Deze Alfa Romeo GTV6 die aangepakt is door Savali is misschien wel de tofste occasion van het moment.
Als petrolhead móet je ooit een Alfa Romeo gehad hebben. Dat kennen we wel als quote van Jeremy Clarkson. Zelf heeft hij er dus ook meerdere gehad en heeft hij nog steeds eentje die veel voor hem betekent. De GTV6.
Alfa Romeo GTV6
De GTV6 is precies zo’n auto waar een soort magie aan kleeft. Het is ‘gewoon’ een middenklasse coupé, in de jaren ’80 erg normaal. Rationeel is het gewoon de Alfa-versie van een zeer bekend jaren ’80-recept. Emotioneel moet de auto overtuigen met zijn Alfa-magie. Al is er wel iets dat je kunt aanwijzen als de bron van waarom de GTV6 de gevoelige snaar weet te raken: de welbekende ‘Busso’ V6, in dit geval 2.5 liter groot.
Alfa Romeo occasion
Tenminste, in het geval van bijna elke GTV6. Met dank aan de socials-afdeling van de Autoblogredactie hebben we een wel héél gave Alfa Romeo GTV6 occasion gevonden. Want een goede GTV6 is altijd leuk, maar eentje die period correct is aangepast, is des te leuker.
Savali
We moeten het gelijk hebben over die Busso V6. In deze Alfa Romeo GTV6 occasion ligt namelijk een aangepaste versie van dat blok door de welbekende Alfa-tuner Savali. Normaliter is de 2.5 V6 goed voor 158 pk, maar door deze Savali-behandeling is de motor 3.1 liter groot en levert ‘ie 217 pk. Er is veel gedaan aan de motor, waaronder betere nokkenassen en aangepaste spruitstukken. Allemaal des tijds gedaan, documentatie daarvan is aanwezig.
Uiterlijk
Mocht het niet om de extra performance gaan van deze Alfa Romeo GTV6 occasion, dan misschien wel om de overige modificaties die ook in de jaren ’80 thuishoren. De 17 inch telefoonschijfvelgen zijn perfect, evenals de bumpers in een contrasterende kleur. Dat laatste is volgens expertise van Alfa-orakel @willeme zelfs een echte Zender-bodykit. Dat staat niet in de advertentie, maar twijfelen aan Willem is gevaarlijk.
De rest klopt ook gewoon. De piekfijne rode kleur. De gele koplampen. De staat van de auto an sich, trouwens. De mooie lederen stoelen voor en achter zullen heerlijk zitten en sturen doe je met een alcantara OMP-stuurwiel. Kortom: het oogt als een pareltje.
Duur
Dat mag ook wel, want deze Alfa Romeo GTV6 occasion is niet goedkoop. Liefhebbersspul, zo moet je het maar zien. Deze GTV6 uit 1984 heeft ‘slechts’ 60.592 km en dat in combinatie met de staat geeft hem een prijskaartje van 46.999 euro. Kopen doe je op Marktplaats door de advertentie van de Alfa Romeo GTV6 occasion een bezoekje te brengen.
Dutchdriftking zegt
Wat een heerlijkheid!
jippie zegt
Dit is wel heel erg mooi uitgevoerd.
Paul58 zegt
Dit is echt een prachtauto naar mijn mening. Vooruitstrevende techniek (voor die tijd), mooie design, RWD en ook nog eens lekker in het bochtenwerk. Dit is hoe een auto hoort te zijn, prachtig nogmaals. Mooi meegenomen dat deze nog iets is gekieteld en ook nog serieus snel zal zijn.
specialveloce zegt
@kevin1989: met ongeveer 1210kg zal dat best goed zijn. Al zal het geluid de helft van de beleving zijn.
rollingstoned zegt
Bellissimo!
rwdftw zegt
Wat een pareltje! Deze zou niet misstaan op The Collectibles en ik denk niet dat Wouter bezwaar zou hebben tegen een blokje om met deze rode beauty.
autootjes zegt
Alfa Rosso en gele Carello’s op een GTV. De enige juiste combinatie.
baserati zegt
@autootjes: hell(a) yeah !
hans75 zegt
Mooi… maar ook wel erg duur…
denk dat als je beetje zoekt, je er twee kan kopen uit Zwitserland of zo…
met echte Ronals.. deze zijn niet de echte…
hans75 zegt
zoiets bijv.. https://www.autoscout24.de/angebote/alfa-romeo-gtv-gtv6-1-serie-benzin-grau-7554c5c6-7f62-8c3b-e053-0100007fbcd0?&cldtidx=5&sort=standard&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage
baserati zegt
@hans75: dit zijn niet de echte Ronals maar de echte Zenders die bij het spoiler pakket horen.
Onder een V6 75 horen wel de Ronals ;)
tweetyv6 zegt
Dit zijn Zender Milano’s. Komen uit de jaren ’90.
Had ze ook onder mijn 1e 156.
