De tamelijk onbekende Duitse tuner HGP heeft een Golfje geprepareerd met onder de motorkap een 3,6 liter motor en twee turbo’s. Dit is goed voor 640 pk. Ja natuurlijk wil ik dat best herhalen: Dit is goed voor 640 pk in een Volkswagen Golf!
Aanvankelijk had de creatie van HGP slechts een lullige 600 pk, goed voor een topsnelheid van 327,6 km/u. Knijp jezelf even dan herhaal ik dat ondertussen nog een keer: 327,6 km/u in een Volkswagen Golf! Begeleid door 600 paarden wijst de teller vanuit stilstand na 23,5 seconden de 280 km/u aan. Met die 40 extra pk’s wil men deze tijd nog scherper stellen.
Waar laat je het allemaal…
Dat de heren van HGP goed weten hoe je met succes zoveel mogelijk paardjes onder de motorkap van de Golf kunt proppen, bleek toen de 640 pk sterke Golf R36 BiTurbo het op een circuit in Oschersleben mocht opnemen tegen een tot 630 pk gekietelde Porsche 997 Turbo. De rondetijd van de Golf was 1:46.06 min, terwijl de Porsche bleef steken op 1:46.55 min. Ondertussen gaat mijn hart uit naar de arme versnellingsbak van de Golf. (via: caradisiac)
UPDATE: Meer informatie over de battle tussen de Golf en de 997 vind je hier. Met dank aan Pieter-Jan.
Ejay zegt
Wat hebben ze eraan gedaan? Alleen twin-turbo erop geschroeft met intercooler of hebben ze remmen/versnellingsbak etc. ook aangepast? maakt nogal verschil lijkt mij. Wel grappig, maar die W12 heb ik dan liever.
slk zegt
Dikke bak.Die stoelen zitten als gegoten!
six trey zegt
Is deze nog altijd FWD? zo ja in die auto rijden is zelfmoord
RenJie zegt
ik snap het niet, dus er zijn 2 HGP Golfjes, eentje met 600/640 pk en eentje met 450 pk??
– voor de Gran Turismo spelers zal HGP niet echt onbekend zijn :)
Dimsss zegt
Fantastisch…
Marc zegt
Goeie genade….
Hoe zit het met de rijbaarheid van deze Golf dan? *port Wouter in zijn zij; “hup aan het werk en rijden met dat ding”*
Ziet er nog best goed uit onder de motorkap hoor.. Zoals er al stond in dat artikel.. Arme arme versnellingsbak.
Spaz zegt
Bruut!
Maar deze heeft toch standaard al vierwielaandrijving?
Fruitcake zegt
@six trey
De Golf R versies hebben altijd al 4WD gehad :)
@RenJie
In GT4 zit een Golf van het Canadese HPA Motorsports ;)
http://www.hpamotorsport.com/
Dennis zegt
@six trey/Spaz: De Golf R32 is standaard al 4Motion. Ga er dus vanuit dat de R36 creatie van HGP dit ook is.
JeffreyG zegt
De R32 is vierwielaangedreven, dus niet op de voorwielen. Evengoed lijkt het me zelfmoord om 640pk in een Golf te hebben… :?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Turrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrbo!
Hylke Sibtsen zegt
Nette wielen ook! Doe mij er zo ene + tankpas ;)
RenJie zegt
@Fruitcake
Die namen lijken ook echt op elkaar hè :P
RScosworth zegt
‘Ondertussen gaat mijn hart uit naar de arme versnellingsbak van de Golf. ‘
Die zal hoogstwaarschijnlijk ook vervangen zijn aangezien de standaart overbrenging van een R32 geen hogere snelheid toelaat dan 283 km/h. Wat ik me eerder afvraag is hoe dat met dat 4wd systeem zit. Die moet ook drastisch onder handen genomen zijn aangezien dat standaart al niet echt voortreffelijk werkt op het circuit.
Michel zegt
Haha, dit is echt wel beter
ik wel er zo eentje voor bij t stoplicht;)
Alec zegt
Het vierwiel viscose systeem van volkswagen heeft hier het meeste onder te leiden, dat systeem is tot 280 a 300 pk…… hoger rij je het helemaal in de soep…
Maar ok, dat terzijde…een hele vette modificatie, de R36 motor in de R32!!!!!!
speedlimit zegt
Leuke specs…maar ja blijft helaas wel ’n golf he ;)
autoblogger zegt
@Fruitcake & Renjie: meer over de HPA R32:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/08/hpa-golf-r32-575-peekaas
Thomaz zegt
Zeer netjes gedaan, van de buitenkant ook niet heel erg aangepakt ofzo. Heerlijke, schitterende creatie!
