Diesel, bij Volkswagen geloven ze er nog in.
Als persoon die pretendeert het beste voor te hebben met zijn medemens, kan je je tegenwoordig natuurlijk niet meer vertonen in een diesel. In tegenstelling tot koolstofdioxide, zijn de stoffen die diesels uitbraken namelijk wél giftig voor mens en dier. In Amerika wisten ze dat al lang, vandaar dat diesels er altijd al not done waren. Volkswagen veranderde dat met hun Clean Diesel campagne. Helaas bleken die schone diesels echter niet zo schoon te zijn als beloofd. Sindsdien heeft de brandstof van Rudolf Diesel het zwaar.
Merk na merk trekt de handen af van diesel en ook heel Nederland heeft het wel gezien met zelfontbranders. De verkoopcijfers van diesels zijn als een plumpudding in elkaar gezakt. Mensen die er nog wel eentje hebben, zetten hun oliestoker massaal te koop. Maar één concern blijft noest weerstand bieden tegen de onvermijdelijk lijkende dood van diesel. Uitgerekend de Wolfsburgse jongens die PR-matig de hardste klappen kregen toen diesel officieel de brandstof van de duivel werd, gaan stug door met de nagelende motoren.
Niet alleen dat, bij VAG monteren ze de dieselmotoren ook in hun dikkere modellen. Dat zagen we eerder al bij enkele S-modellen van premiumdochter Audi, maar nu ook bij de splinternieuwe Golf. De achtste generatie van de Golf krijgt namelijk ook weer een GTD-variant, voor rappe dieseljongens. De walmende GTD kwam in 1982 op de markt naast de legendarische GTI. Later verdween het sportieve diesellabel ten faveure van TDI’s met rode letters. Met de Golf VI was ‘GTD’ echter weer terug. Ook van de VII was er een GTD. Zijn bestaansrecht ontleende die auto eigenlijk alleen nog aan de perfecte dubbelloops-uitlaat aan één kant. Kijk, zo had dat bij de GTI eigenlijk ook nog moeten zijn. Helaas heeft de GTI sinds de Golf VI een geforceerd eindpijpje aan beide zijden.
Enfin, zoals je misschien al wist of had afgeleid uit de titel, komt er ook van de Golf VIII dus weer een GTD. Maar hoe dan!?! Zijn ze helemaal vaag daar bij VAG? Dat kan toch gewoon niet meer dezer dagen? Volgens Volkswagen wel, dankzij een dubbele dosis Adblue die de hete Golf diesel schoon houdt. Sequentiële Selective Catalytic Reduction (SCR) units zorgen voor tachtig procent minder NOx-uitstoot dan bij vergelijkbare diesels van een generatie geleden.
De techniek is al op de markt verkrijgbaar in de vorm van de Passat 2.0 TDI Evo met 150 pk. In de Golf VIII GTD krijgt de motor ongetwijfeld wat meer diesel oompff, maar hoeveel precies, dat wil Volkswagen nog niet zeggen. Wel laten de Wolfsburgers los dat je de hete diesel zal starten met een startknop. Lekker nagelen, baasje.
kempenaer zegt
Heerlijk zo’n dieselblok!
VeniVidiVici zegt
Is het al bekent dat het plus systeem niet meer werkt op de app?
moveyourmind zegt
@venividivici: We kunnen elkaar nog steeds liken… Heel simpel via Tikkie! Vind je dit een leuk idee, like me dan voor een paar Euro: https//Tikkie.me/pay/l1kemøvejøurmind
VeniVidiVici zegt
@moveyourmind: Ga echt werken man, oplicht pauper!
stephane8200 zegt
@venividivici: dit is toch hoe mensen tegenwoordig geld verdienen? Door geliked te worden?
VeniVidiVici zegt
@stephane8200: Nee door gevolgd te worden op youtube #lamzakvloggers
stephane8200 zegt
@venividivici: dat is voor mij hetzelfde. Like, follow, subscribe and share.
3246cm252kw zegt
Stinkdiesel? Ik heb niks met VW Naja meer dan met Hyundai maar volgens mij is de schrijver een stinkdiesel want diesels zijn schonen dan elektro auto’s.
ty5500 zegt
@3246cm252kw: in your dreams. https://www.transportenvironment.org/news/new-diesel-cars-linked-tiny-cancer-causing-particles-are-invisible-law
sonnybonds zegt
Wie gaat er nu nog een GTD kopen?
vetnek zegt
@sonnybonds: een Duitse Account Manager die de hele dag door Beieren rijdt of van Hamburg naar Stuttgart kachelt.
mashell zegt
@vetnek: een Duitse accountmanager rijdt Passat of premium. De GTD wordt gekocht door wie een GTI wil maar veel kilometers maakt.
toyotafortuner zegt
@sonnybonds: de gemiddelde Fin in buurten als Amsterdam Bos en Lommer zal vast soppen van dit nieuws.
