Blauwe Mitsubishi’s: wie is er niet groot mee geworden?
Zo nu en dan zie je er nog eentje rijden; een Mitsubishi Galant van de achtste generatie. Geen haan die er waarschijnlijk naar kraait, en toch vind ik ’t een bijzonder mooie auto waarvan voor- en achterkant prima in balans zijn. Geef het geheel een VR4-pakketje en het feest is natuurlijk helemaal compleet. Inclusief 2.5-liter V6 à 280 pk. Inderdaad, ongeveer (op papier) net zoveel pk’s als een Honda NSX of bijvoorbeeld een Skyline R34, wat weer alles te maken heeft met het Japanse herenakkoord.
De auto is in 2010 uit Japan geïmporteerd en louter met het stuur aan de rechterzijde geproduceerd, wat dan ook meteen het enige nadeel is van deze hete en vergeten occasion. Op de teller staat nog geen 90.000 km en de vorige eigenaar is er bijzonder voorzichtig mee omgegaan, getuige het feit dat de auto nooit in de Nederlandse winter is gebruikt. Ook hebberig geworden en toevallig op zoek naar een JDM-auto waarvan je in de wijde omtrek geen tweede exemplaar vindt? Scoop het geld van je rekening en klik DAAR.
denniss00 zegt
Had toch écht een Evo verwacht!
xiran zegt
@denniss00: onmogelijk voor 6k.
reinoutgtr zegt
Doe mij maar een lancer evo x, dit ding ziet er niet uit.
ihrte zegt
Maar is het nou een kmh of mph teller? Dit ding zal ongetwijfeld wat harder gaan dan 180 kmh.
tngrg zegt
@ihrte: kmh op de teller. Nooit Fast and Furious: Tokyo Drift gekeken? Japanse auto’s zijn begrensd op 180 kmh. Deze kan er na de import er afgehaald worden maar de teller die stopt uiteraard nog bij de 180 kmh.
ihrte zegt
@tngrg: wel gekeken, maar kan het mij niet herinneren. Weer wat geleerd, bedankt.
st3fan zegt
@tngrg: en een Gtr daar dan? Heeft die alleen de eerste 2 versnellingen ? :))
tngrg zegt
@st3fan: Deze heeft de gebruikelijke 6 versnellingen alleen het houdt gewoon op bij 180 kmh. Lees dit bericht over hoe het geregeld wordt als je ermee het circuit op gaat in Japan: http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/23/nissan-gt-r-verwijdert-automatisch-begrenzer-via-gps
p2000 zegt
@tngrg: FaF auto’s hebben ook een 12 bak gezien sommige fragmenten
tngrg zegt
@p2000: Inderdaad, vond het ook altijd belachelijk dat er maar oneindig geschakeld werd.
O plaat zegt
@tngrg:
de laatste film uit de franchise die ik gezien heb. Op een bepaald moment lepelen ze een japanse 6 cilinder in een classic mustang. Op dat moment ben ik gestopt met naar de film te kijken en heb ik altijd geweigerd naar nog één te kijken. Je hebt heiligschennis maar die film is pure ketterij.
raym zegt
@ihrte: alle JDM auto’s van 1988 tor 2004 mogen niet meer dan 280 pk hebben en een topsnelheid van 180 km/h. De vermogen begrenzing is in 2004 op geheven maar de snel heids begrenzing niet. Dit geld alleen voor auto die speciaal voor japanse markt zijn gemaakt. Dus niet de Japans auto’s die voor export markt zijn bedoeld. Vandaar de teller maar 180 km/h aan geeft
tngrg zegt
Wat een geweldige auto, voorkant lijkt veel op een Skyline R33.
viezefreddyw zegt
Gave bak, absoluut. Vroeger vaak achterin een reguliere Galant mogen zitten, rijdt prima! Jammer dat het stuur rechts zit en dat het een automaat betreft.
mrrallycross zegt
Doe mij dan toch maar een evo denk ik. Dit is echter wel specialer…..
erro zegt
Heel veel auto voor je geld, doe maar
dwersbongel zegt
Ik vind vooral de voorkant erg mooi! Hier reed voorheen een rode rond. Zag er heel mooi uit!
grandvitara zegt
Geweldige wagen!! Die Sharknose lekker agressief.
