Jaarlijks is het bedrijfsleven honderden miljoenen euro’s kwijt aan schade door files. De files nemen toe in Nederland en dat betekent ook meer economische schade.
En die stijging is merkbaar. De economische schade als gevolg van files zijn met drie procent toegenomen in vergelijking met 2016. Het bedrijfsleven moest vorig jaar 1,3 miljard euro aan schade incasseren. Er zijn een aantal verschuivingen in de top 5 waarneembaar. Het grote verschil zit vooral in de getallen. De knelpunten zijn ieder goed voor meer schade. Dat blijkt uit cijfers van Panteia in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemersvereniging Evofenedex.
In 2016 stond bijvoorbeeld de A27 knp Everdingen – knp Gorinchem – op nummer vijf, met een schade van 9,7 miljoen euro. Deze staat nu op plek drie, met een schade van maar liefst 16,1 miljoen euro. Een ander voorbeeld. De A15 knp Ridderkerk – knp Gorinchem. Stond in 2016 op plek twee met een schade van 13,2 miljoen euro. De plek is ongewijzigd gebleven, maar de schade is toegenomen. Het knelpunt is goed voor 16,1 miljoen euro schade.
Nieuwkomer in de top 5 is A20 knp. Terbregseplein – knp. Gouwe op plek vijf met een schade van 12 miljoen euro. De absolute nummer één is nog steeds A4 knp. Burgerveen – knp. Prins Clausplein. In 2016 was dit traject goed voor een schade van 19,3 miljoen euro, in 2017 was dat maar liefst 23,8 miljoen euro.
Het zijn cijfers die de oren van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) aan het bloeden maken. Directe oplossingen zijn er volgens het kabinet niet. Er komt meer asfalt aan, maar het gaat jaren duren voordat het verkeer er iets van gaat merken. Belangenorganisaties spreken over de invoering van rekeningrijden, waarbij het huidige auto belastingssysteem omgegooid moet worden. Te moeilijk, ben je bitch niet, aldus het kabinet.
Foto: Lambo op de Nederlandse snelweg. Ook heel duur. Via @hhitalia op Autojunk
pomoek zegt
Er is maar een reden waarom het rekeningrijden en een eerlijkere manier van autobelastingen heffen niet wordt ingevoerd: als dat gebeurt dan jaagt de VVD haar kiezers weg. Met andere woorden: u staat in de file: en dus?
deeberton zegt
@pomoek: gek vind ik, want júist de vvd-stemmer zou rekenkundig genoeg moeten zijn dat de kosten voor het bedrijfsleven nu hoger zijn dan dat rekeningrijden dat gaat zijn.
karhengst zegt
@deeberton: Gezien het aantal VVD stemmers moet de partij het vooral hebben van onwetenden die niet verder kijken dan HRA, 130 en oneliners als “keihard aanpakken” en “1000 Euro voor iedere werkende”
Een voordeel voor werkgevers is niet relevant, want zelf loonslaaf. Maar jaag deze mensen weg, en alle andere meevallers voor het bedrijfsleven kunnen niet meer worden doorgedrukt.
dutchneon zegt
@karhengst: Precies, VVD maakt de middenklasse bang met de armoede uit de lagere klasse en laat ze dromen over rijkdom om ze vervolgens als dom stemvee te kunnen gebruiken!
Gaat overigens op voor heel Den Haag, ik kan geen stemadvies geven waar we wat aan hebben…. Ja Lubach, daar ben ik het vaak wel mee eens, maar das Hilversum geloof ik…..
goodolddays zegt
@karhengst: nee want de sp, pvda en groenlinks zijn lekker in realiteit gegrond…
wijsneus zegt
@deeberton: De rekenmeesters van de VVD weten echter maar al te best dat zij meer dan de helft van de stemmen verliezen als zij verkondigen wat puur op wiskundig gezien de beste oplossing is.
mashell zegt
@pomoek: er is maar 1 reden waarom Belangenorganisaties als TLN rekeningrijden wil en dat is omdat een kilometerheffing voor vrachtwagens is aangekondigd. Ze hopen op die manier dat hun leden ontlast te worden, het zijn gewoon belangenorganisaties.
basr32 zegt
@pomoek: de enige manier van eerlijke belastingheffing op auto’s is geen belasting
pomoek zegt
@basr32: lastig om lantaarnpalen te kopen met een zak lucht.
