
We duiken even de boeken in.
BMW heeft eerder dit jaar een initiële prijslijst bekendgemaakt, met daarop een aantal verschillende varianten van de nieuwe 3 Serie Touring. Vandaag vinden we op de website van het Beierse automerk de volledige prijslijst met alle uitvoeringen tot nu toe. Wel zo handig, nu de zogenaamde ‘Introduction’ modellen het veld moeten ruimen. In dit artikel gaan we alle uitvoeringen langs die momenteel op de prijslijst staan.
Benzine vanaf onder de 50 mille!
Wie destijds niet de afgeprijsde 330i op de kop heeft getikt, zal voortaan ongeveer evenveel moeten betalen voor de 320i. Dit model, dat vanaf november geleverd zal worden, is met een prijskaartje van 49.956 euro een fractie onder de 50 mille grens te vinden. Het instapmodel heeft 184 pk en wordt standaard geleverd met een automatische versnellingsbak. De 330i (54.110 euro) heeft dezelfde tweeliter viercilinder, maar in dit geval beschikt deze over 258 pk. Een automaat is ook hier van de partij. Met vierwielaandrijving kost de 330i 57.306 euro.
Het voorlopige topmodel van de benzine-uitvoeringen kost 78.484 euro en heet de M340i xDrive. De vierwielaangedreven 3 Serie met een M-letter heeft een 374 pk sterke drieliter, die tevens 500 Nm aan koppel levert.
Dieselen kan voor minder
Het instapmodel bij de zelfontbranders is ongeveer 1.200 euro goedkoper dan de 320i. Wie kiest voor de 318d betaalt daarvoor 48.705 euro. De 150 pk sterke diesel is tevens met een automaat verkrijgbaar, voor 50.126 euro. Een trede hoger vinden we de 320d. Met een handbak kost deze uitvoering (190 pk) 52.555 euro, de automatische versie kost 53.756 euro. De 320d is ook te bestellen met vierwielaandrijving, tegen een prijs van 57.833 euro.
De topdiesel, de 330d, wordt standaard geleverd met een automatische versnellingsbak en kost 66.449 euro. In deze configuratie wordt de 3 Serie Touring aangedreven door een 265 pk sterke drieliter diesel. Het koppel is bij dit model overigens wel héél lekker. De zes-in-lijn produceert 580 Nm. Wie de 330d bestelt met xDrive, betaalt 69.648 euro.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Verschil tussen de 320i en de 330i vind ik nog schappelijk! Maar eet de rest van het jaar op een houtje een ga gewoon voor de 330d. Bedank me later maar.
En voor die 50K heb je dan de 320i retekaal :-(
€50.000 is in mijn beleving best een hoge instapprijs voor dit soort auto’s. Komt de 318i ook nog terug of blijft de 320 de “voordeligste” motorisering?
@pel96: Het schijnt dat er nog een 314i komt zonder motorblok maar met trappers.
@pel96: Ja dan snap ik wel dat Autoweek tot de conclusie komt dat een Model 3 longrange een betere keuze is dan een 330i sedan.
@vondick: De realiteit is dat de meeste mensen niet voor de 330i of 340i zullen gaan. Ik begrijp dat het voor de meeste autobloggers vloeken in de kerk is om te vragen naar een kleinere motor maar ik kom in nederland meer 318i’s tegen dan 320’s of 330’s. Zowel Audi als Mercedes bieden een vergelijkbaar model met ±150 pk aan voor ±45k dus ik vraag me dus of of het voor BMW niet rendabel is om een kleinere motor te leveren of dat ze dat niet willen.
@pel96: Komt vast wel zodra de verkopen wat dalen en er capaciteit in de fabriek is. Als daar je productie toch op 100% staat, dan liever voor modellen met een hogere marge. Genoeg mensen die niet willen wachten en dan maar een 20i i.p.v. 16i halen.
10k verschil tussen de 3 en 5 serie. Ik denk dat deze autos nog niet eerder zo dicht tegen elkaar aan zaten wat prijs betreft.
@mb10: zat momenten dat ze “Ausstattung bereinigt” maar een duizendje of 6 van elkaar zaten
Maar 50k voor de instapper. Best te doen toch. Denk trouwens dat ik voor een aangeklede M340i ga. 100k bekt veel lekkerder aan de borreltafel op de Zuidas….
@antoonniels: *…aan de coketafel op de Snuifas.
Lekker hoor. 374pk is in de basis natuurlijk meer dan je ooit nodig zult hebben, maar het is wel weer erg fijn. Als Alpina natuurlijk nog fijner. De prijs van de instapper is ook te doen. Wel benieuwd hoe kaal deze nu weer is.
Wat een geld hè, als je er even over nadenkt. Voor dat soort bedragen is er best nog aardig wat leuks te koop met vergelijkbare eigenschappen en wellicht meer uitrusting.
Als ik het te besteden had zou ik wellicht eerder voor een Focus ST gaan in wagon uitvoering. Maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen keuze / gedachte…
@ds3thp: Wel een interessante vergelijking. Voor de prijs van een kale 330i Touring heb je bijna een full options Focus ST station. De BMW zal qua snufjes en interieur etc. wel op een iets hoger niveau staan, maar ik denk dat je in de Focus niks tekort zal komen.
