Anders schieten we er nog geen zak mee op.
Allemaal leuk en aardig dat we overgaan op elektrisch rijden, maar om daadwerkelijk milieuwinst te behalen moet men wel rekening houden met een aantal zaken. Bijvoorbeeld met het opladen van de elektrische auto.
Als iedereen vanaf 17:00 á 18:00 van kantoor vertrekt, thuis aankomt en het ding in de stekker steekt wordt het elektriciteitsnet ongelofelijk belast gedurende de avond. Dit heeft tot gevolg dat vieze gore kolencentrales harder moeten gaan werken om aan de extra vraag te voldoen en weg is de milieuwinst. Dat is nu nog niet aan de orde, maar wel als we met z’n allen gaan overstappen op de elektrische auto.
Met slimme laadpalen kan dit worden voorkomen en de provincies Gelderland en Overijssel zetten flink in op dit soort palen. Met slimme laadpalen kijkt het systeem naar de huidige belasting van het elektriciteitsnet. De paal gaat de auto pas opladen buiten de piekuren en alleen als er duurzame energie voorhanden is. Via een app kan dit worden afgesteld. Als je de auto bijvoorbeeld diezelfde avond nog nodig hebt, dan kun je ervoor kiezen om direct te laden. Ga je pas de volgende ochtend rijden, dan kan de paal kiezen om pas ergens in de nacht het laadproces te starten als het elektriciteitsnet veel minder belast wordt. In 44 gemeenten van de twee genoemde provincies komen 4.500 van die slimme laadpalen.
Die duizenden slimme palen fungeren tevens als experiment, want de provincies gaan in samenwerking met Enexis, Liander, Enpuls, Alliander, ElaadNL, Living Lab Smart Charging drie jaar lang het laadgedrag bijhouden om te kijken kijken of de elektrische rijder daadwerkelijk bewust aan het laden is.
Het is dus niet alleen een omschakeling van techniek, maar ook van gedrag. De bezitter van een elektrische auto moet zélf in actie komen om maximale milieuwinst te behalen. Ik ben nu al benieuwd naar de uitkomst van het driejarige onderzoek. (via NOS)
Foto: Panamera ST 4 E-Hybrid aan de ladert via @hhitalia op Autojunk
ikkewirja zegt
Ik ga voor waterstof denk ik…dat gedoe allemaal met die laadpalen, laadstations, in beslag (moeten)nemen van parkeerplekken…
spotkoningvdaal zegt
@ikkewirja: een auto met verbrandinsmotor neemt immers geen parkeerruimte in?
vroaaar zegt
@spotkoningvdaal: nee, maar voor elektrische auto’s worden parkeerplekken vrijgehouden. Echter, als die er (even) niet is, mag er geen auto met verbrandingsmotor parkeren. Blijft die plek dus leeg en daarmee de parkeerdruk groter.
spotkoningvdaal zegt
@vroaaar: daar heb je wel gelijk in ja, da’s een nadeel! Alleen volgens mij is het officieel geen strafbaar feit als je je auto zonder stekker er parkeert ? maar dat is net zo vervelend!
dawwg zegt
@spotkoningvdaal: Klopt; het is hoogstens een gemeentelijke verordening. Meestal staat er echter een wit of blauw-bord dat GEEN juridische waarde heeft en een boete kun je dus ook niet krijgen. Nu schijnt het dat sommige gemeentes daar dus een lokale verordening voor gemaakt hebben (dan is het ook een gebodsbord), maar de juridische status daarvan is twijfelachtig…
koekwaus zegt
@spotkoningvdaal: die zijn niet afhankelijk van laadpalen, dus hoeven er geen parkeerplaatsen gereserveerd te worden speciaal voor auto’s met verbrandings(waterstof)motoren
postzegel zegt
@koekwaus: Als er overal palen staan, hoef er ook niet speciaal gereserveerd te worden,. maar nu is het nog niet zover. Op 100 parkeerplaatsen is er misschien één dedicated voor elektrische rijders. Oei oei oei. Je gaat toch ook niet tegen gehandicapten schoppen omdat ze een parkeerplaats voor zichzelf hebben geclaimt, en ook nog zo verrekte dicht bij de ingang ook. Lutsers zijn het! Allemaal :-)
dawwg zegt
@koekwaus: Hybride auto’s zijn ook niet afhankelijk van laadpalen; alleen volledig-elektrische auto’s … oprotten met die hybride-voortrekkerij dus.