Altijd al een Galant willen hebben, maar helaas nooit van gekomen.
wreedt zegt
@grandvitara: Agreed & same here.
123bat zegt
@grandvitara: Een hele mooie met V6 kost tegenwoordig zo’n 1500 à 2000€. En daar kun je zelf nog iets heel leuks van maken evt.
Sla je slag, zou ik zeggen ;)
grandvitara zegt
@123bat: Ik zou wel willen!! Vanwege het geld dat ik de laatste jaren aan auto’s heb uitgegeven (bijna jaarlijks een andere auto) denk ik dat zelfs niet deze 2K er meer doorheen krijg thuis. Daarbij een V6 is geen must voor mij, een 2.4 GDi is ook geen verkeerd blok.
grandvitara zegt
Geweldige wagen!! Die Sharknose lekker agressief.
Altijd al een Galant willen hebben, maar helaas nooit van gekomen.
willeme zegt
Wat een toeval @mauritsh, @dizono en ik hadden het nog over de Galant VR-4. Great minds alike en alles!
Author zegt
@willeme: Da’s geen toeval! Wel echt een mooie bak, zou goed staan naast m’n virtuele Mazda Xedos 6.
trident zegt
@MauritsH: blauwe mitsus? is het heel slecht als ik direct aan iets heel slechts moet denken?
Author zegt
Het waardeoordeel laat ik aan jou over ;)
stephane8200 zegt
@MauritsH: mannen, doe mij maar een Legnum dan. Vind ik helemaal mooi.
mazdarx zegt
@stephane8200: Er was (helaas) nooit een legnum VR-4 :( Hier in Weert staat ook vaak zo’n oude Legnum station, echt een mooie auto… Als het praktisch moest zijn zou ik deze serieus in overweging nemen.
stephane8200 zegt
@mazdarx: ik zie ze wel te koop aangeboden worden in b.v. Australië maar ik weet niet of dat klopt: http://carsales.mobi/cars/details/1999-Mitsubishi-Legnum-VR-4-EC5W/SSE-AD-3963045
willeme zegt
@stephane8200: Beetje late reactie, maar er was gewoon een Legnum VR-4. Uiteraard ;-)
carsandmore zegt
Heerlijke galant! Zelf hebben mijn ouders een 86-89 gehad een 4deur coupe of hoe dat ook heet haha.
ahs1979 zegt
@carsandmore: een sedan?
theyoungsaablover zegt
Jammer van de automaatbak
G-Ammo zegt
@theyoungsaablover: Handbak eronder… klaar :)
Corrado16v zegt
Altijd een hele nette auto gevonden, een beetje onopvallend maar toch mooi. Als ik het geld over had liggen had ik hem misschien wel opgehaald.
E34M5Touring zegt
Coole bak, altijd een leuk model gevonden. Zou hem liever als Estate hebben voor extra ‘Sleeper’ status maar verder, tof ding!
baap zegt
@E34M5Touring: Sleeperstatus is ver te zoeken met een uitlaat met een diameter van een rioolpijp. Leuke auto, een andere uitlaat en hij is af.
E34M5Touring zegt
@baap: Daarom ook liever een stationcar uitv. Minus rioolpijp.
stephane8200 zegt
@E34M5Touring: dat is de Legnum die ik hierboven noemde.
bmwtouring zegt
@E34M5Touring: idem hier!
gash zegt
In mijn tienerjaren had je de Mitsubishi Sigma, een luxe japanner voor die tijd. Viel toen op tussen het luxere Europese spul.
jeffreyderuiter zegt
Wat een dikkert! Neusje van de Galant vind ik echt subliem.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ziet er als nieuw uit! Dat is nog eens premium…
trustmeiamanengineer zegt
Mooie kar, heeft bij mij in de straat jarenlang een bordeaux rode station gestaan, ook met een zescilinder. Altijd een mooi ding gevonden.