basr32 zegt
@pomoek: Ach man er word zo veel belastinggeld verkwanseld aan onzinnigd dingen zoals ontwikkelingshulp en windmolens, dat dit makkelijk te comenseren is.
pomoek zegt
@basr32: maar met onzinnigd dingen kan ik het gebrek aan licht langs de snelwegen toch niet comenseren?
dutchneon zegt
@pomoek: De overheid ziet de files helemaal niet als schade…… waarom denk je dat er zo wienig aan gedaan word………
er word nooit ruchtbaarheid aan gegeven. Maar de rekensom is eigenlijk heel simpel, verbruik van een gemiddelde auto gaat zomaar 25% omhoog. En dat is dus ’s ochtends en ’s avonds op elk spits traject!
in 2007 leverder dit al 134 miljoen extra inkomsten uit accijns en btw op. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/-files-leveren-schatkist-miljoenen-op-~b79c7d85/
Inmiddels is de accijns flink omhoog de btw .2 cent meer, en de files meer als verdubbeld… dus ga maar na!!!
KORTING wil ik potverdimme voor elke file km. Ik wil ontzorgd worden, betaal potdimme een abonnement van meer als 2000 euro per jaar voor die lappendeken en probeer de file te mijden door pas om 10 uur in de auto te stappen en al om 3 uur weg te rijden bij de klant. en NOG sta ik in de f*** file. En wie strijkt daarmee extra geld op????
De wereld op zijn kop!!!!
joostie zegt
Files, een van de meest dagelijks terugkerende fenomenen waar ik echt compleet geen zak van snap. Of rij eerder, of rij later weg… Of denk ik nu te simpel?
Gulli zegt
@joostie: ik snap ook niet wat de lol ervan is, maar mensen staan ervoor in de rij!
– Finkers
berlinetta zegt
@joostie: Jij denkt inderdaad erg simpel. Je snapt toch wel dat er genoeg mensen zijn die vanwege werk/kinderen niet eerder of later kunnen vertrekken. Bovendien duurt de spits tegenwoordig ook steeds langer dus als je die wil vermijden, moet je al heel vroeg of laat vertrekken.
koekwaus zegt
@berlinetta: Dit. Ik werk 9 uur per dag en sta s’morgens én s’avonds in de spits. Je zou denken dat ik maar één keer per dag pech zou hebben omdat ik een uur langer werk. A20 en A16 (Brienenoord brug) zijn een ramp.
joostie zegt
@berlinetta: Verhuizen staat vrij! ‘Ja maar, mijn kinderen zitten hier op school en hebben net vriendjes gemaakt…’ Verhuizen zorgt voor een letterlijke en figuurlijke
joostie zegt
@joostie: bredere horizon. ‘Ja, maar mijn vrienden wonen in de buurt.’ We wonen in Nederland: alles is binnen in de buurt… ‘Ja maar, de huizenprijzen zijn zo hoog…’ Heb je echt zoveel bakstenen om je heen nodig? Ga kleiner wonen, dat scheelt aanzienlijk in de pecuñas.
dutchneon zegt
@joostie: onzin je kunt niet verhuizen voor een baan, natuurlijk je moet er rekening mee houden maar verhuizen is niet altijd een oplossing. Ik werk zelf in de dienstverlening, af en toe werk ik anderhalf jaar voor dezelfde klant, maar dit jaar heb ik al op 3 verschillende locaties een klant gehad, den haag, den bosch en amsterdam. Hoe zie je het voor je?
unknown32 zegt
@joostie: Ik sta elke dag in de file – het leven van een directiechauffeur. Enig verschil is dat ik er voor betaald wordt:P
Files beginnen in mijn regio al rond 6u00 sochtends. Niet normaal!
joostie zegt
@unknown32: Dus is wel vrij kansloos, om 6.00 al file. Toch maar dichter bij je werk gaan wonen dan?
olivier420 zegt
@joostie: Heeft geen zin meer. Ter illustratie: de A4 begint om 6:00 (de bestelbusjes) en eindigt rond 10:00 (de yuppen met flexibelere baan, zoals ik). ‘S avonds 15:00 (de bestelbusjes) tot 19:00 (je snapt ‘m).
