De ANWB publiceert de beste aires en Raststättes, maar ook de slechtste.
Voor menig Nederlander is het weer zover: we proppen onze auto’s vol of doen er een caravan achter, op naar het zuiden van Europa, om vaak in de file te staan. Te lang rijden is niet goed voor je en al helemaal niet voor je eventuele koters, dus moet je af en toe even met je hele zwikkie naar een tankstation. Effe de auto uit, je eigen behoefte en die van je kinderen lozen, waarna je weer verder kan. Je bent er nooit lang, maar je bent blij dat ze bestaan.
Daarom moet een tankstation tot op zekere hoogte een fijne plek zijn. De ANWB besloot het heft in eigen hand te nemen en op de populairste vakantieroutes de tankstations te peilen. De twee routes die een representatief beeld geven van zes landen zijn de Route du Soleil, die van Breda tot La Jonquera loopt en Frankrijk, België en Luxemburg meet. De andere route is de Linksrheinische Autobahn, die van Venlo tot Milaan loopt en Duitsland, Zwitserland en Italië meet.
Vervolgens werden de stopplaatsen op meerdere punten beoordeeld. Daarbij zijn de voorzieningen, (benzine)prijzen, hygiëne, aantal parkeerplaatsen en de plaatsing in acht genomen. Voor de beste en slechtste stations moet je ver reizen… De slechtste is Lario Est, in Italië. De benzine is hier ontiegelijk duur (1.97 euro/l voor benzine, 1.88 voor diesel), er is geen afscheiding van de snelweg dus het is er luid, weinig parkeerplaatsen en geen voorzieningen. Mochten je koters een volle blaas hebben en je ziet “Lario Est” op de borden staan, zeg dan dat ze het nog even in moeten houden.
De beste is helemaal aan het eind van de Route du Soleil, Aire de Village Catalan. De grootte alleen al is indrukwekkend, waardoor er allerlei voorzieningen zijn. De ligging is ook perfect en je kunt er zelfs slapen, omdat er een 3-sterren-hotel met zwembad in verwerkt zit. Alles wat je nodig hebt, en meer.
Dan de vraag: waar stop je het liefst? Zoals bekend, als je het doet om de goedkope pitstop kan je Luxemburg (1.18/l voor benzine, 1.04/l voor diesel) niet overslaan. Of ga gewoon van de snelweg af! Duitsland en Zwitserland scoren op toilethygiëne, maar missen vaak de voorzieningen en algehele netheid. De Fransen gaan daarom met de winst ervandoor (volgens de ANWB althans), omdat de toilethygiëne niet ver onder de Duitsers zit en de voorzieningen veelal beter zijn.
Om af te sluiten nog een tip: mocht je via Duitsland reizen, probeer een Autohof te zoeken. Die liggen niet aan de snelweg maar aan een B-weg, relatief dichtbij de snelweg. Ze blinken niet uit in voorzieningen, maar het scheelt in de portemonnee: de benzine is soms wel 20 cent/l goedkoper.
stamp zegt
Autohof niet uitblinken? Mwoah. Meestal juist helemaal op de reiziger ingericht. Doe ’t altijd daar. Ja dat kan ook. Bedden hebben ze meestal ook wel. Voor een nacht of een uurtje ;-)
Gulli zegt
@stamp: ben er net over een gereden met hotel, complete speeltuin, McD en goedkope peut. Goed te doen als je koters hebt
gasskaas zegt
@gulli: als ze een mc hebben is er ook nog goede koffie. Ik heb geen kids maar altijd een autohof.
wijsneus zegt
@stamp: Kans soms nog wel tegenvallen. Langs de drukke snelwegen (transitroutes) zoals de A2, A3 of A7 zijn ze wel groot en op de vrachtwagenchauffeur ingericht qua voorzieningen. Langs rustigere snelwegen zoals de A28, A38 of A73 kom ik nog wel eens op een dorpspompstation uit zonder noemenswaardige voorzieningen. Wel is de benzine er altijd een stuk goedkoper dan langs de snelweg.
HzR zegt
Oh ja, een uur in de rij staan om goedkoop te tanken in Luxemburg. Dan rij ik liever een stukje door en betaal een paar Euro meer.
rufctr01 zegt
@hzr: nooit meegemaakt, reed een tijdje terug door luxemburg en daar hadden ze van elk brandstof merk een tankstation. En het waren er 11 naast elkaar…
stefanvts16v zegt
@hzr: dat komt omdat iedereen massaal stopt om te tanken bij het eerste tankstation in Luxemburg. Gewoon drie tankstations verder rijden en je bent binnen 5 minuten weer onderweg.
HzR zegt
@hzr: ok, ik heb altijd alleen de files op de vluchtstrook gezien.
robert110 zegt
Ach veel heb je toch niet nodig? Aan een pomp, een parkeerplaats en een boom heb ik doorgaans voldoende. De rest is in mijn ogen overbodig.
Dickie zegt
€1,04 voor diesel in luxemburg? zit rond de €1,12
granlusso zegt
In Duitsland te weinig voorzieningen?
Dat kan ik niet zeggen. Voor mijn gevoel staat Duitsland juist bekend om de zeer grote Raststättes met 2-3 eetgelegenheden, grote toiletten en veel zitgelegenheden binnen en buiten.
Ik kijk er altijd naar uit, vind het altijd leuk om een half uurtje tot een uur daar door te brengen. Wel echt een onderdeel van de reis. Veel eten en mensen kijken, minstens zo leuk als autorijden.
Gulli zegt
@granlusso: en Serways-bonnetjes sparen!
granlusso zegt
@gulli: Haha, die je allemaal keurig bewaard en uiteindelijk nooit gebruikt.
