Een Mito mag dan weliswaar nog wat sportiever rijden, de Grande Punto blijft stiekem nog steeds het mooiste smoeltje van de klas hebben. Het succes van de Grande Punto is mede daardoor niet uitgebleven. Eén miljoen verkochte exemplaren in amper twee jaar tijd is geen verkeerde prestatie. Alhoewel: volgens Fiat Nederland zou de Grande Punto al 13 jaar op de markt zijn (zie onderstaand persbericht) en in dat geval is 1 miljoen verkochte exemplaren natuurlijk teleurstellend.
Volgens Fiat zijn met name de sportieve uitvoeringen populair. De ‘Sport’ en ‘Racing’ vertegenwoordigen 25% van de verkopen. Ook Fiat’s Blue&Me lijkt met 30% van de verkopen aan te slaan.
Mede door het succes van de Panda en deze Grande Punto is Fiat er behoorlijk bovenop geklommen. Helaas voor Fiat is dit niet te zien in de beurskoers die onder andere door de kredietcrisis weer naar een dieptepunt is gedaald…
Eén miljoen Fiats Grande Punto geproduceerd
Vandaag is in de Fiat-fabriek in het Zuid Italiaanse Melfi de éénmiljoenste Fiat Grande Punto van de band gerold.De Fiat Grande Punto werd in 1995 gelanceerd en was opvolger van 2 bestsellers: van de eerste Fiat Punto (1993-1999) werden maar liefst 3,5 miljoen exemplaren geproduceerd, terwijl de tweede serie Punto’s (vanaf 1999 en momenteel verkocht onder de naam Punto Classic) het aantal van 3 miljoen exemplaren al ruimschoots heeft overschreden. Vandaag rolde de éénmiljoenste Fiat Grande Punto van de band.
De Fiat Grande Punto heeft speciale aandacht voor het jonge publiek. De sportieve uitvoeringen (Sport en Racing) vertegenwoordigen maar liefst 25% van de verkopen, terwijl 14% van deze kopersgroep ervoor kiest de auto te personaliseren d.m.v. interessante stripingsets in verschillende kleuren en designs.
30% van alle klanten kiest bovendien voor het Blue&Me systeem op de Grande Punto. Blue&Me™ is een intelligent systeem dat de manier van communiceren en naar muziek luisteren in de auto vergemakkelijkt. Met Blue&Me™ kan naar digitale muziekbestanden geluisterd worden en veilig handsfree gebeld (via Bluetooth). Een ontvangen sms-bericht is ook geen probleem; dat wordt hardop voorgelezen. De meest gekozen uitvoering op de Grande Punto – door maar liefst 40% van de klanten – is de Dynamic-uitvoering.Onlangs werd bovendien de Fiat Grande Punto Natural Power geïntroduceerd. De Fiat Grande Punto Natural Power is uitgerust met een 1.4 8v Fire motor (EURO5) en rijdt op zowel aardgas (CNG) als benzine. Het gebruik van aardgas verlaagt de uitstoot van CO2 met zo’n 23% en de emissie van fijnstof is nihil.
Naast de Fiat Panda Panda en de Doblò Natural Power, is de Grande Punto Natural Power in Nederland de nieuwste aardgastroef. Dankzij de minimale uitstoot van 115 g/km krijgt deze vierpersoonsauto van de Nederlandse overheid het groenste A-milieulabel.
vla zegt
Dit is in mijn ogen de echte Topolino van Fiat!
ace_dave zegt
1 miljoen! Dat gaat lekker. Maar ja, kleine Fiat’s doen het eigenlijk altijd goed. Nu de Bravo nog :-D
lincoln zegt
als al die punto bezitters mij nou gewoon een eurootje geven .. dan koop ik ook een punto .. komen ze eindelijk eens over dat miljoen heen ..
straatkrant iemand ??
epo zegt
Ben blij dat ik aan deze mijlpaal voor Fiat heb kunnen bijdragen.
