Wat kunnen we de komende periode van de Duitse autofabrikant verwachten?
Afgelopen nacht (Nederlandse tijd) werd het doek getrokken van de Audi e-tron. Dit gebeurde tijdens een evenement in San Francisco, Californië. Naast de presentatie van de e-tron, werd er ook gesproken over de toekomst van het merk en wat er de komende jaren gaat gebeuren.
De e-tron is het begin van een elektrisch offensief. Deze nieuwe SUV is de eerste elektrische productieauto van Audi, maar in 2025 moeten er 12 volledig elektrische auto’s zoals de e-tron in de showroom staan. Dat betekent dat grofweg één derde van het Audi-gamma een elektrische auto zal zijn.
De elektrische modellen zullen in rap tempo uitgepoept worden. Dit jaar is dat de e-tron en voor volgend jaar staat de e-tron Sportback op het programma. Daarna volgen een reeks modellen met de bekende layouts, aldus Audi. Denk aan Avant en een hatchback. Het is bedoeling dat elk segment bij Audi straks een eigen elektrische auto heeft, zodat elke Audi-klant de mogelijkheid krijgt om een volledige elektrische auto van het merk te kunnen kopen.
Onderhuids zullen de elektrische auto’s daadwerkelijk verschillen van elkaar. Er zijn vier platformen in ontwikkeling die in de segmenten A tot en met D een rol gaan spelen. De ontwikkeling van deze platformen hebben in samenwerking met andere merken van de Volkswagen Groep plaatsgevonden. Net als bij de conventionele platformen, zullen ook deze platformen met elkaar uitgewisseld worden. Audi’s plannen voor de toekomst schetsen in dat opzicht ook de toekomst van de andere merken binnen van de Volkswagen Groep zoals Volkswagen, Skoda en SEAT.
Later dit jaar maken we kennis met zo’n nieuw platform voor een elektrische auto. Op de Los Angeles Auto Show zal Audi de e-tron GT concept showcar presenteren. Dit platform is samen met Porsche ontwikkeld.
alfapeter zegt
Ik denk dat ik wacht op een Skoda-versie aan de helft van de Audi-prijs.
gokartmozart zegt
Ik ben benieuwd naar de kofferruimte voor en naar het weggedrag. Geen overstuur meer ?
BaRa zegt
@gokartmozart: Neen, dat overstuur zal wel blijven. Ze gaan niet zomaar hun belangrijkste USP opgeven, denk ik.
pier zegt
@bara: onderstuur heren, nog geen koffie gehad zeker ;)
Gulli zegt
@pier: ik snapte het al niet, raakte bijna overstuur!
sepang8vs zegt
@gokartmozart: grappig proberen te zijn zonder het verschil tussen over- en onderstuur te kennen. Moet je ook niet iets na-papegaaien over sjoemelsoftware, olieverbruik of (voor)remmen? De afgelopen 10 jaar ueberhaupt wel eens in een moderne Audi gereden?
karaya zegt
@sepang8vs: jammer genoeg wel.
BaRa zegt
@sepang8vs: Je hebt zo keihard gelijk. De enige mogelijke verklaring voor die lapsus is het onderscheid tussen beide niet kennen. Betekent dit dat ik vanaf nu geen gas meer mag geven op snelle rotondes met de MX-5?
BaRa zegt
@sepang8vs: En wat dat onderstuur in Audi’s betreft, tot recent was dat nog steeds een feit. Jaag maar eens een S3 van een paar jaar oud over een bergweggetje met S-bochten, en kijk wat er met de neus gebeurt. Audi heeft met z’n meer recente modellen daar wat aan gesleuteld, maar neutraal neusgedrag kan je ze nog steeds niet aanwrijven.
krisp zegt
Slimme keuze. De vraag naar elektrische auto’s is nu al groter dan het aanbod, en overheden zullen -naarmate er meer aanbod is- steeds meer eisen stellen aan de traditionele ICE-versies. sat is niet leuk voor de petrolheads onder ons, maar wel de realiteit waar we mee moeten dealen.
En eerlijk gezegd vind ik het wel prettig wat we op deze manier uiteindelijk niet meer afhankelijk zijn van een paar sjeiks uit het Midden-Oosten.
waterisnat zegt
@krisp: Fabeltjeskrant gekeken net?
bmwe46m3balling zegt
@krisp: gooi jezelf in de prullenbak
marinepower zegt
@krisp: ik las net dat Saudi Arabië een miljard heeft geïnvesteerd in LM, dus linksom of rechtsom worden die zandhappers toch wel gespekt.
karaya zegt
Ik heb er één besteld. Met het accupakket in lengte voor de vooras. Voor de rechtuitstabiliteit. Je ben een Audi fan of niet.
Edge zegt
Als Audi zoveel e-tron modellen wil maken, was het dan niet handiger geweest om de vanochtend gepresenteerde e-tron een andere naam mee te geven? Nu blijft het nog wel overzichtelijk, maar als ze elk segment willen bedienen komt er straks een e-tron sedan op formaat A8, A6, A4 en A3. En dan? In dat opzicht doet Mercedes het toch beter voor elkaar door EQ als submerk te presenteren en de wagen zelf EQC te noemen. Heb je in de toekomst in ieder geval geen onoverzichtelijk gedoe.
flutterby zegt
Audi zet hier een hele nette auto en toekomst neer. Wat ik echter niet snap is dat ze dit jaar nog voor een paar miljard Tesla van plan waren over te nemen. Waarom zouden zoveel uitgeven aan techniek dat ze zelf al bijna ontwikkeld hadden?
Zal het dan gaan om de batterij productie, batterydegration en/of de verfijning van de aandrijflijn? We weten dat Tesla dit onder controle heeft. Andere leverancier dien tot nog toe onder voor deze techniek (zie ipace en Leaf).
drommedaris zegt
Pfff en elektrisch is niet eens de toekomt maar waterstof dus doei Audi en kom die van mij ook maar ophalen. Hobbel hok met slechte trage automaat
SimonMc zegt
@drommedaris: Ipv als een onwetende papegaai iedereen na te praten, zou je je bv eens kunnen informeren of iets dat op papier mooi is, ook in de praktijk zo mooi is:
https://www.youtube.com/watch?v=f7MzFfuNOtY