Gulli zegt
@granlusso: schuldig ?
Gelukkig wist mijn wederhelft nog een stapel van de wintersport tevoorschijn te toveren dus ik ben nu de trotse bezitter van een zakje Haribo Goldbären. Wie maakt mij wat! ?
Rick-dos zegt
Aire de village Catalan is inderdaad top. Ik zorg er altijd voor om daar ff te stoppen op mijn doorreis naar Zuid Spanje. Heel mooie omgeving.
bischero zegt
Lario Est .. pff, paar kilometer eerder stop je bij een fantastisch nieuwe autogrill en heb je uitzicht op het Alfa Museum. Alleen dat is al veel waard ?
omarrs6 zegt
Aire de village Catalan is zeker een aanrader. Ze hebben ook een goede hotel en het schijnt ook nog eens een Nederlands hotel te zijn. Ze spreken daar Nederlands voor de liefhebbers. Maar het kost wel een paar centjes vergeleken met de hotels in de omgeving.
faalhaas zegt
Maar waar haal ik de beste nordic walking stokken, en unisex matchende fleece truien?
shadowbroker zegt
@faalhaas: En de nieuwe upgedate Europese landkaart
toyotaprius zegt
@faalhaas: bij het Toyota Prius Service Centrum hier om de hoek.
karhengst zegt
@toyotaprius: zelfspot, altijd +1
dawwg zegt
@faalhaas: ANWB.nl … en dat is GEEN grapje.
willeme zegt
Ik doe altijd graag een drukje op een Autohof. Bijna altijd schoon voor de billetjes en je krijgt zo’n bonnetje mee voor korting voor een worst met een broodje. Kan je een nieuw drukje van produceren.
imarinos zegt
@willeme: mooi verhaal, je bent er maar druk mee
BmwMPower zegt
@willeme: enig nadeel zijn de ‘open’ hokjes waardoor je ook nog kunt meegenieten met het drukje van de buurman.
rulefollower zegt
Diesel is 1,10 momenteel in Luxemburg. Ik tank er 2x per week.
9000cse zegt
Goed, dat de ANMB hier eens aandacht aan besteed. Zeker voor de mensen, die hier alleen op hun vakantieroute gebruik van willen maken. Ik zelf rijd per jaar zo’n 120.000 km en daarvan gaan zo’n 115.000 km via Duitsland of Frankrijk. In Duitsland meestal via de A61 naar Basel en in Frankrijk altijd via Luik en Luxemburg naar òf Grenoble, òf Marseille. En dat heeft door de ervaring op de verschillende Raststätten en aires gezorgd voor stops op vaste plaatsen, die het beste zijn bevallen. En mijn ervaringen zijn de volgende:
Duitsland: Nooit tanken langs de Autobahn! Gisteren nog! Ik moest wel! € 1,589 voor ’n liter diesel! 10 liter had ik nodig om thuis te kunnen komen en ik had haast, maar dit zijn prijzen, waaraan je bijna ’n trauma over houdt!
Via de A61 naar Basel vind ik de volgende Raststätten de beste: “Bruchsal” voor Karlsruhe en “Fischergrund”, ca. 6 km vóór de grens met Zwitserland. De allerbeste Raststätte van Duitsland vind ik echter op de route naar ’t noorden: “Grundbergsee”, direct na de afrit Posthausen, op de A1 voorbij Bremen richting Hamburg. Altijd vriendelijk en behulpzaam personeel! Steekt met kop en schouders boven alle andere bovenuit!
Luxemburg: Op de heenreis stop ik altijd in Berchem, het laatste tankstation (Aral) voor de Franse grens. Voor de prijs hoef je het niet te doen, omdat die in heel Luxemburg overal hetzelfde is. De faciliteiten zijn er goed. Vooral de toiletten. Het bedienend personeel variëert nogal. Bij het cafétéria Philéas ben je afhankelijk van wie er achter het buffet staat. Dit varieert van bot tot uiterst vriendelijk.
Frankrijk: Wat zijn die Franse “aires” toch ENORM verbeterd! Ik kom er sinds 1976. Toen durfde je er nauwelijks gebruik van te maken! Toiletten? Je kon beter achter ’n struik gaan zitten! Zo smerig was ’t er! En nu? Je mist er in de meeste gevallen ’n wc-bril, maar schoon zijn ze wel! En de faciliteiten zijn gewoon goed! Mijn favorieten: “Aire des Sandaucourt-les-Rappes”. Ca. 170 km voorbij de Luxemburgs-Franse grens. En “Aire de Dracé”, vlak voor de péage bij Francheville-sur-Saone”.
Op de terugweg stop ik altijd bij “aire de Beaune-Merceuil”. Vlak voor de splitsing richting Parijs en Dijon. Bij “Brioche d’Or” warmen ze op verzoek ook ’n sandwich uit de vitrine voor je op en ze hebben er fantastische “tartes aux franboises”! Echt ’n aanrader!
Enig nadeel: ’t Lijkt soms echt ’n doolhof van wegen. De weg terug naar de autoweg is uitkijken! Maar de Franse “aires” staan ver boven de rest van Europa. Nederland kan hier nog veel van leren!
wijsneus zegt
@9000cse: Bruchsal stop ik ook altijd onderweg naar de wintersport. Moet zeggen dat het eerder toeval is dan bewust maar inderdaad een fijne Raststätte. In Nederland bestaan zulke Raststätten nauwelijks maar is eigenlijk ook wel logisch omdat de afstanden veel kleiner zijn.
BmwMPower zegt
@willeme: Mogelijk een lijstje op te stellen van de zaken waar je op moet letten als je naar bepaalde landen op vakantie gaat in Europa? Regelgeving, verplichten, tips enzo?