Heb nog een setje thuis liggen om op te knappen.
vaakbenjetebang zegt
@baserati: Deze Zender Milano’s ‘horen’ zeker niet onder een 116GTV. Naafgaten zul je een whopping halve millimeter moeten ruimen, om maar eens wat te noemen. Oh, en 17 inch, daar had in 1983 (of zo) nog echt geen mens van gehoord natuurlijk.
bischero zegt
Schitterend ☺️
veloce zegt
Vraagprijs was eerst 50K en dat ks nog steeds het dubbele van de realistische verkoopwaarde. Jammer, want echt een super gaaf ding.
ghini zegt
Heerlijk!
kniesoor zegt
De balans van dit soort oto’s is geweldig. Ben ooit een keer als bijrijder met z’n sedanbroer (Alfa 90 V6, zo’n ding met een ‘digitaal’ dashboard) een behoorlijk scherpe bocht, met een noodvaart als niet eerder meegemaakt, doorgejaagd. Was een oto met standaard rijhoogte, velgen en banden. Ding gaf geen krimp, kwam in een perfecte vierwieldrift de bocht uit. Ronduit indrukwekkend. Mede met dank aan de zeer capabele bestuurder. Deze GTV zal dat ongetwijfeld nog een tandje sneller kunnen. De prijs is mij te straf, maar degene die het ervoor over heeft, zal er een geweldig rijijzer aan hebben, denk ik.
clubbtraxx zegt
Jammer van de bodykit, zonder de plastic fantastic meuk is ie nog mooier.
Helaas ook veel te duur voor wat het is.
Paul58 zegt
@clubbtraxx: ‘veel te duur voor wat het is’ natuurlijk heel subjectief. Als je op zoek bent naar een speciale sportieve auto van begin jaren 80. Die zeldzaam is en technisch leuk en snel is om te rijden?? En daarbij nog de looks. Ik ben wel verkocht hoor. Dat zeggende is de vraagprijs wel iets aan de hoge kant. Echter denk ik dat deze ook zeker in waarde zal gaan stijgen.
Paul58 zegt
@clubbtraxx: @clubbtraxx: ‘veel te duur voor wat het is’ natuurlijk heel subjectief. Als je op zoek bent naar een speciale sportieve auto van begin jaren 80. Die zeldzaam is en technisch leuk en snel is om te rijden?? En daarbij nog de looks. Ik ben wel verkocht hoor. Dat zeggende is de vraagprijs wel iets aan de hoge kant. Echter denk ik dat deze ook zeker in waarde zal gaan stijgen.
Variomatic zegt
@kevin1989: meer zeepbel dan dit gaat het niet worden hoor. Dit ding is massaal geproduceerd en er is niet bijzonder veel vraag naar. 5 tot 7 jaar geleden pikte je een leuke op voor max 10k euro, als je daar nu 46k voor gaat neerleggen ben je knettergek en je gaat het er nooit, maar dan ook nooit voor terugkrijgen..
spidermann zegt
Heel mooi maar ik vind de prijs ook nogal aan de hoge kant.
kevertje zegt
Een prachtige auto met aan boord heel veel nostalgie naar andere, vervlogen tijden – maar aan zo’n prijs is een beetje absurd. Een beetje zoals het droomspeeltje waar je een jeugd lang voor gespaard hebt maar toch nooit hebt kunnen kopen en nu plots nog veel verder af is dan toen.
marcomanta zegt
Prachtig, heerlijk geluid en zeldzaam. De prijs? Waarom niet, vindt er maar eens eentje of ga er maar eens eentje restaureren.
mpgc zegt
Erg duur maar wel een hele mooie samenstelling. Tuning door Sam van Lingen en een erg geslaagde bodykit van Zender. Alleen het stuur met dat rode rally streepje vind ik een beetje detoneren.
z4rickss zegt
Prachtig!!
driftwood zegt
Prachtige GTV. En Savali, doet mij denken aan een, meen ik, dubbeltest van een Savali GTV en een 90. Als ik mij niet vergis in een Auto Kampioen. ‘k zal eens op zolder in de dozen met oude auto autobladen gaan snuffelen en was de slogen van Savali niet ‘voor snelle dingen naar Sam van Lingen’?
vaakbenjetebang zegt
@driftwood: Heb nog wel een paar 75’s gehad waar de sticker met die slogan op zat. Overigens was Fred, de broer van Sam, de technische man die de conversies bedacht. Mooie tijden.
kniesoor zegt
Fred was inderdaad een technisch kunstenaar, één van de weinigen (misschien zelfs wel de enige) in NL, die de V8 van een Montreal perfect kon afstellen.
driftwood zegt
@vaakbenjetebang: Kudos voor de keuzes
caspart zegt
Een auto de nog immer mooier wordt, had ik die van mij medio 1997 nog maar gehad..
st33fie zegt
Vroeger zeiden ze: Voor die snelle dingen, Ga je naar Sam van Lingen
lavoro zegt
Velgen zijn reproducties. 17” bestond natuurlijk niet vroegah. Het niet noemen van het zender pakket is ook een misser van de verkoop. Super gaaf ding verder, heb nog originele folders liggen van de 3.1 volgens mij