Nog steeds zeer tevreden :)
sebastianchubasco zegt
en zo zijn er fabrikanten die wel tegen een crisisje kunnen omdat zij wel op tijd weten te innoveren…
evo zegt
@epo;
ik voel er veel voor om ook een GP (benzine) aan te schaffen. Nog tips? En tevens lees ik via de reacties uit het voorgaande artikel dat je ook Volvo 340’s hebt gereden. Me too, zowel een 340 als een 360. En onze nickname is ook nog eens bijna hetzelfde! Wat briljant dit!
Btw: welk model en uitvoering GP heb je in bezit?
Laurens zegt
Fiat ligt al jaren op apegapen. Maken ze nu eindelijk weer een beetje winst? Mogen ze dat wel in Alfa gaan pompen wat mij betreft.
OT: ik vind de Abarth versie van het ding leuker dan de Mini, MiTo, 500 en ga zo maar door. Maar of dat een aanbeveling is?
Tripple zegt
in de bodemloze put zeker
epo zegt
@evo: :D
Heb een driedeurs 1.4 16v Emotion, sinds half ’06. Veel opties, vrijwel alles behalve een dakraam en sportpakket (sportonderstel/sportstoelen).
Het blue&me systeem is briljant, dat is zeker een aanrader.
Belangrijkste tip: ik ken je budget niet maar bezuinig niet te veel op motorisering, neem geen lichtere motor dan de 1.4 16v. Die komt goed mee met ’t verkeer, ook op de snelweg. De 1.4 achtklepper en de 1.2 zijn naar mijn idee te traag. Collega heeft een 1.4 turbo en is daar redelijk lyrisch over, ook zeker een proefrit waard.
CSL zegt
Ik weet een leuke sloperij!
Klassiekerrally zegt
@ CSL: dus? :?
Mijn enige ervaring met Fiat betreft een (destijds nieuwe) Uno 60S, wat een zeer pittig bakje was, en een Fiat Ritmo 70S, als ik me niet vergis. Ook die reed geweldig (ja, echt!).
Maar ROESTEN dat die krengen deden zeg… Die vind je dus niet eens meer op de sloop! ;)
Zal tegenwoordig wel beter zijn. Vind het in elk geval zeer fraaie auto’tjes. En een miljoen is best veel. Zet ze maar eens bij elkaar!
Joost zegt
En welk modelletje was dan wel niet de ’95 Grande Punto? Kan me hem zo niet voor de geest halen..
lincoln zegt
@CSL .. en weet die sloperij jou ook ..
of is het een eenzijdig soort van weten ??
niet dat het echt uitmaakt want we zijn hier altijd wel onder de indruk van mensen die dingen weten ..
ITALIAgait zegt
@KLASSIEKERRALLY
Wanneer stoppen we nou eens te zeuren over het roesten .
Dat doen ze al jaren niet meer , rij zelf al 15jaar Fiat .
Wees eens bij de tijd en roest niet vast aan oude meningen !!!
lincoln zegt
@Italia .. ritmo,s roesten .. dubbelle punt uit ..
bmw zegt
@Laurens: “Fiat ligt al jaren op apegapen.” Nu vraag ik me af of jij provoceert om dan weer te kunnen reageren enzovoort om aldus je dagen te vullen? Of weet je echt niet beter? Fiat is al sinds mensenheugenis een innoverend merk. Sinds begin jaren negentig is het accent ook op kwaliteit gaan liggen. En de Grande Punto heeft een nieuw tijdperk ingeluid, waarin knap design hand in hand gaat met kwaliteit en betaalbaarheid. Nu ben ik geen Fiat-verkoper of -werknemer, maar met een beetje research kan eenieder dit uitvissen. Kom dus eens geïnformeerd voor de dag ipv die holle statements hier te gooien.
@roestzeikers: te dom of van slechte wil. Alleszins: jullie vergissen zich.
bmw zegt
@lincoln: de ritmo’s roesten inderdaad, sneller dan je het woord roest kon uitspreken. Maar de opvolger (Tipo)had geen last meer van roest (verzinkt chassis). En alle opvolgers daarna ook niet.
bmw zegt
Nu vergeet ik de essentie nog: PROFICIAT FIAT, doe zo voort!
lincoln zegt
@bmw .. heb zelf ook een fiatje voor de toko en ben zeer tevreden ..
en Fiat bestaat alleen omdat de overheid er al belachelijk veel subsidie heeft ingestoken in het verleden .. daar durft GM nauwelijks van te dromen ..
