Omdat sommige zaken gewoon mooier worden na een cosmetische ingreep.
De Mercedes SLS AMG kun je zien als de moderne interpretatie van de iconische 300 SL met de vleugeldeuren. De SLK was dit zeker niet, al kun je het ook anders aanpakken. Dat bewijst de persoon die verantwoordelijk is voor de ombouw van deze SLK32 AMG.
Dat we hier te maken hebben met een SLK is überhaupt moeilijk te zien. In dat opzicht is de ombouw geslaagd te noemen. Het is weer eens wat anders dan de zoveelste Pontiac of Toyota MR2 die op een Ferrari wil lijken.
Het interieur van de SLK werd gegoten in rood leder en voor de buitenkant werd gekozen voor een donkergrijze kleur. Onder de kap huist nog steeds de 3.2 V6 uit de AMG. Het blok, dat dankzij de ingreep van AMG hulp heeft van een compressor, pompt er 354 pk uit.
Met een sprint naar de honderd in 5,2 seconden en een top van 250 km/u zijn de prestaties niet bijster indrukwekkend te noemen. We zijn dan ook vreselijk verwend met de idioot snelle sprinttijden van tegenwoordig. Dik vijf tellen is anno 2017 nog steeds rap te noemen.
Ben je na het lezen geïnteresseerd geraakt in de AMG dan zul je een reisje naar het zonnige Californië moeten boeken. Het aankomende weekend zal de Mercedes van de hand worden gedaan tijdens een veiling van Mecum Auctions in Los Angeles.
spotcrew32 zegt
Netjes! Leuk voor naast je sl300 kan je kilometers maken
peke zegt
5.2 seconden naar de honderd niet indrukwekkend?
Ondanks dat je hier bijna dagelijks leest over snellere auto’s is dat nog steeds indrukwekkend om mee te maken.
Mijn oude 335d, serieus snel, haalde het bij lange na niet. Een v60 plug in hybride, snel 0-100 haalt het bij lange na niet.
Kortom: de huidige supercars draaien hun hand er niet voor om, maar de gemiddelde bovengemiddelde auto (mooie zin:) ) komt er niet in de buurt.
Kortom: vind het best indrukwekkend
Ja we zijn gewoon verwend :)
viezefreddyw zegt
@peke: Ik had het niet beter kunnen verwoorden! Tegenwoordig schijnen een hoop mensen meer lol te beleven aan de sprint van 0 naar 100 km/u dan de handling van een auto. Jammer eigenlijk, voor mij is de sprint namelijk geen echte fun.
fanboy zegt
@viezefreddyw: Dan moet je die sprint effe in een tunnel afleggen!
viezefreddyw zegt
@fanboy: Dat doe ik vaak zat, is inderdaad erg leuk. Ik haal alleen dan wel meer voldoening uit het geluid dan uit de snelheid.
fanboy zegt
@viezefreddyw: Ja ik begrijp het. Ik haal eigenlijk nog meer plezier uit de Apex :D
Ik heb ook (oude) middenmotor wagen, en die is ook een feest in tunnels. Ondanks dat het een 4 cilinder is. Uitzondering op de regel dat 4 cilinders niet mooi klinken. (en ik bedoel mooi, niet persee hard)
Zoals een vriend omschreef, die auto wil echt harder als je hem intrapt, zo gretig reageert hij met bijbehorend geluid. En die vriend heeft zelf een snellere Opel Speedster haha.
viezefreddyw zegt
@fanboy: Ik haal daar ook veel meer plezier uit. In Kroatië was het hemels met de F430. Heel veel bochtige wegen met tussendoor kleine tunneltjes. Eigenlijk rij je 80% van de tijd in de derde versnelling en af en toe haal je even flink door. Meer is niet nodig.
Wat voor auto rij je?
fanboy zegt
@viezefreddyw: MR2 uit 1985.