ikkewirja zegt
@spotkoningvdaal: zeker wel, maar met een verbrandingsmotor ga ik niet bij een oplaadpunt staan, het mag zelfs niet dacht ik, maar andersom is het wel gebruikelijk
koeberg zegt
@ikkewirja: Ja, als je dat niet doet wordt je beticht van laadpaalkleven. Dus zet je netjes je volle EV op een andere parkeerplaats, krijg je te horen dat je een niet-laadplek bezet houdt.
ikkewirja zegt
@koeberg: gedeeltelijk waar, maar zou er een oplossing zijn, als er maar 1 of 2 parkeerplekken gemaakt worden,voor 5 woningen?-zoals woningcorporaties dat voorstellen- En een of 2 van de bewoners heeft een elektrische auto? Dat geeft gegarandeerd woorden…
rhellema zegt
@ikkewirja: met een volle elektrische auto mag je er ook niet staan.
Joerek zegt
@rhellema: jawel, als je maar laadt :)
Laadvermogen minimaal instellen en je kan er gewoon blijven ‘hangen’
rhellema zegt
@joerek: nee, als hij vol is laad hij niet hè.
Je tweede deel vind ik nou niet echt 1 van de meest sociale oplossingen welke je kan bedenken.
frank2b zegt
@ikkewirja: Het is zo’n pokke-end rijden naar één van die twee laadpunten voor dat spul…..
ikkewirja zegt
@frank2b: gheghe :) ja dat ook nog misschien…of je hebt een paar tassen met 20kg boodschappen en moet daar 2 straten mee lopen…, goed, CNG-Tankstations zijn er ook nog lang niet genoeg, en ik wil niemand veroordelen met welke brandstof zijn/haar auto nodig heeft, maar ik denk dat we tegen dingen aan gaan lopen die we nu (nog) deels niet overzien, het ” evenwicht” tussen -redelijkerwijs- Wie er nou Wat wel of niet zou mogen bijvoorbeeld
frank2b zegt
@ikkewirja: Ja het wordt wel ingewikkeld allemaal. Ik lees nu al berichten dat in straten waar op veel huizen zonnepanelen liggen de omvormers op zonnige dagen automatisch uitschakelen omdat de spanning op het stroomnet tot boven de 250V oploopt. Dan zou je dus juist weer wél graag een stelletje ladende auto’s in de wijk zien staan.
Wat ik vooral raar vind is de enorme chaos op het gebied van laadtarieven en laadpassen ….
laptom zegt
@frank2b: Broodje aap. Je spanning kan niet boven de 250V uitkomen. Het kan zijn dat de zonnepanelen maar 1% van hun vermogen leveren (stroom), maar de spanning zal stabiel gehouden worden door de omvormer.
frank2b zegt
@laptom: Het gebeurt gewoon. https://www.trouw.nl/groen/te-veel-zonnepanelen-bij-de-buren-en-dus-staakt-mijn-zonnesysteem~a454c39f/
Ik ken mensen bij wie dit een probleem aan het worden is.
drommedaris zegt
@ikkewirja: inderdaad, ik erger mij groen en geel waarom die elektrische hokken overal vooraan moeten staan. Bij de Befteling, Schiphol, winkelcentra en overal zo’n beetje. Bah!!
rutte2 zegt
Helemaal mee eens! Laat ze lekker buiten de piekuren van H2O en wat stroom waterstof maken, dan kunnen wij dat gewoon tanken wanneer we het nodig hebben ! Hoeven al die stomme palen ook niet uit de grond gestampt
kobus1967 zegt
@rutte2: waterstof produceren en transporteren kost zoveel energie dat je net zo goed diesel kunt blijven rijden.
Op dit moment word waterstof bijna uitsluitend gemaakt door aardgas te kraken met stoom onder hoge druk.
Hopelijk komen er betere technieken om waterstof te maken en op te slaan, bv in mierenzuur.
vtechlover zegt
@kobus1967: het kost veel energie idd, maar.. linde gas heeft al aangegeven dat ze nu het break-even point hebben bereikt met benzine.
galverink zegt
@kobus1967: aardgas. Dus is het een fossiele brandstof…!
bmw2coupeeigenaar zegt
Lijkt mij een prima ’tijdelijke’ oplossing. Het gros van de mensen gaat op doordeweekse dagen toch niet meer de deur uit na 18:00. Bovendien zou er een spitstarief moeten gelden voor mensen die alsnog erop uit moeten na het avondeten.
bmwe46m3balling zegt
@bmw2coupeeigenaar: ik kan niet tegen vooruit plannen qua auto gedrag. Ik wil me auto kunnen gebruiken wanneer ik wil en niet extra betalen voor dat.
