De auto eromheen (velgen incluis) staat ook nog eens te koop.
De jaren ’80 was een beetje dubbelop voor BMW. Het hele freude-am-fahren-verhaal barstte los in het einde van die jaren met de legendarische reeks M-producten (M3 E30, M5 E34, noem ze maar op), omdat de standaard auto’s ook al heerlijke stuurmansauto’s waren. De 3 Serie (E21) vormde die basis, maar het ontbrak de auto aan een waar sportief model. Door de lichte koets en de relatief zware motoren was het ook geen slak, maar een M-uitvoering kwam er nooit. Daarvoor moest je bij de tuners zijn.
Eén van die tuners is Alpina, een trouwe klant voor de producten uit München. De karakteristieke styling, het precies goede aantal extra vermogen, de relatieve ingetogenheid: Alpina maakt prachtauto’s. Waar ‘pracht’ en ‘ingetogenheid’ echter even met een korreltje zout genomen moeten worden, is bb Auto. Buchmann&Buchmann, bekend van bijvoorbeeld deze regenboog-911, liet auto’s opvallen zoals men dat in de jaren ’80 nou eenmaal deed. Rainer Buchmann, de baas van het bedrijf, is bijvoorbeeld ook bekend van de Isdera Imperator 108i. Een indrukwekkend apparaat, maar mooi?
Om even terug te komen op de BMW E21: wat nou als je die auto toch via Alpina een lekkere boost wil geven, maar dat hele ingetogen van jou niet hoeft? Dan doe je een dubbeldate met Alpina en bb. De Alpina B6 2.8 was de 323i met de 2.3 liter zes-in-lijn, maar dan uitgeboord tot 2.8 liter. Afhankelijk van het jaartal had je 200 of 218 pk (modeljaren 1981 en nieuwer) onder de kap. Vervolgens stuur je de BMW naar bb Auto voor een bumpersetje, een parelmoer witte kleur met een scala aan meegespoten onderdelen en enorm obscure velgen. Het resultaat? Zoiets als dit.
We hoefden niet eens de archieven in te duiken om een persfoto te vinden van de bb-Alpina kruisbestuiving, we konden ze gewoon van een recente advertentie halen. De bijzondere combinatie van tuner en motorbouwer staat te koop in Nederland. Om gelijk even terug te komen op de vorige alinea: het gaat om een versie uit 1982. 218 pk onder de kap dus. De 0-100 sprinttijd is volgens het kenteken nog 10 seconden, maar Alpina zegt dat je in 7,0 seconden naar de 100 kan knallen. Dat is serieus snel.
De auto is origineel Nederlands en zo te zien in puike staat. In de 37 jaar dat hij hier heeft rondgereden zette de vorige eigenaar (en ja, dat was er maar eentje) net geen 55.000 km op de klok. Onder de carrosserie en de kap vinden we een geweldig mooi interieur met blauwe racestrepen op de stoelen en deuren, een Alpina-stuur en een Alpina-pookknop. Bovendien is de auto ook van onder, op wat kleine gebruikssporen na (kom op, het ding zit in zijn midlife crisis) brandschoon. De B6 2.8 hier is een pareltje, bovendien is hij vrij uniek. Omdat er twee tuners gecombineerd werden zonder dat zij officieel samenwerkten, is de kans klein dat er nog een B6 2.8 met bb-bodykit bestaat.
Daarom moet je niet verwachten dat je hem voor 2.500 euro en een kratje bier mag meenemen. De verkoper wil er 52.350 euro voor vangen. Voor een E21 is dat extreem veel geld. Voor een unieke en typische jaren ’80 sportwagen is het een reëel bedrag. Bied maar!
gertjan2012 zegt
Ik sla even over.
tortuga zegt
@gertjan2012: ik ook
rob636 zegt
@tortuga: ik ook
jeroenwz zegt
@gertjan2012: Duh, daar ben je ook veel te jong voor
fendercd60 zegt
@jeroenwz: maakt dat dan wat uit? Nee.
arkenbout zegt
@fendercd60: waarom stel je een vraag om zelf te beantwoorden?
porker zegt
@arkenbout: is een stijlfiguur uit de Nederlandse taal, so what
arkenbout zegt
@porker: nee hoor, je bent in de war met een retorische vraag. Dat is een stijlfiguur, dit niet.