E550 zegt
@toyotafortuner: waarom gebruik je ‘Fin’ en niet gewoon ‘Marokkaan’?
Dutchdriftking zegt
@sonnybonds: Golf 6 GTD staat hoog op de wishlist!
maxidyne zegt
Altijd een zwak gehad voor die dikste TDI’s. Heerlijk dat er weer één komt! Dikke diesel altijd plus 1.
svdv zegt
Toch wel jammer dat diesels worden uitgefaseerd.. er is weinig beter dan een dikke 6 cilinder diesel
johnwaters zegt
Dit lijkt wel een artikel van milieudefensie. Autoblog BV wordt duidelijk gesponsord door de EV lobby.
dirkv zegt
@johnwaters: ik vind het ook wel een zuur artikeltje. #stemmingmakerij
karhengst zegt
@dirkv: Het zou ze sieren bij de feiten te blijven. Een sarcastische sneer naar VW’s verleden voldoet wel, de rest komt in de commentaren wel voorbij.
Diesel echter genoeg (terechte) kritiek gehad maar voor alles behalve stad en circuit is het nog altijd prettiger en zuiniger rijden dan benzine. Als fabrikanten nu hun kennis inzetten om ze in iedere situatie schoon te maken en niet alleen tijdens de standaard test, dan is het gewoon een fijn alternatief.
marinepower zegt
Ik slinger mijn L6 diesel zo weer aan, lekker puh!
edward330d zegt
Zou deze schrijver zijn bakfiets willen pakken en dan vertrekken. Kan hij zich aanmelden op één of ander groen forum en niet langer hier het forum vervuilen. Dank u
vetnek zegt
@edward330d: Jaapiyo, ook wel bekend als Jaap Wortel, de penningmeester van GroenLinks! Hahaha
woertquattro zegt
Vind het maar weer een zeer negatief geschreven stuk . Een en al pessimisme. De huidige diesels zijn super schoon en qua uitstoot schoner dan de meeste benzine motoren . Dat ze niet meer massaal worden verkocht en geleasd heeft te maken met de onzekerheid en de slechte reputatie van de sjoemeldiesel . Check deze link voor verdere uitleg : Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond
https://www.ad.nl/auto/moderne-diesel-net-zo-schoon-als-elektrische-auto-aldus-de-consumentenbond~a5630fdd/
ty5500 zegt
@woertquattro: Dat zei men in het verleden ook met de clean diesel technologie. Maar als je dat opnieuw gelooft maak je je zelf sprookes wijs. De meetbare uitstoot is ferm verminderd. Er gebeurt nu meer onderzoek naar de nog kleinere partikels (die niet gereguleerd zijn en opgenomen worden in testen) en deze alleen al brengen de uitstoot van de wagens tot de wettelijke limiet. Maar deze worden dus in de testen niet meegenomen. Hiernaast stijgt de uitstoot tot duizend maal de wettelijke limiet als dieselauto’s hun filters reinigen wat dikwijls voor de pendelaars die in een stad werken s morgens in de stad zal zijn als de motor goed warm staat.
Matthijs zegt
@woertquattro: of toch niet. Ultrafijnstof wordt niet gemeten. https://www.transportenvironment.org/news/new-diesel-cars-linked-tiny-cancer-causing-particles-are-invisible-law
karhengst zegt
@matthijs: Helaas geen woord over direct ingespoten benzines. Die worden tegenwoordig immers ook met partikelfilters uitgerust. Dus wie sluit uit dat die niet in hetzelfde schuitje zitten?
koningjamesversie zegt
Mooie techniek hoor diesel. Engineerd tot op het bot en tot nu toe waarschijnlijk de beste optie voor alles en iedereen. Dwz, niet de drama queen, links extremisten die nog hardnekkig blijven volhouden met hun sprookje van global warming.
mp014 zegt
@koningjamesversie: het probleem gaat zichzelf wel oplossen als er geen grondstoffen meer zijn om accu’s te maken en als er geen (milieuvriendelijke) manier blijkt te zijn om accu’s te recyclen.
Tot die tijd wordt er met geld gegooid (subsidies) en zitten de Groenen de Linksen en rijken wat wijs te maken en Visé versa.
Jammer, wij mensen maken alles kapot, ook de TDI
mashell zegt
@koningjamesversie: alles en iedereen? Een diesel als stadsauto nemen is vragen om dure reparaties. Ook wordt het steeds lastiger een diesel te kopen, veel nieuwe wagens zijn er niet eens meer als diesel.
