
In aanloop naar de onthulling strooit BMW met teasers.
Overmorgen zal het doek worden getrokken van de nieuwe 5-serie en in aanloop daarvan bombardeert BMW de internets met een zee aan teasers. Niet zo spannend allemaal, we hadden immers al een ijzersterke impressie, maar we krijgen wel een indruk van de opgefriste zakensedan.
Als een puzzel combineerden we de plaatjes met informatie over de nieuwe G30 5-serie. Hieruit kunnen we concluderen dat we op het gebied van uiterlijk weinig spannende dingen hoeven te verwachten. BMW doet een ‘Mercedesje’. Waar de E-klasse (rijtest) op de S-klasse (rijtest) lijkt en de C op de E, doet BMW dit met de nieuwe 5.
De G30 krijgt technische snufjes en uiterlijke overeenkomsten van de nieuwe 7-serie (rijtest). Dit kun je bijvoorbeeld zien wanneer je naar de achterkant kijkt, maar dit komt ook terug in het interieur. Het infotainmentsysteem dat we kennen van de 7-serie komt bijvoorbeeld naar de 5. Net als dat kekke scherm en het stuur.
Bij de achterkant zien we tevens dat de uitlaten van een nieuw ontwerp zijn voorzien. Vorige week kregen geselecteerde klanten een preview te zien van de G30 5-serie. De preview vond plaats in Knokke, waar dat weekend de Zoute Grand Prix plaatsvond. De tentoongestelde auto had een nieuwe kleur, die luistert naar de naam Moonshine Silver of Moonstone Silver. Volgens BMW een grijze tint met blauwe invloeden. De kleur zal enkel te bestellen zijn op een 5-serie met het M-pakket. Volgens een aanwezige Autoblog-lezer was de tentoongestelde BMW een 540i. De auto zou niet erg gegroeid zijn in vergelijking met zijn voorganger. Het vooraanzicht wordt een mix tussen de huidige 3-serie en de 7-serie. De lijnen tonen net als de achterkant veel overeenkomsten met de huidige 7-serie.
Kortom: de nieuwe 5-serie is een huwelijk tussen de F10 en de 7-serie. Een tikkeltje saai en voorspelbaar.
UPDATE: de nieuwe 5 is officieel, alles info staat HIER!
Hmm, eerst de koffie maar even laten staan. Zie nog een beetje wazig…
Prachtig! Hoop wel dat je zonder sierlijsten op het stuur kan bestellen. Vind dat niet zo mooi.
@fmgarcia: je ziet nieteens wat fatsoenlijk…
Zou net zo goed een KIA kunnen zijn. Nu heeft BMW wel vaker last van op KIA lijkende auto’s, maar dat terzijde
@87sandyd: Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Ik kan namelijk geen enkel detail bedenk bij BMW dat lijkt op een detail bij KIA. Zou je dat kunnen toelichten?
Gaaaaappp…. hoewel ik groot fan ben van BMW ben ik groot tegenstander van iedere merk (Audi, BMW én tegenwoordig ook Merkedesh) waar ieder segment een kopie is van de andere segmenten. Waar blijft de diversiteit? De tijd dat een E-klasse echt een eigen smoel had, of dat de E60 echt anders was dan de E90, etc. Allemaal eenheidsworsten nu.
Freude am fahren met zo’n stuurtje die bijna rechtstreeks uit een z4 komt
@janmetdelangeachternaam: Design en prestaties hebben niets met elkaar te maken.
@fejjie: dat klopt, maar heb ook niks gezegd over prestaties, een mooi interieur geeft mij namelijk ook “freude”
Tja… kek scherm of niet. Ik zou niet “teasen” met een meneer die totaal niet meer naar de weg kan kijken omdat hij kennelijk met 1 of ander knopje bezig is van zijn infotainment systeem. En dat scherm op de 2e foto is maar voor de helft gevuld. Andere helft een klok. Wauw, nee daar worden we hebberig van. Dan blijft het Tesla scherm toch lekkerder ogen.
@brave: toegegeven het Tesla scherm is een stuk handiger in gebruik qua oppervlakte, maar dat klokje kun je vervangen door ieder menu-item dat je wil. Dat kan nu ook al in mijn 1-serie. Ik heb meestal de navi op dat kleinere stukje aan de rechterkant staan en de radio/spotify op het grotere stuk links.
@brave: het handige is dat BMW niet op een paard wedt wat betreft infotainment: het systeem is te bedienen met touchscreen, gesture (handjes wapperen) en de vertrouwde idrive knop. Daarom vind ik de aanpak veel beter dan Volvo/Tesla waar je maar steeds op dat enorme scherm moet tikken. Kwestie van smaak.
