Kunnen we in dit tijdperk nog steeds genieten van een auto met benzine of diesel?
Als we de politiek, het nieuws en diverse fabrikanten uit de autoindustrie mogen geloven zijn petrolheads als dinosauriërs: autoliefhebbers zijn een uitstervende soort en we gaan straks allemaal over op elektrisch rijden.
Ja en nee. De toekomst is zeer zeker elektrisch. Dit betekent niet dat we met z’n allen morgen over moeten stappen, of dat we geen auto met een verbrandingsmotor kunnen rijden. Je mag nog steeds hartstikke trots zijn op je diesel of benzineauto en dan ben je niet automatisch een milieubarbaar.
Shell helpt je een handje op weg met de Shell V-Power brandstoffen. Deze benzine- en dieselbrandstoffen zijn door Shell in samenwerking met Scuderia Ferrari ontwikkeld. Shell biedt met deze brandstof hun beste ‘dorstlesser’ voor je geliefde auto.. Bovendien ben jij als autorijder verantwoorder bezig. Shell betaalt namelijk de volledige compensatiekosten voor de CO2-uitstoot. Zo rijden autoliefhebbers die Shell V-Power Benzine of Shell V-Power Diesel tanken meer milieubewust.
Shell V-Power en Autoblog gaan gedurende het jaar verhalen en ervaringen delen van mensen met een passie voor hun hobby. In deze reeks krijg je als lezer de kans om zowel technische, als praktische product-vragen te stellen aan onze redactie, Shell en gast-experts.
Liefhebbers van auto’s zijn er in allerlei soorten en maten. De één beschouwt zijn auto als een kunstobject en verzamelt ze vooral. De ander probeert er alles uit te halen wat erin zit op het gebied van tuning. Weer een ander is vaak op het circuit te vinden om het uiterste te vragen van de auto. We hebben allemaal één ding gezamenlijk gemeen: we houden van auto’s!
toniominestrone zegt
Shell zal wel de knip hebben getrokken AB.
lekkaah zegt
@toniominestrone: Mooi voor AB, toch :)
Design_Driven zegt
@toniominestrone: Ja zou het? Het is “branded content” dus ja. Zolang dat duidelijk is is daar niks mis mee toch?
toniominestrone zegt
voor
mashell zegt
@toniominestrone: ik ben tegen. Deze premium brandstoffen zijn te duur voor wat je voor krijgt.
leko zegt
@mashell: is afhankelijk van in welke auto je die brandstof gooit, voor sommige is het inderdaad zonde van het geld wat je er extra voor moet betalen per liter.
mashell zegt
@leko: ik durf dat nog wel wat specifieker te maken. Voor auto’s waarvan de waarde tussen de €2500 en €250000 ligt is het bijna altijd geldverspilling. Bij de goedkope barrels hebben zijn de reinigende aditieven mogelijk zinvol, voor de dure wagens komen de prestatie verhogende eigenschappen mogelijk tevoorschijn.
leko zegt
@mashell: klopt, de compressieverhouding van de motor bepaald grotendeels de behoefte aan een hoger octaangetal. De additieven zijn voor alle motoren gunstig maar de reinigende additieven zitten ok in 95 octaan brandstoffen.
Design_Driven zegt
“Shell betaalt namelijk de volledige compensatiekosten voor de CO2-uitstoot” Wat betekent dit concreet en is dat een wereldwijd initiatief? (Ik woon in Engeland en tank Shell V power als het even kan)
Op zich heb ik als auto liefhebber niks tegen elektrisch rijden trouwens, ook daar is genoeg lol en binding met de techniek mee te beleven.
lekkaah zegt
“Je mag nog steeds hartstikke trots zijn op je diesel of benzineauto en dan ben je niet automatisch een milieubarbaar.” kwestie van tijd uiteraard, net als dat paffen nu automatisch betekent dat je een vieze sloeber bent, zal dat ook sneller dan jij denkt zijn, als je diesel of benzine rijdt..
throwingstars zegt
“autoliefhebbers zijn een uitstervende soort en we gaan straks allemaal over op elektrisch rijden”.
Alsof elektrisch rijden en autoliefhebberij elkaar uitsluiten. Alsof je pas een echte autoliefhebber bent als je enkel belang hecht aan zoveel mogelijk cilinders, zo hoog mogelijke toerentallen en zo lang mogelijke driftsessies.
Ik durf mijzelf een autoliefhebber te noemen en ik heb een (oude) V12 mét handbak en een nieuwe EV in de garage staan. En beide auto’s geven mij (elk op hun eigen manier) ontzettend veel rijplezier.
Hey Shell, Kodak heeft gebeld. Ze hebben een geschiedenisles voor je…
nopetrolnofun zegt
@throwingstars: Verschil is waarschijnlijk ook dat je de EV waarschijnlijk niet particulier hebt aangeschaft, zowel dan heb ik niks gezegd.
throwingstars zegt
@nopetrolnofun: Ik begrijp oprecht de link niet tussen de auto privé/zakelijk kopen en (wel of niet) autoliefhebber zijn.
mashell zegt
@throwingstars: Weet je dat dan niet? Uitsluitend alleen mensen die BMW E46 met zescilinder rijden die ze betaald hebben met met geld dat ze eerst gespaard hebben die zijn officieel erkend autoliefhebber. Mensen die klassiekers restaureren, Ferrari’s verzamelen, spoilers showen op de parkeerplaats van de Mac, met een Tesla van de Noordkaap naar Griekenland rijden, die in de autoindustrie werkzaam zijn, allemaal hebben ze wel wat met auto’s maar zijn geen autoliefhebber.
theblazerunner zegt
@mashell: E39 met achtcilinder of E60 met tiencilinder mag ook.
