De twee raceveteranen begrijpen dan ook niets van de straf die Max kreeg, na het akkefietje van afgelopen zondag.
Mika Hakkinen, tweevoudig wereldkampioen Formule 1, liet zich eerder nog negatief uit over het toen nog aanstaande debuut van Max Verstappen. Na enkele races stelde de Fin z’n mening bij en was hij zelfs positief over de prestaties van onze landgenoot.
Nu gaat-ie nog een stapje verder door te stellen dat de straf die Max kreeg na de botsing met Grosjean onterecht is. Wat Hakkinen betreft reed de geboren Zwitser overduidelijk een andere lijn dan in de voorgaande rondes, daarbij was Grosjean ook nog eens langzamer dan gebruikelijk. Als dat niet was gebeurd, was de inhaalactie van Max volgens Hakkinen waarschijnlijk gewoon gelukt.
Ook Jan Lammers, die tegenwoordig z’n ding doet met waterstofracers, staat achter de actie van Verstappen en kan zich niet vinden in de opgelegde straf. Niet alleen omdat de crash volgens hem het gevolg was van een raceongeluk, maar ook omdat Max met z’n spectaculaire acties weer fans aan de buis kluistert.
Niks aan toe te voegen, wat ons betreft. Check voor meer pro-Verstappen geluiden ook zeker het volgende Engelse artikel: Why Formula 1 needs more Verstappens!
vr6audi zegt
Fijn dat ze dat vinden, maar de straf zal er niet minder om worden.
Goed artikel ook, lekker nuttig.
ardonjr zegt
@vr6audi: Goede reactie ook, lekker nuttig.
lincoln zegt
@vr6audi: op de persconferentie 2 uur vanmiddag doet Patty brard haar zegje .. Nou .. Hou je maar vast ..
redbeams zegt
@vr6audi: Blijkbaar nuttig genoeg om jouw aandacht te trekken…
vr6audi zegt
@redbeams: Misschien moet ik het anders formuleren. Het artikel heeft nieuwswaarde, dus er is wel iets over te zeggen over hoe nuttig het is.
Afgelopen 7 dagen (dat is inderdaad 1 week), zijn er 9 artikelen geplaatst (inclusief deze) waar max de hoofdrol in speelt. Zonder dit artikel worden dat er 8. Nu naar mijn punt toe, dit artikel heeft nou ook weer niet zo’n nieuwswaarde dat er een heel nieuw artikel voor geschreven had moeten worden.
In dit (http://www.autoblog.nl/nieuws/is-de-zware-straf-voor-max-verstappen-wel-terecht-77278) artikel suggereert de schrijver al dat de straf eenzijdig is, hij had dit kunnen versterken door de mening van hakkinen en lammers als update er bij te plaatsen.
Het zal wel om de advertenties gaan die dan vaker bekeken worden, gelukkig heb ik adblocker. Er komt steeds meer onzin op autoblog (helaas).
-edit: we hebben geen reactie(s) van je verwijderd en fijn voor je dat je adblocker hebt-
Edge zegt
@vr6audi: Het gaat niet alleen om de advertenties. Het artikel dat jij noemt is op moment van schrijven drie dagen oud, en staat op dit moment op pagina 4. Deze meningen daarbij schrijven is gewoon zonde van de tijd, want zullen maar héél weinig mensen zijn die het artikel terugzoeken om de checken of er nog updates zijn.
Daarnaast, Max is een superster. Nederlanders die hoge ogen gooien in de F1 hebben we niet vaak. Jos wordt (onterecht) meer belachelijk gemaakt dan geprezen, van Albers weten de meeste mensen alleen nog dat ‘ie in een achterhoedeteam reed en een brandstofslang meesleurde, Doornbos heeft ook niet echt veel indrukwekkende dingen laten zien (hoewel F1 halen natuurlijk al een hele prestatie op zich is) en Giedo heeft zich redelijk staande gehouden in een wagen die niet vooruit te branden was en zal vooral herinnerd worden vanwege de rechtszaak met Sauber. Het is dus niet meer dan logisch dat Autoblog meer dan gemiddelde aandacht schenkt aan alles wat er rondom Max gebeurt.
vr6audi zegt
-edit: de plaat blijft hangen-
vr6audi zegt
-edit: anders lees je je mail even-
Dutchdriftking zegt
@Edge: helemaal mee eens.
dameister zegt
@vr6audi: ik snap je kritiek op zich, maar met zoveel gezeur snap ik niet wat je nog op autoblog doet
Orichy zegt
@vr6audi: Maar het is nog steeds het blog van Autoblog en als je het niet zint, ga je lekker ergens anders op zoek naar nieuws, of leest het artikel niet.