Het is eigenlijk net zoals leasen: rekenen en rekening houden met me aantal km per dag. Kan daar serieus niet tegen. Daarnaast ben ik een persoon die ze auto pakt wanneer het me uitkomt. Dat is voor mij vrijheid.
Er zijn ook mensen die regelmatige diensten werken of hun kinderen naar een sportclub brengen en ophalen. Dan is die spitstarief wel een beetje oneerlijk voor hun.
bmwe46m3balling zegt
@bmwe46m3balling: onregelmatige diensten*
spykerboy zegt
Al die mensen zullen ook echt zoveel moeite doen, puur ok het net minder te belasten… geloven ze het zelf? ???
phaeton zegt
@spykerboy: Het alternatief kan zijn dat de overheid/energiemaatschappijen instellen dat tijdens piekuren beperkt vieze energie wordt opgewekt en huishoudens voorrang krijgen op laadpalen, die ongetwijfeld te identificeren zijn. Dan word je auto gewoon niet opgeladen vanwege je arrogante gedrag.
postzegel zegt
@phaeton: Welk arrogant gedrag? Die palen zijn volgens het artikel dus slim en nemen het denk werk over.. heb jij je brein al uitgeschakeld ofzo?
Ik snap het artikel niet helemaal hoor. EV rijders hangen toch overdag vooral de auto aan de paal bij ’t werk en thuis laden ze (als ze een beetje slim zijn) thuis met nachtstroom. Die openbare palen staan dus niet bij de mensen thuis, maar vooral bij ‘waar men werkt’ overdag?
koeberg zegt
@spykerboy: De consumenten gaat het niet om de netbelasting maar om het geld. De netaanbieders gaan prijzen variëren. Dat kan namelijk met die slimme laadpalen. Tussen 18:00 en 22:00 is duur, daarna goedkoper. Dus steek je om 18:00 uur de stekker in de lader dan betaal je de hoofdprijs. Geef je in je app aan dat je de auto pas om 07:30 nodig hebt betaal je minder.
tge1 zegt
Electrische auto’s zijn al sinds het begin van de vorige eeuw achterhaald.
hahahi20 zegt
@tge1: Hoezo? Elektromotoren zijn respectievelijk op zo’n beetje elk vlak superieur aan de verbrandingsmotor. Geen ingewikkelde aandrijflijn nodig, geen ingewikkeld koelsysteem nodig, veel flexibeler in te bouwen, veel hoger rendement. Het probleem zit hem nou juist in de energieopslag. Hoe zorg je dat de auto ligt blijft en dat je er snel en gemakkelijk extra energie in op kunt slaan.
tge1 zegt
@hahahi20: En ondanks dat zijn ze er in vorige eeuw niet in geslaagd een electrische auto interessant te maken voor de particulier. Om nog altijd dezelfde redenen…. Veel te duur, zwakke actieradius (tenzij je de auto helemaal volstouwt met accu’s, ergo nóg duurder) en onhandig bijladen voor de man zonder oprit en (dure) zonnepanelen. Kortom, ik vind het allemaal maar een groen circus.
hahahi20 zegt
@tge1: Dat ligt dus niet aan de motoren, maar aan de energieopslag. Mocht het lukken om een goede waterstofcel te ontwikkelen dan is een elektrische aandrijving voor 90% van de mensen fijner dan een verbrandingsmotor.
towi1989 zegt
@hahahi20: Ik denk dat het koelsysteem van een elektrische auto een stuk ingewikkelder is.
hahahi20 zegt
@towi1989: Werkt vergelijkbaar zoals bij een verbrandingsmotor met radiatoren en koelvloeistof voor verschillende componenten. Echter is het gemakkelijk een stuk modulairder uit te voeren omdat je niet te maken hebt met koelkanalen door een motorblok zelf heen, oliekanalen in de buurt en een pomp geïntegreerd in het motorblok.
