There is a catch..
Fundablog is terug, maar niet in zijn gebruikelijk vorm. Althans, het gaat nog steeds over huizen, garages en andere gebouwen, maar ditmaal staan we niet in één of ander welvarend dorp onder de Veluwe, maar in het Amerikaanse equivalent ervan. Dit peperdure en, om eerlijk te zijn, niet heel grote automuseum is te vinden in Malibu, nabij Los Angeles.
Okay, technisch gezien zou je het net zo goed een hypermoderne garage kunnen noemen, maar volgens de advertentie is het wel degelijk een automuseum. De huidige eigenaar Steve Goldman, racecoureur en ex-CEO van een high-tech bedrijf, liet het in 2002 bouwen om zijn favoriete auto’s in op te slaan. Het moest echter niet zomaar een garage worden, maar een plaats waar zijn schatjes meerdere generaties zouden kunnen vertoeven, zonder dat ze zouden verpieteren.
Het komt dan ook niet als een verrassing wanneer je hoort dat Goldman zijn kleine paradijs tot in detail liet uitwerken. Het gebouw is voorzien van de meest bizarre technieken, om er maar voor te zorgen dat de auto’s ten alle tijden in topconditie blijven. Tegenover Robb Report vertelde Goldman zijn bevindingen:
“What I learned was that it’s all about controlling humidity and temperature—humidity being the most important element. This facility has temperature control, humidity control, dust control, and anti-bacterial control. It’s essentially on par with a hospital operating room.”
Dat is een flinke claim die lastig te bewijzen is, maar we zullen hem op zijn woord geloven. Ondanks de waardevolle locatie, is de prijs van het gebouw als geheel namelijk niet mis. 7106 Grasswood Ave, waar het 650 m² grote te vinden is, kost 10 miljoen dollar en biedt de ruimte aan ongeveer 25 fraaie automobielen. Reken er overigens niet op dat Goldman zijn auto’s voor dat geld laat staan, want de prijs is exclusief voertuigen.
Momenteel is de garage voorzien van allerlei schreeuwend interessante bolides. Naast de gebruikelijke verdachten, zoals de LaFerrari, de Carrera GT en een Pagani Zonda, vinden we twee buitengewoon speciale wagens. Goldman bezit een 1.000 pk sterke custom Ferrari 360, die volgens hem te angstaanjagend is om mee te rijden. Tenslotte vinden we een unieke Porsche 911 GT2 RS van Ruf achter de deuren van het pand.
Overigens zou het zomaar eens iets voor Lewis Hamilton kunnen zijn. Het museum, dat eveneens beschikt over drie badkamers en een slaapkamer, is klaargemaakt om te functioneren als opnamestudio. Kan hij mooi zijn eerste EP eruit gooien, nadat hij aan het eind van dit jaar zijn vijfde titel binnensleept.
Onehp zegt
Met zulke artikelen vraag ik me steeds vaker af of de eigenaars zich bewust zijn van het feit dat auto’s gemaakt zijn om mee te sturen. En dan heb ik het over de onder de blote hemel en op de motor aangedreven variant van sturen… Liefst hard en, zonder het daarom te doen, dan slijten die auto’s…
Of staan die dingen nergens anders in een museum?
lincoln zegt
@onehp:
Misschien begrijpt Steve niet dat iemand die al zolang op autoblog zit nog steeds het verschil tussen een handtasje en een voertuig niet kan vatten ..
Onehp zegt
@lincoln: begrijp je reactie niet, ‘iemand die zo lang op autoblog zit’ – bedoel je dan jezelf? Handtasjes ken ik verder wel iets van, schoonzus ontwerpt ze voor enkele grote italiaanse modehuizen, daar betalen mensen ook veel geld voor inderdaad, maar van private handtassenmusea heb ik nog niet gehoor (verkeerde site misschien). Verder begrijp ik niet wat je schreef. Doei.
str8six zegt
@onehp: Fiat 500 Gucci handtasje of nektasje?
lincoln zegt
@onehp:
iekke niete begraip ..
