Dat wordt smullen!
Het duurt nog even voordat we kennis maken met de G80 M3, de opvolger van de F80 M3. Toch is er nu al het een en ander bekend. Het maakt het wachten op de nieuwe M3 er niet makkelijker op.
Zo zegt Car Magazine te weten dat de G80 M3 een nieuw ontwikkelde twin-turbo drieliter zes-in-lijn onder de kap gaat krijgen. De hete sedan krijgt onder andere waterinjectie. Techniek die we kennen van de huidige M4 GTS. Het vermogen zou uitkomen op zo’n 500 pk en 600 Nm koppel. Meer informatie over de techniek achter BMW’s waterinjectie check je in DIT artikel.
De nieuwe motor, genaamd S58B30, krijgt niet alleen hulp van turbo’s. Men spreekt tevens over een 48-volt hybride systeem en een verbeterde start-stop systeem, wat het verbruik ten goede moet komen.
De acceleratietijden zullen vermoedelijk gehakt gaan maken van de huidige M3. De kans is sterk aanwezig dat het M xDrive van de huidige BMW M5 naar de M3 gaat komen. Dit betekent vierwielaandrijving wanneer de auto tractie nodig heeft en 100% achterwielaandrijving als de bestuurder dit wil. Door dit systeem kan de M3 straks sneller accelereren, maar deze techniek maakt de auto er niet lichter op. Ondergetekende gokt dan ook dat BMW wat carbon spielerei gaat toepassen en dat de nieuwe M3 hooguit 50 kg minder zal wegen in vergelijking met het huidige model.
Of de nieuwe M3 er alleen met M xDrive gaat komen is nog maar de vraag. De kans bestaat namelijk dat er nog een handgeschakelde variant gaat komen, maar enkel in combinatie met achterwielaandrijving.
Met de komst van de M3 CS zit het er bijna op voor de huidige 3-serie. Volgend jaar wordt de nieuwe 3er verwacht. Het jaar daarna de Touring en in 2020 maken we kennis met de 4-serie als Coupé, Cabrio en M4. De 4-serie Gran Coupé zal later als volledige elektrische auto op de markt worden bracht.
racerx zegt
xDrive en hybride aandrijving in een M3. No thanks…
87sandyd zegt
@racerx: De kant van Audi op. Is het toch nog voorsprong door techniek ..
racerx zegt
@87sandyd: laten we hopen dat het 48volt hybride gedeelte bedoeld is om enkel en alleen de elektrische turbo’s op toeren te houden. AWD hoeft van mij sowieso niet met 500pk, laatst nog een M4 met tegen de 600pk met methanol injectie gereden, dat was serieus prima te handelen (ok, onderstel en banden waren ook aangepast). Sowieso hoeft AWD niet van mij, voor de wintermaanden/wintersport neem je gewoon de hypothetische X3 van de vrouw mee, of RR Evoque.
pa045 zegt
@racerx: ja. Iedere autoblog lezer kan 600 pk prima handelen. Zijn stuk voor stuk Max-lightjes.
Weten ook altijd precies te vertellen wat de ander in een crash filmpje gout doet. Zeer ervaren allemaal.
racerx zegt
@pa045: Doe niet zo zielig man, ik heb ervaring zat met snel spul op twee en vier wielen, zowel op het circuit als de openbare weg. Als ik het prima te handelen vind, dan kan ik dat toch gewoon zeggen zonder misgunnende zure opmerkingen terug te krijgen? Prettige dag.
mashell zegt
@pa045: als ik de situatie op de Nederlandse snelweg bekijk dan stikt het wel van de Max Verstappen wannabees. Wat is het verkeer in Nederland de laatste maanden toch agressief geworden.
lekkaah zegt
@mashell: de pre-wintersepressie is coming
racerx zegt
@mashell: Niet alleen de laatste maanden wat mij betreft, mensen kunnen om niks al enorm flippen.
por100 zegt
Ik had liever minder gewicht gezien dan meer vermogen.
