Oké, de Mitsubishi Galant stationwagon ken je misschien nog wel. Maar ken je de Japanse sportversie genaamd Mitsubishi Legnum ook?
Als je denkt aan de meest populaire Japanse iconen uit de jaren ’90, denk je veelal aan coupés. RX-7, Skyline GT-R, Supra, Mitsubishi GTO, enzovoort. Dat terwijl de techniek van deze auto’s, in ieder geval de motoren, soms hele andere carrosserievormen heeft gezien. De Nissan Skyline was er ook als ER34 (sedan), bijvoorbeeld. De JZ-motoren van de Supra (A70 en A80) hebben ook in auto’s als de Toyota Mark II, Crown en Chaser gelegen. Bloedhete JDM-stationwagons zijn er minder, wat ze des te leuker maakt. Je had @willeme en ondergetekende moeten zien kwijlen in Essen toen daar een rasechte Nissan Stagea 260RS Autech Version stond.
Mitsubishi Legnum
Een wellicht ietwat onbekende rivaal van de Nissan Stagea duikt op op Marktplaats. Het is voor ons niet een compleet vreemde auto, wij kenden hem als Mitsubishi Galant Station Wagon. In thuismarkt Japan heette dit model Legnum en dit is de Legnum VR-4 Type S.
Qua uiterlijk heeft de Galant (en dus de Legnum) een herkenbaar front, maar verder was het gewoon een vrij doorsnee grote stationwagon. De VR-4 Type S laat zien dat het geheel niet saai hoeft te zijn. Een veel uitgesprokenere voorsplitter, bumperset rondom en een sjaak van een achterspoiler, uiteraard gecombineerd met een betere stance en dat soort werk.
V6
Wij kenden de Galant nog met de 2.5 V6 (6A13 voor intimi), natuurlijk ademend goed voor 163 pk. In de Mitsubishi Legnum VR-4 Type S ligt dezelfde 2.5 liter grote V6 maar dan als 6A13TT, waar de TT uiteraard staat voor Twin Turbo. Zo was dit blok ineens goed voor ruim 300 pk, al hield Mitsubishi het zelf op 280 pk volgens het herenakkoord. Gekoppeld aan vierwielaandrijving had je zo een monster van een stationwagon te pakken. Dat leverde een sprinttijd van rond de 6 seconden op en een topsnelheid van ruim 240 km/u.
Porsche
Je had de Mitsubishi Legnum VR-4 Type S met een handbak, maar je had ze ook met de INVECS-II automatische transmissie. Dit is een semi-automaat. Daarmee kon je ofwel volledig automatisch schakelen, of zelf op- en neerschakelen. Daar zit zelfs een vleugje Porsche aan verbonden: de INVECS-II bak is gebaseerd op Porsche’s Tiptronic-automaat uit de jaren ’90. Dikke specs, Japanse obscuriteit, Porsche-credentials: what’s not to like?
Te koop
Zoals je wellicht door hebt nemen we je mee in de geschiedenis van de Mitsubishi Legnum VR-4 Type S omdat er eentje op Marktplaats staat. Het gaat om eentje uit 1996 in de briljante kleur Trigger Mauve. Wanneer heb je voor het laatst een fabrikant de naam mauve horen gebruiken?
In het interieur staat vooral de Japanse degelijkheid (lees: saaiheid) centraal, dus echt dik in de opties zat deze Legnum ook niet. Wel heb je lekker veel ruimte, want het is nogal een forse wagon. En geef toe: meer jaren ’90 dan deze fluwelen stoelen wordt het ook niet.
Mods
De vorige eigenaar van deze Mitsubishi Legnum VR-4 Type S heeft er wat mods aan toegevoegd om de Legnum nóg beter te maken. Snelheid in een rechte lijn blijft hetzelfde, vooral het onderstel en de remmen zijn aangepast. Een BC Racing schroefset bijvoorbeeld, en zowel voor als achter een Cusco veerpootbrug.