Niets moet, alles kan.
OT: Max had nooit deze straf mogen krijgen. Grosjean ging te rap van gas en dat leverde een zeer gevaarlijke situatie op. Daarom heeft Grosjean de straf verdiend.
vr6audi zegt
@Orichy: Waarom ik nog hier ben stond in een bericht hierboven. Is nu niet meer te lezen, maar laten we die discussie nu maar stoppen.
OT: Is het verboden om in de F1 te snel van je gas af te gaan? Of om te hard te remmen etc?
jrk68 zegt
@vr6audi:
Yep, dat is verboden als je dat op een plaats doet waar dat niet gebruikelijk is.
Dus stel, iedereen remt bij het vijftigmeter bord en jij laat voor de grap je gas los bij het 100meter bord dan is dat opzich geen probleem.
Echter als je dat doet met iemand op je staart en je probeert hem dan ook nogeens te blokken, dan wordt het een ander verhaal.
In het laatste geval speel je met het leven van de overige coureurs en pleeg je een zware overtreding volgens de code sportive van de Fia.
Nu staat de heer Grosjean bekend om dergelijke grappen, ook zijn voormalige tegenstanders op de kart spreken hier sinds zondag over op het web.
Echter dat alleen kan nooit de rede zijn om hem te bestraffen.
Dat het college van sportcommissarissen (the stewards) hier een discutabele beslissing hebben genomen staat buiten kijf.
Als dat niet het geval zou zijn werd er niet op elk denkbaar forum/blog 3 dagen na dato nog volop over gediscussieerd.
Iets zegt mij dat het laatste woord hierover nog niet gezegd is.
Voor Max maakt het allemaal weinig uit, zijn baas (Frans Tost) gaf immers bij zijn presentatie vorig jaar al aan dat dit soort klappers voor gingen komen. Dat hoort immers een beetje bij het groei proces.
swordfish zegt
Wat zit iedereen toch te zeuren: race-data opeisen, beoordelen of Grosjean eerder remde dan ervoor, klaar is kees.
goodolddays zegt
@swordfish: ja dus dan mag je niet eerder remmen? Je snapt toch zeker wel dat het zo niet werkt. Met je: klaar is kees… Een echte fan merk ik wel.
Anyway dit is racen, gebeuren dit soort dingen. Je gaat een voetballer ook niet de volgende wedstrijd een straf geven omdat hij buitenspel stond. Max heeft pech gehad. Volgende keer beter maar die straf is debiel. Grosjean hoeft ook niet gestraft te worden. Racing incident…
swordfish zegt
@goodolddays: klaar is kees refereert aan het gezemel of het een inschattingsfout was van Max of dat Grosjean bewust eerder remde.
Verder helemaal eens met je.
Mbt ‘echte fan’, zeker niet. Er zijn teveel leukere alternatieven qua autosport met veel meer spanning, snelheidsbeleving en zonder betaalkanalen geneuzel.
lambo4all zegt
@swordfish: nou visje, lotus heeft de data vrijgegeven: grojean remde 5 meter LATER dan de ronden ervoor. Ga jij toch is even op je bek met doe grootspraak van je…
jrk68 zegt
@lambo4all:
Nu sta ik bekend als Lotus fanboy maar zelfs ik zeg in dit geval…,
Wij van WC EEND adviseren WC EEND….
Elk zichzelf respecterend team neemt zijn eigen rijders in bescherming.
Zelf vind ik het trouwens een raceongeval, zoiets kan gebeuren.
