Daar is ‘ie dan.
Voordat je roept ‘KLIKBEEEEET, dit ies motor, @jaapiyo moet dooooood!’, nemen we je even mee in een reis door de tijd. In de titel staat namelijk /5-serie en die ‘/’ staat er niet voor niks. Naast vermaard bouwer van auto’s (bimmers) bouwt de Beierse motorenfabriek sinds jaar en dag ook motoren (beemers). De /5-serie heeft een prominente plaats in de geschiedenis van BMW’s tweewielers.
Het begon allemaal vijftig jaar geleden in Berlijn. BMW’s auto-operatie werd op dat moment succesvoller, waardoor het merk de beslissing nam motoren in een nieuwe fabriek te bouwen. De locatie: Berlin Spandau Ballet. In de gloednieuwe digs liepen de eveneens splinternieuwe /5-series van de band, in de vorm van de R 50/5, R 60/5 en de R 75/5.
De nieuwe motoren waren een combinatie tussen sportiviteit en comfort. Bovendien hadden ze kekke kleurtjes als reflectie van de roerige tijden. In dat opzicht is het raar dat BMW de /5-serie nog niet eerder heeft laten herleven als deel van het retro-tastische NineT gamma. Maar die ernstige omissie wordt nu rechtgezet. Na vijftig jaar is het tijd voor een speciaaltje.
In de gallery kijk je namelijk naar de BMW R nineT /5. De kuip en het voorspatbord zijn uitgevoerd in Lupine blauw met een rookeffect en een wit stripje dat ook op het dubbele retro-zadel zit. De spiegels en andere elementen zijn uitgevoerd in chroom. De motor is een moderne boxer met 1.170 cc en 110 pk. Beide wielen meten 17 inch en je hoeft niet bang te zijn voor retro-remcapriolen, want ABS is namelijk standaard.
Vind jij het wat, of vind je andere NineT’s beter geslaagd?
mikje90 zegt
Van de voorwielaandrijving zijn ze aan het afkicken, maar die boxer motoren blijven ze gelukkig wel produceren. Wanneer gaan ze weer Tigers en Panthers produceren?.
lithiumion zegt
@mikje90: deden ze dat ook?
mikje90 zegt
@lithiumion: ik ben in de war met Porsche ?
karaya zegt
@mikje90: De Tiger werd geproduceerd door Henschel. De Panther door MAN.
sirprize zegt
@mikje90: Triumph maakt als Tigers. Dus Krauss Maffei Wegmann noemt ze tegenwoordig “Leopards”, ook een katachtige.
e39540itouring zegt
@mikje90: tiger=Triumph Panther=Ducati…
stalensnuitje zegt
EDIT: bwoaaaah.
stalensnuitje zegt
@stalensnuitje: goed bezig ;-) OT: ik vind een “gewone” zwarte of een scrambler leuker trouwens maar ze zijn zonder uitzondering serieus duur.
Dutchdriftking zegt
Mooi retro fietsje. Maar toch liever een GS Adventure.
sirprize zegt
@dutchdriftking: qua verkoopaantallen de VW Polo onder de motoren ?
tjorque zegt
@dutchdriftking: jup hier ook! Ik ben vorige week gaan proefrijden en ben nu aan het knauwen op het vraagstuk nieuw of occasie en hoe ik het ga financieren…
Gulli zegt
@tjorque: hoe rijdt dat nou? Ik ben altijd te bang (@vaakbenjetebang) dat hij te hoog is, ondanks m’n 1.82m. Ik heb serieus een GS310 overwogen omdat ik hem er ten eerste super vet uit vond zien, ten tweede; omdat BMW, en ten derde omdat ik daar fatsoenlijk bij de grond kon.
