De champagne kan vanmiddag uit de koelkast worden gehaald in Detroit, Tokyo en Wolfsburg bij de grote autofabrikanten: volgens het CBS kopen Nederlandse particulieren meer auto’s dan vorig jaar.
Uit het Conjunctuurbericht van de Rijksstatistici komt naar voren dat huishoudens in oktober 1,1 procent minder hebben besteed aan goederen en diensten dan in oktober 2012, een minder grote krimp dan in de voorgaande maanden. Reden: consumenten kochten meer auto’s. YEEEEEAHHHH! De verkoopcijfers van deze maand (+34 %, vriend) staven deze bewering overigens.
Zetten we de oktobercijfers van de afgelopen jaren op een rijtje, dan komt dit er uit rollen:
2013 – 36.784
2012 – 26.775
2011 – 44.052
2010 – 43.572
2009 – 35.805 (rampjaar)
2008 – 41.943
2007 – 42.251
Ergo: normaliter worden er dik 40.000 auto’s op kenteken gezet, in oktober 2013 was dit zo’n 10% minder. Maar laten we niet te zwartgallig worden. De oktobersituatie was dit jaar gunstiger voor de autobranche dan het jaar ervoor, en daarom zijn we blij voor ze. Hopelijk tempert het de faillissementen enigszins.
De Rijksoverheid draagt in ieder geval ook zijn steentje bij, maar dat is geen particulier persoon. De 12.000 auto-aankopen zullen we daarom niet in de CBS-cijfers verdisconteerd zien.
umadbrah zegt
Ik behoor niet tot de gelukkige kopers in ieder geval :(
mcpeek zegt
Prima ontwikkeling dit, denk dat we zo langzamerhand een beetje uit de shit beginnen te komen.
StijnB zegt
@mcpeek:
Maar als je ogen vol met smurrie hangen duurt het lang voordat je het licht ziet…
mercs zegt
Noem je al die muesli gebakjes ook auto’s dan?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mercs: precies, aantallen is heeeeel wat anders dan omzet… Laat staan winst! Die laatste 2 blijven dalen en dalen…
autoinfo zegt
Hoop echt dat we er met een jaar weer helemaal bovenop zijn. In ieder geval mooi cijfers!
toroloco zegt
Volgens wat ik hier zie is 2012 een rampjaar geweest en niet 2009.
stefanos zegt
@toroloco: dat leek mij dus ook (correct me if i’m wrong)
potver7 zegt
@toroloco: Één maand is niet altijd representatief voor een heel jaar, hè?
2009: 389.000 auto’s
2012: 501.000 auto’s
reactief zegt
Blijf het een vreemde maatstaf vinden voor hoe goed het gaat met Nederland… Met mij gaat het hartstikke goed en heb nog nooit in mijn (relatief korte) autocarrière een nieuwe auto gekocht en ben dat ook niet van plan!
En 40.000 nieuwe auto’s per jaar…. pff…. Het wordt tijd dat alle auto’s meer kwaliteit krijgen en de auto’s wat langer meegaan, maar ja, dat is slecht voor de economie, en dan gaat het niet goed met de Nederlanders…. toch!?
motoragent zegt
@reactief: Als je een auto fatsoenlijk onderhoud gaan ze een leven lang mee, probleem is echter dat mensen altijd het nieuwste van het nieuwste willen rijden om de buurman af te troeven.
Op diezelfde manier worden er dagelijks ook vrachtwagenladingen aan telefoons, laptops en andere elektronica weggegooid.
reactief zegt
@motoragent: Deels inderdaad vroegtijdige vervanging, maar telefoons, laptops diverse onderdelen van de auto worden wel bewust niet van echt goede kwaliteit gemaakt, zodat het vaak vervangen wordt.
Ach ja… marketing werkt nou eenmaal beter dan kwaliteit voor de verkoop!
harrie zegt
Dit lijkt mee een effect van de nieuwe BPM regelgeving die per 1 januari ingaat en nu nog even voor een verkoopboost zorgt (PHEV anyone?) Dus niet te vroeg juichen. Eerst maar eens zien of deze cijfers 1e kwartaal 2014 stand houden.
370z_stillen zegt
En 1/3e daar van heeft de overheid besteld ^^
MJB zegt
@emilio89: Ga nog es lezen.
mister zegt
2009 een rampjaar, wat kan je dan zeggen van 2012 :O
potver7 zegt
@mister: Oktober 2012 was een rampmaand, maar dat betekent nog niet dat heel 2012 een ramjaar was…