Als er een autogerelateerde term is voor NSFW, dan valt deze Koenigsegg daaronder. Je bent gewaarschuwd.
Het Zweedse Koenigsegg is een bizar merk. Het is één van de weinige supercar-visioenen die wél goed uitpakte voor zijn maker. In dit geval is dat Christian von Koenigsegg. Vanuit een oude hangar in de buurt van Helsingborg bouwt deze Zweed met Duitse roots de meest bizarre hypercars die je maar kunt bedenken. De ultieme versie van de vorige generatie, de Agera RS, harkte al een aantal records binnen. Oud nieuws, want ondertussen is diens opvolger, de Regera, al een tijdje onthuld.
Toch zijn er nog weinig Regera’s die op de openbare weg, of in een garage, te zien zijn. Dat duurt bij Koenigsegg even, want het is een klein bedrijf met een zeer selecte kopersgroep. Je vraagt je af hoe Von Koenigsegg het allemaal haalt, gezien de milieu-eisen. Welnu, dat valt eigenlijk ook allemaal wel mee, want de Regera is stiekem gewoon een hybride. Naast het ontwikkelen van een nieuwe geavanceerde ‘versnellingsbak’ (de Regera heeft maar één vooruit-versnelling), is de auto samen met de Chiron de krachtigste auto voor de openbare weg. 1.500 pk en een bizarre 2.000 Nm moeten ervoor zorgen dat de Regera accelereert als een raket.
Alles wijst er dus op dat de Koenigsegg Regera een groep zeer vermogende potentiële klanten naar zich toe trekt. Die klanten hebben al ruim een jaar geleden hun krabbel gezet onder de lijst met opties, maar nog lang niet alle Regera’s zijn uitgeleverd. Wel wordt van de 80 kopers, waarmee de Regera al lang en breed is uitverkocht, langzaam zeker hoe zij hun Regera samenstellen. Eén exemplaar springt er met kop en schouders bovenuit: eentje van naakt koolstofvezel.
Voor een bedrijf dat de bovenste bovenkant van de markt serveert, is de nodige personalisatie niet vreemd. Zolang jij maar een flinke zak geld meebrengt, kan Christian alles voor je doen: elke lakkleur of kleurencombinatie is beschikbaar. De koper van deze Regera wilde liever eentje zónder lak. Vanwege de volledige koolstofvezel carrosserie heeft de auto zonder lak ook al een gave uitstraling. Of Christian het jammer vindt dat deze ietwat inspiratieloze spec gekozen wordt? Nee, hij ziet in dat het een gaaf effect geeft wat veel klanten willen, bovendien scheelt het ook weer 20 kilo(!) omdat de auto geen lak, coating of andere beschermmiddelen heeft. Nee, gewoon puur koolstofvezel. Niet iedereen wil zoals de maker zelf een Ikea-versie.
Met deze kleur, of het gebrek aan kleur, lijkt de auto net een Batmobile. Of een pre-productie mule. Een gaaf ding is het sowieso.
chriscross zegt
Dit is gewoon gaaf
tvklarenbosch zegt
Poahh
grrrrommmmm zegt
Foto 4….. dat kontje….. ?
rolov zegt
Scheelt 20kg . Niet gek.
torsen zegt
Raar verhaal op de Koenigsegg site. Het is een idee van de klant maar ze hebben wel jaren getest voor ze het op een volledige auto durfden toe te passen.
Nou kan ik me de introductie van de Regera niet eens meer herinneren dus misschien zit de koper gewoon al jaren en jaren op dat ding te wachten. #1%problems
Wel gaaf om te lezen dat deze afwerking minder gevoelig blijkt te zijn voor steenslag en krassen dan lak.
Loek zegt
@torsen: de introductie was begin 2016. Dat is ondertussen bijna drie jaar geleden. Time flies!
torsen zegt
@720s: en ik vind 3 maanden bij een leaseauto al zo lang duren…
retsok zegt
Net ff op youtube een acceleratie filmpje gezien van de regera, bizar!
rijnounsdoor zegt
Rij je lekker in je Regera een paar uurtjes in de zon in de Emiraten, blijkt dat zwarte carbon toch bruin te worden… Wraptastic!
desalen zegt
@rijnounsdoor: https://youtu.be/3_a92XgSKjA
panam1 zegt
Ondanks dat je zou denken dat t goedkoper is, is deze optie vaak extreem duur, doordat het Carbon perfect in elkaar moet overlopen – en normaal je ‘foutjes’ onder de lak verbergt. Ik meen ergens gelezen te hebben dat deze optie op een pagani 250k extra was.