599gto zegt
@por100: koop dan een M2 of M1
por100 zegt
@599gto:
1er M coupe!: 1550kg
M2: 1470-1550kg
M3: 1535kg
willeme zegt
@por100: Body Mass Index van een M3 is gewoon prima. Formaatje E39 ondertussen, met alle veiligheidsvoorzieningen, gadgets en uitrusting. Gewoon heel erg netjes van BMW.
kareljansen zegt
@599gto: facepalm..
Alfarobert zegt
3.0ltr.Bi-turbo,dan zitten ze bijna op het niveau van de Alfa Giulia Quadrifoglio.
fanboy zegt
@alfarobert: Ja of bijna op het niveau van een 25 jaar oude Supr die een beetje gekieteld is :P
willeme zegt
@Alfarobert: ‘niveau van de Alfa Giulia Quadrifoglio’
Welk niveau is dat? Metertje of twee op de brug?
str8six zegt
@alfarobert: *proest* lol!
pa045 zegt
@str8six: idd. De Giulia is beter.
breakingpoint zegt
Wat? Hoe bedoel je, ” volgend jaar wordt de nieuwe 3er verwacht”??? De nieuwe 3 is toch nog maar net uitgebracht? Althans zo lijkt het
Dimglor zegt
@breakingpoint:
Eens Gegoogled (of hoe je het Google ook moet vervoegen) en de huidige 3 is sinds 11 feb 2012 in de verkoop gegaan.
Is dus al bij al totaal niet zo’n lange lifespan inderdaad.
dromedaris zegt
@breakingpoint: zelfde gevoel heb ik met de 5-serie. De “nieuwe” is voor mij eerder een facelift.
RubenPriest zegt
@breakingpoint: De F10 5-serie werd in 2010 geïntroduceerd en in 2016 vervangen door de G30 5-serie. De F30 3-serie werd in 2012 geïntroduceerd en zal in 2018 worden vervangen. Ze gaan zo’n zes jaar mee.
kareljansen zegt
@breakingpoint: het interieur lijkt al weer een jaar of 10 oud daarentegen..
azuli zegt
Dat zijn nog eens goede ingrediënten voor een super M3 en M4.
Nice!
Rick-dos zegt
Ik zou weleens een artikel willen zien waarbij de geruchten naast de werkelijkheid wordt gelegd. Zo kun je een indruk krijgen van welke media uit z’n spreekwoordelijke nek lult en wie niet.
Telkens zijn er weer publicaties die claimen dingen gehoord te hebben van goed ingelichte bronnen, maar niemand die dat achteraf checkt.
Ik durf zomaar te wedden dat als je in de archieven spit naar “rumors” en je zet het af tegen het uiteindelijke product dat je voortaan heel veel van die publicaties af kunt schrijven als “serieus”.
cupsport zegt
@Rick-dos: eens. Zo komt de volgende generatie 3 Serie niet in 2018 om te beginnen…
RubenPriest zegt
@cupsport: en wanneer dan wel volgens jou? ;)
cupsport zegt
@RubenPriest: 2019.
RubenPriest zegt
@cupsport: Dan bedoelen we waarschijnlijk twee verschillende dingen. Presentatie is volgend jaar, marktintroductie begin 2019 naar verwachting.
willeme zegt
@rubenpriest: En de Amerikanen noemen dat weer modeljaar 2020.
RubenPriest zegt
@willeme: Amerikanen en getallen/eenheden..
bassx zegt
@willeme: Wat veel logischer is… Het jaar 0 is het eerste modeljaar
poeperman zegt
@cupsport: dat lijkt me wel heel laat
trustmeiamanengineer zegt
Nóg zwaarder én 4WD… BMW is echt de weg kwijt. Alfa en AMG laten zien dat een D segmenter prima met rwd uit de voeten kan. En dan nog steeds minder vermogen leveren dan de concurrentie…
skinnybmw zegt
@trustmeiamanengineer: Waar lees jij dat de nieuwe M3/4 alléén 4WD krijgt en ‘daardoor de weg kwijt is’. Echt weer zo’n schreeuwerige, ongebaseerde mening die er al zo veel te vinden zijn op het net. Zum kotzen.