Edge zegt
Jammer dat hij alleen met het stuur aan de rechterkant leverbaar is geweest, anders had ik zo’n wagen serieus graag willen hebben. Heerlijk vlot, zonder dat enorm schreeuwerige van een Lancer Evo of Impreza WRX STi te hebben.
Overigens, wat is de reden van die snelheidsmeter die maar tot 180km/u gaat? Ik meen mij te herinneren dat je met de Galant VR-4 toch wel een stukje harder dan dat kon. Richting de 240 of 250 zelfs.
ej20g zegt
@Edge: de Japanse regelgeving schrijft voor dat auto’s voor hun eigen markt begrensd zijn op 180 km/h. Aangezien de Galant VR-4 nooit buiten Japan verkocht is, was er geen reden om een teller te maken die verder kon tellen.
De begrenzing is nog steeds van toepassing, zelfs de R35 GT-R loopt daar maar 180 op de openbare weg.
Edge zegt
@ej20g: Ah, goed om te weten! Hoe zit dat dan bij buitenlandse fabrikanten? Bijvoorbeeld als je een Ferrari via een dealer in Japan koopt, krijg je die dan ook met begrenzer?
berlinetta zegt
@Edge: Goede vraag! Ik vroeg me dat ook wel eens af. Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat iemand bereid is een godsvermogen neer te leggen voor een Ferrari terwijl Miyagi Modaal met zijn Prius dezelfde snelheid kan behalen.
ej20g zegt
@Edge: ik weet eigenlijk ook niet hoe het zit met geïmporteerde auto’s. Daar ben ik zelf ook wel erg benieuwd naar. Mocht ik het ergens vinden dan zal ik het hieronder even vermelden.
reistje zegt
@Edge: Nee alleen auto’s gemaakt in Japan voor de Japanse markt hoeven deze limiter te hebben. Als je dus een Ferrari importeert hoeft die geen limiter te krijgen.
Uiteraard zijn er ook manieren om van de limiters af te komen. Bij sommige auto’s is het zo simpel als wat kabels aanpassen van de kabelboom, bij andere moet je de hele ECU vervangen. Grappig is wel dat de politie auto’s de speed limiter hebben.
kenner zegt
Nooit in de winter gebruikt, altijd netjes warm gelopen, altijd dealer onderhouden.. zo ken ik nog een paar marktplaats klassiekers
c3po zegt
Altijd vet gevonden! Het interieur is alleen echt niet om aan te zien:p
cpp1 zegt
Automaat…ik pas even.
allesmetturbo zegt
Zag ik toevallig vd week nog toen ik aan het rondstuinen was op MP
sanderm3 zegt
Fantastisch ding. En júist goed met automaat, want ik hou niet van schakelen met links.. Dit is de beste galant die ik sinds tijden voorbij heb zien komen. Als ik de centen had nu, was hij al verkocht….aan mij.
pinut187 zegt
De voorkant zeer geslaagd, mijn beide neven hebben er twee gehad maar hadden toch wel wat klachten betreffende het onderstel, verder prima auto’s. En 6000 euri lijkt een schappelijke prijs. Zou de stoelen wel even opnieuw laten bekleden want deze zien er niet uit.
berlinetta zegt
Ben ik dan de enige die snapt wat @mauritsh bedoelt met groot worden met blauwe Mitsubishi’s?
