Na 34 jaar vond AM General het tijd voor een opvolger van de legende.
Tegenwoordig wordt zeven jaar beschouwd als de maatstaf in de autowereld. Nieuwe auto’s krijgen doorgaans zeven jaar van hun makers voordat ze plaats moeten maken voor een nieuwer, jonger en beter model. Vier jaar na de introductie komt er een faceliftje en daarna mogen ze het nog drie jaar uitzingen totdat de fabriek ’tot hier en niet verder’ zegt. Soms wordt de cyclus echter een beetje opgerekt. Dat kan twee redenen hebben. De eerste is dat het gaat om een Alfa Romeo. De tweede is dat een auto zó goed is in wat ‘ie doet, dat er simpelweg geen noodzaak is voor een nieuw model. Sterker nog, de fabrikant zou waarschijnlijk niet eens weten waar ze moesten beginnen om het model beter te maken.
Engelstaligen noemen zo’n succesnummer een hard act to follow. Denk bijvoorbeeld aan de Lamborghini Countach, Mercedes G-klasse, Mercedes SL R107, Land Rover Defender en Citroën 2CV. Ga er maar aanstaan als nieuwe telg om dergelijke voorgangers te doen vergeten. De originele HMMWV, aka Humvee (special), past ook in dit rijtje. De Humvee kon alles, zelfs Emile Ratelband vervoeren. De terreinbeul kwam medio jaren ’80 op de markt en was daarna decennialang misschien wel hét symbool van het Amerikaanse leger. Groot, breed, imposant, kijk een moderne film waar de U.S. Army in voorkomt en je gaat gegarandeerd een Humvee voorbij zien komen.
Maar helaas voor de Hummer en voor het Amerikaanse leger, staat de tijd niet stil. In recente oorlogen bleek de Humvee letterlijk een zachte onderbuik te hebben en kwetsbaar te zijn voor onder andere geïmproviseerde explosieven. Stiekem is de Hummer door de gewapende troepen dan ook al grotendeels ingeruild ten faveure van de (voorlopig) veel minder legendarische Oshkosh L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle). Pijnlijk nieuws dus voor Humvee-maker AM General.
Wellicht daarom presenteert het bedrijf de opvolger van de Humvee op een wapentuigbeurs in Parijs. Bezoekers van dit gezellige onderonsje in de stad van de liefde tussen War Lords en oligarchen die een revolutie plannen, kunnen zich vergapen aan de NXT 360. Qua uiterlijk heeft de auto nog veel weg van de Humvee, hoewel de wielen en velgen wat groter zijn.
Belangrijker zijn echter de dingen die ervoor zorgen dat je niet dood gaat als haters je aanvallen. De NXT 360 heeft daarom extra bepantsering die lacht om de kogels van een AK-47. De vloer en stoelen zijn speciaal ontwikkeld om explosies te weerstaan, net als de wielen. De voorwielen voldoen aan de standaard ‘Stanag 2a’. Mensen uit het milieu weten dan voldoende. Voor de zeldzame rechtgeaarde lezers onder ons: dit is een NAVO-standaard die zegt dat de wielen een anti-tank mijn van 13,2 pond kunnen weerstaan. Hoeveel de NXT 360 moet kosten hebben we nog niet nagevraagd. Maar laten we eerlijk zijn: kan je überhaupt een prijskaartje plakken op persoonlijke veiligheid? (via jalopnik)
bmw2coupeeigenaar zegt
Gave bak, maar lijkt qua design nauwelijks vernieuwend. Ik ben benieuwd wat de specs zijn. Of deze zuiniger is t.o.v. zijn voorganger.
kennone zegt
@bmw2coupeeigenaar: ik denk dat dit een plug-in hybride is..
matter zegt
@bmw2coupeeigenaar: EV week is voorbij, goddank.
widodh zegt
@matter: Verbruik doet er wel degelijk toe! Een van de grootste uitdagingen is brandstof. Of jij 400km of 500km op een tank kan rijden in een oorlogsgebied is soms het verschil tussen leven en dood.
Daarnaast worden vaak de convoys met brandstof aangevallen, want daar pak je je vijand juist mee.
Dus nee, het is niet alleen goed voor het milieu, maar minder brandstof gebruiken maak je ook minder kwetsbaar.