Eerst maar eens de officiële specs afwachten en hopelijk een proefrit voordat ik mijn mening geef. Hopelijk krijgen ze het gewicht weer naar beneden en rond 500pk is nu meer dan zat.
trustmeiamanengineer zegt
@skinnybmw: Rustaagh! Ik baseer mijn MENING op de geruchten in dit artikel… Ik vind gewoon dat BMW M, vroeger dé maatstaf, het begint af te leggen tegen AMG en zelfs nieuwkomers zoals een Giulia/Stelvio Q.
skinnybmw zegt
@trustmeiamanengineer: Ik zie het eerder zo dat de concurrentie zijn zaken nu eindelijk eens wel voor elkaar zitten en op het niveau zitten van de M-modellen…maar dat zou kunnen komen door mijn BMW-bril.
Sorry voor mijn overtrokken reactie, kan me echt storen aan conclusies doe vaak zo snel getrokken worden op geruchten.
skinnybmw zegt
@skinnybmw: zitten=hebben
lekkaah zegt
@skinnybmw: ja maar in die Q zit ‘emozione’.. dat heeft die klinische mainstream stomme Duitse oto niet..
skinnybmw zegt
@lekkaah: in mij Alfa GT zat ook veel ‘emozione’, negatieve emoties welteverstaan. Heel veel irritaties bijvoorbeeld met ramen die niet werkten, lichten die om de paar maand kapot waren, koppeling die om de 100.000km vervangen moet worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Mooie auto om te zien en gekocht vanwege de recensies dat het toentertijd de beste Alfa was…maar oh wat een spijt.
kermit123 zegt
@skinnybmw: idd ik heb ook een paar jaar alfa’s gereden. Wat een drama was het . Als de auto gekeurd moest worden wist je dat je weer een 1500euro kon dokken. Van kapotte koppakkingen tot de draagstangen. Echt 3 alfa’s gehad . Nooit meer. Wat een rommel maken die italianen.
skinnybmw zegt
@lekkaah: En dat terwijl de Q heel erg veel op de Duitsers lijkt in vergelijking met oudere modellen van Alfa…een veilige en misschien wel saaie design-taal met alleen een herkenbare neus en kont.
RubenPriest zegt
@trustmeiamanengineer: Huidige C63 moet je met de huidige M3 vergelijken. De nieuwe C63 krijgt vermoedelijk net als de huidige E63 ook een 4MATIC+ behandeling.
trustmeiamanengineer zegt
@rubenpriest: Daar zit opzich wel wat in. Maar ik dacht dat ze juist de C expres louter rwd maakte vanwege het andere (sportievere) karakter. Als je 4WD wilt moet je een treetje hoger naar de E of zo’n hoog hok als de GLC.
lekkaah zegt
@trustmeiamanengineer: 4WD wordt ook doorontwikkeld ondertussen.. Die systemen kunnen nu gewoon onafhankelijk de achterwielen aandrijven (ook in te stellen), en waar je wilt kun je zeggen dat je hulp wilt op spannende moment, of gewoon altijd 4wd, best of both worlds. Blijft natuurlijk 1 nadeel: meer materiaal en meer gewicht.
trustmeiamanengineer zegt
@lekkaah: Zekers, het systeem zoals in de E63S en BMW M5 is natuurlijk briljant. Op de kosten en extra gewicht na natuurlijk… Maar dat speelt in verhouding weer een iets kleinere rol in het E segment dan in het D segment.
