
Photoshop is een prachtig gereedschap, mits je weet hoe je het toe kunt passen. Na de klik een aantal misgeslagen planken.
Je kent het wel, zit je naar een foto te kijken, bekruipt je plots een gevoel van bedrog. Voor de leek is een photosoep wellicht makkelijker aanneembaar dan voor bijvoorbeeld de gemiddelde fotograaf (present) of beeldbewerker, maar sommigen zijn zó overduidelijk nep dat het eigenlijk hilarisch is. De gedachte dat hoe goedkoper de auto is, des te minder geld er wordt besteed aan marketing/fotografie gaat hier zeker op. Al zijn er enkele uitschieters binnen het ‘premium’ segment, zoals BMW en Audi.
De meest voorkomende fout is het klakkeloos inplakken van een wazige achtergrond, in een foto van de auto die simpelweg in de studio is genomen. Dit heeft als gevolg dat de auto’s totaal niet in hun toegewezen omgeving thuis lijken te horen. Hieronder een kleine verzameling.
Chevrolet Sail
En we trappen af met een klassieke fout. De auto steekt totaal af tegen de achtergrond. En wat had de dienstdoende photoshopper gesnoven bij het tekenen van dat gebouw? En is dit aan het strand?
Smart Fortwo
Op zich geen verkeerde foto en best een leuk idee, maar een Smart op het strand… Nee.
Honda Mobilo
De ontwerper van dit plaatje vond zijn inspiratie bij een douchegordijn, ofzo. Lekker ‘RS’ ook.
Ford Ikon
Nachtmerries krijg je ervan. Wát een enge man(nen).
Audi A3
Zelfs de ‘premium‘ heren uit Ingolstadt laten steekjes vallen. Kijk vooral even naar dat witte gebouw in de achtergrond…
Dodge Journey
Van twee plaatjes één maken, dit is hoe het niet moet.
Chery B240
Hier ook; afzonderlijk waarschijnlijk prachtige plaatjes, maar bij elkaar raakt het kant noch wal. Maar ach, met een Photoshop schaduw komt alles goed toch…?
Chery QQ
We kunnen niet zeggen dat ze hun best niet hebben gedaan, maar het ziet er niet uit en het klopt bovendien niet.
Chery Cowin
Dit is bijna abstracte kunst.
Thairung Transformer II
En dan de winnaar! Je vraagt je af hoe zoiets kan, maar goed. Ik zal wel iets niet snappen.
Volkswagen Ameo
Een wat milder voorbeeld, maar ook hier is het té duidelijk dat de Ameo in een veilig studiootje is gefotografeerd.
Tata Nano
Zeer creatief…
Dacia Duster
Werkelijk alles aan deze foto roept vragen op.
Dacia Duster
Nog een voorbeeld hoe je niet verschillende beelden met elkaar moet combineren.
Hyundai i40
Totaal fout perspectief.
Bonus: BMW 750iL
Nostalgisch beeld uiteraard, maar vroeger nam men het blijkbaar niet zo nauw met het parkeren van een zakenlimo in de branding.
Het is toch om te huilen….
Haha gaat helemaal nergens om. Het moet eigenlijk bij alle merken gewoon goed maar dat ze bij Audi, het Premium merk dat alles strak en netjes heeft, zo een slecht fotoshoppen vind ik echt slecht
Van die smart en die bruine dacia zijn de foto’s erg mooi gelukt
@lexusfan: De Smart reclame is een remake, maar meer volwassen van de Coppertone reclame http://rememory.nl/image/cache/data/vintage-cadeaus/t-emaille/Nostalgie/Groot/NO-02-CO%2020%20x%2033%20Coppertone%203-800x800_0.jpg
Haha, die van de Ford Ikon (what’s in a name..) . Is die hele marketingafdeling blind of heeft iedereen daar gewoon schijt aan z’n werk?
@cadrez: je snapt toch wel dat het verschil in reflectie express is heh..
Home and office, de auto in between
@darrock: dat snapte ik nog net wel, de amateuristische manier waarop gaat er gewoon niet in.
Nee, dan dit:
http://www.bmw.nl/dam/brandBM/marketNL/countryNL/nl_NL/newvehicles/2-serie/active-tourer/2014/foto-video/bmw-2-serie-active-tourer-wallpaper-03-1920×1200.jpg.resource.1422374530733.jpg
Snap er niks van, maar is vast ‘Freude am Fahren’. Ofzo.
@Rob: Dan kunnen mensen vast wennen aan de pesterijen die volgen na aanschaf van de auto.
@E34M5Touring:
LOL!
En de tweede keer dat je langsrijdt gooien ze met bakstenen. Maar dát heeft BMW dan weer niet op de foto gezet. Typisch.
@Rob: Dezelfde straat. 10 minuten later. http://thenextweb.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2011/06/tumblr_lmvekyUgM51qlxgl0o1_500.jpg
@Rob: De gedachte achter deze foto ontgaat mij ook volledig.
@Rob: Nou als mijn kinderen mijn net gewassen wagen weer gaan natspuiten zal er die dag alvast niet veel “Freude ins Familie” te bespeuren zijn!
