
Kijk, duidelijkheid.
Mercedes heeft de wereld inmiddels goed en wel kennis laten maken met de GLB, zijn nieuwe (optionele) zevenzitter. Het is alweer drie maanden geleden dat het merk het doek van de auto trok en ondertussen heeft de kleinste SUV van het merk ook de IAA in Frankfurt achter de rug. Hoog tijd dus voor de prijzen. Vandaag vinden we die in een brochure van Mercedes.
Als we een blik werpen op de uitgebreide brochure van de Mercedes GLB, dan zien we een zestal verschillende uitvoeringen. De goedkoopste variant vinden we in de vorm van de GLB 200: deze uitvoering heeft een vier-in-lijnmotor en kost in Nederland 50.422 euro. De voorlopig enige andere benzineversie is de 250 4MATIC. Dit model heeft de grotere tweeliter viercilinder met 224 pk en kost 62.975 euro.
Wie een diesel wil heeft meer keuze. De GLB heeft namelijk vier opties met een zelfontbrander. Het gaat om de 180d, 200d, 200d 4MATIC en 220d 4MATIC. De instapper kost 52.836 euro, voor de 200d betaal je tenminste 54.409 euro. Met vierwielaandrijving kost hij 60.906 euro. Een behoorlijk verschil. De voorlopig duurste GLB is de 220d 4MATIC, waarvoor je 64.612 euro moet afrekenen. Deze variant heeft eveneens een 190 pk sterke tweeliter viercilinder.
Als we hem naast andere SUV’s van soortgelijk formaat plaatsen, dan zien we dat de GLB een dure jongen genoemd mag worden. De SEAT Tarraco is bijvoorbeeld leverbaar vanaf 34.500 euro, de Skoda Kodiaq is eveneens verkrijgbaar rond de 35 mille. De Volkswagen Tiguan Allspace kan gekocht worden vanaf 40.650 euro. Wie een nieuwe Opel Grandland X wil hebben, moet het onderin de 30 mille zoeken.
Geen plugin?
@kobus1967: Er komt een EQB op basis van deze GLB
@birdnerd84: Je bedoelt de GLB250e? Maar wat een prijzen voor een opgeleukte A – klasse. Dan houd ik het toch maar bij een C – klasse.
@healey: Nee EQB. Zijn al spy shots van
@kobus1967: Er komt zeker weten een GLB250e.
Ik vind een vanafprijs van 50k toch wel erg veel geld voor iets wat in de basis een A-klasse is, maar volgens mij moeten we maar gaan wennen aan zulke prijzen.
@berlinetta: met vaak een Renault motor aan boord..
@gilettelubbers: Ach ach het eeuwige gezeur over samenwerking met Renault. Menig BMW en Mini 4 cilinders zijn ook gewoon ontwikkeld door Peugeot. Audi rijders hebben een VW blokkie enz. enz.
@clubbtraxx: Dat klopt allemaal. Al ben ik van mening dat elk merk zowel goede als slechte dingen maakt, en dan is het zuur als een premium merk spullen van een ander merk in hun dure premium karren schroeft als de kwaliteit niet naar behoren is. Waarmee ik in dit geval (MB-Renault) geen punt wil maken, eerder andere voorbeelden *kuch* PSA Cooper S *kuch* Audi oliebooTFSI …
@berlinetta: glB zou toch in de basis een B klasse moeten zijn anders hadden ze het wel glA genoemd..
@divided: De B-klasse staat op hetzelfde platform als de A-klasse, namelijk het MFA2-platform. De GLA, CLA, B en GLC zijn in de basis dus eigenlijk allemaal een A-klasse. Tuurlijk is de GLB wel wat ruimer dan een GLA, maar ik vind 50k toch wel absurd.
@berlinetta: de glc staat niet op hetzelfde platform als de A.
@autopetje: Dat moest natuurlijk GLB zijn.
@berlinetta: foutje is zo gemaakt en om het makkelijker te maken krijgen we ook nog de EQ modellen er bij.
@divided: ze staan allemaal op het MFA2-platform…
@berlinetta: is altijd zo, heren van de productafdeling denken dat ze goud in handen hebben met hun nieuwe verkooptopper en na jaar 1 vallen de verkopen toch tegen (want aangekleed ben je 60k kwijt) en dan komen de actiemodellen, registratie premies, 160 Handbak lease edition maar wel met AMG pakket om de langzame motor te compenseren om de verkopen te stimuleren. Toch jammer, als je hem meteen scherp in de markt zet kan het echt een verkooptopper worden.
@rickilicious: Is er überhaupt ooit een mercedes scherp in de markt gezet? Het is niet bepaald een merk voor koopjesjagers.
In het segment niet de goedkoopste, maar ik denk wel de mooiste. Net als de GLK van weleer heeft deze een markant hoekig design waar Mercedes altijd goed mee scoort. Kijk maar naar de G-klasse….
Vind t een leuk karretje, niet voor mij, maar voor een babyboomer met wat diepere zakken dan gemiddeld.
Ook leuk om eens te configureren op de MB site. Ik vind het echt geen mooi model, vreemde verhoudingen. Pas met AMG Line en grote wielen is het te pruimen
Is everthing so expensive, or am i poor ??
Verschil met GLC lijkt me wat klein. GLC is te koop vanaf € 51.196
@ejv27: dus die lijkt goedkoper
@ejv27: dat is een tijdelijk actiemodel. De gewone glc200 heeft een vanaf prijs van 59.256
tja een C klasse is ook duurder dan een Insignia of Octavia. Vergelijk hem eens met een BMW 220i Gran Tourer, gaat ook zo over de 50k heen. Is dan wel geen SUV maar wel ook een zevenzitter.
@rutgerg: Maar voor het geld van een GLB kun je ook een vergelijkbare C-klasse rijden. Ik zou het wel weten.
@berlinetta: ja maar die is niet hoog en stoer! Dat snap je toch wel ;-)
@rutgerg: Ik behoor niet tot de babyboom-generatie dus ik zie dat anders ;)
Een GLB250 met wat prullaria (leer, fatsoenlijke stereo e.d.) gaat dan al gauw over de 70K. Da’s nogal een beetje geld . . .
Ik voorzie hetzelfde lot als de Viano van destijds.
@autopetje: dat was een behoorlijk succesvolle poging om de Multipla en Yaris Verso in de categorie allerlelijkste auto te evenaren. De GLB is qua design juist erg geslaagd. Deze zal dus waarschijnlijk het lot van de GLA volgen, wereldwijd een doorslaand success behalve in Nederland want daar is het model veel te hoog in de markt gezet.
@mashell: De viano was een vreemde bite. Geen A , geen B , te klein voor een 7 persoons en te duur. We weten allemaal hoe dat is verlopen. Je noemt de glb een geslaagd design. Ik betwijfel dat. Apart is ie wel maar vermoed dat deze niet massaal geadapteerd zal worden. Een beetje aangekleed kost ie al over de 60k. We gaan het zien.
Nu weet ik wat ik aan die achterkant zie! FRANKENSTEIN, you’re back!
Hoop dat er óf een coupe komt (in de verwachting dat de achterkant echt niet erger kan) óf dat de rest van NL net als mij denkt, HOEVEEL €?! ?
@dreke: als mij moet zijn als ik uiteraard… ?