Wollie zegt
Fiat ontwikkelt steeds de laatste nieuwigheden, en niet alleen voor de Fiat-groep, maar evengoed voor BMW, Jaguar, Citroen, … noem maar op. Zelfs de robots op de productielijnen zijn vaak door de Fiat-groep gemaakt. Kortom : er zit méér Fiat in uw auto dan u denkt.
crosske zegt
Is een foutje in bericht Fiat Nederland.
Moet 2005 zijn ipv 1995. (zie http://www.italiaspeed.com/2008/cars/fiat/11/grande_punto_1_million/2411.html )
Laurens zegt
@bmw en dank lincoln
De winstgevendheid van Fiat is jarenlang slecht geweest. Er was een plan dat GM ze zou overnemen, vandaar de gezamenlijke ontwikkeling van de Grande Punto en de Opel Corsa. Dat heeft GM voor veel geld afgekocht, in ruil waarvoor Fiat dan weer dieselmotoren terugleverde aan Opel.
Dat het merk innoverend is ontken ik niet (waarom zou ik) maar andere merken zijn dat ook.
Het is pas de laatste jaren dat er weer wat swung in het merk komt. Ze grijpen terug op de rijke historie, onder andere met het nieuwe beeldmerk.
Mijn eerste auto was overigens een Fiat 850, die kreeg ik toen ik 14 was. Later heb ik voornamelijk Alfa gereden. Daar ben ik altijd zeer tevreden over, omdat ik ze gebruikt koop en het eigenlijk gewoon prima auto’s zijn. Af en toe kleinere electrische storingen, maar niets dat de dingen laat stilstaan.
Vandaar mijn hoop dat Fiat het merk Alfa ook weer gaat opwaarderen.
Mijn excuses als ik je op een of andere manier beledigd heb. Ik mag graag een beetje provoceren idd, maar er wordt door sommigen hier ook af en toe zo’n grote onzin verkondigd.
Overigens lag de nadruk altijd al op kwaliteit bij Fiat, er is slechts een periode geweest dat het minder was. Van die reputatie hebben merken als Fiat en Alfa nog steeds last.
En wat ik bedoelde te zeggen met mijn aanbeveling van de Abarth, is dat als ik dat zeg (leeftijd enzo), de “petjes” dat juist niet als een aanbeveling zullen zien.
Bert zegt
Denk dat Fiat al een goed pad is ingeslagen…. kleine lichte motoren, mooie leuke betaalbare modellen maar wel met een goed design.
Nu moet die 3 cylinder met multijet nog komen geloof ik he?
RW zegt
Er schijnt zelfs een 2 (!) cylinder benzine motor te komen voor de 500 en de Grande Punto. Inhoud van 0,7 liter tot 0,9 liter.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/04/fiat-plant-de-terugkeer-van-de-2-cilinder
Benjamin1 zegt
Hoera, ben na 30.000 km vanaf april nog steeds supertevreden over mijn GP.
@Evo
Als je een GP koopt zou ik gaan voor de 1.4 16V of voor de T-jet, die is ongeveer 3000 euro duurder. Zoals hierboven al staat is derest echt te traag.
Houdt er met de 1.4 16V wel rekening mee dat je een zesbak hebt, voordeel is dat zuiniger rijdt, en dat je vaak te hard rijdt omdat je het niet in de gaten hebt. Groot nadeel is dat onder de 110 de fut eruit is in de zesde versnelling.
Verder is de Blue&Me telefoon echt een aanrader, werkt fantastisch
RW zegt
Helaas is de T-Jet sinds kort alleen te verkrijgen op de Sport uitvoering. Vroegah kun je die ook krijgen op de Lusso en de Emotion.
johnnyt-jet zegt
of de edizione cool voor een ietwat schappelijker prijs dan de Sport voor ruim 20 mille.