jackyspriet zegt
@panam1: werden die niet alsnog gelakt? Zij het wel met een blanke laag..
sr20det zegt
@jackyspriet: ja maar omdat je de weven ziet, gaat er veel meer tijd zitten in het perfectioneren van het Carbon.
rob5nismo zegt
Dit is een optie waar vakmanschap voor nodig is en ziet er zeker bruut uit.Maar zou er een blanke lak laag overheen zitten puur voor het behoudt van het carbon
bennyblisto zegt
@rob5nismo: kan me haast niet voorstellen dat er niks op zit, in ieder geval iets wat beschermd tegen UV straling zou ik zeggen.
torsen zegt
@bennyblisto:
– Most under-hood and interior parts have their epoxy layer removed and are then polished to a raw carbon state; a very delicate process involving both sanding and polishing. The margin for error is extremely fine and can result in either a perfect, high-lustre finish or ruined threads of exposed carbonfibre.
This final process is the one used – for the very first time – for the exterior of this KNC Regera.
Before deciding to do a whole car, samples were exposed to summer heat and sun, as well as winter wet and cold. Parts were kept outside for several years in order to make sure the elements did not negatively affect the amazing surface.
ukbob zegt
@rob5nismo: met PPF zou je de hele auto onzichtbaar kunnen beschermen toch?
ArnoldH zegt
Nou nou, bij Pagani kan dit al jaren…
henk_he zegt
@arnoldh: en dat maakt ’t minder bijzonder omdat?
Boomer zegt
@henk_he: het dus niets nieuws meer is.
henk_he zegt
@airc: dus alleen dingen die nieuw zijn, zijn bijzonder? Vreemde redenatie…
trust zegt
@arnoldh: volgens mij gooit pagani er nog wel een paar lagen clear coat overheen. Daarmee verhul je dan toch nog wel wat kleine imperfecties van de hars
woudloper zegt
@arnoldh: ik denk niet dat er ooit al een pagani zonder lak de fabriek heeft verlaten he. Dit artikel gaat niet over clear Carbon.
henk_he zegt
Porno op wielen.
Boomer zegt
Tja bij Koenigsegg krijg ik altijd het gevoel van open hart operaties. Fijn dat het er is voor sommigen. Maar ik wordt er zelf niet blij van.
Zit gewoon geen emotie in. 13 in een dozijn hypercar design.
Ik zie dan toch liever iets waar historie aanhangt zoals de Chiron. Wellicht ‘saaier’ voor velen. Maar krijg er completer gevoel bij.
dirkv zegt
@airc: Doe mij ook maar een Chiron. Daar kan je comfortabel mee rondrijden.
trust zegt
@airc: design is smaak afhankelijk maar ik ben het wel je eens ik heb het ook nooit de mooiste wagens gevonden maar wat ie heeft opgezet, chapeau. Maar je snap zelf denk ik ook wel dat vw puur het merk heeft gekocht voor precies dit wat jij zegt. Marketing does its job.
kennone zegt
Ik word hier toch een stukje warmer van dan al dat snelle elektrisch spul wat op het moment hier allemaal voorbij komt
moveyourmind zegt
Adembenemend mooi!
Vooral door het vakmanschap en perfectionisme waarmee hij in elkaar is gezet. Wat zal Christian von Koenigsegg een trots man zijn dat hij zijn naam aan dit soort fantastische producten kan verbinden.
drdre1 zegt
Mooiste Hypercar wat mij betreft.
sr20det zegt
Volgens mij, als ik even in mijn geheugen graaf, is een Koeningegg CCXR Edition ook compleet carbonfiber dus echt nieuw is het niet toch?
antoombom2000 zegt
@sr20det: daar zullen ze waarschijnlijk nog wel blanke lak voor hebben gebruikt
boss1 zegt
perfect !!!!
cossiekiller zegt
Mooiste hypercar van het moment. En zal ook nog wel enkele honderden kilo’s lichter zijn dan een Chiron… zelfs met hybridetechniek.
Ook één van de zeer weinige auto’s die staat met zwarte velgen.
berlinetta zegt
De Regera heeft toch zo’n optie waarbij alle deuren en kappen tegelijkertijd open gaan? Als ik die auto had, zou ik deze dag op de oprit zitten te kijken hoe alles open en dicht gaat. Dag van m’n leven.
allesmetturbo zegt
Liever toch wel harde blanke lak erop + nano glascoatimg voor bescherming