Poor mans ferrari hahaha. (of een “back to the future auto” volgens de politie)
Moet nu weer kijken of hij weer op de weg gaat. Hij heeft weer even 2,5 jaar stil gestaan. Maarja, nieuwe accu-tje erin en binnen 10 seconden draaide hij weer alsof er niks was gebeurt.
Weer even wat laten lassen en weer gaan met die banaan. Heb hem al 10 jaar kwam ik achter.
Ooit voor 1250 euro gekocht, en laatst stond hij op nummer 2 in de top 10 van snelst stijgende klassiekers.
Maar hij is er om te rijden. Voornamelijk op het circuit.
viezefreddyw zegt
@fanboy: Geweldig! Zo zie je maar dat je met de kleinste bedragen ook het meeste lol kunt beleven. Zo’n MR2 is natuurlijk erg leuk en het verbaast mij dan ook niets dat het een snelstijgende klassieker is.
Lekker houden dat ding en veel liefde geven. Goedkoper lol hebben dan dit gaat je niet lukken. En over een pakweg 15 jaar zijn ze onbetaalbaar, zegt de kristallenbol.
celicatwincam zegt
@viezefreddyw: aaah 4age :) toch een van de beter klinkende 1600 4cilinders imo. Rij zelf in een MR2 van de 2e generatie (SW20) en dan een japans turbo model. Qua kart gevoel komt mijn SW niet in de buurt van je AW, maar toch nog een stuk meer dan een willekeurige moderne auto. Laatst van de zaak een audi A5 2.0 tfsi met sportonderstel mee gehad, maar dat voelde in de bochten toch als een behoorlijk schommelschip :)
baklava zegt
@peke:
Inderdaad zeg! Ik vind 8 sec naar de 100 al rap. En lekker boeiend hoe snel een auto naar de 100 gaat. Dat is tegenwoordig niet meer relevant. Tussensprints en hoe een auto door de bocht gaat, dat is wat er van belang is.
epimetheus zegt
@baklava: ik vind het heerlijk om een duidelijk snellere auto te vervelen in het bochtenwerk waar de mijne sneller is! ?
desjonnies zegt
@peke:
Autobloggers leven in een andere wereld.
Doen de drive-tru bij de Mac bijvoorbeeld in 2.3/10 seconde, en dat is inclusief afrekenen.
bmwm3gtr zegt
Vind die velgen ook nog niet eens zo gek staan. Vind het sowieso helemaal geen gekke ombouw.
E550 zegt
@bmwm3gtr: beetje retro idee met die velgen en stuur.
MoeWat zegt
Die voorbumper hangt er een beetje sip bij..
Voor de rest in mijn ogen, zeer geslaagd !
suheyl zegt
Prachtig gedaan!
dare2think zegt
Met instappen ben je wel even bezig met die hoge dorpel…
rolov zegt
@dare2think: ja? Je weet toch hoe een oude SL gullwing eruit ziet neem ik aan? En waarom die dorpels er zijn?
rynnus zegt
Sorry, ik vind het niets. De SLK en de SL zijn afzonderlijk prachtige auto’s, maar zo samengevoegd wordt het er niet beter op. Al helemaal niet met die moderne velgen.
viezefreddyw zegt
Eigenlijk is hij mooi van lelijkheid. Heb wel waardering voor hoe hij is omgebouwd, ziet er netjes uit. Maar het is het toch net niet he…
mercedesclk350 zegt
@viezefreddyw: eigenlijk perfect. En toch zou ik hem niet willen hebben. Gek is dat.
viezefreddyw zegt
@mercedesclk350: Precies. Het is zo’n type auto wat leuk is als een van je vrienden hem bezit. Dan kan je oprecht genieten van de ritjes die je met hem maakt en af en toe zelf achter het stuur zit. Maar hem zelf willen bezitten is dan weer het tweede..
mercedesclk350 zegt
@viezefreddyw: dat doet me dan weer denken aan een oude kameraad die, eigenlijk als een soort yolo-aankoop, een Citroen CX voor €3500 heeft gekocht.
Wat een briljante auto was dat, heerlijk over verlaten weggetjes blazen, die auto geeft echt een King of the Road gevoel.