Vast wel subsidie voor jouw soort ..
jorden zegt
@onehp: De auto’s staan wel zo geparkeerd dat je ze probleemloos naar buiten stuurt… Als ik zo’n groot wagenpark zou heben én gewoon zou werken, zullen er vast een paar bolides wat stof staan te happen. Het zou me er trouwens niet van weerhouden ze aan te schaffen :p Een postzegel verzamelaar, verstuurd ook vast niet heel veel meer brieven dan een gemiddeld persoon ;)
Onehp zegt
@jorden: het kan ja, maar als je zo bang bent van stof zou je er beter niet te hard mee rijden… Begrijp het niet goed maar de mensen zijn vrij hun ding te doen uiteraard. Ben zelf toch meer fan van het type Magnus Walker met de auto’s dicht op elkaar in een praktische loods, en allen regelmatig goed benuttigd…
jorden zegt
@Onehp: in de praktijk worden 2-zitters van 3 ton niet gekocht door mensen die heel graag zo’n auto willen, maar simpelweg door mensen die zich speelgoed van 3 ton kunnen veroorloven.
str8six zegt
Museum? Auto’s eruit en een goeie rave organiseren. Prima hal daarvoor.
towi1989 zegt
10 mil voor een loods… Die gast is niet goed snik
lincoln zegt
@towi1989:
Steve zal zichzelf waarschijnlijk dan ook geen petrolhead / autoliefhebber noemen ..
ttr6 zegt
ha, ik dacht al mijn 360 te zien staan: ook zilvergrijs. Maar die is natuurlijk niet exclusief genoeg. special van 1.000 PK….moet er niet aan denken.
torsen zegt
@ttr6: Dat is die gele ernaast.
https://robbreportedit.files.wordpress.com/2018/03/31.jpg
torsen zegt
@ttr6: Hij had blijkbaar de motor opgeblazen van het ding dus toen hebben ze d’r een 1000pk Lingenfelter/Chevy blok ingeschroefd. Logisch toch.
spykerboy zegt
@torsen: zonde dat het geen ferrari blok meer is alleen….
lekbak zegt
Nou weet ik dat ik een wat aparte smaak heb, maar dit is wederom een ongezellig smakeloos hok. Helaas meestal het geval met garages van mensen met veel geld. Zelden is het een uitnodigende plek om te knutselen. Want knutselen is het leukst wat je met een auto kunt doen wat mij betreft. En ze bezitten, dat is ook belangrijk.
E34M5Touring zegt
@lekbak: T’is geen monumentaal pand. Dan maak je het toch eigen. Ik had die hele hut volgehangen met automotive reclame en posters etc. Paar bruggen erin en een knappe bar. Klaar ben je. Als je zulke bedragen stuk kunt slaan op zoiets kan dat er ook wel af.
lekbak zegt
@e34m5touring: Zeker, ik zou het wel gezellig krijgen. Maar dat heeft deze man dus niet gedaan. En de meeste loodsen van dit kaliber die ik zie is geen ene flikker aan. Dat vind ik opvallend en ik snap dat dus echt niet.
E34M5Touring zegt
@lekbak: Deze mensen gaan echt niet zelf aan hun LaFerrari sleutelen dus die hoeven geen bruggen etc. Als je dan van modern design houdt (gezien de collectie houdt ie in ieder geval niet van oude auto’s) past dit beter bij de auto’s dan een ouderwetse sleutelgarage.
Esprit_de_Flandre zegt
Wat een ongeïnspireerde collectie. Duur, ja, en zogenaamd “exotisch”.
Maar het lijkt wel een standaard-pakket dat elke ik-heb-teveel-geld-vent zou kunnen kopen…
bfvo zegt
Wat is die gele wagen op de voorgrond in foto 1?
E34M5Touring zegt
@bfvo: Pagani Zonda.
seicilindri zegt
Inderdaad een ongeinspireerd hok zeg. Zelfs als je alleen van modern houdt was hier toch wel wat meer van te maken geweest voor 10 milj. Het enige wat hij foed voor elkaar heeft is dat je heel makkelijk eruit kan draaien als je er met eentje weg wilt. Dat is bij mij helaas alrijd 10x steken. Achtwraf had het net iets breder moeten zijn. Staat tegenover dat hij er waarschijnlijk minimaal tot niet mee zal rijden en ik juist wel…