Volgens een kleine 85-jarige eindbaas wel…
Onlangs namen Formule 1-eindbaas Bernie Ecclestone en Mercedes AMG Petronas-eindbaas Toto ‘I’ll be back’ Wolff plaats aan de tafel van Formula1.com voor een vraaggesprek. In dat gesprek kwam een opvallende opmerking van de oude Bernard voorbij op de vraag waarom 2016 niet is uitgemond in een epische strijd tussen Mercedes en Ferrari zoals vooraf gehoopt en verwacht was.
Bernie claimt namelijk dat het Mercedes team Ferrari heeft geholpen om sneller te worden. Hij voegt er echter aan toe dat ze helaas niet genoeg geholpen hebben, waardoor het gat tussen de twee teams alsnog ontzettend groot is. Zo groot zelfs dat Ferrari in de afgelopen dagen aangekondigd heeft zich niet langer te richten op het verslaan van Mercedes, maar het doel heeft bijgesteld tot Red Bull achter zich houden in het constructeurs kampioenschap.
Toto ontkent de suggestie natuurlijk in alle toonaarden. En niemand uit het Ferrari-kamp zal iets dergelijks natuurlijk ooit toegeven over de nationale trots uit angst wakker te worden naast een paardenkop. Maar waarom zegt Bernie dit dan? Oké de man zegt wel eens vaker gekke dingen om te shockeren, maar je moet het ook nog maar verzinnen. Tenzij het niet verzonnen is.
Het blijft de Formule 1 namelijk, dus alles is mogelijk. Feit is dat toen de eerste races van 2014 achter de rug waren het pijnlijk duidelijk werd dat Mercedes de beste krachtbron had. En die was niet een beetje beter, maar véél beter. Nou was het in het verleden altijd al zo dat op elk gegeven moment één motorenfabrikant het het beste voor elkaar had. Ford bijvoorbeeld met de DFV8, Honda met de laatste turbo-blokken en BMW met de atmosferische V10. Echter, in die tijd was ongebreidelde competitie tussen de motorenbouwers nog toegestaan. Een achterstand op motorisch vlak was ‘eerlijk’ omdat je gewoon je huiswerk niet goed genoeg gedaan had als fabrikant en er was niemand die je tegenhield om je leven te beteren.
Inmiddels is dat laatste deel van het verhaal al een aantal jaren anders. Uit het oogpunt van kostenbesparing kregen we de engine-freeze. Een ijskoud concept dat vanaf moment één gedoemd was langzaam te ontdooien. Dat gaat ook gebeuren, deels volgend jaar al. Je kan nou eenmaal niet verwachten van grote fabrikanten als Renault, Ferrari en Honda dat ze jarenlang achter Mercedes aan hobbelen omdat ze op één gegeven moment net even de boot gemist hebben. Dat is dodelijk voor hun merkwaarde. Plus op de langere termijn zou elk klantenteam opteren voor de dominante krachtbron, waardoor in theorie de andere fabrieksteams machteloos nog verder terugvallen, totdat ze hun biezen pakken.
En daarmee vormt de enorme dominantie van Mercedes ook een probleem voor Mercedes. Elk voordeel heeft (heb) zijn nadeel. Ze wisten vanaf het eerste moment dat de andere partijen zouden gaan morrelen aan de superioriteit van hun supermotor. Dan is het slechts een kwestie van tijd voordat ze hun zin kregen, immers heb je wel iemand nodig om te verslaan om eerste te worden. Als iedereen dreigt te kappen met de F1 dan zijn die tegenstanders er misschien niet meer.
Het zou Mercedes dus niet zo heel slecht uitkomen dat andere teams ook een keer dik winnen. Zoals in Singapore vorige jaar. Niet voor niks verklaart Toto na elke race die zijn team dik wint dat het allemaal moeilijker was dan het eruit zag, dat ze problemen hadden met Rosberg’s drinkfles en Hamilton’s oorbellen, dat de wind uit alle richtingen woei, et cetera. Racing driver excuses, alleen dan voor de winnaar.
In het verlengde hiervan is het ook wel oké voor de Silberpfeilen als Ferrari tweede wordt en niet om de oren gereden wordt door Williams, Force India en Manor. Geef die Italianen hier en daar een paar kruimels en sleep stiekem zes kampioenschappen in de wacht in drie jaar. Is wat hulp geven aan de rode brigade dan nog steeds zo vergezocht?
Well played, Toto. Well played.
Image-Credit: ThePitCrewOnline via Twitter
Robert zegt
Ferrari heeft de laatste 10 jaar vaker gedreigd heeft de Formule 1 te verlaten dan dat ze het kampioenschap hebben binnen gehengeld, dus mede daarom zullen de regels omtrent de motor-freeze wel weer geleidelijk worden los gelaten, maar hulp ontvangen van Mercedes? No way. De rel zou groter worden dan het spionageschandaal uit 2007. Als Renault of Honda deze vorm van competitievervalsing dan zwart op wit bewezen zouden krijgen, dan zouden ze subiet doen waar Ferrari mee dreigt: opstappen.
awesome zegt
Niet alleen het dreigen met stoppen van andere teams is een reden.
Wat denk je van de air-time die ze krijgen? Die is zwaar beperkt, omdat ze niet mee doen in de gevechten.
Je ziet een Mercedes bij de start, een paar keer tussendoor omdat het moet, en bij de finish….
Nerekop zegt
Lijkt me totale onzin. Aan de ene kant omdat een bedrijf als Mercedes simpelweg bedrijfsgeheimen in hun motortechniek en auto hebben zitten die ze nooit zullen prijsgeven aan de concurrentie die ook straatauto’s bouwt.