Elke keer als hij mij sms-te (we hebben het hier over 2003, mind you) of ik een stukje wou meerijden was het zonder twijfel “ik kom eraan!”
Dit deed hij overigens maar een paar keer per jaar. En de reden werd duidelijk toen we een roadtrip wouden maken door Frankrijk. We hebben de zuidgrens met België niet eens gehaald.
De Belgische wegenwacht heeft ons 5 keer geholpen. Zo vaak ging hij stuk, en steeds was er iets anders kapot.
Ze boden uiteindelijk aan om de CX in te nemen en ons op pad te sturen met een, toen gloednieuwe, Renault Laguna. Toen we uitlegden dat het ons nou juist niet om de bestemming maar om de “geweldige CX” ging, werden we keihard uitgelachen en per sleepwagen naar de lokale Citroën dealer gesleept. Per trein zijn we weer terug naar Groningen gegaan.
De CX hebben we nooit meer terug gezien. Volgens de dealer had hij liefde nodig, die ze hem voor 1750 euro konden geven. De helft van het aankoopbedrag dus.
Van dat geld heeft mijn vriend een Golf 3 gekocht, en wat denk je, die heeft hij nog steeds. Naast een compleet gerestaureerde CX 25 GTi.
Ik word nog wel eens uitgenodigd, nu via WhatsApp, om een blokje om te gaan met de CX. Wat twijfelachtiger dan vroeger, doen we dit nog steeds. Maar deze CX, waar veel meer ‘amour’ (en kosten) in is gestoken, doet het perfect. En dan merk je weer wat een absoluut klassiek stuk auto dat is. Geweldig.
granlusso zegt
@mercedesclk350: Haha leu stuk. Maar heeft ie de CX zonder enige vorm van verkoop gewoon laten staan?
mercedesclk350 zegt
@granlusso: die is overgekocht door de Belgische dealer voor de helft van het aankoopbedrag.
viezefreddyw zegt
@mercedesclk350: Prachtig verhaal man. Afgelopen nacht gelezen en heerlijk van geslapen haha. Ik heb het hier vaker geroepen maar zeg het nog maar eens. Het leven is veel te kort. Ook de Citroën CX is een auto die ik ooit eens wil bezitten. Ik vind het een prachtig ding. Maar er zijn zoveel auto’s die ik wil hebben dat het leven dus te kort is.
Mooi verhaal van je met je kameraad. Ook leuk dat hij alsnog een CX heeft.
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
Neem altijd de II serie van de CX, de allereerste zijn het meest eigenwijs qua dashboard met de cyclopen als tellers, de radio tussen de voorstoelen, maar ze roesten als de neten hebben de oude DS motoren, vaak geen vijfbak.
De Series II, herkenbaar aan de kunststof bumpers was een hele vooruitgang, een GTI is leuk, maaaaarrrr de 2.2 liter Talbot motor (die uit de vergeten Talbot Tagora kwam) is een fantastisch goede en betrouwbare motor die overigens ook in de groep B BX 4TC is gebruikt en de 505 Pigot. Me zou voor een 2.2 TRS gaan van na 1985.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Bedankt voor de tips Sjon! Ikzelf vind de Serie 2 ook een stuk knapper dan Serie 1. Komt goed uit dus. Wat ik persoonlijk het mooiste zou vinden is een 25 Prestige Turbo. In mijn ogen vind ik een verlengde versie een stuk mooier en doet de auto goed.
Wellicht komt het er ooit eens van. Maar ja, ik vind te veel auto’s mooi om ze allemaal eens te bezitten…
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: deze vind ik schitterend!
http://www.ginacollectorcars.com/citroen-cx-25-prestige-turbo-1985-gris-perle/
viezefreddyw zegt
@rufctr01: Ik ken hem. Ik vind hem ook schitterend. Alleen wel aardig aan de prijs als je het mij vraagt.