Zeker met iemand als Max die gewoon echt wil racen en geen onderdeel wil zijn van het sponsor corso dat de F1 al jaren is.
swordfish zegt
@lambo4all: ik zou nog een keer je begrijpend lezen boekje doornemen want ik heb geen idee waar je het over hebt. Ik heb namelijk geen goed of fout benoemd t.a.v. Max/Grosjean.
En leer naast lezen, ook schrijven: ‘is op je bek’ moet zijn ‘eens op de bek’.
lincoln zegt
Gaan ze lekker met z’n tweetjes slotcar racen .. Kunnen ze beide op hun eigen baantje blijven ..
gregorius zegt
Leuk dat Lammers achter hem staat, maar dat is een Nederlander. Kunnen we verwachten.
Mooi dat Hakinnen t ook zegt; al maakt t natuurlijk geen snars uit of de lijn van Grosjean goed was, de lijn mag ie zelf uitkiezen.
Wat ik echt graag zou willen weten is of er een onderzoek is gedaan naar het remgedrag van Grosjean bij het aanremmen daar in de rondes voor de crash.
Dat is de enige dat telt naar mijn mening. Als de coureurs er bij elkaar niet meer van uit mogen kunnen gaan dat de coureur voor hem iig niet te vroeg remt, dan moeten er bumpers op een F1 auto komen.
motoragent zegt
@gregorius: Als je de onboard beelden van Max bekijkt zie je Grosjean wel van lijn wisselen (maakt ineens een slingertje naar rechts). Als dat voor het aanremmen gebeurt maakt dat niets uit want dat mag dat 1 keer. Tijdens het remmen mag dat echter niet. Helaas kun je uit die beelden niet halen welke van deze 2 gevallen nu eigenlijk waar is, maar ik neig naar het laatste.
Ben nog altijd van mening dat ze te telemetrie er bij hadden moeten pakken om te kijken wat er nu precies gebeurde…
slaapmutsje zegt
@motoragent: Klopt, je ziet een duidelijke en onnodige slinger van Grosjean net voor/in de remzone. Dat is het ideale recept om een ongeluk te veroorzaken. Bruno Senna deed hetzelfde bij Schumacher in Barcelona drie jaar geleden. Ook toen kreeg Schumacher een gridpenalty ipv dat Senna werd gestraft.
De fout die ze maken is juist om naar de telemetrie te kijken. Om te achterhalen bij wie de fout ligt heb je in eerste instantie alleen camerabeelden en wat raceverstand nodig. Dat laatste ontbreekt helaas regelmatig bij de wedstrijdleiding, zo ook afgelopen race weer. Verklaart ook waarom Ricciardo geen straf kreeg voor de actie op Kimi.
motoragent zegt
@slaapmutsje: Met die telemetrie kun je juist uitsluiten dat Max te laat heeft geremd (of Grosjean vroeger dan normaal), dan weet je in ieder geval wat de oorzaak was van het enorme snelheidsverschil.
slaapmutsje zegt
@motoragent: Ja in theorie wel. Alleen neem je dan niet mee wat de slinger en/of afwijkend remgedrag van Grosjean voor invloed heeft op de telemetrie van Max. Het kost Max tijd om die actie van Grosjean te verwerken. Het kan zijn dat hij daardoor later heeft geremd dan dat hij eigenlijk van plan was. Je zou dan kunnen zeggen dat Max te laat remt, terwijl Grosjean daar de oorzaak van is.
motoragent zegt
@slaapmutsje: Je moet je niet blind staren op telemetrie inderdaad, met de combinatie videobeelden/telemetrie kun je een beetje een beeld krijgen wat nu de oorzaak is. Remt Grosjean eerder en blokt hij Max, verdedigd Grosjean en remt Max te laat etc.
jrk68 zegt
@motoragent:
Bekijk deze beelden voor de grap eens.
https://plus.google.com/+F1statsInfo7/posts/2dGifAe1QGd
Dit is de start van de GP in 1980, de Tyrell die door het beeld komt stuiteren is van Derek Daly (als je van goede klappers houdt zeker een naam om te Googlen). De gele ATS die er later tussendoor komt is onze eigen Jan Lammers.
Na dit ongeval, no fucks were givven, geen strafpunten en geen gridpenalties.