throwingstars zegt
@mashell: Ik zit in een impasse: voor mijn E31 met V12 en handbak heb ik gespaard, maar mijn EV heb ik op mijn zaak gekocht. Ben ik dan een autoliefhebber of niet? Eigenlijk combineer ik de twee, dus dat maakt mij een… hybride! ;)
EnthousiaST220 zegt
Als autoliefhebber en planoloog in spe is de elektrische auto niet hetgeen dat me angst inboezemt. De elektrische auto is anders dan de auto met verbrandingsmotor wasr wij allemaal aan verslingerd zijn geraakt maar biedt ook hele gave andere mogelijkheden dan die conventionele auto. Wat mij wel bedroefd is de trend richting shared mobility en een toekomst waarin privebezit van de auto waarschijnlijk ontmoedigd gaat worden. Dat vind ik als liefhebber geen leuk vooruitzicht
mashell zegt
@finn1996: als toekomstig planaloog ben jij natuurlijk bij uitstek in staat tegenwicht te bieden. Want de te krappe hoeveelheid parkeerplaatsen die planologen nu aan woningen toewijzen duwt mensen vanzelf richting shared mobility. Overigens ben ik van mening dat elektrisch rijden doordat het de uitstoot uit de leefgebieden haalt juist een mogelijkheid biedt om langer aan de huidige indivudual mobility vast te houden.
mrmk210 zegt
Weet shell wat mijn CO2 uitstoot is dan?? Heb ik wel of geen (roet)filter noem het maar op.. dus volledige gaat niet op hier..
mashell zegt
@mrmk210: De CO2 uitstoot heeft een nagenoeg directe relatie met hoeveelheid verbrande liters brandstof. Het rendement van de verschillende motoren van de verschillende fabrikanten is nagenoeg gelijk. Dus als ze per liter een vaste hoeveelheid CO2 compenseren komen ze daarmee heel goed in de buurt van de juiste hoeveelheid.
E34M5Touring zegt
Net de Golf weer volgegooid met V-Power. Ik vind het de meerprijs wel waard. Hij rijdt lekker soepel op die meuk, dikke prima. Deed het met de 159 ook maar dan diesel. Daar kon je het verschil goed merken moet ik zeggen.
cabriohater zegt
@e34m5touring: Yep mijn oude TDI liep ook altijd lekker rustig op V-power diesel. Die CO2 compensatie boeit mij dan weer niet.
smiley70 zegt
Ik ben alleen geïnteresseerd in de RON, en die is bij shell gestegen van 97 naar 98 voor hun vpower.
Tevens hebben ze aangegeven dat in hun vpower het E5 deel tot een minimum beperkt is.
Ik ben om van BP naar shell.
theblazerunner zegt
@smiley70: Waarom? Is BP Ultimate niet keer vrij van ethanol?
Competition 102 was E5 maar wel vrij van ethanol. (Was.)
Dutchdriftking zegt
Hierbij de eerste vraag, V-power was nooit gelijk aan Euro 98, van de een op de andere dag was er bij de pomp een stickertje op geplakt, en was het in eens wél Euro 98, enig idee hoe dit precies zit? Door zo’n stickertje ga ik er niet meteen in geloven. Ik tank overigens BP ultimate.
E34M5Touring zegt
@dutchdriftking: Is laatst nog een stukje over geweest. Inmiddels is het wel echt 98. Ik deed met de M5 ook enkel BP Ultimate, toen was V Power nog 95 met additieven.
Dutchdriftking zegt
@e34m5touring: ah tnx. Blijf ik toch bij BP. Die hebben namelijk Ultimate bij de onbemande pompen. Scheelt toch weer.
theblazerunner zegt
@dutchdriftking: hebben wij nog Gulf Challenger 100 in NL?
Dutchdriftking zegt
@theblazerunner: niet dat ik weet. Gulf is sowieso uitgestorven.
leko zegt
@dutchdriftking: een benzine blend is op verzoek zo aangepast, als je wilt kun je je eigen tankwagen met 110 octaan zo geleverd krijgen.
gregorius zegt
Hey Shell,
Ik woon in Zwitserland.
Bij in de buurt is er 1 Shell en vrijwel alle andere merken die actief zijn in Duits-sprekend Zwitserland zijn er ook.
De normale Diesel en Benzine bij de Shell is altijd, by far, de duurste. De VPowers zijn veel duurder dan de andere ‘premium’ brandstoffen.
Ik heb ze geprobeerd en ik merk het verschil niet. M3 V8 en een Infiniti met 3.0 V6 diesel.
Daarnaast is het winkeltje erbij ook vreselijk duur.
Dus waarom moet ik bij jullie tanken?
donald zegt
Sommige Co2 uitstoot is niet te compenseren!
https://www.ad.nl/buitenland/shell-ligt-aan-alle-kanten-onder-vuur~a0c146c6/?referrer=https://www.google.com/
loserboi932 zegt
Ik ben super trots op mijn 4.4 V8 Range Rover Sport.
theblazerunner zegt
@loserboi932: wacht maar tot je gezeik krijgt met die M62B44 BMW V8
throwingstars zegt
@theblazerunner: In de RR Sport heeft nooit een BMW-V8 gelegen (enkel in de Range Rover, dus zonder ‘Sport’). Dat was een tot 4,4 liter vergrote versie van de 4.2 van Jaguar, de AJ41.
notsobig zegt
Een vraag aan Shell, is er een onafhankelijk onderzoek wat aantoont dat V-power daadwerkelijk meer power opleverd dan reguliere brandstof met dezelfde RON en hoeveel dat scheeld? En dat de motor daadwerkelijk langer meegaat?