Freewarefreak zegt
@rufctr01: Alleen die stoelen al, je ziet aan de foto gewoon al dat die heerlijk zitten.
jasbelle zegt
Bij het zien van dit soort auto’s vraag ik me altijd af waarom mensen kiezen voor het uiterlijk van een bestaande auto in plaats van zelf iets te tekenen. De kans is groot bij een replica dat de proporties net niet kloppen en als het wel echt lijkt, is het nog steeds “maar” een replica.
Voor mij is dit een beetje verspild talent. Het is ontzettend knap dat iemand zoiets kan bouwen, maar als je dit kan, dan kan je ook wel een eigen design verzinnen. Zo heb je tenminste echt iets unieks.
pomoek zegt
@jasbelle: dat is nu juist waarom goede ontwerpers veel verdienen. Goeds iets kunnen ombouwen is een, zelf iets bedenken iets heel anders.
lincoln zegt
@jasbelle:
Mwah .. dit is echt wel “uniek” te noemen hoor ..
stfu zegt
Waarom zie je altijd bij dit soort ombouwsels dat de velgen er niet bij staan?!
schreute01 zegt
Waarom dan het dashboard niet mooi klassiek gemaakt?
focusrs1 zegt
Echt een prachtige wagen – jammer van de kleur van het interieur.
martijn11 zegt
Die vleugeldeuren blijven fantastisch!
porsche928 zegt
Mooi gemaakt, maar die velgen moeten vervangen worden, dat staat voor geen meter.
406_v6 zegt
Braak…. Sjesus wat een gedrocht. Doe mij maar een originele SL. Wil deze voor niks nog niet hebben.
rufctr01 zegt
Waarom zulke lelijke velgen????
bofkont zegt
@rufctr01: zijn de originele C/ slk 32 amg velgen.
guido4scuderia zegt
Prachtig ding inderdaad helaas van de velgen.
Ik zou zeggen breng maar in productie
gash zegt
Kwam er laatst eentje tegen die in Duitsland te koop staat. Vraagprijs 40k als ik me niet vergis. Moest nog gespoten worden, interieur erin en al het chroomwerk ontbrak. Had volgens mij wel correcte velgen niet deze gruwels.
Freewarefreak zegt
Geweldig. Zet hem maar op de oprit. Replica of niet.. supermooi ding. En ook absoluut verdedigbaar onder autoliefhebbers, het is geen echte – en iedereen weet het en dat gaan we ook niet beweren – maar dat maakt deze auto in mijn ogen niet minder mooi. Ik ben het wel met iedereen eens, er moeten wel tijdgebonden wielen onder, dat maakt hem zo veel mooier.
Mijn droom ombouw/restomod/replica-achtige is toch nog steeds de Mercedes-Bent. Die blijft met stip op 1. Die wil ik ooit bezitten. :)
http://www.mercedesheritage.com/2011/10/600hp-190sl-mercedes-bent/
sracert zegt
Met een sprint naar de honderd in 5,2 seconden en een top van 250 km/u zijn de prestaties niet bijster indrukwekkend te noemen.?. Hahaha wat rijd je zelf dan binnen de 5 sec. naar de honderd als dagelijkse kar? Mooie ombouw trouwens.
mrrallycross zegt
Mooi, alleen die beelden kunnen echt niet
desjonnies zegt
Ik wil hem.
Heb die SLK altijd een gedrocht fevonden.
Met een ECHTE gullwing rijd je toch geen meter met al die idioten hier op de weg, alleen een paar velgen laten maken bij Kindig die op de originele lijken.
Let’s go Wyoming is waiting
3246cm252kw zegt
Serieus leuke auto zo op de foto. Even een setje oldschool wielen er onder en het is een hele knappe kar! Interieur is ook leuk aangepast ziet er goed uit :-)
lextacy zegt
Prachtig het straalt Mercedes uit en dan is het zeker niet verkeerd
elemento zegt
Sorry maar ik vind hem.wel.echt cool…… betaalbaar eventueel. Ik.vind oude lijnen super…..
roeldriesvink zegt
Alles is top behalve de velgen.