Ergens houdt je flexibiliteit op qua werk, je werkt immers ook met anderen (anders kan je net zo goed thuis blijven werken)..
dutchneon zegt
@joostie: best wel lastig als je bijvoorbeeld bij een klant 8 uur van dienst wilt zijn…. ik rij regelmatig pas om 10 uur weg en zit om half 4 al in de auto. Met als gevolg nog zeker 8 tot 10km file….
goodolddays zegt
@joostie: ja jij denkt inderdaad niet na, die mensen staan voor de lol rond die tijd in de file nou goed.
joostie zegt
@goodolddays: Nou nou, niet zo negatief… Ik verbaas me er alleen over dat men er blijkbaar dusdanig genoeg vrede mee heeft om elke dag stapvoets naast dezelfde persoon te rijden voor een x aantal kilometer i.p.v. te kijken naar de mogelijkheden om dat te voorkomen. Verhuizen, ander werk, andere werktijden bespreken met de baas, voor afstanden korter dan 25 km zo’n snelle elektrische fiets te kopen (wellicht deels gesponsord door diezelfde baas), thuis werken (ook al is het maar 1 dag per week), carpoolen, s ochtends de meetings waarbij iedereen thuis kan blijven maar toch aan het werk is en na de vergadering (en dus file) naar het werk komt om zaken uit te werken. Noem. Het. Maar. Op.
unknown32 zegt
@joostie: jij moet minister worden! Haha
joostie zegt
@unknown32: Problemen benoemen kan iedereen, oplossingen bedenken schijnt lastiger te zijn….
joostie zegt
@goodolddays: Blijkbaar vinden ze het niet erg genoeg om elke dag naast dezelfde mensen in de file te staan…
jupke zegt
Iets met werktijden en zo?
bmw2coupeeigenaar zegt
Het wordt eens hoogtijd dat bedrijven hun werktijden maar gaan aanpassen.
tge1 zegt
Misschien is rijgedrag aanpassen ook al een oplossing. De haantjes die steeds hun blik overal op het laatste moment tussenrammen zorgen ook voor veel rode lichten op de snelweg.
mashell zegt
Ik vraag me af of de economische schade die hier op €1,3 miljard becijferd niet heel veel kleiner is en zelfs dicht bij €0 is. Als er geen files zouden zijn zouden goederen eerder op hun bestemming zijn, maar daar verdien je ansich geen geld mee. Het de tijd die gewonnen wordt kun je eventueel nog een vrachtje rijden, maar zijn die vrachtjes er immers wel? We weten dat een groot deel van de vrachtwagen leeg rond rijden en dat oost europese chauffeurs soms dagen op parkeerplaatsen bivakeren tot er weer iets te doen is. Transport is eigenlijk veel te goedkoop.
laptom zegt
@mashell: Vraag je het nog maar een keer af….
mashell zegt
@laptom: heb je ook een inhoudelijk argument? Of geloof jij zomaar al die getallen? Volgens mij zijn die getallen enorm opgeklopt om het allemaal heel erg te laten lijken. Files kosten volgens mij inderdaad heel veel: vrije tijd van werknemers maar eigenlijk amper euro’s. Omdat je een euro maar 1x kunt uitgeven kun je niet zeggen dat de tijdswinst voor transporteurs of medewerkers bij file in meer omzet elders zou resulteren.
dutchneon zegt
@mashell: ja joh, nog ff…. files leveren geld op nou goed?? komt op een gemiddelde spitsdag zomaar 500.000 euro extra accijns de staatskas binnen…. enig idee wie dat betaald…..
mashell zegt
@dutchneon: files bewegen zich met lage snelheid (als ze al bewegen), bij lage snelheiden zijn voertuigen zuiniger. In de file besparen we dus brandstof tov dat we konden doorjakkeren.
Even serieus, heel de claim van “economische schade door files” is een verzinsel. Het kost tijd, dat kun je hard maken, maar dat überhaupt euro’s kost is een zwakke aaname. Wat mij betreft zelfs een verkeerde.
unknown32 zegt
@mashell: gekkerd… Alleen al onze lonen lopen door op de kap van de klant. Die klant moet dus meer betalen omdat wij langer onderweg zijn… Die schade is erg beperkt maar is er wel. Laat staan voor andere zaken die wel veel geld kosten
lekkaah zegt
@mashell: stoppen gassen stoppen gassen.. bij mij zuipt dat ding als een malle in de file iig
dutchneon zegt
@lekkaah: natuurlijk dat is reeds bewezen! Files kosten minimaal 20% meer brandstof voor het rijden over eenzelfde traject en dat alleen voor auto’s. Voor vrachtwagens is het verbruik nog veel groter.