De Duitsers kregen het in WO2 op een gegeven moment ook niet meer voor elkaar om brandstof bij hun tanks te krijgen en kwamen daardoor stil te staan.
gove zegt
@widodh: te veel call of duty spelen wordt je paranoïde van
widodh zegt
@gove: Dat speel ik niet eens :) Maar praat eens met mensen die daadwerkelijk in deze situaties komen en verdiep je wat in de geschiedenis. Brandstof blijft nog steeds een probleem.
kenner zegt
@widodh: ik zal m’n opa eens vragen of dit waar is.
awesome zegt
@kenner: die deed alles op de fiets.
davelepeef zegt
@widodh: op een tank rijden in oorlogsgebied… Gniffel 8)
loserboi932 zegt
We didn’t build this car for profit. We build it for America.
?Oh say can you see, by the dawn’s early light ??
theblazerunner zegt
@loserboi932: we *built it
gregorius zegt
Is ie Euro6 approved? Zo-niet, mag hij sws geen Europese stad meer in.
gove zegt
@gregorius: als zie hier olie vinden komen ze gouw genoeg
hotze zegt
Heb toch een voorkeur voor de Marauder van de Paramount Group, uiteraard geïnspireerd door het mooie filmpje van de drie Britse musketiers.
superhans zegt
Sorry, maar dit is geen opvolger van de Humvee maar een upgrade, waarschijnlijk bedoeld voor Afrikaanse en Arabische strijdkrachten. De opvolging van de Humvee door het Amerkaanse leger werd in 2006 al aangekondigd met de aanbesteding van het Joint Light Tactical Vehicle. AMG deed daarin mee met de BRV-O maar werd in 2015 uiteindelijk verslagen door de Oshkosh.
jaapiyo zegt
@superhans: lez0n doet w0nderen.
superhans zegt
@jaapiyo: wat bedoel je?
unknown234 zegt
@superhans: Als je een glas appelsap hebt en je gooit er pepermunt in met mayonaise dan is het auto.
jaapiyo zegt
@unknown234: niet zoveel wonderen.
vroaaar zegt
@superhans: AM General presenteert deze opvolger, niet het Amerikaanse leger. Dus je kunt hier vanuit dat oogpunt spreken van een opvolger van de Humvee ondanks dat het Amerikaanse leger in de tussentijd al een ander opvolger had gevonden. Kwestie van semantics.
superhans zegt
@vroaaar: Dat begrijp ik. Mijn punt is dat niet de NXT-360 de opvolger is (maar enkel een upgrade) en dat de ware opvolger de BRV-O. Dat de Amerikaanse strijdkrachten niet voor een AMG product hebben gekozen, doet daar niets aan af.
Dutchdriftking zegt
@Schwarzenegger, bestellen maar!
gertjano zegt
@dutchdriftking: Waar zitten de rotorbladen dan? #gotothechoppaaah
rolov zegt
@dutchdriftking: Arnold rijdt liever een Ev Of zijn Veyron ;)
chriscross zegt
‘De vloer en stoelen zijn speciaal ontwikkeld om explosies te weerstaan’…. Dus je kan veilig een flinke scheet laten
tymo zegt
Voor mensen met meer militaire kennis: Een Fennek lust zo’n Humvee toch rauw? Of ben ik nu appels met peren aan het vergelijken?
mopar zegt
@tymo: Nee want een Fennek is eigenlijk een Armored combat support/Armored reconnaissance vehicle waar een Hummer een multipurpose light Armored Vehicle is. In het Nederlandse leger is deze positie ingekomen door de G-klasse.
Met een Hummer kan je variabeler zijn, je hebt versies die mijnen vegen, extra gepantserd zijn, trailers trekken of communicatie apparatuur voor mobiele basissen dragen. Een Fennek is een ander type voertuig dat hoewel die hetzelfde kan doen als een Hummer, toch een stukje minder flexibel inzetbaar is (en ook een heel stuk duurder)
In het Amerikaanse leger hebben ze bijvoorbeeld de M1127 of de LAV25 die gelijkwaardige rollen overnemen.
tymo zegt
@mopar: duidelijk verhaal, bedankt!