Uiteindelijk is het een retro moderne Yamaha geworden met een bescheiden 810mm hoge zithoogte ?
f40racer zegt
@gulli: Door de boxermotor heeft de 1200/1250 een heel laag zwaartepunt. Daardoor voelt die ontzettend licht aan in de bochten. Zowel de normale als de adventure laten zich heel makkelijk rijden. Ook qua opties is het een wereld van verschil met concurrente modellen (en de g310 natuurlijk). Ik zou toch eens gaan proefrijden ook gezien je lengte.
tjorque zegt
@gulli: ik heb maar een uurtje gereden wel, ik vond hem geweldig goed sturen. Je keert hem moeiteloos op een een stukje wegdek van het formaat zakdoek.
Het blok heeft massa’s power, maar daagt niet uit tot hooliganisme, (gigantisch pluspunt voor een driftkikker zoals ik).
En ook op snelheid lekker stabiel. Ik heb bij wijze van test enkele km op cruise control zonder handen gereden op de snelweg. Gewoon lekker sturen met je hoofd.
En als je haast hebt, een draai aan de kraan en voor je het weet staat er een driecijferige combo die met een twee begint op je display.
Ik ben 1,86m en vond de zithoek ook perfect.
Alleen wennen dat er twee kanjers van cilinders net voor je schenen zitten als je je voeten zet…
e38ossie zegt
Geweldige uitvoering.
Tonnie zegt
Echt fan van die R NineT reeks. Hele gave machines!
michaelras zegt
De klassieke R is altijd een mooie basis om te verbouwen. Ik zou hetzelfde zeggen van deze nieuwe versie ?
leaper035t zegt
Stuur vervangen door een platter exemplaar, spatborden eraf, nummerplaathouder vervangen en verplaatsen, Dunlops eronder leggen en de pot vervangen. Zo hoort het.
reistje zegt
Meh ben geen fan, het wekt bij mij vooral 10/20 jaar oude gevoelens op maar niet echt retro gevoelens.
En ABS is verplicht tegenwoordig.
mopar70 zegt
De voorste helft is prachtig.
mashell zegt
@mopar70: maar de achterkant… die oogt wat te kaal zo zonder spatbord, te modern.
dutchking zegt
Een echte /5 is natuurlijk beter met zijn trommelremmen en bing carburateurs. Deze variant van de nine-t mag er natuurlijk zeker wezen maar, zoals als beweerd, ik hou lekker mijn 1200 GS Adventure
hehe zegt
Ik vind de R Nine T’s heel mooi, maar ik heb een week er één gehuurd en was er toen wel klaar mee. Voor mij veel te log, de motor is lui en je zit te rechtop in de wind.
Heel mooi voor mannen die er niet veel mee rijden.
Ik ben blij met mijn Monster
niex zegt
@hehe: dus de monster is een capabele toerfiets vergeleken hiermee, dat is goed om te weten. Als je echt een retro cafe racer wilt hoor je er 1 te maken van een oude fiets.
justsomebody zegt
@hehe: goeie vergelijking ook, iets met appels en peren?
hehe zegt
@justsomebody: ben ik wel met je eens, de R Nine T is meer een concurrent van de Ducati Scrambler 1100.
Maar die was toen nog niet te koop.
Maar als je op zoek bent naar een motor of auto gaat het er toch niet om of je appels met peren vergelijkt?
Een naked met een iets meer voorovergebogen zithouding is comfortabeler op lange afstanden dan zo compleet rechtop als de R Nine T.
Het verschil tussen met je bovenlijf tegen de wind hangen of aan je handen moeten hangen om er niet af te waaien.
Het is maar wat je cruiser noemt.
jurgen80 zegt
@hehe: heb er net een roadtrip naar de amalfikust mee gemaakt. Kilometers maken gaat prima
hehe zegt
@jurgen80: Kudos voor jou en ik vind je motor heel tof.
Zonder windschermpje erop gedaan?
Ik vond de standaard Akrapovic uitlaat ook wat te luid voor mijn smaak.
Weet zo niet of de dempers verwijderd waren, maar mijn Termignoni maakt minder geluid.
dracae zegt
https://gyazo.com/c842f6e09d38a71fba93e9cce6053ba0
Deze stond bij de Makro in Groningen. In het echt nog veeeel mooier dan op de foto.