Tonnie zegt
Ik wil zulke wielen voor m’n jaren ’80 Mitsubishi! Episch :)
sab993s zegt
@thijsj: Dat zijn Centra type 6 wielen.
jeroenwz zegt
Een BMW Alpina met B&B goodies! Hoe zeldzaam wil je het hebben. Dit is vele malen zeldzamer dan een Ferrari 308 GTB, of zelfs een Lamborghini Urraco. En dan dat heerlijke foute vroege jaren ’80 wit. Die wielen! Zo fout, dat het briljant wordt!
enjoypunani zegt
@jeroenwz: is niet voor niets zeldzaam, gelukkig.
toyotafortuner zegt
80s fout goed! Wat een apparaat zeg!
techniekmeneer zegt
En nog origineel Nederlands geleverd ook nog… Collectors item!
humpyourdog zegt
@techniekmeneer: denk niet dat de rest van de wereld geeft om ‘origineel Nederlands geleverd’. Zie dan ook niet in waarom mensen dit steeds vermelden wanneer er een unieke wagen te koop komt te staan, alsof het iets zou bijdragen aan de waarde van de wagen? Leg je me dat even uit?
koffiekopje zegt
@humpyourdog: Het is best waardevol om álle historie in één land te hebben. Maakt het relatief traceerbaar. Eén eigenaar is ook zo’n uniek gegeven.
Dat wist jij natuurlijk allang, maar waarschijnlijk wilde je gewoon even een punt maken.
humpyourdog zegt
@koffiekopje: niet helemaal, was deels echt benieuwd of er betere reden was dan die jij noemde. Vond het altijd nogal triviaal om dat bij een auto te vermelden waarvan de kans meer dan reëel is dat hij geëxporteerd zal worden. Dat van die ene eigenaar, daar ben ik het volmondig mee eens.
toniominestrone zegt
@humpyourdog: de taxatiewaarde is wel degelijk van invloed of je met import meut te maken heb of met een “orineel ” Nederlands exemplaar.
Loek zegt
@humpyourdog: gaat niet om dat het betekent dat de auto meer waard is. Het is tegenwoordig makkelijk om een auto te importeren. Het wordt steeds zeldzamer dat een auto van begin tot eind op NL kenteken staat geregistreerd. Aangezien ‘de rest van de wereld’ niet op Autoblog zit, lijkt het me leuk voor de Nederlanders om het er even bij te vermelden ;)
dirkv zegt
@720s: Zeker leuk om te weten, en helemaal voor de toekomstig eigenaar!
Het idee dat ik hem misschien ooit heb zien rijden vanaf de achterbank van mijn vaders auto spreekt tot mijn verbeelding.
Al denk ik dat ik hem toen net zo fout had gevonden als een Opel Manta… hoewel ik die nu wel mooi vind.
techniekmeneer zegt
@humpyourdog: De redenen zijn hier al mooi omschreven. Plus dat die kentekenplaat qua nummering gewoon hoort bij deze auto. Een kenteken met 3 getallen in het midden doet wat mijn betreft afbreuk aan zo’n auto, je ziet gelijk dat het niet hoort. Maar dat is een beetje mijn OCD denk ik. Ik zal ook nooit een auto kopen met een duplicaatcode op de kentekenplaat…
humpyourdog zegt
@techniekmeneer: ok thanks! Dat lijkt me inderdaad meer een soort fetisj, of werk voor de shrink, ’t is maar hoe je het bekijkt.
momo zegt
@humpyourdog: meer werk voor de shrink…
crashingduke zegt
@humpyourdog: Dat het kenteken nummer tijdtechisch bij de auto past. Ik weet, niet iedereen is er gevoelig voor.
Rick-dos zegt
In de jaren ’80 waren dat de velgen die je moest hebben. Je zag ze onder Golfjes, RX-7’s, Celica’s, 190E enz.
Mooie tijden.
viezefreddyw zegt
Ik vind hem echt ubercool. Wat een lekker foute 80’s BMW. Gaaf hoor.
moveyourmind zegt
Die velgen zijn zeker gaaf!
Typisch futuristisch design uit de eigthies.
Maar ze passen deze 3-serie, die zijn oorsprong in de seventies heeft, gewoon niet zo goed. Net als de andere aanpassingen die deze tuner destijds heeft gedaan om de auto er zo’n tien jaar jonger of zelfs enigszins futuristisch uit te laten zien.
Ik zou deze 3 laten staan, maar de velgen zou ik toch wel heel graag willen hebben. Dan zoek ik er wel een auto bij. De eerste die me te binnen schiet is de Subaru XT, de voorloper van de SVX. Denk dat deze velgen met zo’n XT de perfecte match zijn.
eklasse zegt
Ik kende deze uitvoering nog niet dus kan zoiets niet op waarde schatten. Maar als je op de site van Ibalo ziet wat er nog meer voor ongeveer 50.000,- te koop is weet je dat dat bedrag eigenlijk iets aan de hoge kant is voor zo’n smeuïg BMWtje.
