De HGP Lamborghini Urus heeft 310 pk méér dan de standaard Urus…
Het tunen van SUV’s staat eigenlijk gelijk aan van die studenten die wel kunnen maar niet willen. Uiteraard is het een beetje een vergezochte vergelijking, maar hij klopt wel degelijk. Helemaal in het geval van deze HGP Lamborghini Urus.
Student
Iedereen is weleens zo’n student geweeest. De eerste helft van het semester doe je redelijk weinig, om in de tweede helft je schouders eronder te zetten. Dan zijn er altijd een paar klasgenoten die het tot het uiterste rekken. Deze beginnen pas vlak voor de deadline aan hun essay en beginnen dan pas met leren. Met hakken over de sloot halen ze een zesje. Missie geslaagd.
HGP
Het tunen van SUV’s is exact hetzelfde: net als bovengenoemde wordt er een wereldprestatie geleverd, maar de facto is het eindresultaat een beetje ‘meh’. Een goed voorbeeld daarvan is de Lamborghini Urus. Dat is een auto waarmee enorm veel mis is (geluid, gewicht, het is een Q8), maar te weinig vermogen heeft ‘ie niet. Toch zag de Duitse tuner HGP mogelijkheid om juist dat aan te passen.
960 pk
Standaard is de V8 in de Urus goed voor 650 pk en 850 Nm. In principe is dat enorm veel vermogen en koppel. Meer zou overkill zijn. Maar zoals tuners ABT, Wheelsandmore, Manhart en DMC bewijzen, is het dus mogelijk om veel vermogen uit de V8 te halen. In de meeste gevallen gaat om zo’n 700 tot 800 pk. Maar HGP zet daar juist een enorme stap overheen. De tuner monteerde het Stage II-pakket op de V8 va de Urus. Het resultaat is behoorlijk explosief. Het vermogen van de HGP Lamborghini Urus stijgt dan namelijk naar 960 pk. Het koppel is nu een boomomwrtelende 1.250 Nm.
Weinig veranderd
Er is eigenlijk vrij weinig veranderd aan de motor van de HGP Lamborghini Urus, gek genoeg. Zo zijn de turbo’s en het blok gewoon gelijk gebleven. Er is een grotere luchtinlaat, Akrapoviç-uitlaat en andere software voor motor én transmissie. Dat was het! Zoals je kunt zien op onderstaande video is de Urus van HGP krankzinnig snel.
En toch blijft het kriebelen. Stel dat ze dit gedaan hadden met de RS6 Avant of juist een incognito Audi S8. Beide maken gebruik van dezelfde motor en zijn aanzienlijk lichter en aërodynamischer.
basman147 zegt
Top, dat ding kan niet genoeg vermogen hebben! Hoe korter dat hok op mijn netvlies staat, des te beter.
karaya zegt
Ik dacht al, die brutale Audi conversie van enige berichten terug kan niet lang onbeantwoord blijven.
Het wachten is op de eerste 2000 pk SUV. Dit blijft rommelen in de marge.
Dutchdriftking zegt
HGP doet al jaren hele goede zaken, maar zoals je al schetst, dit kitje in een RS6 of S8 is een beter idee. Wel idioot dat dit gehaald is met de originele turbo’s. Geeft goed aan hoeveel marge er nog in dit blok zit.
willeme zegt
@dutchdriftking: alleen hoe lang het spul heel blijft, wordt niet vermeld… ;-) De bak kan maar 900, maximaal 1.000 Nm aan, bijvoorbeeld. Die gaat op den duur wel slippen en moet vroegtijdig gereviseerd worden. Ook gaan die turbo’s het niet lang houden als er maximaal gebruik van wordt gemaakt. De koeling is standaard al een issue, dus dat gaat op den duur ook nog wat worden.
Daarom zijn tuners als Ruf en Alpina zo briljant, die tunen niet zozeer (of enkel) op vermogen, maar juist op karakter, powerband, optimalisatie, maximale koeling en toevallig levert dat vaak ook behoorlijk wat paarden op. Maar ja, 960 pk scoort beter ;-)
ds3thp zegt
@willeme: volgens het filmpje van een vergelijkbare nieuwe RS6 met dezelfde aandrijflijn, wordt er vermeld dat de bak ruim meer aan kan dan dat ze er nu uithalen.
Volgens de HGP website zijn de standaard turbo’s trouwens aangepast. De behuizing blijft hetzelfde alleen het binnenwerk wordt aangepast.
https://www.hgp-turbo.de/lamborghini-urus-ab-2018.html
basman147 zegt
En Ruf is ook nogal conservatief met de opgaves. Toen de originele Jellowbird werd getest door Road&Track vroegen ze aan hem hoe hij voor elkaar kreeg om 340+ te halen met “slechts” 470 pk (daar hebben andere merken 100 of 150 pk extra voor nodig). Antwoord van Alois Ruf: “We have bigger horses”.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Dat zal ook de reden zijn waarom MTM onder de 800pk en op 1000nm is gebleven. En laten we eerlijk zijn, dat is meer dan voldoende.
gtveej zegt
@willeme: je geeft aan standaard turbo’s, maar dat klopt niet helemaal.
Beide turbines zijn namelijk vergroot. En de geometrie is aangepast van beide turbines.
HGP modificeert de standaard turbo’s zelf in huis.
Dat zal dan ook de reden zijn dat HGP hier meer uithaalt dan de ander genoemde tuners.
Als je voor een stage 1 gaat, waarbij alles standaard blijft komt er een 792pk uit bij HGP.
En hoe lang het heel blijft tja dat ligt natuurlijk aan jezelf.
none zegt
Laatst ook zo’n simpele ziel die met zijn Ferrari 300 rijdt. En dan iedereen straks huilen als ze snelheidsbeperkingen doorvoeren in Duitsland. Vooral meer van dit soort video’s posten, laat maar zien dat je kortzichtig en dom bent.
pindakoning zegt
@none: precies. Hard rijden op de autobahn is leuk, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn. Met toch wel wat verkeer de 300km/h en meer aantikken..
Ik ben tegen afschaffing hoor, maar dit laat wel de nadelige kant zien
ds3thp zegt
@Willeme: je schrijft “Stel dat ze dit gedaan hadden met de RS6 Avant of juist een incognito Audi S8.”
Dat hebben ze dus ook gedaan!
https://www.hgp-turbo.de/audi-rs6-c8-ab-2020.html