De aanduiding 1 miljoen Grande Punto”s kan dus niet . In de huidige vorm is deze Grande Punto, GP gaan heten. Fiat Nederland zou eens moeten nadenken.
De t-jet is een snoepje , een regelrechte diesel pester . Vragen ze ook vaak om , want wie gaat er nu bij de stoplichten naats een puntootje staan.
ITALIAgait zegt
@Lincoln
Ritmo’s roesten ja , inderdaad .
Maar worden al jaren niet meer gemaakt . Toch ?
Dus nog een keer : tijden veranderen , auto’s ook
SPK zegt
Fiat gefeliciteerd! het is gewoon een heel mooie auto die ook nog eens goed in elkaar zit. Klein, mooi, zuinig en genoeg opties om er een luxe auto van te maken, echt een auto van dze tijd lijkt mij.
Benjamin1 zegt
@RW en T-jet
Sinds wanneer is dat dan dat het niet meer mogelijk is om een lusso te kopen met een t-jet motor? In feite is het wel logisch natuurlijk, zit weinig prijsverschil tussen lusso en sport, alleen ziet de sport er wel veel dikker uit!!
Rob zegt
Ik vind het een beetje zielig van die mensen die telkens roepen dat fiats roesten! idd oude fiats hebben mischien geroest maar waarom wordt dat telkens terug naar boven gehaald oude vw roesten ook! wat dacht je van oude amerikanen! of volvo’s elk merkt heeft vroeger wel problemen met roest gehad maar toch blijven ze het van fiat nogsteeds roepen… ik vind het een beetje zielig. ik rijd zelf een Fiat stilo(daar word van gezegd dat het de meest onbetrouwbare auto is die er is) nouw ik zal je zeggen dat ik er 1 probleempje mee heb gehad en dat is dat de sensor in de bijrijders stoel storing gaf,heb deze zelf vervangen stekkers onder de stoel doorverbonden en probleem was opgelost.(nooit meer iets van gehoord)was overigens wel een bekende storing.werk nu al een aantal jaar bij vw als monteur maar dat ze dat een betrouwbaar merk noemen dat kan ik niet snappen! wat een knudde merk! alles gaat er kapot. redelijk nieuwe golf van 2007 na 28.000km gat in het onderblok door onverklaarbare reden!. zowat 5 op de 10 turbo’s lopen kapot van de diesels, zowat alle draagarmrubbers kraken bij nemen van drempels(polo’s golf 4 5 passat fox),naja goed ik zal nu stoppen met vw afkraken want daar gaat dit blog niet over maar ik wil maar even duidelijk maken dat een fiat nog zo slecht niet is!(owja ik ben geen vw fan maar dat hadden jullie al wel gemerkt denk ik:) )
En @ lincoln als jezelf een Lincoln rijdt dan zou ik maar stil zijn want in een Lincoln word je volgens mij harder uitgelachen als dat je overstraat rijd in een oude fiat 600 multipla
Benjamin1 zegt
@t-jet
Ik zou dan geen t-jet sport kopen, maar een Abarth GP! Scheelt nog maar 2k ofzo, en dan heb je echt iets speciaals
RW zegt
@ Benjamin: sinds de facelift van de GP, een maand of 2 ofzo geleden. Misschien dat dealers nog wat oudere niet-Sport modellen met T-Jet op voorraad hebben.
evo zegt
@epo en Benjamin;
Thnx voor de tips! Ik was er zelf ook al achter dat het een 95 pk sterke 1.4 16v of de T-jet moest worden. Ik wil bovendien de Sport-versie, want die ziet er gewoon het leukste uit. Ik zal ‘em echter wel tweedehands gaan kopen en dan wordt een T-jet Sport gewoon te duur. Budget ligt rond de 10 k. Overigens heb ik al gezien dat je voor dat geld ook hele jonge Panda 100hp’s kunt kopen…
johnnyt-jet zegt
Ja Rob , op een verjaardags feestje zijn 10 mannen waarvan er 9 over auto”s praten en waarvan er 8 geen verstand van hebben. Ik denk dat de ”dreiging” van de italianen de laatste jaren hen te groot wordt . Zij hebben toch de UBER AUTO !