Máár hij is uniek dus er hoeft maar één liefhebber zo gek te zijn.
(Wel jammer van die roest bij het schuifdak)
Rob zegt
@eklasse:
‘Unieke auto’s voor een Unieke prijs’ staat ook op hun website.
Dat kun je dus op twee manieren uitleggen ;-)
bierbuik zegt
@Rob: dat kan je zelfs op 4 manieren verklaren; in mijn ogen is het een auto die ik NIET wil, voor een prijs die ik NIET wil/kan betalen
mashell zegt
Superfantastisch natuurlijk dat je nog zo’n wagen zo hebt weten te conserveren al die jaren. Maar zo verschrikkelijk jammer dat het zo’n foute uitvoering is.
posthumus zegt
Hoe 80’s wil je het hebben!? Denk dat de coke-resten nog terug te vinden zijn op het dashboard
ghost zegt
Uuuh nee! Smaken verschillen ✌?
ozzytrk zegt
Ik merk dat de nieuwe generatie kinderen geen bal waarde kent over dit prachtig exemplaar. Ik kwijl… mn hart klopt harder voor dit model
Dutchdriftking zegt
Tja, het heeft wel wat maar toch liever een échte Alpina.
E34M5Touring zegt
Canada kreeg deze wielen voor de 6 serie destijds. Ooit eens een item over gezien. Uiteraard met TRX banden.
skinny058 zegt
Totaal niet mijn smaak E21, hoe bijzonder ook. De 80’s waren in veel opzichten erg lelijk, waaronder deze smaak tuning. Zet hier een perfecte 323i met Alpina’s naast of een originele Alpi en ik lag m’n ballen uit m’n broek. Zal de smaak nooit mooi vinden.
skinny058 zegt
@skinny058: *lach facepalm
niex zegt
En ik maar roepen dat vroeger alles beter was. Nee, ook toen werden prima autos verkracht.
dwfc zegt
De originele 323 i had 145 pk, destijds had de Golf GTI 110 pk.
Onderstaande is een mooiere uitgave.
https://brusselsoldtimers.com/bmw-e21-323i-pure-elegance/
hallokroket zegt
@dwfc:
143pk.
erazor zegt
Dat ding was destijds al niet om aan te zien…en de tijd is ook niet echt genadig voor t ontwerp geweest. Getverdemme
drogerijst zegt
Haha wat een grap, doe mij dan maar die velgen van de nieuwe ‘Aston Martin DBS On Her Majesty’s Secret Service’ maar
hallokroket zegt
Effe beter researchen voor je technische details gaat openbaren.
“De Alpina B6 2.8 was de 323i met de 2.3 liter zes-in-lijn, maar dan uitgeboord tot 2.8 liter. Afhankelijk van het jaartal had je 200 of 218 pk (modeljaren 1981 en nieuwer) onder de kap.”
Fout.
Onder de kap ligt een compleet ander blok, namelijk de M30 B28 uit de E12.
http://www.bmwe21.net/?page_id=301
hallokroket zegt
@720s: boeit niet?
hallokroket zegt
Ben al lang blij dat er geen grille met vierkante lampen in zit..
ericbmw2000 zegt
De B6 is geen opgeboorde M20 323i maar gewoon een M30 blok, standaard 184 pk, getuned naar 200 of 218 dus. De Alpina versies van de M20 motoren heten C1 xx
Voor de rest zou ik de grilletjes en niertjes vervangen met standaard exemplaren en de velgen wisselen voor standaard Alpina spul. Het witte spul lekker opslaan op zolder en dan gewoon genieten van hoe moii een B6 kan zijn. Tegen de tijd dat je gaat inruilen kan de rest van BB er weer terug op.
hallokroket zegt
@ericbmw2000:
Ik was je net voor!
ericbmw2000 zegt
@hallokroket: Ja idd.. ik type niet zo snel ;-)
bmwfe zegt
Er wordt hier in het artikel over Alpina gesproken als dat zij een tuner zijn. Sinds 1983 is Alpina een automobiel producent. Zij staan wat hoger op de trap dan de gemiddelde tuner.
e1000bmw zegt
@bmwfe: deze wagen stamt uit 1982. Toen waren ze nog een tuner.