Derek (vader van Connor Daly) zou in de huidige tijd na een GP of 4/5 wel aan zijn tax gezeten hebben, om van de eveneens uit die tijd stammende Andrea de Crashmaaris nog maar te zwijgen.
g40freak zegt
@gregorius: radar geleide cruise control, laat ze dat toevoegen, dan wordt het echt veilig.
En als we dan toch bezig zijn, vervang de coureurs maar door computers.
Wat een gezeik dit allemaal, zeg.
Twee kijven, twee schuld.
Gedane zaken, water onder de brug etc etc.
thierryvth zegt
@gregorius: Mcnish, Coulthard, Brundle en Hill waaren allen het niet eens met de straf en zien het als een race accident, van de mannen alleen maar lof.
Helaas moeten wij het in NL stellen met olaf mol adepten maar gelukkig hoef ik niet mijn duur betaalde sport1 te kijken en switch ik live naar RTL en na afloop BBC en SKYvoorkommentaar met kunde ipv NL/Olaf Mol voetbal gezwets
Edge zegt
@gregorius: Ik zal Grosjean even citeren: “The data shows I actually braked five metres later than on the lap before. I was braking as late as I could with my tyres as they were.”
Bron!
gregorius zegt
@Edge: goed geschreven stukje. Ook goede analyse van Hamilton & de pit.
slaapmutsje zegt
@gregorius: Goed geschreven stukje? Ik lees dat Verstappen Bottas in de pits inhaalde. Op mijn scherm gebeurde dat vlak voor Portier. Ook negeerde Grosjean een halve ronde lang de blauwe vlaggen voordat hij Vettel op een voor hem ideaal moment liet passeren. Zo ‘masterfully’ vond ik het niet.
Verder kan Grosjean zeggen dat hij later remde, als hij eerder zijn gas los liet minderde hij toch eerder vaart dan de ronde ervoor. Met gas lossen in een F1 rem je heel wat meer af dan in een normale auto. Zo veelzeggend is die uitspraak dus niet.
Dat stuk over Hamilton raakt overigens ook kant noch wal. Als Rosberg en Vettel hadden gepit, had het team Hamilton niet gezegd buiten te blijven maar verteld dat ze op op de Supersofts stonden. Dan had Hamilton met gemak ook een pitstop kunnen maken. Door het geklaag van Hamilton heeft het team waarschijnlijk niet voet bij stuk gehouden en misschien in de hectiek een rekenfout gemaakt.
thierryvth zegt
@Edge: citaat niet voldoende, Max zegt eerder dus we moeten wachten op de data
Edge zegt
@thierryvth: Dat is wel erg kort door de bocht. Max baseert zijn uitspraken op zijn eigen waarnemingen vanuit de cockpit, terwijl Grosjean zich op zijn eigen telemetrie baseert. Overigens heeft Alan Permane, Lotus’ trackside operations director, in een tweet ook laten weten dat Grosjean juist later remde. In diezelfde tweet roept hij ook dat ze de data hebben om het te bewijzen, en dat de FIA Max gestraft heeft op basis van (onder andere) die gegevens.
Dimglor zegt
Zit ik nou weer op Maxblog te surfen?
norge zegt
@Dimglor: Suffe reactie…
Dimglor zegt
@norge: Voel me dan ook suf van alle artikelen over Max..
Ok, die jongen doet het niet slecht en een beetje chauvinisme kan geen kwaad, maar kom op…
Het is net alsof ie een halve held is hier..
jrk68 zegt
@norge:
Gewoon zo laten,
De afgelopen dagen zoveel steunbetuigingen aan het adres van Max gelezen dat ik de volgende conclusie kan trekken.
Grofweg zijn er twee groepen die vinden dat de schuld bij Max lag.
-Mensen die in hem een bedrijging zien.
-De standaard haters.
Over die haters las ik een mooi stuk in de Engelse media waarin een paralel getrokken werd met Prost, Senna en Schumacher, ook rijders die gehaat en geliefd waren, een tussenweg leek er niet te bestaan.
Meestal is dat een indicatie van succes, ironisch genoeg kreeg Senna pas echt veel fans na zijn dood.