Aan de andere kant, waarom dan alleen Ferrari helpen? En niet juist de klantenteams voor nog meer publiciteit.
Bovendien is het nog steeds mogelijk om motoren te ontwikkelen dus dat punt gaat niet op.
Ja, ik geloof best dat er meer gebeurt in F1 dan dat wij als simpele fans zien en weten. Maar ik vind deze, persoonlijk, niet heel geloofwaardig.
sel777 zegt
Als je red bull achter je wil houden zul je er eerst voorbij moeten…
superfries zegt
@sel777: Heb je de afgelopen races wel gezien?
sel777 zegt
@superfries: zeker weten.. Geen red bull circuits, maar goed het blijft een feit dat Ferrari momenteel achter red bull staat in het constructeurskampioenschap..
clarkson zegt
@sel777: Johan is that you?
lotuselises2 zegt
Wat ik sowieso niet begrijp is dat je tijdens de ontwikkeling van een auto er “op richt” om een bepaald team te verslaan. Dat Ferrari zijn pijlen nu richt op RBR ipv Mercedes slaat natuurlijk helemaal nergens op. Want als ze Mercedes kunnen verslaan, verslaan ze ook RBR, dus waarom dan niet dat als doel blijven stellen?
reistje zegt
@lotuselises2: Zo gek is dat toch niet? Je moet toch een realistische doelstelling hebben. Renault kan ook wel als doel hebben de Mercedessen te verslaan, maar dan word het een grote teleurstelling. Dan kunnen ze toch beter als doel hebben om bijvoorbeeld te concurreren met Force India.
lotuselises2 zegt
@reistje: het lijkt mij dat je als doel hebt om een zo snel mogelijke auto te bouwen, en door je pijlen op een minder snelle concurrent te richten lijkt het net als je van plan bent minder goed je best te doen
lambo4all zegt
@lotuselises2: wel is van beeldspraak gehoord? Iedereen ontwikkeld om uiteindelijk de beste te zijn, maar je richt je in eerste instantie op je voornaamste concurrent. Je zegt toch ook niet tegen je vriendin dat je werkt om een Mclaren P1 te kopen terwijl je nog geen enkele auto bezit? je spaart eerst voor die Ford fiesta, daarna die Focus, etc etc. en als je zwemt in het geld koop je wel die Mclaren.
mashell zegt
@lotuselises2: dat pijlen richten is natuurlijk ook maar journalisten nonsens. Elk team doet er alles aan om hun auto zo goed mogelijk te maken. Want alleen met die instelling kun je de beste worden. Maar daar vul je geen artikelen in kranten en op blogs mee.
tkoote zegt
Dit zelfde verhaal heeft Ecclestone vorige maand verteld in Top Gear magazine. Geeft des te meer de huidige onkunde bij Ferrari aan.
trustmeiamanengineer zegt
Bernie is gewoon een beetje dement. Bovendien is ‘even helpen’ er echt niet bij in de Formule 1. Tenzij Ferrari stiekem met een gedowntuned Mercedes blok rondrijdt…
pomoek zegt
Ik denk dat dit niet echt waarschijnlijk is. Voor MB is de suprematie natuurlijk geweldige marketing. Net als Audi die le mans jaren lang domineerde. Ik zou als MB denken: Who cares of mensen naar die wedstrijden kijken. Zolang ze maar weten dat wij alles winnen. Als de F1 op houdt te bestaan besteden ze het geld wel op een andere manier om hun auto’s aan te prijzen.
sracert zegt
Wat een onzin verhaal. En ook nog de V-10 van Renault niet noemen maar wel van BMW?, wat een misser. Roze bril op en weer af
jaapiyo zegt
@sracert: http://www.autojunk.nl/2016/07/bmw-v10-geluid
sracert zegt
@jaapiyo: https://www.youtube.com/watch?v=H5DvsxcN02g
jaapiyo zegt
@sracert: ah, ik dacht dat je de v10 uit de 90s bedoelde van Williams en later ook Benetton. Die had er wel tussen gemogen. Maar in het tijdperk van deze motoren werd algemeen geaccepteerd dat de Bimmer de beste was. Ondanks dat ze er geen kampioen mee werden. Maar RSC en One Pablo wonnen wel races in Hockenheim, Maleisië en Monza en dergelijke. Banen waar de pure powah het verschil maakt. De Renault had vooral goede mechanische grip en aero. In ’03 en ’04 wonnen respectievelijk nando en Trulli daarmee in Hongarije en Monaco. Beetje waar Red Bull het nu ook van moet hebben. Daar kunnen ze de powah van de anderen compenseren.
sracert zegt
@jaapiyo: die van Williams en Bennetton had er ook wel tussen mogen staan, de V10 van Renault en later Met Alonso 2x WM was nat
sracert zegt
@sracert: natuurlijk een doorontwikkeling daarvan. Puur vermogen is niet alleen afdoende om races te winnen. de motor moet veel meer kunnen zoals je vast wel weet. Vandaar dat ik als ik naar de feiten terug kijk de Renault de beste motor was in het beste chassis. Later wederom met de V8 in de Redbull Vettel 4xWM.
jaapiyo zegt
@sracert: tweede keer was al met een vacht voor ALO.
sracert zegt
@jaapiyo: V-10 -/- 2 = V8 weer zo’n goede motor. jouw punt…vooruit dan
sezz zegt
Dominantie van een team of beter één motorenleverancier is van alle tijden Honda, Renault maar ook Ferrari heersten voorheen zoals nu Mercedes. En klagen daarover of dreigen met vertrek eveneens.
sracert zegt
Dat wil niet zeggen dat de BMW V10 een matige motor was alleen niet goed genoeg.