turbotoll zegt
Als het net gaat bepalen wanneer ik opgeladen wordt en dus kan (en mag) rijden zet ik lekker een Army-surplus dieselaggregaat in m’n tuin. Zo één met een antieke Detroit Diesel zonder roetfilter.
vroaaar zegt
@turbotoll: je moet ff omdenken. Jij bepaalt wanneer je je electrocar weer nodig hebt en dan bepaalt het net wat het meest gunstige moment is om ‘m op te laden. Dan hoef jij niet ‘s nachts om 2 uur je bed uit om de stekker er in te steken.
maxidyne zegt
@turbotoll: 2 takt? Die klinken heerlijk ?
rhellema zegt
@maxidyne: die dingen lagen toen in de FTF vrachtwagens welke in Wijchen gebouwd werden bij Floor. De V8 op de motorrem…onbeschrijfelijk dat geluid!!!
robert110 zegt
Thuis energie opslaan in de rustige en goedkope uren om die dan weer te gebruiken tijdens te piek uren. En dat is best te reguleren via de energiebedrijven en het is goed te combineren met een eigen energie voorziening (zonnepanelen, bio vergister etc.). In ieder huis is wel ruimte voor een accupakket die daarvoor groot genoeg is.
lekbak zegt
@robert110: 6000 euro voor zonnepanelen die alleen oost west kunnen staan en 10.000 euro voor een flinke accu om de auto’s te laden en van te koken en verwarmen. En dan wil ik niet eens weten hoe duur een bio vergister is. Mij niet gezien!
BaRa zegt
Ehm… leg eens uit waarom mensen die van kantoor af vertrekken enkel zouden laden als ze thuiskomen? Lijkt me dat ze dit tijdens kantooruren ook kunnen en vooral zullen doen. De belasting is dus meer gespreid over de dag.
hjal zegt
Uitkomst is nu al bekend. Je hangt je auto echt niet aan de paal met de gedachte: ik heb hem morgenmiddag pas weer nodig, de eerste gedachte is: misschien dat ik straks nog………
postzegel zegt
@hjal: Je benzine auto tank je ook na élke rit helemaal af, want stel dat je vanavond nog naar Amsterdam wilt.. ohnee wacht. Met een half volle tank (of accu) kan je je auto best wegzetten.
Mooi eigenlijk wel, dat je elektrieke auto de volgende dag gewoon weer helemaal vol zit ’s ochtends vroeg,.
lekbak zegt
@postzegel: Appels en peren. Met je benzine auto kan je altijd je auto binnen enkele minuten helemaal vol gooien. Vertrek je met een te lege ev dan moet je minimaal een half uur wachten voor je weer een acceptabel stuk kan doen.
aerohead zegt
Ehhh, gewoon overdag laden ?
De gemiddelde electrorijder zal toch echt geen woon-werk trippel hebben van meer dan 100km lijkt me.
En er zit toch meestal wel een lading in voor minimaal 250km
Er zijn ook mensen die al gaan tanken voordat het lampje aangaat, want anders …..
Als het lampje aangaat zit er meestal nog voor ruim 100km in de tank.
En in NL staat er zeker om 50km wel pompstation langs de snelweg, beetje creatief met je navi en je hebt binnen 10km een pomp.
Het moet ook allemaal zo krampachtig hier.
mashell zegt
Dit is helemaal verkeerd! Er is natuurlijk helemaal geen extra vraag of milieuaspect, de centrales moeten die electriciteit opwekken, of het laden nu om 18u start of om 2u nachts. Om elektrische auto’s geaccepteerd te krijgen (om de uitstoot uit de steden te krijgen en de afhankelijkheid van het midden oosten te verminderen) moeten we gewoon zorgen dat het werkt. Dus geen “smartgrids” of “slimme laadpalen” maar gewoon zorgen dat het electriciteitsnetwerk de vraag aankan. We betalen bergen transportkosten en leveringskosten voor dat netwerk, daarvoor mag je ook wel wat verwachten. Dus weg met deze “domme” laadpalen, die zelf bepalen wanneer er geladen wordt. Het is alleen de gebruiker die bepaald wanneer er geladen wordt, die weet wanneer hij de wagen weer wil gebruiken. Als je op investeringen in het net wil besparen, dan doe je dat door de gebruiker te sturen, simpel s’nachts het laden goedkoper te maken.
vroaaar zegt
@mashell: je moet ff omdenken. Jij bepaalt wanneer je je electrocar weer nodig hebt, geeft dat aan in een app en dan bepaalt het net wat het meest gunstige moment is om ‘m op te laden. Dus in plaats van domme mensen gebruiken we artificial intelligence om te optimaliseren.