Ik heb Senna een heel formule Ford veld op een halve ronde zien zetten op het oude circuit van Zandvoort en ja, ik was hevig onder de indruk. Ik was echter voor Prost en dan ga je niet overlopen als er een nieuwe ster op staat. Laat onverlet dat ik hem respecteerde voor zijn kwaliteiten en vervloekte toen hij Prost er in de eerste bocht op Suzuka van de baan rostte.
Daar hadden we met een cluppie gekken dan de hele nacht voor doorgehaald, was het binnen 10sec uit met de pret….
Wacht dus maar tot hij het succes haalt wat vooral de Engelse racefans hem toedichten. Dan staan de grootste criticasters het hardst te roepen hoe fantastisch hij eigenlijk is.
Dat doen ze in mijn land toch even anders, ik vraag me af hoe ze in Norge omgaan met iemand als Petter Solberg.
Dimglor zegt
@jrk68:
Ben geen hater van Max…
Ik vind hem een goed piloot en denk dat er nog groeimarge is voor die jongen.
Vind gewoon dat die jongen wat veel opgehemeld wordt..
lincoln zegt
@Dimglor: ik begrijp de behoefte om medebloggers er op te wijzen dat ze de comedie die sport heet niet serieus mogen nemen .. Echt .. Ik begrijp je .. Aan de andere kant .. Gun die mensen gewoon een strohalmpje dat Max heet ..
norge zegt
@jrk68: Petter is een held hier…..En verder kan ik me helemaal vinden in wat je schreef….
desjonnies zegt
@Dimglor:
Ja populairder dan jij en ik bij elkaar
Enige die er in de buurt komt is @lincoln en @gtwillem
Rest zijn meelopers
jrk68 zegt
@desjonnies:
Ho ouwe makker, je gaat mij toch niet betichten van meelopen hé.
Ik loop altijd voorop in de strijd, niet goed voor m’n populariteit en likes haal ik er ook niet mee maar dat kan me ook niet echt boeien.
dawwg zegt
@jrk68: Hey jongens, huur een kamer, het is hier geen Snapchat :)
norge zegt
@dawwg: Kom jij dan ook lieverd?
VeniVidiVici zegt
@Dimglor: Heyyy weer een internet Troll lol lol… uw lolly ligt klaar bij de uitgang! Doei!
rob5nismo zegt
@Dimglor: waarom reageer je dan?
Ik ga ook niet bij elke post over een voetballer lopen huilen
Dimglor zegt
@rob5nismo:
Ik loop ook niet te huilen..
Is men eerste reactie op een Max post..
En ik lees ook liever Max posts dan die over voetballers…
Is gewoon dat die jongen op zich voor de moment een “matig” F1 piloot is…
Begrijp me niet verkeerd, hij doet het niet slecht enzo… Maar er is zeker nog groeimarge!
Maar hier op Autoblog wordt zo lovend over deze jongen gedaan alsof ie een ware F- held is… Beetje nuance kan geen kwaad…
norge zegt
@Dimglor: Elke Hollander (of Noor voor mij) in de F1 is een held, en daar kunnen ze niet genoeg over schrijven..
jrk68 zegt
@Dimglor:
Misschien zou je dan eens de moeite moeten nemen om ergens anders stukken over dit fenomeen te lezen.
De Engelse pers buitelen over elkaar heen met loftuitingen over Max, daar is hij na afgelopen weekend op een voetstuk getild.
Maar schande dat AB positief over Max is, het zou verboden moeten worden.
Sorry maar ik krijg niet de indruk dat AB veel positiever over hem schrijft dan andere media en de zeergoed ingevoerde Engelse in het bijzonder.
So live with it, ik heb de top ook niet gehaald maar dat betekend nog niet dat ik een ander zijn succes moet misgunnen.
Dimglor zegt
@jrk68:
Again… Ik misgun hem zijn succes niet…
Hij is zeker GEEN slecht piloot…
Maar die jongen heeft nog maar 6 races gedaan..
Heeft over het algemeen niet slecht gepresteerd..
En toch wordt er al zo lovend over gedaan alsof ie 1 van de beste is…
Laat die jongen eerst nog wat racen en doordoen zoals ie doet.