Michel zegt
Moet je die 0 – 100 tijd eens nagaan: als die met 575 pk al 3,5 seconden was. Met 65 paardjes meer kan daar ook nog wel wat vanaf:P
Bas zegt
Een Golf in schaapskleren.
Jay zegt
@Michel
Waarom wil je met een bak die makkelijk de 300Km/u passeert voor een rode lamp gaan staan kijken..? :P
Snap t wel.. Voordat die 18 jarige puistenkop in zn GSItje van 86 alleen al een groen lichtje ziet ben je al nergens meer te bekennen..
Wat ze wel niet kunnen maken.. Heerlijk..
KognoG zegt
als dit maar heel blijft. Met 2 joekels van turbo’s onder een propvolle kap zal het tussen de voorwielen lekker (te) warm worden. Genoeg om een dozijn eieren is recordtempo hard te koken!
barfje zegt
Die W12 was überbruut !
ZwerverRoodbaard zegt
Holy mother of GOD!!! Hier wil ik wel eens een filmpje van zien :D En doe mij maar deze want de W12 is volgens mij stukken zwaarder.
CSL zegt
Perfect.
Wel grappig dat ze de originele luchtfilterhuis gebruiken ;)
Niels zegt
Autoblog, lees eerst beter het persbericht voordat je het hier neer dumpt. Die porsche had 630pk ipv 480.
http://www.nl-ffm.de/data/R36_sportscars.pdf
Pieter-Jan zegt
Versnellingsbak is gemodificeerd. HGP heeft indertijd voor Volkswagen testen uitgevoerd met de DSG bak, dus dat zit wel snor. Je kan ook ratios laten aanpassen enzoverder… Voor de manuale bak kan je een zeven-platen koppeling laten steken.
Hun pakketten zijn in Noord Amerika beschikbaar via het Canadese bedrijf HPA, en die hebben net voor de tweede keer de SEMA in Las Vegas gewonnen. HPG is in duitsland veel aanwezen op tuner shout-outs. Geheel onbekend bedrijf is het niet.
De motoren komen uit de Touareg/Q7. Het is wel degelijk het 3.6l blok, wat totaal verschillend is van het 3.2l blok uit de R32. De 3.6l heeft bijvoorbeeld een smallere hoek tussen de cilinder banken (12,5° i.p.v. 15°).
Het artikel is incorrect. De Porsche was wel degelijk een getuuneerde wagen met 630pk, terwijl de HGP Golf het dus met 640pk moest zien te doen. Het verslag van de strijd vind u hier: http://www.autobild.de/artikel/test-hgp-golf-r36_enco-porsche-turbo_527540.html
En als afsluiter misschien nog een grappig youtube filmpje over een BMW eigenaar met een geweldig Engels (cockney?) accent die een HGP Turbo tegenkomt. “I’m not having that.”
http://www.youtube.com/watch?v=mjgaxdl-z-g
Tristan zegt
Moet nog maar zien of hij daadwerkelijk 640pk heeft. Heb hier in NL 2x een HGP R32 (type IV en V) op de rollenbank gezien en beide haalde bij lange na niet het opgegeven vermogen. Maar dat ze snel zijn mag wel duidelijkk wezen.
Dennis zegt
@Niels/Pieter-Jan: Mijn bericht was gebaseerd op een andere bron. Een onjuiste bron zo nu is gebleken. Dank voor de update ik heb het bericht aangepast.
StormRAM zegt
Zo, en nu nog een battle met de Lambo Murcielago LP 640 :P Heeft ook 640 pk, 4wd en ongeveer zelfde topsnelheid….. Wie regelt dat ff? :lol:
rider zegt
HGP is geen onbekende. Sterker nog het is één van de bekendere duitse tuners. Ze tunen met veel succes ook diverse Porsches en doen ook ontwikkelingswerk (op turbo gebied) voor andere merken.
In dit geval heeft men als basis de R32 Golf genomen en er een 3,6liter blok ingemonteerd. Vervolgens is alles interne van het blok verstevigd, zijn er gesmeede zuigers geplaatst, versterkte kleppen/klepveren, andere nokkenassen, lichter vliegwiel, sterkere zuigerveren, lagere compressie geplaatst. Eigenlijk is alleen de krukas nog hetzelfde van de 3,6literblok. Vervolgens zijn er 2 turbo’s en 2 intercoolers en een oliekoeler geplaatst. Verder is de ECU aangepast. De versnellingsbak is nog steeds de DSG, alleen is er intern nog wat verstevigd. De overbrengingen zijn nog steeds hetzelfde. De aandrijfassen zijn ook versterkt evenals de remmen. De velgen zijn lichter van gewicht. Geen half afgemaakt project dus. Deze mannen/vrouwen weten wat ze doen. En tijdens de Nardo testen zijn er nog nooit auto’s van HGP blijven liggen door technische problemen, in het verleden. Hooguit de versnellingsbak geeft soms wat problemen. Die is bij de 2e run op Nardo wel kapot gegaan door een onderdeel van een paar cent. Inmiddels is dat ook verholpen.