En het feit dat je betaalt voor de infrastructuur, lijkt me niet meer dan normaal. Dat jij dat veel vindt, zal best. Maar reken er dan op dat het nog veel meer wordt als de capaciteit van het hele net uitgebreid moet worden om de piekbelasting aan te kunnen als iedereen tegelijk zijn electrocar gaat opladen.
Orichy zegt
@mashell: Haha, lekker die gedachtengang.
Maar dat gaat natuurlijk niet zo werken in het hedendaagse milieu-gewauwel.
Alles moet slim en CO2-neutraal, dus dan zijn die palen wel nodig. Dat is tenminste de gedachtengang van de moderne mens, die denkt, dat hij/zij invloed heeft op de verandering van het klimaat.
En dat hebben wij eigenlijk niet, alleen het milieuvervuilingsaspect, daar kunnen wij invloed op uit oefenen en sturen. De rest regelt de natuur zelf en die zit nu eenmaal vast aan zijn eigen kernen van verandering, beetje bij beetje verandert de aarde, zoals zij dat altijd al gedaan heeft en altijd blijft doen.
Maar natuurlijk past een conservatieve liberale blik, beter bij de welvaartsstandaard die de mens nu heeft en is verandering naar ‘slimme’ palen geen goede optie, of wel?
Waarom zou jij je aanmoeten passen, als jij er al genoeg voor betaald? Mooie denkwijze, misschien omdat de mens op de aarde anders moet leren omgaan, met zijn consumerende gewoontes?
mashell zegt
@Orichy: het is natuurlijk een tikkie naïef om te denken dat mensen gaan omdenken (verschrikkelijk leeg woord overigens) daar zijn de mensen veel te conservatief voor. Je hebt hier van die jammeraars die elektrisch rijden niet serieus willen nemen als ze geen 800km actieradius hebben op een lading. Want tja, ze willen ook wel eens op vakantie. Zo weinig aanpassingsbereid zijn veel mensen nou eenmaal. Als je daar mee te kampen hebt zijn bemoeizuchtuge “slimme” laadpalen wel het laatste wat je nodig hebt, die werken contraproductief. Vergeet ook niet dat er een droomtijdperk voor de elektriciteitsbedrijven aankomt, meer afname van stroom en een betere dag/nachtbalans. Elk andere bedrijfstak zou flink gaan investeren om die droomtoekomst waar te maken maar de elektriciteitsbranche gedraagt zich nog steeds als de ambtenaren die ze ooit waren er komt met ideeën om de investeringen uit te kunnen stellen. Dat is niet slim, dat is ronduit dom.
De gebruiker betaald dus de gebruiker bepaald, het laadtijdstip is een zaak van de berijder en van de berijder alleen. Het gewenste vetrek tijdstip is een keuze en privé, dat gaat geen derde wat aan. Ook omwille van de privacy zijn die “slimme” laadpalen ongewenst.
willeme zegt
Ongenuanceerde onzin eigenlijk. Ook al zou dat gebeuren: elektriciteit uit kolencentrales, dan nog is er niets aan de hand. De CO2 uitstoot is per auto dan veel lager, vanwege het veel hogere rendement van de elektromotor. Tweede puntje is de locatie waar de uitstoot plaatsvind, niet in dichtbevolkte gebieden. Natuurlijk is het niet ideaal, maar altijd nog beter.
Ram-G-maN zegt
In de toekomst kun je door middel van IOTA (virtuele valuta) variabel de kosten voor duurzame energie verrekenen. Zo kun je de electro-automobilist vanzelf dwingen hoe hij/zij/het laat opladen met het oog op hun gebruiksgedrag. Met een smartgrid en lease contructie van accupakketten kun je een eerlijke duurzame kosteneffectieve manier deze “energieopslagproblematiek” oplossen. Het is heel simpel. Zowel op je werk als thuis sluit je auto aan op het energienetwerk. Wanneer je auto geparkeerd staat wordt het een Tesla Powerwall met wielen. Eventuele retentie en/of degradatie die hieruit volgt wordt vervolgens opgevangen doordat de accu’s worden geleased. Je moet je auto alleen van te voren laten weten wanneer je van plan bent te vertrekken en wat je gewenste range is. Dan is je accu voldoende geladen en is je auto ook lekker voorgeklimatiseerd.
