Grote kans dat jouw auto deze HGP Volkswagen Golf R niet bij houdt!
De nieuwe Volkswagen Golf R is een beetje een vreemde eend in de bijt. Je zou denken dat de auto qua snelheid ongeveer gelijk staat met de Audi S3, BMW M135i en Mercedes-AMG A35. Niets is echter minder waar, want in diverse tests heeft de Golf R aangetoond over flinke spierballen te beschikken.
De Golf R heeft op papier 10 pk meer, meer op asfalt (of een rollenbank) lijkt het aanzienlijk meer te zijn. Dus ondanks dat de Golf R niet premium is en de andere drie wel, ben je met de snelste Golf sneller dan de genoemde drie. Maar het kan zijn dat je het verschil nóg groter wil maken. Zoals collega @RubenPriest jullie vertelde: er is veel vermogen uit zo’n EA888-motor te extraheren.
HGP Volkswagen Golf R
In dit geval is het de Duitse firma HGP-turbo. Normaliter hielden ze zich bezig met extreem snelle VR6 turbo-conversies, maar sinds die motoren nauwelijks geleverd worden, doen ook dikke achtcilinder enerzijds en bescheiden viercilinders anderzijds. Voor de Golf R heeft HGP een eenvoudige Stage I-kit ontwikkeld.
Dit is overigens niet een simpel chipje, ze hebben meer gedaan aan de 2.0 viercilinder. Zo is de luchtgeleiding verbeterd en is een K&N sportfilter geïnstalleerd. Ook de olie is gewijzigd (0W-40 ESP X3). Afgetopt met Ron 98 benzine is de chip daarop aangepast. Het resultaat is indrukwekkend: een maximum vermogen van 444 pk en een maximum draaimoment van 564 Nm. Ook de DSG-software is aangepast, waardoor de bak beter en sneller schakelt.
Prestaties
De prestaties zijn niet bekend. De 0-100 km/u-sprint zal zo rond de 4 seconden duren. De topsnelheid is ook niet bekend, maar HGP stuurde wel een fotootje het internet op, waar je kan zien dat de auto 298 km/u rijdt. Er wordt weleens gekscherend gezegd dat de ‘R’-versie veel te duur is voor een Golfje, maar met dit prestatiepotentieel is het bijna een koopje.
Prijzen zijn niet mals: de Stage I-kit kost geïnstalleerd en wel 9.800 euro. Wel blijft de HGP Volkswagen Golf R voldaan aan de zeer strikte Euro 6d-norm. Dat is een prestatie op zich en waarschijnlijk de reden dat de tuning iets duurder uitvalt. Over de verdere modificaties, zoals de OZ-velgen of de verlaging, wordt nog met geen woord gerept.
Deze Stage 1-motorkuur is leverbaar voor diverse Audi’s (SQ2, S3, TT S), Cupra’s (Leon, Formentor en Ateca), VW’s (Arteon, Tiguan R, T-Roc R, Passat) en de Skoda Superb.
s2000vtec zegt
Snelle auto zeg, zonder veel drama ! Als je daar van houdt, is het zeker indrukwekkend.
Groninger zegt
Hoe kan het dat de Golf 8 R meer vermogen heeft dan dan Audi S3?
stanvalkje zegt
@groninger: omdat de S3 goedkoper is dan een golf r
The Stig NL zegt
Waarom wordt die Stage 1 kit niet aangeboden voor bijvoorbeeld de Octavia en Polo? Die worden toch ook uitgerust met de 2.0?
willeme zegt
@00carguy00: simpel: het zijn niet dezelfde motoren. Zuigers, turbo, injectoren, legering van het blok: echt alles is anders. Dus het heet allemaal ‘2.0 TSI’, maar dat wil niet ze zeggen dat zelfde zijn ;-)
alpina007 zegt
Jawel, prima bij te houden 👌🏼
Visje66 zegt
Dan is dit blok nog een stuk potenter als zijn voorganger! 444 bij enkel de software aanpassing, ongekend. Dat wordt richting de 500 met Stage 2.
Alleen 10000 euro voor deze aanpassing is een beetje erg overdreven. Of er moet toch een stuk meer aangepast zijn dan dat het artikel verteld.
gtveej zegt
@Visje66: inderdaad een hoop geld voor alleen software en een ander aan zuigbuis. Nu is HGP turbo sowieso niet goedkoop.
Er zit wel een TUV type goedkeuring op. Weet het niet zeker, maar denk dat daar de hoge kosten inzit.
EnthousiaST220 zegt
De prijs is trouwens uit te leggen. Alle upgrades van hgp zijn volledig tüv conform. In DE zijn vrijwel alle vromen van tuning niet toegestaan voor de openbare weg. Zo’n paket aan upgrades laten keuren zodat het toegestaan is is een traag, ingewikkeld en duur proces vandaar de prijs.
HZW zegt
Waarom zo’n slang nu blauw moet zijn is mijn een raadsel, lekker een zwarte er in.
ouwedibbes83 zegt
@HZW: tja, als je er zo veel geld tegenaan smijt, moet je onder de kap wel kunnen zien dat er iets is gebeurd! Doet t vast goed op meetings
joris1988 zegt
VAG 4cyl sounds ‘like ass’