Author zegt
@berlinetta: ik begin ook ernstig aan mezelf te twijfelen ;) Gelukkig één iemand die me snapt!
berlinetta zegt
@MauritsH: Ik weet niet of ik daar zo gelukkig mee moet zijn ;)
E34M5Touring zegt
@berlinetta: 2.07m dankzij de blauwe brok.
berlinetta zegt
@E34M5Touring: Ik tik de 1,90 aan dus wat dat betreft klopt de uitspraak van @mauritsh wel ;)
gash zegt
@berlinetta: De echte waren helemaal niet blauw.
berlinetta zegt
@gash: De kleur kan ik me niet meer herinneren ;) Wel de dubbele Mitsu’s.
Edge zegt
@berlinetta: Nee hoor, ik snap hem! Ik denk wel dat op de lange termijn deze Galant VR-4 voor meer plezier zorgt dan de blauwe Mitsubishi’s van @mauritsh. Maar goed, die kosten dan weer geen 6000 euro per stuk.
berlinetta zegt
@Edge: Nee dat is waar. Liever één Mitsubishi onder je kont dan 10 in je mik. Heb je veel meer aan.
sanderm3 zegt
@berlinetta: 1e auto die mijn ouders kochten was een blauwe Mitsubishi Lancer..dus voor is t letterlijk van toepassing ?
robinvand zegt
@berlinetta: Ik was altijd een beetje bang van die dingen, ze gaan altijd zo hard?
clarkson zegt
Muah wat mij betreft een veel te hoge prijs aangezien hij niet origineel is. Anders trouwens ook. Zo bijzonder is zo’n wagen toch niet icm met een automaat? Leuk om mee te rijden in ieder geval zeker niet.
aj26sc zegt
Jammer dat het interieur zo vreselijk is… Ik ben nog op zoek naar een leuke youngtimer als daily driver, dit zou (met een wat mooier/luxer interieur) best een goede kandidaat zijn.
Off-topic: Iemand nog een tip voor me? Een youngtimer, niet teveel KM, met automaat, lekker luxe interieur, en redelijk wat vermogen.. Ik kom steeds uit bij een MB S430 of S500 uit (W220) maar het imago van kamperbak staat me een beetje tegen. Gezien mijn Jaguar fetisj zou ik ook een goede XJ overwegen, maar wil dan wel minimaal een 4.0, zonder sunroof (anders zit ik klem), en liefst van NA 2000 ivm het Nikasil probleem… Zijn helaas nogal zeldzaam.
bmwtouring zegt
@aj26sc: Een auto kopen op imago, ipv op kwaliteiten, ik zal het nooit snappen…
123bat zegt
@aj26sc: W220 had in het begin roestproblemen, verder een prachtige wagen. De Jaguar XJ (X350, 2002-2009) met V8 is niet alleen erg licht voor zijn formaat, maar ook goed in elkaar geschroefd.
Andere opties: Lexus LS, Citroën C6, Honda Legend (!), VW Phaeton, …
sanderm3 zegt
@123bat: Honda Legend.. onderschattene auto. Oerdegelijk én nog goed te pruimen ook qua looks.
aj26sc zegt
@123bat: Jaguar x350 is helaas te jong om voor fiscale youngtimer-regeling in aanmerking te komen.. Had ik er misschien even bij moeten vertellen: ik ben ondernemer en kan dus zakelijk een auto van 15jr of ouder rijden tegen een bijtelling van 35% van de DAGwaarde… Een schijntje ivm een nieuwe leaseauto.
Een Jag x308 is favoriet (heb nu al een 2001 XJR, maar daar staan al 200k km op dus die is als daily niet echt handig.. Ik rij namelijk zo’n 35000 per jaar). Maar ja. Vind maar eens een mooie met redelijk lage km stand.
123bat zegt
@aj26sc: De Jag X308 is ook echt een prachtige wagen inderdaad!
