Niet alle (elektrische) auto’s zijn in vlammen opgegaan aan boord van de Fremantle Highway.
Boven de waddeneilanden ging het twee weken geleden goed mis met de Fremantle Highway. Een vrachtschip met duizenden auto’s aan boord, waarvan ook een deel volledig elektrisch. Het schip vatte vlam, mogelijk doordat een elektrische auto in de hens was gevlogen. Onderzoek moet uitwijzen of dit daadwerkelijk het geval is.
Het grootste gevaar lijkt inmiddels geweken. Het schip kan op veilige wijze mensen aan boord ontvangen om onderzoek te doen. De eerste resultaten zijn interessant te noemen. Zo had je misschien verwacht dat na een fik van meer dan een week alle auto’s wel uitgebrand zouden zijn. Dat is niet het geval. Dat zegt Richard Janssen van van bergingsbedrijf SMIT Salvage in het NOS Radio 1 Journaal.
Op de onderste dekken zijn auto’s aangetroffen die nog intact zijn, of in elk geval in enigszins normale staat zijn. Ondanks de brand en de enorme hitte van het vuur elders op het schip. Ook de machinekamer van de Fremantle Highway is nog heel.
Het is een ander verhaal op de hogere dekken van het vrachtschip. Daar zijn enorme aantallen auto’s verloren gegaan door het vuur. Als het eenmaal veilig is mogen fabrikanten van de auto’s bepalen wat er met de voertuigen moet gebeuren.
Op het schip waren auto’s van allerlei categorieën aanwezig. Van een doorsnee BMW of Mercedes-Benz, tot peperdure Rolls-Royces van meer dan een half miljoen euro. Het schip was onderweg van Duitsland naar Egypte met als eindbestemming Singapore. Onderzoek moet uitwijzen wat er zich precies heeft afgespeeld op de Fremantle Highway, mocht dat nog te achterhalen zijn. De titel slaat vooral op inwoners van Egypte en Singapore: jouw nieuwe auto was hoogstwaarschijnlijk niet aan boord ;).
Foto: Ministerie van Defensie
sanderz28 zegt
Volgens mij nemen de fabrikanten nooit risico daarmee en word alles vernietigd.
kniesoor zegt
Lijkt me ook, dat ze dat niet snel zullen doen, het risico op reputatieschade zal de fabrikanten ervan weerhouden. Tenzij er door de strikte compartimentering van het schip daadwerkelijk geen enkele rook-, water- of reukschade is ontstaan. Geen idee hoe reëel die kans is.
mashell zegt
Waren die wagens eigenlijk nog in eigendom van de fabrikanten?
vetnek zegt
Van wie anders?
Facturatie van voertuigen richting dealers vind op z’n vroegst pas plaats als de auto’s gelost zijn in de haven van bestemming.
HelldogBE zegt
Bijvoorbeeld van een verzekeringsmaatschappij die de lading dekt tijdens transport?
Verder benieuwd hoe het zit met scheepsrecht hier? Ik dacht als een cargoship vergaat, dat iedereen die lading aan boord heeft proportioneel moet betalen voor het schip? Maar ik kan er enorm naast zitten… Geen maritiem jurist die autoblog leest toevallig?
mashell zegt
Van de importeur natuurlijk. De fabrikant is de grootste partij met de meeste macht, die zal zo snel mogelijk zijn verantwoording af willen schuiven.
Allison Burgers zegt
Binnenkort als Tweedekansje op Coolblue.
rollingstoned zegt
Eerder bij Jet Cars in Rotterdam 😁
kniesoor zegt
p.s.: Iemand hier in de panelen, die op basis van hands-on kennis kan aangeven waarom het schip nog steeds overhelt ? Moet aannemen, dat eventueel aanwezig bluswater vrij snel uitgepompt zou kunnen worden. Of is bluswater niet de (enige) oorzaak ?
harrie zegt
Schuivende lading, of aan de ene kant meer lading/massa afgefikt dan aan de ander?
Allison Burgers zegt
Rob Kemps aan boord die halverwege stopte met zingen,
Reimon zegt
Wat ik begreep is inderdaad dat de lading is gaan schuiven, naar een kant. Dat helpt niet voor de stabiliteit..