lekbak zegt
@automotivedesigner: Je weet dat dat soort technieken alleen maar slaven maken van het volk? Elke vorm van vrijheid word je afgenomen als je leven op die manier gestuurd word door geld en regeltjes. Je hebt zelf waarschijnlijk geen idee hoe eng je aan het praten bent.
spotkoningvdaal zegt
Dus ik hang de auto aan het infuus als ik thuiskom met de E-Tron rond 18.00 en heb ingegeven dat de laadsessie mag starten in de nacht. Ik heb immers de auto in de avond niet nodig weet ik toevallig voor die dag. Helemaal goed dus en in lijn met hetgeen men als ideaal scenario schetst. Alleen betreft het een publieke laadpaal, die ik dus bezet hou terwijl er iemand direct wil opladen. Niet in elke situatie handig dus! En als
Ik de paal niet onnodig bezet wil houden dan hang ik de auto pas later op de avond aan het infuus, dus dan hoef ik geen oplaad voorkeurstijdstip meer in te geven en heb ik alleen maar een nog grotere kans dat de paal (nog) bezet is. Conclusie: leuk idee, in praktijk zeker niet altijd haalbaar! Actie/gedeeltelijke oplossing: eigen laadpaal! Dan zou deze wijze van spreiding op/belasting vh elektriciteitsnetwerk wel helpen!
lekbak zegt
@spotkoningvdaal: Gewoon meerdere stekkers per laadpaal. Je auto 10 meter verderop parkeren en samen met de buurman de stekker in de paal steken. Paal activeren als normaal en de paal schakelt zelf tussen de verschillende aansluitingen.
spotkoningvdaal zegt
@lekbak: zou kunnen. Meerdere contacten en langere snoeren! Wel oppassen dat je niet struikelt over de witwar aan snoeren ?
koekwaus zegt
En wat als je plotseling weg moet? Bijvoorbeeld naar de eerste hulp? Kom je bij je auto aan, is ie nog niet begonnen met opladen.
hjal zegt
@koekwaus:
Precies dat denkt dus iedereen. De auto wordt dus direct opgeladen en blijft staan tot de eigenaar weer gaat rijden. Dat is dus ook het grote manco van openbare laadpalen als er in een bepaald gebied een x aantal EV’s zijn die afhankelijk zijn van zo’n openbare paal zal er een veelvoud aan palen moeten staan om die EV’s te laden.
postzegel zegt
@koekwaus: Scheelt dat je dat probleem kunt ondervangen door niet onhandig te zijn. Scheelt je botbreuken!
Maar serieus: Dat zelfde probleem heb je ook als je je benzine auto met een zo goed als lege tank thuis neerzet. Een elektrische auto rij je normaal gezien net zo als een normale auto ook niet helemaal stijf leeg. En als/dan is er altijd nog de sneltaxi.. Mooi geel en met blauwe lampen.
kobus1967 zegt
@koekwaus: en wat als er dan file staat op je route naar de eerste hulp?
Moeten we misschien de files afschaffen?
marinepower zegt
Gewoon een flexibel tarief. Beetje marktwerking.
koeberg zegt
@marinepower: Dat is dan ook het plan van Alliander.
petrolicious zegt
Ik gebruik altijd een laadplan. Ik kom toe op kantoor, steek de stekker in en rond 14u treedt die in werking. Thuisladen doe ik helaas enkel in de weekends maar wel ‘s nachts.
dawwg zegt
Autoblog 2020: Hybride automobilisten moeten vaker fossiele brandstoffen gaan tanken wegens het tekort aan stroom en laadplekken in Nederland… In ander nieuws: Stichting Schadeloosstelling Boomknuffelaars klaagt overheid aan wegens het tekort aan stroom om hybride auto’s te kunnen laden.
Gulli zegt
Waarom leggen de energiemaatschappijen geen stads accu’s aan waarin ze de stroom kunnen opslaan die anders ‘verloren’ gaat als er overdag weinig afnemers zijn, en die ze in de pieken kunnen gebruiken om het net te voorzien? Hoef je ook niet voor niets in de overdrive.
reggie-boy_rood zegt
Dit is echt zeuren om het zeuren