Andere opties: Benz W140 S-klasse of CL; BMW E38; Honda Legend (opnieuw, eens met @sanderm3); Lexus LS400; eerste generatie Audi A8 (bijzonder tijdloos); VW Passat W8; BMW 540i E39; Lexus GS430; Rover 75 V8; Bentley Arnage (onderhoud duur!); BMW 840Ci (!!)
Of sla een kruis en neem een oude Maserati Quattroporte!
jarnobakker zegt
Ik vond en vind dit nog steeds een prachtige auto.
Zo’n 10 jaar geleden wou ik er 1 kopen , maar de bazin vond hem niet mooi…..
Dutchdriftking zegt
Jammer van de automaat en de oubollige bekleding. Verder super dik natuurlijk. Weet iemand eigenlijk waarom de km teller maar tot 180km/h gaat?
Edge zegt
@dutchdriftking: Check deze reactie van @ej20g even ;)
s2khonda zegt
Stuur rechts is altijd al een no-go voor mij. Of het nou een Galant is of een Skyline R34, het hoort gewoon niet als je hem hier in Nederland wilt rijden.
Komt ook altijd een beetje over als dat je graag een auto wilt, maar geen linksgestuurde kunt betalen., en dan maar een rechtsgestuurde koopt. Dat zie je vaak bij “jdm” auto’s.
Sommigen zijn uiteraard nooit linksgestuurd uitgebracht, maar dat zal vast een reden hebben en laat het dan ook lekker voor wat het is.
lebaron zegt
Staat in Zevenaar, was al een keer wezen kijken toen ik er naast ging tanken. Prachtig ding
ozer1907 zegt
Ben nu in Maleisie, en joh je ziet hier auto’s rijden die je in NL nooit ziet. Zelfs standaard autos zien er hier sportief uit. Uitvoeringen van mitsubitshis hondas die je in NL niet ziet.
toyotafortuner zegt
@ozer1907: bekend gezicht als ik in Indonesië ben. Ook daar heel wat dikkere uitvoeringen van simpele wagens, als de Honda Jazz uitgerust met het RS-pakket. Vind het net wat dikker ogen.
OT: kost niet duur voor zo’n gave wagen! Hebb0n
bmwtouring zegt
-edit: hou nou eens op met zeuren man, laatste waarschuwing-
JaxDryke zegt
Echt hé .. Ik heb járen en járen volgehouden dat er wel dégelijk een Galant VR-4 bestond maar werd (tot gisteren aan nog toe) uitgelachen dat dit niet zo is. Dus wel. Yessss… Bedankt AutoBlog !
sanderm3 zegt
@JaxDryke: had je nog niet van Google gehoord?
mout zegt
Tsja. Mijn ervaringen met een SpaceWagon van die generatie maken dat ik eventjes pas.
Naast torenhoge rekeningen voor reparaties die minstens drie weken duren (elk onderdeeltje dat moet worden geïmporteerd duurt ten minste zo lang) is me vooral het sfeerloze, deprimerende interieur bijgebleven. En motorvermogen dat er wel is, maar je niet voelt. En iets zegt me dat die automaat dat niet gaat verbeteren.
bartsmit zegt
De mooiste Mitsubatsi heb je al snel na al die drama hokken van de laatste jaren.
tvr1974 zegt
Dit was het blok uit de 3000GT toch? had ie dan ook diezelfde 4-wd? Want was het niet zo dat die (achter) meestuurde?
Wel jammer dat dit soort auto’s dan alleen rechts gestuurd zijn te krijgen.. Voor de rest zeg ik leuke auto.
imba zegt
@tvr1974: De 3000gt heeft een 3 liter.
gerjanm zegt
Heb hier ook nog een tijdje voor gekeken. Heel weinig exemplaren met een VR4 pakket te vinden. Ik vind het zo echt een prachtig mooie auto. Voor de KM-stand vind ik dit geen gekke prijs, Deze lijkt in goede staat.
Max zegt
Mooie bak! Alleen doodzonde dat het een automaat is..