Die jongen wordt al opgehemeld en heeft amper geracet in de F1..
Ben blij voor hem dat ie het zo goed doet, zeker en vast!
Maar laat die jongen toch even doen..
Begin al spijt te krijgen dat ik ook maar iets gezegd heb over de “heilige” Max..
jrk68 zegt
@Dimglor:
Dan heb je er heel veel gemist, hij heeft 6 F1 starts gemaakt.
Zelf heb ik hem minimaal 60 races zien rijden, je stapt immers niet in een F1 cockpit zonder ook maar 1 race gereden te hebben.
Dimglor zegt
@jrk68:
No shit Sherlock..
Had het ook over de F1 races..
Dimglor zegt
@rob5nismo:
En als we hier als eens niet mogen reageren op iets dat we niet graag hebben ofzo, dan zou het ook alleen maar lovende reacties zijn op alle posts hier…
Beetje vrije meningsuiting en reacties van pro en contra kunnen niet echt kwaad..
Waarom is er anders deze blog?
gtwillem zegt
Hakinnen heeft het begrepen. Enige die het Schumacher lastig kon maken. Kon zelf ook mooie inhaalacties maken. Man, ik mis die tijd van Hakinnen vs Schumacher. Maar ja, nu hebben we De Kraaltjesman met oorbellen tegen, ehhh, tegen wie eigenlijk?
baasbas zegt
@gtwillem: Mercedes ;-)
VeniVidiVici zegt
@gtwillem: Tegen uhhh… Nico flapoor als die wind mee heeft
slaapmutsje zegt
@gtwillem: De kraaltjesman rijdt vooral tegen Lewis ‘I don’t think these tires are gonna last till the end’ Hamilton
jrk68 zegt
@gtwillem:
In Monaco was Max de enige die qua rondetijden in de buurt kwam, in de race dan hé.
Gisteren een screenshot naar [email protected] gestuurd waar dat op stond.
slaapmutsje zegt
@jrk68: In het begin van de race al na het inhalen van Maldonado? Of aan het eind pas toen Max op verse supersofts stond met heel wat kilo’s brandstof minder?
henkhupelschoten zegt
Jan lammers, daar ga je het ook echt mee redden….
mrs250 zegt
@henkhupelschoten: een veelzijdiger autocoureur dan Jan Lammers ga je bijna niet vinden. Die kan ongeveer overal hard in gaan; van formule-auto’s tot trucks en Porsche verslaan op Le Mans.
En wat heb jij bereikt? Al eens een keer bovenaan gestaan op op het maandlijstje van de plaatselijke indoor kartbaan?
jrk68 zegt
@mrs250:
In Nederland ken ik er eentje die minstens zo veelzijdig is, Cor Euser.
De Fransen hebben Sarrazin en dan houdt het bij mij ook wel een beetje op.
w0o0dy zegt
@jrk68: je vergeet Loeb… Als die single seaters gaat racen dan zijn de rapen gaar hahaha
jrk68 zegt
@w0o0dy:
Die lijkt een beetje over zijn top heen, in het WTCC valt hij me een beetje tegen als ik eerlijk ben.
In de Rally Montecarlo was hij dan weer ouderwets snel, tot hij een hoek van de DS3 reed.
Sarrazin heeft F1 gereden, LeMans gewonnen en werd bij zijn debuut doodleuk 5de in de Monte.
Ik vergat er trouwens ook eentje, Mathias Ekstrom.
Die voelt zich in de Fabia net zo thuis in de sneeuw als in aan A5dtm op het asfalt, vraag me af wat die in een Formule auto of het WEC zou doen.
thierryvth zegt
@henkhupelschoten: diskwalificeer jij ff een voormalig lemans winnaar, misschien was je nog niet geboren toen de silk cut jaguars rond reden maar dan nog is het beter daf je je gaat bezig houden met voetbal
keeper1 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Rick-dos zegt
“Verstappenille ei olisi missään tapauksessa pitänyt antaa siitä tilanteesta rangaistusta.”
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij noemt ie Verstappen in dat stuk een ei…
Weet het niet zeker, want mijn Fins is nogal roestig. Iemand die het kan vertalen? Graag geen google translate, want daar word je meestal toch niet veel wijzer van.