De ADAC pannenstatistieken van 2006 (1.6 , de allerlaagste ) en 2007 (3.0 elk merk droomt ervan) zeggen genoeg .
Ik vind het ook vreemd dat emkel de Sport nog de t-jet heeft , beter naar de Abarth kijken dan lijkt mij.
Joestovic zegt
Vergeet niet dat Fiat de common-rail techniek ontwikkeld hebben ;). Alleen hebben ze die techniek verkocht aan Bosch. Innoverend zijn ze dus zeker!
Rob zegt
idd Innoverend.
las net op autoblog.it dat ze ook weer of nog bezig zijn met een samewerkings overeenkomst met bmw,maar dat word nog even afwachten wat daar uit komt.
+ ben ik benieuwd waneer ze bij fiat de 2liter twinturbo diesel in een fiat gaan lepelen…..
+ dat 2 cylinder motortje zal ook wel leuk worden, mischien wel vandaar dat bmw in gesprek is met fiat zodat ze hun 1 serie en mogelijk de mini van zoon motor te kunnen voorzien.
crosske zegt
@ Rob ; Fiat Groep heeft een twin turbo 1.9 die in Delta, Bravo en 159 komt.
De motor zit trouwens nu al meer als 1 jaar in de saab 9-3 ttid
Joozywoozy zegt
Ik ben ook alweer 11 maanden en 22.000 km erg tevreden over mij Grande Punto. Het blijft voor mij de mooiste auto uit zijn klasse.
Aanrader voor EVO is qua motorisering de T-Jet.
Rijd zelf de T-Jet Sport met wat opties, skydome glazen dak (lekker veel licht), leren bekleding, parkeersensoren (je hebt best wel blinde hoeken achterin en cruise control (die laatste zorgt er voor dat je verbruik nog een beetje binnen de perken blijft, momenteel 1 op 13,5)
Dat is eigenlijk ook het enige nadeel: de T-Jet nodigt uit tot doorrijden en doordat je altijd koppel hebt is het een plezier op tussensprintjes…
Het geluid is dan ook niet verkeerd als je hem in de toeren jaagt ;)
Het Blue & Me systeem (dat op de Sport standaard is) werkt echt voortreffelijk, daarover niets dan lof.
Wouter zegt
1.000.000 exeplaren, dus dat wil zeggen:
2.000.000 koppelingen enkele miljoenen motoren…
Qua degelijkheid is het nog geen BMW, Audi, Mazda of iets dergerlijk…
Citrofiel zegt
Toch, ik vind die 1 miljoen kleine, goedkope autootjes in 3 jaar een beetje in het niet vallen bij een half miljoen grotere, duurdere Mercedes C-klasses in anderhalf jaar.
Benjamin1 zegt
@Citrofiel:
1 miljoen in 3 jaar is 28.000 per maand, vind je dat niet veel?
# Wouter schrijft,
25 November 2008 om 19:52
1.000.000 exeplaren, dus dat wil zeggen:
2.000.000 koppelingen enkele miljoenen motoren…
Qua degelijkheid is het nog geen BMW, Audi, Mazda of iets dergerlijk…
Vraag maar aan T-jet hoe dat zit met die ADAC pechstatistieken of lees hierboven. Daar staat duidelijk dat je uit je nek lult
Citrofiel zegt
@ Benjamin; Natuurlijk is het veel, heel veel. Maar om nu te weten dat een veel duurdere auto net zo presteert, doet toch een beetje af aan deze mijlpaal. Waarbij overigens wel aangetekend moet worden dat de MB volgens mij op meer markten leverbaar is dan de GP.
johnnyt-jet zegt
Wouter , de GP doet het beter bij de ADAC dan een gemiddelde Vw en zelfs een Mazda , gewoon even kijken en langzaam onder de steen vandaan komen (want je zult er al een tijdje zitten ).
Benjamin1 zegt
@citrfiel
Volgens mij wordt de punto grofweg in zuid amerika en europa geleverd, de c klasse kan je volgens mij overal kopen dus ook in azie en amerika. Dan is het feit dat de c ook zo goed verkoopt toch opeens een stuk minder verrassend.