Remmen kan je met behulp van alles afkomstig van een Mitsubishi Lancer Evolution IX. Die had af fabriek Brembo-remmerij. De velgen komen ook van een Lancer Evo, maar dan de Evo X. Kleine modificaties zijn bijvoorbeeld het verwijderen van de grille voor om de intercooler beter te laten zien, een facelift-motorkap en een nieuwe voorruit.
Kopen
Deze Mitsubishi Legnum VR-4 Type S uit 1996 staat sinds 2013 op Nederlands kenteken. Er staat 210.000 kilometer op de klok. De prijs is fors, maar dan heb je wel iets unieks. Kopen kan voor 9.500 euro op de Marktplaats-advertentie.
Met dank aan Daan voor de tip!
Robert zegt
Prachtige wagen, zeg. Ik zou persoonlijk niet kunnen wennen aan de rechtsgestuurde uitvoering, maar verder tikt dit heel veel boxjes aan.
Johanneke zegt
Oh wat krijg ik een spijt dat ik mijn Galant Wagon verkocht heb als ik dit soort foto’s zie. Gelukkig staat ie op nog geen kilometer van mijn huis in een showroom te shinen, door absurd toeval:
https://www.autoblog.nl/spot/2023/07/mitsubishi-galant-3
Robert zegt
Garage Reijmes. Die heeft sowieso leuk old- en youngtimer spul staan. Ik loop er regelmatig langs. Zo heeft hij al járen een prachtige Audi V8 in een hoek van de showroom staan, waar ik meer dan eens verlekkerd naar heb staan kijken. Maar ja, deze auto staat inmiddels al zó lang stil, en het gebrek aan n.o.s. parts maakt het volgens mij schier onbegonnen werk om dit nog als daily driver in te zetten.
Ik heb net de website van deze garage gecheckt, maar helaas doet de occasionsectie het niet. Iets met Wordpress, misschien? Hebben meer websites last van, naar het schijnt ;-)
wetdualclutch zegt
Audi heeft tegenwoordig ook een eigen afdeling (Audi Tradition) welke onderdelen voor klassiekers reproduceert of nog (vanuit opgekochte inboedels) heeft liggen opgeslagen; https://shops.audi.com/en_GB/web/tradition/spare-parts
Robert zegt
Klopt, maar dan mag je wel
een nier verkopende portemonnee trekken. In de tijd dat ik een bj.84 Audi 100 reed, was ik op zoek naar een vervangend Klimatronik bedieningspaneel, en die boden ze zowaar aan: 1600 euro! Uiteindelijk vond ik via eBay een gebruikt exemplaar voor 150 euro, maar ik heb daar wel meerdere maanden naar moeten zoeken.eelco106gti zegt
Voor mijn RS6 C5 heb ik afgelopen 2 jaar daar 2x een slangetje voor het DRC dynamic ride control oliedruk dempersysteem mogen bestellen: flink aan de prijs ja. Maar was wel blij dat die mogelijkheid er was.
Voor mijn Renault Megane 2 RS worden sommige onderdelen niet meer gemaakt bij Renault Sport en is het apk afkeur… ook geen goede 2de hands onderdelen. maar dankzij thirdparties die revisiesets leveren kan ik weer voorruit 👍
Johanneke zegt
Ja topgarage. Daar lopen ze rond met honderd jaar gezamenlijke ervaring, ookal is het mensen dat er werkt met 1 hand te tellen. Ben er nu een paar jaar klant, maar mijn galant was er nog nooit geweest. Stond wel ff gek te kijken toen ik de auto van de vrouw ging ophalen, en mijn oude wagen in de showroom stond.
Maar echt een aanrader die garage, wel op tijd bellen. Ze zitten vaak de 1e 6 tot 8 weken al vol, want ze zijn te succesvol voor hun locatie eigenlijk.
Robert zegt
Ik kom al meer dan 25 jaar bij Garage Peters Van Nijenhof, al sinds de tijd dat ze nog ‘onder’ de Mandelabrug zaten (Meinerswijk) en ik zelf nog in Malburgen woonde. Met name vanwege het feit dat ik dan 15 jaar met lpg heb rondgereden, waar zij uitstekend mee overweg konden en kunnen.
