Indirect is dit dus een Tsjechische Urus. Niet dat we dat nodig hadden, maar way to go!
maartencox zegt
@720s: ik denk dat je dit eerder de budgetversie van de Q3 mag noemen ?
2wheeler zegt
@maartencox: je verward hem met de Karoq denk ik, de Kodiaq is fors groter dan een Q3.
maartencox zegt
@2wheeler: heb je inderdaad gelijk in!
potjak zegt
@720s: haha de Q8 oftewel Touareg… dat is een heel ander platform. De Skoda staat op hetzelfde platform (zij het verlengd) als de Tiguan…
Loek zegt
@potjak: ik heb het meer over de marketing achter de auto, niet het platform.
El-Loco zegt
Nu nog een LWB en hij is af.
dondeboer zegt
@el-loco: Ja! Of een cabrio. Of beter nog, een landaulet. Met een dubbele achteras.
ukbob zegt
@dondeboer: en een houten achterdek..
wat die gekke Olson doet kan Skoda ook ;)
cloverleaf zegt
@dondeboer: of een Skoda speedboat met een ouderwetse W12 en een teakhouten dekje
rynnus zegt
In het donkerrood met wat chrome details lijkt het me best een leukerd om te zien!
janmetdelangeachternaam zegt
Wat een ellende
jarnobakker zegt
Afgelopen zaterdag stond mijn auto naast een kodiak. Ik snap niet dat ze het een suv noemen. De bodemvrijheid achter was hetzelfde als mijn auto
postzegel zegt
@jarnobakker: En jij rijdt? Leopard tank?
jarnobakker zegt
@postzegel: ford S-Max
chriscross zegt
@jarnobakker: dan heb ik goed nieuws voor je. Ook jij kan dus met de S-max door het wilde gras crossen
jarnobakker zegt
@chriscross: ik pas wel op
chriscross zegt
Ik zie deze toch al redelijk vaak in het Nederlandse straatbeeld. Hoe lelijk men deze auto ook vind, commercieel gezien mogelijk toch een succes.
chriscross zegt
@chriscross: jaja… Ik bedoel natuurlijk niet de GT versie
Ram-G-maN zegt
Babyboom Auto Van Het Jaar 2018.
“Voor een dubbeltje zit u op de eerste rang” – 50Plus Partij
freezzr zegt
Allemachtig, wie heeft die voorbumper gedesigned?? Ik zeg EXIT!
ikleesookoverautos zegt
Lijkt wel een Chinees
probono zegt
Ik vind dit echt een spuuglelijke auto. Vind dr verhoudingen afzichtelijk.
alloallo zegt
Ik moet bekennen dat ik wel in de markt ben.
Bij voorkeur als sportsline met zwarte grille.
In DLD is de Kodiaq verkrijgbaar als aportsline met 20 inch velgen. Echte een mooie uitvoering
alloallo zegt
Is deze voorzijde wellicht een voorbode voor een facelift van de kodiaq??
nicolaaz zegt
Moet ook in het rood blijkbaar, dat GT.
Hoezo is het een GT trouwens? Is een SUV-C niet gewoon de niche waar ze naar op zoek zijn?
Dit een GT noemen lijkt wat arrogant, je gaat mij niet vertellen dat ze bij Skoda niet weten waar die letters voor staan…
Ze hadden zelfs ooit een échte GT toch? In de jaren 60 of 70?
Mhh, zoek ik zo even op!
karhengst zegt
Lelijke velgen en een kleur die iedere auto van dit formaat automatisch tot witgoed degradeert.
Als je dan toch kiest voor extravagant ipv praktisch, neem dan ook een leuke kleur op het model.
Esprit_de_Flandre zegt
Ten eerste, voegt idd niets toe. Ten tweede, de renders waren beter.
jvdberg zegt
Leg mij aub die fascinatie voor die GT kapsels op die SUVs eens uit, begrijp t niet, zo’n bak moet dik en lomp zijn toch, weer zon bak alla de x4…bah
mashell zegt
Het zijprofiel is best mooi, niet meer dat “opgehoogde stationwagen met grote wielen” dat de gewone Kodiaq heeft. Maar het front en de achterkant zijn gewoon te saai, die passen er niet bij.
kroon zegt
Achterkant is bijna leuk. Te leuk voor een Skoda. Als ik VAG was zou ik er een enorme gril opschroeven aan de voorkant, extra luchtinlaten erin zagen en heel veel led strips toevoegen. Daarna een Audi logo erop en er staat een nieuwe Q5 Coupe.
siebren zegt
Wat jammer dat GT blijkbaar weer staat voor ‘lijkt en klinkt sneller maar is het niet’. Ik kan Skoda als merk heel erg waarderen maar het is zo jammer dat ze alleen maar van die kleine blokjes erin lepelen.
pier zegt
Naar mijn bescheiden mening ziet dit er niet uit…en een beetje station rijdt beter dan dit zogenaamd sportieve ding.