Mocht je toch bezig zijn vertaal dan gelijk ff heel het stuk. Denk dat ie ook iets riep over knäckebröd, maar dat weet ik ook niet zeker.
Ik hecht trouwens meer waarde aan de mening van deze twee dan dat van huilbaby Massa. En dat heeft niks met chauvinisme te maken…..echt niet….
henkhupelschoten zegt
@Rick-dos: Misschien kan @norge: Je wel helpen met vertalen.
norge zegt
@henkhupelschoten: Nope, had er net zo goed op zijn Chinees kunnen staan voor mij..
w0o0dy zegt
Uit het stukje van Jonathan Noble (linkje naar het artikel aan het eind van dit artikel) :
“But as I said at the beginning, it’s not the record books and statistics that maketh F1 heroes. They are created by how they go about their job behind the wheel.
In Verstappen, the sport has exactly the kind of driver it so needs.”
ralf zegt
Die fransman ging gewoon eerder op zijn rem staan. Dat is een oude truc waar Michael Schumacher zich op dit circuit ook wel eens schuldig aan heeft gemaakt.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=s3EkIVmR9X8
Omdat het een rookie van 17 jaar is wordt er weer met andere maten gemeten. Te triest voor woorden natuurlijk
ahs1979 zegt
@ralf: de lezing van Lotus is, hoe verrassend, het tegenovergestelde: ‘Grosjean remde juist vijf meter later voor crash Verstappen’ http://nu.nl/formule-1/4056876/grosjean-remde-juist-vijf-meter-later-crash-verstappen.html
pomoek zegt
Ik vind het op basis van de beelden moeilijk te beoordelen, maar zelfs als Grosjean eerder op de rem is gaan staan dan gebruikelijk dan is het nog lastig om Verstappen als compleet onschuldig aan te merken. hoe dan ook verbaas ik mij over de zwaarte van de straf. Dit ruikt meer naar een race-incident dan naar een volledig onbezonnen actie die je wel vaker ziet in de F1 en die niet worden bestraft.
en dat brengt mij tot het volgende. Verstappen heeft met zijn leeftijd en zijn goede presteren natuurlijk meer ervaren coureurs wat te kakken gezet, zoals Massa. Dat zijn nu ook degene die vrij heftig reageren op dit incident. Nu heeft Massa natuurlijk een management net als andere coureurs die achter de schermen invloed aan het uitoefenen zijn. Het lijkt mij (alu hoedje op), best mogelijk dat dit incident wordt uitvergroot om de belangen van oudere coureurs veilig te stellen…
Wat Max betreft. Zijn ster is nu natuurlijk opeens een stuk fletser geworden dan dat het was. 6 punten in 7 wedstrijden, teamgenoot met 9 punten. Ik denk nog steeds dat Max een super talent is, maar het gaat, in the end, om de punten. Sainz moest vanuit de pits starten en werd 10e. Dat is gewoon een super resultaat en heeft het dus in Spanje als in Monaco on the track beter gedaan dan Verstappen….
w0o0dy zegt
@pomoek: die column “why F1 needs more Verstappens” is verplicht leesvoer voor je.. Sainz jaagt het veld voor zich uit en scoort punten door ongevallen en uitvallen van anderen… Daarmee scoort je in de statistieken maar met de manier van racen die Max liet zien wordt je een held.
pomoek zegt
@w0o0dy: Ik heb het gelezen na mijn post en ben het daar volledig mee eens. Ter aanvulling had ik even moeten zeggen: Voor sommige sponsoren en, sommige, teammanagers geldt: hoeveel punten heb je in het seizoen behaald. Als je dan zegt 6 maar iedereen vindt mij een goede racer is toch anders als 60 en je hoeft verder niets te zeggen…
slaapmutsje zegt
@pomoek: Dat soort teammanagers zijn nooit onderdeel van topteams, dus daar hoeft Max zich geen zorgen om te maken.