Thomas20vt zegt
Je hebt verschillende ballast tanks in zo’n schip. Als de lading veranderd door het verbranden van de auto’s, het verschuiven of het bluswater wat er ingepompt werd veranderd de ligging van het schip. Met ballast pompen kan je dit corrigeren door meer of minder water erin te pompen. Aangezien een deel van het schip is afgefikt (bedrading enzo),alles uit staat en geen bemanning aan boord kan je dit niet zomaar corrigeren en blijft hij schuin liggen.
kniesoor zegt
@Thomas20vt: Dank, nuttige info 👍
naturalpower zegt
Zou het kunnen dat door hitte het schip getordeerd is? Dat zal dan vast gevolgen hebben voor hoe het ligt. Maar ik heb er ook geen verstand van …
Robert zegt
Op de onderste dekken zouden de auto’s (deels) nog intact zijn? Ik begreep uit eerdere berichtgeving dat men zoveel zeewater als bluswater naar binnen hadden gespoten (gepompt), dat men vreesde voor zinken of kapseizen. Dat zou betekenen dat die auto’s toch ook tenminste flink (zee)waterschade en/of rookschade opgelopen moeten hebben.
Willy500E zegt
Ik kan me niet voorstellen dat er auto’s opstaan die nog intact zijn. Vanwege de hitte kon men niet in de buurt komen en dan idd ook nog het bluswater 🤷♂️
Allison Burgers zegt
Jij denkt dat die meneer van SMIT Salvage die aan boord is geweest gewoon keihard staat te liegen?
Donstil zegt
Auto’s op dit schip waren sowieso niet voor de Nederlandse markt toch?
Allison Burgers zegt
Lijkt me ook heel omslachtig om in Bremerhaven een boot vol te stampen met VW’s, BMW’s en Mercedessen en die later in Egypte weer te lossen in de haven om ze daarna naar de Nederlandse dealers te sturen. :)
rollingstoned zegt
Nope.
Dickie zegt
Eindbestemming was Singapore, het was onderweg naar Egypte om te wachten voor het Suezkanaal, en misschien wel eventuele bijladen dat weet ik niet.
andrebb zegt
Laten we voor Rolls Royce hopen dat de ellende niet in het accupakket van de Spectre is begonnen. Maar het is wel een slecht teken voor de transportbranche, want wordt dit een trend of vlogen dit soort schepen 10 jaren geleden ook al wel vaker in brand?
Allison Burgers zegt
Sterker nog, een paar weken geleden. Een RoRo zonder EV;s. Maar dat is niet leuk om over te berichten natuurlijk.
https://maritime-executive.com/article/salvage-operation-clears-cargo-from-grande-costa-d-avorio
rollingstoned zegt
@andrebb Vorig jaar nog, toen vloog er een vrachtschip met 1.100 Porsches in brand…
https://www.nt.nl/scheepvaart/2022/02/18/vrachtschip-met-1100-porsches-aan-boord-in-brand-en-stuurloos/?gdpr=accept
Roskampies zegt
Als er nig teslas instaan die de shredder ingaan. Het accu pakket wil ik wel overnemen als big intact. ;). Mooi voor de energie opslag savinds.
marcomanta zegt
Ben eigenlijk best wel benieuwd hoe het schip er van binnen uit ziet.
Alfarobert zegt
Te koop,nu met GRATIS luchtverfrisser,haha.Neem aan dat rookschade wel in elke auto zit.
singapore zegt
Het merendeel van deze wagens was bedoeld voor verdere verspreiding over Azie en Australie. Singapore heeft een enorme overslag voor auto’s bij de Marina Bay met meerdere RoRo vessels (roll-on, roll-off) die hier per dag die aanmeren.
ArnoldH zegt
Ik ben wel benieuwd in hoeverre elke etage een eigen compartiment is.
Ik heb elders gelezen dat het vuur ontstaan is op 5 en dat 5 t/m 8 uitgebrand zijn en 8 deels ingestort. En ik las ook ergens dat ze niet zo lang hebben geprobeerd de brand hebben te blussen maar vrij snel de romp zijn gaan koelen.
Want als dat aparte compartimenten zijn kan het met de hitte en het water daar echt nog weleens meevallen.