Een vergelijking met de Lamborghini LP 640 zou zeker erg interessant zijn. Hetzelfde vermogen, ongeveer hetzelfde koppel, zelfde gewicht (ongeveer), allebei 4×4 en allebei dik 300km/h! Wanneer komt deze test eens?
Ben zegt
Kost?
Ben benieuwd, Golfjes zijn van goede kwaliteit, maar 640 PK… dan moet je wel héél veel aanpassen waardoor hij weer zwaarder en duurder word, waardoor hij niet meer uniek is..
im_a_WSM zegt
@ ZwerverRoodbaard
idd doe mij ook deze maar , want die W12 heeft totaal geen baanligging
RS6fan zegt
Shiiit,
mijn R32 met 510pk is al niet te houden hoe moet dit dan wel niet zijn?
gerjan zegt
het blijft een golf. en de mooiste golf tot nu toe is toch nog altijd het eerste type gti. verder werden ze alleen maar lelijker en groter.
groeten gerjan
-edit: hoofdletters, anyone?-
The Devil Tuner zegt
@ pieter-jan
dat is inderdaad cockney…
JPeG zegt
Onlangs gezlezen in Autobild;
De Golf is 3 seconden sneller naar de 300km/h dan de getunede 911 Turbo.
Verder veel sneller dan een SLR en een Enzo!!!
Zijn maar 5 autos die sneller naar de 300 gaan dan de Golf, waaronder natuurlijk de Veyron.
speedlimit zegt
@ JPeG
De auto’s die jij opnoemt komen zo de fabriek uitrollen terwijl deze golf door hgp gekieteld is.
Zo ken ik ook ’n skyline gt-r34 die in 7,8 sec. 285km/u haalt…en dat op de kwart mijl ;)
fred zegt
Dit is ECHT leuk! Moet je je voorstellen hoe mensen kijken als je met je golfje met zo’n teringherrie iedereen zoekrijdt!
David zegt
Die Porsche is vet!
HGP zegt
HGP is meer dan bekend! check hun site http://www.hgp-turbo.de/
HGP is de duitse uitvoering van HPA in america, check dit filmpje
EIP vs HPA
http://www.youtube.com/watch?v=VTPsuG50nFM
Tommy zegt
Zo blijkt maar weer dat Volkswagens VR6-blok wel degelijk met turbo’s zijn werk kan doen, wat nou vijfcilinder turbo in de TT-RS :P Nog 10 pk erbij en ze staan gelijk met de W12-650!
Dit is trouwens de nieuwere 3,6-liter VR6 van 10,6 graden dat inderdaad uit de Touareg/Q7/Cayenne en Passat R36 komt. Alleen is er niet veel meer over van het orginele blok.
Jochem zegt
Die golf moet ik hebben!
VW SLOPER/KILLER zegt
wanneer komt er nou eens een echte fast fucking VW,nou vertel???????
rider zegt
@ BEN: dit model kost in duitsland nog geen 100000,- euro! (1 euro ton) dit model is idd sneller van 0-100 dan een enzo. al is het verschil niet wereldschokkend groot. met dank aan zijn 4×4 aandrijving. het gewicht valt ook reuze mee. hij is vrijwel net zo zwaar als een standaard R32.
Marc zegt
@ VW Sloper/Killer:
Nog nooit gehoord van de Bugatti Veyron beste kerel?
DeBmwFan zegt
Liever deze dan de W12-
Budi zegt
HGP is al jaren een bekende met zelfs kant en klare paketten voor turbo conversie voor o.a. V6 24V die vanaf Golf 4 gebruikt werd en de R32…..
In allerlei gradaties kunnen klanten komplete paketten opgestuurd krijgen om zelfs met een standaard atmospherische motor door bijvoorbeeld een dikkere koppakking aan de lagere compressie te komen om zo nog met een redelijke vulling te kunnen rijden.( turbodruk )
elef zegt
super dik!! heerlijk als je zo’n bak in de garage hebt staan en rijdt met mooi weer en iedereen zoek rijdt!zoals ferrari,porsche,bmw m3 m5 m6, audi r8:) verder qua uiterlijk origineel houden.. ik als liefhebber van volkswagen droom van zo’n auto.. pff wat een vermogen zeg.. sowieso is een r32 al een hele mooie golf die je weinig ziet..