911targa zegt
jaapiyo: goed onderbouwd verhaal. Kort en bondig en met links naar wetenschappelijke artikelen, Dit houdt de kwaliteit hoog.
mercedesclsfan zegt
Al dat gezeur over diesel.. het blijft de beste allrounder een goed 2-3l dieselblok met rond de 200pk. Zuinig, ruim voldoende vermogen, lekker koppel. Lekker sportief rijden zonder extreem hoog verbruik.
autospotterkerkrade zegt
Stinkdiesel?, dat ding is tegenwoordig behoorlijk zuinig, rot toch op met jullie diesel onzin jullie lijken GroenLinks wel
gustav zegt
Ben het helemaal met de meeste reacties eens . Diesel is zo slecht nog niet het enige slechte aan diesel is dat de grondstof olie een keer opraakt en je toch verder moet. Verder komen er dieselmotoren voor in de top 10 schoonste motoren. En wel getest door officiele instanties.
Alleen al als je zo’n domme titel neerzet en dan nog verder zo’n dom stuk schrijft ben je het niet waard om hier iets te mogen schrijven.
Sorrie jaapiyo wat ben jij een zielig figuur ga je schamen man en lees je is in voor je iets schrijft.
mc96 zegt
@gustav: lees het dan gewoon niet
karhengst zegt
@mc96: zeg dan gewoon niks
gustav zegt
Jij hoeft mijn reactie ook niet te lezen toch?
Groninger zegt
De dieselhaat wordt hier op autoblog behoorlijk opgeblazen. In de realiteit valt het behoorlijk mee. Erg jammer!
jorden zegt
Diesel voor personenauto’s, bedacht en in de markt gepuched door auto fabrikanten. Niemand vroeg er om en toch was het er. Want je kon zo lekker doorrijden op 1 tank én het trok zo lekker op!! Dat je verder de moord stikt na verloop van tijd.
BOEIEND lekker dieselen met m’n
Leasebak jongen!!!
kareljansen zegt
Apart dat deze kritische noot niet gekraakt werdt bij de introductie van de X5 40d.
v60germany zegt
Iedereen kan wel lopen jammeren over een slecht artikel, maar hij nagelt het affiche van list en bedrog even helder aan de wand.
Als je het tegendeel van ontgift roet durft te beweren, dan mag je morgen aan m’n ronkende 5-pitter diesel komen lurken.
Zelfs bij de Consumentenbond zijn ze in de polonaise daaraan voorbij gegaan.
Mooi dat VW er nog in gelooft, en dat meen ik echt. Men zal wel moeten, totdat er een nieuwe marktstabiliteit is ontstaan. En die is er nog niet.
Voor nu gewoon fijn een keuze maken, als je de nieuwe gaat kiezen. Feit is wel, de WLTP norm aan CO2 bij een gemiddelde diesel is tergend duur, dat is hoofdzakelijk de reden van terugloop in de verkoop. Daar is Jeephayee wél even aan voorbij gegaan…
Onehp zegt
@ty5500: goede link. Is overigens precies wat er is gebeurt met benzines, een massa kleine partikels die jaren ongezien uitgestoot mochten worden terwijl de aandacht ging naar diesels en hun zichtbare uitstoot. Maar nu hebben benzines dus partikelfilters…
Auto’s in alle ere, maar verbrandingsmotoren (tip, luister naar de term) horen niet thuis in de stad. Niemand gaat erop vooruit, onze longen niet, de motoren niet (korte koude inefficiënte afstanden) en onze openbare ruimte niet (inefficiënt qua ruimtegebruik, geluidsoverlast en een gevaar tussen alle mensen). En het is ook niet leuk rijden, tenzij je aanschuiven aan het rood licht en 0,5s volgas geven als de boel beweegt leuk vindt, maar dan zoek je best een andere hobby vind ik…
PS: ik woon midden in een grote stad en heb een leuke auto, maar die wordt enkel gebruikt om de stad uit te gaan, dat gaat gelukkig snel. Binnen de stad bijna altijd wandelen, bus of fiets. Hebben we geen electrisch auto voor nodig. Simpel. Dat gezegd, de volgende auto wordt ook geen ICE meer maar kan wel even duren voordat die er komt.
Onehp zegt
@koningjamesversie
Niemand met een brein ontkend global warming. Het is een simpel feit, dwz gemeenzame globale observatie van de laatste decennia.
Voorheen werd er nog beweerd dat wij mensen er niks mee te maken hebben. Kan een denkend mens ook al lang niet meer volhouden.
De laatste faze van ontkenning is nu dat we er niks meer aan kunnen doen. Wel zo gemakkelijk en komt goed uit zo.