Johanneke zegt
Goeie om te weten! Ben altijd benieuwd naar ervaringen van anderen, heb ik zelf opties. Mijn vorige garage kapte ermee, tja dan moet je op zoek naar wat anders maar je wilt wel vertrouwd zitten.
basman147 zegt
Mijn moeder woont daar nog, en ik ben op minder dan 1 kilometer daarvandaan opgegroeid. Die Audi V8 staat daar letterlijk al 25 of 30 jaar? De laatste tijd is er wel wat meer verandering te zien in de showroom. Heb een jaar of 20 geleden nog eens verlekkerd staan te kijken naar een 106 Rallye die ze hadden staan, maar hij was met 6k nogal prijzig vond ik toen…
faalhaas zegt
Maar je kan wel een Nissan Primera kopen voor een kwart van het geld.
Johanneke zegt
Jaaa, camera, cruise control, dimmende spiegels, is ook wel fijn om te hebben. Wel spuuglelijk ten opzichte van de Galant 😂😂
Gele Koplamp zegt
Bekend logo op het stuur (Bad Obsession Motorsport; bekend van Project Binky)
Dutchdriftking zegt
De natte droom van @Johanneke. En persoonlijk kan ik hem ook zeer waarderen.
Fruitcake zegt
Je zou niet zeggen dat ie bijna 30 jaar oud is, ziet er nog modern uit.
moveyourmind zegt
Wat een mooie wagen was dat toen. En nog steeds. Vooral die mooie neus die doet denken aan een sharknose BMW zonder dat het een slappe kopie is.
Deze heeft ook een erg fraai interieur met die typische ‘gevlekte’ velours bekleding waarvan het motief gelukkig niet té wild is. Hier word ik wel hebberig van.
Poulusma zegt
@Loek
‘Hier, de dikste Japanse stationwagon die iedereen vergat’ ik ben deze zeker niet vergeten! Ik heb nooit van het bestaan af geweten 🤣
‘Je had @willeme en ondergetekende moeten zien kwijlen in Essen toen daar een rasechte Nissan Stagea 260RS Autech Version stond.’ hier ben ik ook schuldig aan, heb er wel wat foto’s van gemaakt 🤩
Ik heb btw altijd gedacht dat de VR-4 voor vierwiel besturing stond, maar dat heeft blijkbaar alleen op oudere types gezeten 😅
Johanneke zegt
Dacht dat alleen de GTO (3000gt) dat had, en dan alleen de pre facelift modellen, maar kan ik naast zitten.
Poulusma zegt
@Johanneke
Ja volgens mij had de GTO Twin Turbo ook vierwielsturing. Van de Galant VR-4 naar wat ik las heeft de 6e generatie het wel maar de 7e niet meer. Eerdere generaties kon ik voor zover niet vinden.
Johanneke zegt
Van de 7e is voor zover ik weet geen VR4. Generatie 6 was het de rallyauto van hun, daarna is de techniek overgezet in de lichtere colt met kont, oftewel de lancer.
Poulusma zegt
Ow thanks! Wist ik niet. Is het weer een educatieve dag 😏
THSD zegt
Tja lastig lastig deze legnum, stagea of toch een crown estate athlete V?
dracae zegt
Deze komt in de auto-media regelmatig voorbij, maar dat vind ik niet erg. Echt een leuke auto. Doe mij maar eentje, maar dan wel met het stuur aan de juiste kant..
Richmond zegt
De galant is altijd een prachtige ingetogen auto geweest net als de sigma. Zo als VR4 helemaal, jammer van het stuur en de iets te grote uitlaat. EN ik vermoed dat display in de middenconsole ook niet.
rrk147 zegt
Een hele mooie auto! Erg sterk ontwerp blijkt wel. Waar is het mitsubishi? Als je kijkt wat ze nu nog verkopen. Zou hem nu nooit meer kopen, dat wel😅.
Zijn voorganger vind ik nog mooier, de Sigma met een v6. Wat een uitstraling had die auto, en icm het v6 geluid. Mocht hem als tiener vaak wassen in de wasstraat waar ik werkte.