Van de 750iL is zelfs beeldmateriaal! De luxewagen werd zelfs overspoeld door golven(!!) Ik zal er op terug komen als ik het gevonden heb
Ironish dat veel van deze auto’s te koop zijn in de minder welvarende landen…
@horza: volgens mij zijn deze ook door de lokale marketing/pr afdeling in elkander geprutst
Die van Dacia vind ik onterecht. Maar voor de mooiste fabrieksfoto’s moet je toch echt naar BMW, Porsche en Volvo!
@zweed:
De fabrieksfoto van de 262 Coupe is hilarisch, daar zit een hond achterin verstopt.
Behalve dat de foto’s niet mooi zijn.. zijn ook alle auto’s lilluk.. 1 en 1 is 2 denk..
(de BMW uitgezonderd)
Grappig, maar ietwat besides the topic: Vrijwel alle autoreclames op tv dragen een vergelijkbaar onzinnige boodschap uit. Vooral Aziatische merken hebben er een handje van, maar nu schiet mij vooral die idiote Peugeot reclame te binnen waarbij het hebben van handen werd gekoppeld aan gevoel wat dan weer het rijden in een Peugeot moest duiden. Volstrekt belachelijk. Of het tenenkrommende “auto emocion” dat aan het einde van een Seat reclame door een dame wordt in gefluisterd. Heel geforceerd “beleving” (braak) aan een automerk koppelen dus.
Ik vind het eigenlijk gek dat autofabrikanten, die toch behoorlijke reclamebudgetten ter beschikking moeten hebben, zoveel moeite hebben om een ongekunstelde reclameboodschap te maken.
@pomoek: Het enige leuke aan die Peugeot-reclame is dat er een paar fijne billen in beeld komen.
@pomoek: de Duitse fabrikanten die allemaal een geluidje hebben bij de merknaam en slogan aan het eind. Waarom? De wagens die over een verlaten bochtige bergweg rijden of nog erger door een verlaten metropool. Schijnbaar slaat iedereen op de vlucht als je aankomt met een Hyundai SUV… Ruiten zo sterk geblindeerd dat je mafiabazen in de wagen vermoed. Vaak is het de vraag, welke boodschap wil men hier nou eigenlijk overbrengen?
@mashell: Een bepaald geluidje toekennen aan je bedrijf vind ik best logisch. Dat doen namelijk vrijwel alle bedrijven. Het zorgt voor herkenbaarheid.
Veelal bestaat zo’n geluid uit slechts enkele tonen, maar de consument weet meestal meteen om welk bedrijf het gaat. Dan doe je toch iets goed als marketingafdeling.
@berlinetta: serieus? Ik kan echt niet onthouden of “ding ding” nou Mercedes of Opel is. Ze zijn daarin onvoldoende onderscheidend.
@mashell: Dat kan. Het werkt natuurlijk niet bij iedereen. Maar voor een bedrijf lijkt een herkenbare melodie me wel handig, vooral voor in radioreclames.
@pomoek: het is altijd lachen met Peugeot. Het maken van een motor is hetzelfde als het maken van een parfum. Vervolgens zien we dat iemand een zuiger in een cilinder laat vallen en op het oog beoordeelt of dat door de beugel kan. En blijkbaar kon het door de beugel, want vervolgens hoor je een 308 met het geluid van een brullende V8.
Nou ja, ze bellen maar…
Maakt mij geen zak uit dat die Smart zogenaamd op ’t strand staat…de dame in kwestie naakt namelijk veel goed!
@cpp1: leuke spelfout ;)
BMW wint dit. Met gemak. Ze zijn vooral erg goed in het maken van onbegrijpelijke (zie mijn eerdere reactie) en uitermate lullige foto’s:
http://www.bmw.nl/dam/brandBM/common/newvehicles/x-series/x3/2014/images-and-videos/wallpaper-1920×1200-01.jpg.resource.1427227074118.jpg
Woesjj!! Daar gaan de blaadjes, Freude am Fahren! …
LOL!
@Rob: Daar val je toch van om zo slecht dat het is?
http://o.aolcdn.com/dims-shared/dims3/GLOB/crop/4500×2533+0+101/resize/800×450!/format/jpg/quality/85/http://hss-prod.hss.aol.com/hss/storage/midas/a7a097a5dd06de464a4a12a1e3cff188/202636968/c90ec0bd47fc41c5a398cd15e490e84d.jpeg
Alle persplaten van VAG zijn toch digitale bewerkingen?
Alles is door de Photoshop machine gejaagd.
Met uitzondering van de USA modellen, die zijn echt maar genomen door iemand met Alzheimer.
@awesome: Die van VAG zijn meestal CAD modellen, geen foto’s.
Ook knap dat de zon achter de audi schijnt en toch nog kan schijnen op de voorkant
waar zijn die benen van die vrouw op de eerste foto…
Die van Dacia vallen toch wel mee? Die eerste kan ik eigenlijk niks raars in vinden. Goed, een kerel die de surfplank op het dak van z’n auto als duikplank gebruikt, maar ff buiten dat?
Die van Dacia zien er anders prima uit. Daarnaast weet ik vrijwel zeker dat tenminste de foto op de pier gewoon een echte foto is.
Zullen we ook eens een wedstrijdje “wie maakt de lelijkste website” doen? Ik trap af:
Uit India: Hindustan Motors
Best viewed in IE5 or higher on 800×600 resolution
?
Die van Smart is het origineel van Coppertone, en al heel oud.
http://www.arleyart.com/uploads/2/5/2/5/25254366/s282415457980527009_p2277_i1_w1124.jpeg