De betere teammanager neemt het Sainz kwalijker dat hij de weegbrug voorbijrijdt in de kwalificatie en zo zijn race op zaterdag al verknalt, dan dat Verstappen na een ongelukkig incident uitvalt na alles op alles gezet te hebben na een beroerde pitstop en tijdens de race lange tijd de aandacht van de regie op zich wist te vestigen.
Dutchdriftking zegt
Leuk dat ze dat vinden, heeft onze Max helaas precies niks aan…
philipf zegt
Ben benieuwd wat er mee gaat gebeuren. Die straf slaat sowieso nergens op!
arii zegt
Hoe dan ook is Max schuldig want diegene die achter rijdt moet oppassen dat hij diegene voor zich niet raakt, ook als deze eerder remt. Maar ik ben wel van mening dat het een race-incident zou moeten blijven zonder straf, zoiets kan gebeuren. Max is genoeg gestraft door de klap zelf en idd wat Jan zegt, mensen genieten van Max zijn rijgedrag en als ze hem in gaan peperen dat hij nog alleen maar op DRS zones mag inhalen dan laat al voor de zoveelste keer zien welke foute richting de F1 is ingedraaid.
thierryvth zegt
@arii: het gebeurde aan het eind van een DRS zone ( voor zover dat werkt in Monaco)
arii zegt
@thierryvth: ja maar je begrijpt wel wat ik bedoel. gwn nee, stoute max, je mag alleen saai inhalen!
Arno's zegt
De strafopleggingen welke hij heeft gehad zijn gewoon een lachertje. Gewoon een zoethoudertje tegenover de coureurs die het niet eens met zijn rijstijl zijn. Max gaat gewoon lekker racen, die 12 strafpunten op zijn licentie daar komt ie toch nooit aan en de volgende race kan ie des te beter laten zien dat ie kan RACEN want dan mag ie 5 man meer inhalen.
thierryvth zegt
@asmulders: 2 straf punten als ik het goed gelezen heb
Arno's zegt
@thierryvth: klopt! maar bij een totaal van 12 strafpunten mag ie 1 race niet deelnemen
thierryvth zegt
Doe mij een plezier en maak van F1 geen voetbal, voetbal is meninkjes en F1 is telemetrie. Vroeg of laat zullen we dus exact weten hoeveel meter grosjan eerder remde. Die telemetrie is ook de reden dat er na ruim een jaar geen twijfel is over de kunde van Verstappen, die ik eerder vergelijk met Prost dan Senna door zijn strakke manier van rijden(wel inhalen op zijn senna’s, best of both worlds) kijk tip nog ff, dit is wat al een jaar speelt in de paddock , vanaf 15:30 2 min http://youtu.be/e8pJK7t_-wk
Robinveerman42 zegt
Je suis Max!
styns zegt
@Robinveerman42: haha kel
clarkson zegt
Ik had hem geslagen. Maarja wie dat ben ik…
thierryvth zegt
@Robinveerman42: je ne suis pas Max(excuse my French) lukt mij Mamelijk zelfs op de simulator niet on zoooo cool te zijn
mjorace zegt
Wel makkelijk max de schuld geven. Het is de schuld van grosjan.
VeniVidiVici zegt
Tja, een koe in zijn kont kijken heet dat heren Jan en Mika. FIA wilde bij rookie Max gewoon een statement maken that’s all! Uithuilen, schouders ophalen en keihard verder strijden! Op naar GP van Canada…
phaeton zegt
Onmetelijk veel respect voor Jan Lammers. Net als voor Johan Cruijf. Maar net als bij die laatste, begin ik een beetje moe te worden van te pas en te onpas de mening aan te horen van Jan Lammers. Houd je lekker bezig met je waterstof racerij waar niemand wat mee doet, ga genieten van je pensioen. En nu weer terug naar de eerste zin.
Rob zegt
Ach, heer Lammers, de man die zich stampvoetend boos maakte toen wat voetbalmensjes iets stoms zeiden over de Verstappentjes. Hilarisch om te lezen, als het niet zo triest was dat hij elk woord oprecht meende….
Interesseert het iemand nog wat de mening van Lammers is? Op zich ook wel humor: Jan “Peter Rrrrr de Vries” Lammers.
mrrallycross zegt
Hoop dat max hierdoor niet wordt geremd wordt in zijn acties