Met MB kenteken! Lol
Wanneer trekken ze dat dashboard nou eens door? Stontlelijk. Die van Audi A4 en Q7 ziet er nog wel een beetje uit maar dit niet
@730ld: die doorgetrokken dashboards over de navigatieschermen heen dat was vroeger. Dat kan nu met die grote touchscreens niet meer, dan wordt het dashboard veel te massief. Je wilt juist een laag dashboard want dat geeft een ruimtelijk gevoel. Bovendien staat zo’n los scherm op precies de juiste plek, uit de zon, in reikwijdte.
Dikke bmw.
@martinus: Neeeeheeeeee doet dat nou niet….
De afverwerking van dat beeldscherm is niet best aan de achterzijde, wat even onregelmatige en wijde naden!
Nooit een liefhebber geweest van de F10 qua exterieurontwerp. Hopelijk wordt deze beter.
@Femme: foto’s van een voorserie model mag ik hopen…
@Femme: Waar zie jij naden dan? Ik zie alleen een schaduw(rand).
Door ontwikkeling van de vorige, niets meer en niets minder. Of dachten jullie dat ze met een revolutie zouden komen? Nee toch
Als je moet kiezen tussen de drie duitsers dan vind ik dat je echt geen fout kunt maken. Alle drie zijn zo mooi en luxe dat ze inprincipe allemaal hetzelfde rijden.
@mab: Zo mooi en zo luxe dat ze in principe het zelf rijden, wat zeg jij nou?
@mab: Ja en nee. Alle drie de merken bieden hele goede auto’s die je nooit teleur zullen stellen. Maar ze rijden niet allemaal hetzelfde. Vooral bij Mercedes en BMW merk je verschil, die hebben een eigen identiteit. Audi hangt daar een beetje tussenin.
@mab: dus mooi en luxe maakt dat ze hetzelfde rijden? Wow….jij verschaft nieuwe inzichten zo vroeg op de ochtend. Het kan ook m’n cafeïne gebrek zijn want ik heb het nog niet scherp voor me deze insteek.
@406_v6: ik vind dat alle 3 vreselijk saai worden. Als je op de snelweg rijdt kun je amper zien welk type achterop komt rijden. Zien er allemaal ,van het zelfde merk, hetzelfde uit. De 1 is wat groter dan de ander. Niet meer en niet minder. Wordt erg saai bij de Duitsers
@406_v6: hahahha ik was ook net wakker sorry.
@mab: En dan verkies ik alsnog de Lexus GS of Infiniti Q70. :)
Begint wel een tikkie saai te worden allemaal. Zal ongetwijfeld weer een dijk van een auto worden maar toch. Mooie kans voor Alfa Romeo om er een dikke 166 opvolger naast te zetten, die wel wat spannender is.
@trustmeiamanengineer: juist!
Ik houd niet van teasers dan wordt ik vaak extreem nieuwsgierig en ongeduldig. Vooral bij auto’s als deze :(
@banaan7: Hopelijk lekt ‘ie morgen (of vandaag nog..) superhard uit!
@123bat: ja dat zou erg fijn zijn!
Zo op het eerste oog niet echt mijn kopje thee. Achterbumper vind ik veel te druk zo met die randjes en dergelijke. Maar goed, BMW komt ermee dus het zal wel weer geslikt worden. Had er Kia Optima opgestaan dan werd de wagen uitgekotst.
Ik heb de nieuwe 5 serie sedan en de touring een paar weken geleden in Katwijk al bij een preview mogen aanschouwen en kan niet echt zeggen dat het een combinatie van de huidige 5 en de nieuwe 7 is. Ondanks dat de auto weer groter is, lijkt hij slanker, ranker en vooral een stuk sportiever. Wederom de maatstaf in zijn klasse. Oh ja, alle bmw’s krijgen binnenkort minimaal aan beide kanten één uitlaatpijpje (dus ook de 518d). BMW was er niet direct trots op, maar dat was blijkbaar wat de klant wil.
Vergeet die sleutel uit de 7 serie niet die standaard wordt en het touchscreen;) @erce:
@erce: als je googled op 5-series 2017 krijg je een render die exact lijkt op de witte 5 met M pakket uit Katwijk.
Zo jammer dat BMW nu ook in de grote modellen een iPad gaat monteren. Geïntegreerd is zo veel mooier, zoals bij de F10 5-serie en de F01 7-serie. En op de topicfoto lijkt het net, als je even snel kijkt, dat je naar een Giulia zit te kijken met die achterlichten.
Was wel te verwachten hoe het in- en exterieur eruit zou gaan zien toch?
Hoeft ook niet revolutionair ander ontwerp te worden. De huidige f10 is een van de mooiste auto’s zeker als Touring. Hoop alleen heel erg op een M5 Touring, zou zo gaaf zijn.
Ziet er goed uit! De E-klasse zal hier een zware kluif aan hebben, maar uiteraard is dit andersom ook zo. Ik ben benieuwd naar de vergelijkende tests.
Wat een ouderwetse bak. Je moet blijkbaar nog steeds je handen van het stuur halen om iets te bedienen…
Voor de rest is het een beetje mistig. Vrij weinig nuttigs over te zeggen volgens mij.