Denk ook even aan extra slijtage van koppeling en uitstoot navenant!!!
dutchneon zegt
@mashell: ik weet niet of je ervaringsdeskundige bent, maar ik ken weinig files waar ik lekker rustig met 40 door kan tuffen. Juist het remmen en optrekken zorgen voor het onzuinige aspect. Voor vrachtwagens is dat nog veel erger. De economische schade is mega complex maar daarom juist veel groter als je denkt. Voor de overheid is het juist een extra melkkoe, weinigen beseffen dat er eigenlijk al sprake is van spitsheffing, mijn uur file per dag kost me niet alleen privé tijd, maar op dagbasis kost me dit ongeveer 3 euro extra op een rit van twee keer 60km
Joerek zegt
@mashell: Schade is onder aan de streep extreem moeilijk te berekenen. Basis economisch principe is bijv dat we meer arbeid moeten verrichten voor hetzelfde. Dat staat al gelijk aan economische schade. Een groot transportbedrijf heeft net wat meer mensen en meer trucs nodig om dezelfde goederen die dag te verzenden. Maar dit is dan alleen specifiek voor de transportsector. Je hebt ook nog best wat gevolgschade en verborgen schade/kosten omdat we ons er al anders op inrichten. Maar de gevolgschade wordt wel aanzienlijk kleiner lijkt me omdat de reistijd tijdens de spits inmiddels redelijk goed in te schatten is. Vooral de incidentele files die zijn veel schadelijker lijkt me, maar die zijn ook veel lastiger aan te pakken, want incident.
mashell zegt
@Joerek: “Basis economisch principe is bijv dat we meer arbeid moeten verrichten voor hetzelfde. Dat staat al gelijk aan economische schade.”. Dat is geen schade maar een niet optimaal rendement, je zou [i]mogelijk[/i] meer rendement kunnen behalen als er geen files waren.
Als een bezorging van drie uur door de files vier uur kost kan een chauffeur in acht werkuren twee bezorgingen doen, maar zonder files kan de chauffeur er ook maar twee doen, je zou theoretisch een hoger rendement kunnen halen terwijl dat in de praktijk helemaal niet bereikbaar is. Theoretische economische schade is een kwart omzet van 2 bezorgingen maar de echte economische schade is gewoon €0 in dit voorbeeld. Ik denk niet dat we zonder files meer omzet zouden maken of meer werk zouden hebben, we zouden meer vrije tijd hebben.
dutchneon zegt
@mashell: oneens als hij die twee ritten in minder tijd kan uitvoeren omdat er geen file is, kan hij de cruise op 80 i.p.v. 85 zetten en zo 100 euro brandstof en de navenante uitstoot op een dag besparen!
jack_abarth zegt
Wellicht zie ik het te simpel, maar die economische “schade” is voor onze Haagse vrienden geen schade maar inkomsten. De tijd dat bedrijven in de file staan wordt gewoon doorberekend richting de consument.
Wat levert:
-hogere factuur = meer BTW
-minder doen in dezelfde arbeidstijd = meer arbeidstijd = meer inkomstenbelasting
-hogere verbruikskosten = meer accijnsinkomsten
benhieromteplussen zegt
Lubach had wat te melden over het onderwerp rekeningrijden.
https://www.youtube.com/watch?v=-8IgX8jascs
Gister heeft nu.nl het volgende artikel geplaatst:
https://www.nu.nl/auto/5575463/kilometerheffing-terug-agenda.html
lacker zegt
Maar jongens, files kunnen ook leuk zijn!!
– lekker luisteren naar je eigen muziek op 10
– geen gezeur van je vrouw en kinderen, die allemaal dingen van je willen
– geen gezeur van je baas
– alle knopjes en lichtjes in je auto bewonderen
– zwaaien naar die ene leuke meid die in de auto naast je zit
De file is zo slecht nog niet :-)
maferick74 zegt
@lacker: je moet er alleen wel vroeger voor uit je bed en je komt later thuis.
berlinetta zegt
@lacker: Dat kan ook allemaal tijdens het rijden. Hou je ook nog tijd over.
jack_abarth zegt
@berlinetta:
Dat is niet waar, dan moet ik appen.
koekwaus zegt
@berlinetta: rijden is een groot woord vaak
ikleesookoverautos zegt
Rekening rijden in schaffen. Zie Lubach op zondag.