Menselijk gedrag is zo voorspelbaar, verslaving is net hetzelfde, of het nu over sigaretten, alcohol of andere drugs gaat, zoals olie… Een energiedrug ;)
Shaw zegt
Hoe meer dit soort berichten komen, hoe meer interesse ik krijg in Diesel. Slechts 1x in mijn autocarriere zelf in bezit gehad, wel vaker als leaseauto. En moet zeggen; het ís toch ook ideaal? Grote actieradius ook bij doorrijden, relatief laag verbruik en kosten. Heerlijk koppel onderin. Als ik de staat win, ga ik voor een Q7 6.0 TDI W12
Shaw zegt
Diesel – het gaat ondanks de opkomende eauto – het blijft en gaat nergens hoor hoor :) Duurt nog heeeel lang de e-truck zal het lastig krijgen in de winter bergop . Aan jullie de Zoe Leaf en Teslas doe mij dit maar https://www.autowereld.nl/audi/q7/v12-6-0-tdi-quattro-32762274/foto.html#foto-433437096
Shaw zegt
@Onehp de mens veroorzaakt inderdaad klimaatverandering. Iedere steen die je neerlegt, is een verandering van de natuurlijke leefomgeving. Alles staat met elkaar in verbinding. Wist je dat een vlinder in Brazilië een storm in Amerika kan veroorzaken?
.
Onehp, toevallig Volvo-rijder? https://www.youtube.com/watch?v=kHyaWtTpkwo
ty5500 zegt
@Shaw: Als je werkelijk gelooft dat een vlinder een continent verder een storm kan veroorzaken is het wel heel moeilijk om rationeel te babbelen. Je link in de reacties hieronder zegt zelf dat dit niet kan. “Echter hoe hard een vlindertje in Brazilië ook met zijn vleugeltjes wappert, het veroorzaakt géén tornado in Texas, zegt David Orrell; Oxford wiskundige en schrijver van het boek The Future of Everything”
Shaw zegt
@jorden “Dat je verder de moord stikt na verloop van tijd.” de moord stikken. @onehp is jorden een denkend mens met een brein? :-)
Shaw zegt
Klimaat-verandering (@onehp let ff op aub) https://www.bedrock.nl/the-butterfly-effect/
De mens heeft flinke invloed op deze planeet. Daar gaat stoppen met olie echt geen ene sier aan bijdragen. Het is niet te voorkomen. We zijn nu met 6 miljard. De wereldbevolking groeit explosief. Het probleem is de mens, dat ben jij. Waarom wordt daar niet eens naar gekeken, in plaats van de utopie allerlei randeffecten, gevolgen, bijzaken te willen beinvloeden. Echt totaal kansloos! Het is absurd hoe mensen als lemmings in de klimapocalypse geloven, zonder echt de oorzaken onder ogen te durven zien.
z3cabby zegt
Grappig…Jaapyo van stemmingmakerij betichten. Hij is de enige schrijver in het AB team die op een goede manier ironie, cynisme en spot aan zijn inkt toevoegt. En het werkt elke keer weer gezien de reacties. Leve Willeme voor zijn autokunde; Leve Jaapyo voor zijn pit!
scolopax zegt
Ook moderne diesels zijn niet zo schoon als ze zeggen helaas…
https://www.ad.nl/auto/moderne-dieselmotor-schoon-totdat-het-roetfilter-gaat-regenereren~a4537388/
Onehp zegt
@shaw bedankt voor de attentie, maar ik lette al goed op tijdens mijn studies bijna 20 jaar geleden over dit onderwerp, lang voordat het een ding was.
Is het de mens in aantallen, of de gedragingen van de mens de oorzaak? De aarde kan zonder probleem 8 miljard mensen dragen als ze duurzaam en in symbiose met de natuur leven. Verder is het halen uit de grond van koolstof in verschillende vormen echt wel de hoofdoorzaak van de opwarming die vooral de laatste decennia vaart loopt, vroeger ging het veel langzamer en is in de context irrelevant.
Dit doen we omdat we op veel grotere maat leven dan ons lijf. In deze context, een auto heeft ruwweg 1000x meer vermogen dan een fietser en gebruikt ruwweg 100x de energie, de mens maakt door hun keuzes dus een impact die enorm veel groter is dan eigen letterlijke voetafdruk.
Bovendien wordt er veel vlees gegeten en daarom kweken we een industriële schaal beesten die grootteorde 10x meer impact hebben dan een plantendieet.
Enkel punten om aan te geven dat het menselijk gedrag is, niet het aantal dat een probleem is. Zal minstens een generatie duren om daar verandering in te brengen…
wimof zegt
Maar blijkbaar kan die mens geen 8 miljard medemensen rond zich verdragen.
TDI-goeroe zegt
jammer dat die diesels op alle vlakken duur GEMAAKT worden, in aanschaf en in MRB. Belachelijk, pure diefstal.
jometdebanjo zegt
Stinkdiesel? Autoblog….weer zo’n uitspraak van een van jullie redacteuren. Het is autoblog dus het moet hier ruiken naar benzine en diesel.