Dat scherm is wel ontzettend klein.
@stfu: eigenlijk wil ik helemaal géén scherm voor m’n neus in de auto; maar gewoon goed afleesbare analoge klokken.
@406_v6: ik wil een auto die evolueert, niet die na een paar jaar verouderd is, dus ikke niet. Je hebt ook nog een Nokia 3310?
N.a.v. de Zoute GP in Knokke en het feit dat vrijdag de algemene communicatiecampagne start, kon ik afgelopen vrijdag de voorstelling van de nieuwe 5-reeks bijwonen. Het betreft meer een facelift dan een volledig nieuw model. Meer evolutie dan revolutie. De koplampen hebben dezelfde LED-signatuur als de 3-reeks en 7-reeks. Achterlichten wijzigen niet drastisch. Opnieuw; strakkere evolutie van het huidig model. De wagen die werd getoond was een 540i met M-sportpakket en een uitlaapijp aan elke kant, zoals de huidige 535i, maar dan in trapeziumvorm. Proporties zijn dezelfde, alleszins niet veel groter dan het huidig model. Interieur is typisch 5-reeks met het infotainmentscherm van de 7-reeks centraal op het dashboard geplaatst. De huidige 5-reeks is nog steeds een knappe wagen, en gezien de weinig revolutionaire designtaal, vinden ze dat ook in München blijkbaar. Kortom; verwacht geen grote veranderingen maar als je dat uit je hoofd kan zetten is echt een prachtbak! I like it!
Was de nieuwe 5-serie laatst niet al te zien op AJ, namelijk onder deze link?:
http://www.autojunk.nl/2016/10/bmw-5-serie-g30
Mocht dit de nieuwe worden, dan ben ik wel enthousiast. Het is niet per se een spannend en afwijkend design, maar ik vind het wel erg fraai. Zelfs met M-pakket issie mooi. De M-pakketten vielen me de laatste jaren nogal tegen bij BMW.
@berlinetta: jeps! In een nieuwe kleur, alleen te bestellen bij het M-sportpakket. Moonstone Silver (als ik het mij goed herinner). Volgens BMW een kleur tussen grijs en blauw. Voor mij gewoon grijs (was wel een donkere ruimte). Vooral de twee lijnen over de lengte van de motorkap geven de neus van de 5-reeks een krachtige en dynamische uitstraling.
Juist… gewoon een goedkope facelift 2.0 dus.
En nu maar hopen dat hij niet zo lelijk als de 7 serie wordt. Wat een druk ontwerp met veel te veel chrome lijstjes. Somehow is de 7 serie ook al totaal uit de media verdwenen en zie ze ook amper rijden.
Die uitlaten krijgen wel een steeds creatievere vorm zeg. Nu zullen dit wel de eindstukken zijn van de 535d/i, of een V8 model. Maar doe mij maar aan weerszijde een net rond exemplaar. Deze grote hoekige dingen heeft de 5 serie niet nodig, enigszins ordinair vind ik het.
Weg van alle negatieve reacties zie ik een hele mooie auto!
Spannend is anders, maar waarschijnlijk een dijk van een wagen.
Stuur = lelijk
Berlinetta ; jij word ook steeds flauwer met je commentaar . En dan altijd weer Audi erbij halen om iets negatiefs over te zeuren. Man ,word volwassen en kijk naar wat je zelf rijdt en laat iedereen in zijn waarde. O T ; word weer een prima auto ,zoals de 5 altijd al is geweest. Blijkt toch een verkoop argument te zijn ,als de 3 de auto s op elkaar laten lijken. Weet nog dat Audi werd afgezeken omdat de modellen op elkaar leken. En nu gaat iedereen dit naapen.
@dijan: Leg eens uit graag. Waarom is mijn commentaar flauw en waar zeg ik iets negatiefs over Audi?
@berlinetta: Ik denk dat meneer niet zo goed met feiten man omgaan..
@dijan: ik vind @berlinetta altijd goed en objectief argumenteren.
Het schijnt dat ze bij BMW wel 4 uur hebben gezocht in allerlei lades totdat ze een oude Nokia vonden met een 0,8 Megapixel camera.
Na de E39 is een nieuwe 5serie toch overbodig geworden?
Ik kan me er wel op verheugen, ziet er weer strak uit!
@autoblog check even op autojunk. Ik had vorige week al een foto geplaatst van de nieuwe 5-serie. Jammer dat jullie daar niets mee hebben gedaan…
@sollie1984: stom, die hebben we gemist! Maar ik denk toch dat dat een 7-serie is…
De auto stond in Knokke voor de mensen die het willen weten.
Heb ook het voorrecht gehad de nieuwe g30 te mogen aanschouwen in een te donkere ruimte in Knokke en was niet echt warm van de achterkant maar des te meer van de voorzijde en vooral de binnenafwerking! Echt top!