@ds3thp: 3-serie instapper 50K gaat echt nergens over. Voor 50k wil ik ook achterin acceptabele zitruimte.
@chriscross: al in de nieuwe 3 gezeten? Die is meer dan oké!
@poeperman: Als je je knieën langs je oren legt.
@chriscross:is ruimte tegenwoordig een optie?
@ds3thp: meer uitstraling??
@ds3thp: grappig dat je de Focus ST noemt, ik mag binnenkort een nieuwe leaseauto uitzoeken en deze stond ook op mijn shortlist.
Kwam er gister alleen achter dat hij te veel uitstoot heeft (max. 140 CO2 is de regeling).
Shortlist is nu:
BMW 320/330 maar redelijk kaal
Lexus es300h business
Audi A4 Avant edition sport
VW polo GTI
BMW is mijn voorkeurs merk, maar ben bang dat ik mijn ga storen aan een kale uitvoering.
Lexus heb ik onlangs proefgereden en heeft mij verrast, is natuurlijk ook een klasse hoger. Nadeel: dashboard vind ik minder mooi, begrend op 180.
Audi vind ik een zaai merk, maar met een exclusive lak en een sportpakket vind ik hem best te pruimen.
VW Polo GTI, leuk bommetje en scheelt een bak aan bijtelling. Idee is dan om het verschil te gebruiken voor een upgrade van de 2e auto (nu is dat een Audi A1)
Bmw 4-serie grand coupe met M-pakket stond ook op de shortlist, maar vond het dashboard te veel op mijn huidige 1-serie lijken (en mijn vorige 1-serie)
@b088y: Ik weet niet hoeveel km per jaar je denkt te rijden maar bij alles boven de 25.000km moet je je echt afvragen of zo’n Polo niet gaat irriteren. Collega van mij was blij dat hij hem na een jaar kon overdragen aan een ‘jonge’ collega. Keihard dat ding, leuk voor even, maar 4x per week Arnhem, Maastricht, Amsterdam, Groningen, ik zeg het je, dat doe je liever in die Audi!
@b088y: Mercedes C 300DE geen optie? 700Nm met 38 gram co2, of je neemt de benzine met 4 wielaandrijving.
@sprankel: ook een optie, maar model is best lang op de markt en moet er 3 jaar mee doen.
Jawel, een 530 van iets meer dan een jaar oud
@lekkerlinksrijden: voor 50 a 55k inderdaad ook op te pikken met 3.5 jaar garantie.
Ter info: op dit moment is er nog geen RWD 330D Touring. Heeft autoblog meer info dan de dealer? Ben woensdag geweest en toen was die nog niet leverbaar?
@m320d: sinds gisteren is deze er dus wel. Productie vanaf november en per direct te bestellen.
Holy overstyling Batman, die achterbumper is echt heel erg lelijk.
@vaakbenjetebang: Die visuele ellende aan de rechterflap van die achterbumper is hopelijk gewoon reflectie.
@troljedemoeder: Ja, dat is reflectie, maar dan nog. Zo veel vormen, hollingen, bollingen en lijntjes. Vreselijk.
@vaakbenjetebang: Deels eens, zal wel weer wennen. De voorbumper met Franse frutsels in de koplampen vind ik erger.
330i stond op mijn lijstje een maand terug. Maar met een paar opties vliegt die over de 60k heen en wordt het qua bijtelling een beetje jammer. Uiteindelijk een volgeladen Volvo V60 T5 inscription besteld. Niet zo dynamisch als de 3 maar wel comfortabeler en een “easier on the eyes”!
@mfacey: Ik snap je compleet en ben echt bmw minded. Maar 50K voor instap zonder opties is hetzelfde als een telefoon boven de 1000 euro. Dan wordt het eigenlijk een principe dingentje…
@mfacey: veel plezier met de V60 trouwens!
Phoe wat een geld voor en relatief kleine auto.
@haroldt: grootte zegt helemaal niks
En alles wat geïnteresseerd was in de 3 serie touring kijkt nu naar een v60 of een A4 avant beide vanaf 45k al redelijk aangekleed te verkrijgen met automaat en 150+ pk vooral de volvo. Wat een achterlijke zet van BMW.
@inbedrijf: yup! Zelfs een C klasse bus. Solution is veeeeel interessanter.
@inbedrijf: 45k heb je bij bij Audi ook een kale auto hoor, voor de instapper met een paar opties zit je ook op 52k.
50k voor BMW instapper is inderdaad veel, maar voor 51K heb je een 330i met 258 pk (top 250, 0-100 5,9sec) voor 1K extra virtual cockpit, luxe nav en nog wat extras. Dat ga je dan weer niet bij de concurrent vinden.
@b088y: Check even de business editie van de A4 avant redelijk compleet. 48k
@inbedrijf: op den duur zal BMW ook wel de Corporate Lease editions gaan komen. Dan krijg je wel wat opties maar op de 316i met 16” velgen. Maar dan wel voor 48k…. leukere uitvoering? Terug naar de 65k
Eigenlijk grappig en droevig tegelijk; in Nederland begint de prijslijst bij €50K, en in Duitsland eindigt die bij 53K (M340 niet meegerekend). Dat zelfs een relatief compacte station tegenwoordig al €50.000 moet kosten…