Sir_Vmax zegt
@trustmeiamanengineer: de f90 m5 is ook lichter dan de f10 ondanks de awd. En reken maar dat de performance daardoor erop vooruit schiet, want: meer powaah, tractie en minder gewicht. Zal hetzelfde wel gebeuren met de m3, i suppose…
berlinetta zegt
@trustmeiamanengineer: Door de komst van turbo’s is er tegenwoordig ook steeds meer koppel. Vroeger deed een M het met ongeveer 400 Nm. Dan kon je prima uit de voeten met enkel RWD. Tegenwoordig is het allemaal 600 Nm of meer. In een auto die ook dient als personenwagen voor dagelijks gebruik is 4WD dan soms toch wenselijk. BMW en Mercedes pakken het dan ook perfect vind ik: 4WD voor als je het nodig hebt en RWD voor als je het wil. Alleen het gewicht is jammer, maar daar valt op zich wel mee te leven.
kniesoor zegt
@berlinetta:
Een E46 M3 : 365 Nm (bij iets van 3900 rpm, geloof ik), een (standaard) M3/M4 nu 550 Nm vanaf 1800 rpm. Kentekengewichten respectievelijk 1475 en 1512 kg.
De F80/82 is veel sneller dan de E46, maar de rijdbaarheid van die laatste is wat mij betreft veel beter, echt een heel fijn totaalpakket, een heel speels apparaat.
jeroenwz zegt
Wat een teleurstelling. Slechts 500 pk. Top zal ook wel begrensd zijn op 250 km/uur.
Zonder gekheid: wanneer houdt dit pk-geneuzel eens op? Auto’s worden groter, zwaarder en lomper. OK, vierwielbesturing en andere ingrepen moeten een ander (lees: sportiever) gevoel geven, maar toch. Deze auto zal zo ergens tussen de 1.500 en 1.600 kg wegen, schat ik in. Veel te zwaar. Dan heb ik 100x zo lief een E30 M3, met een hoogtoerige atmosferische motor die leeg 1.200 kg weegt.
Rijplezier is voor mij niet (te) veel vermogen in een zware auto, maar het omgekeerde. Het principe dat Lotus al jaren toepast: just add lightness…
jeroenwz zegt
@jeroenwz: of kijk naar de nieuwste Singer. Ook 500 pk, maar dan een gewicht van 990 kg.
skinnybmw zegt
@jeroenwz: heb je wel eens gereden in een 500+ pk, 1500kg+ sterke auto? Ik zelf heb een 1150kg 200pk E30 325i gehad en gereden in een X6M van 2000kg+. Had in beide even veel rijplezier, verbazingwekkend hoe die X6M aanvoelde als een veel lichtere en wendbare auto op het circuit. Puur door onderstel werking.
Per definitie hoeft een zware auto met veel pk’s echt niet aan te voelen als een lompe auto, trust me.
por100 zegt
@skinnybmw: interessante toevoeging. Echter het vreet wel een stuk meer banden en benzine. Daar staat waarschijnlijk een, voor de inzittenden, veiligere auto tegenover. Maar is een auto van 1250kg niet veilig genoeg te krijgen voor 4 personen?
skinnybmw zegt
@por100: en veel meer comfort…je kunt nu niet meer aankomen met een standaard M3/M4 met al die opties en systemen zonder de auto op 1250kg te houden. Daar moeten de speciale, hardcore versies voor zijn. En ze zijn ook een stuk groter tegenwoordig. Een E30 is echt een mini naast de huidige 3 of een 911.
por100 zegt
@skinnybmw: Een E30 is ook een opa ten opzichte van een F80. Groter hoeft niet per se zwaarder te betekenen. Zeker niet als je in de tussentijd 30+ jaar de tijd hebt gehad om nieuwe technieken te maken. Maar het zegt eigenlijk al genoeg dat de huidige problemen die moeten worden opgelost worden vergeleken met een 30 jaar oud model.
Ik vind dat BMW, met al haar financiële middelen en al haar kundige medewerkers, voor de M-reeks een andere lijn moet aanhouden. Nu nemen ze een vadsige Duitser en die maken ze iets minder vadsig met wat kitscherige carbon troep en om de onkunde van de vadsige consumenten te maskeren zetten ze er 4-wielaandrijving op.
Lang verhaal kort: van de e90 en F80 hadden ze gewoon een csl moeten maken. Als ze het bij de G80 ook niet doen, dan bloed de M-lijn dood
lightisride zegt
@jeroenwz: Helemaal eens, maar toch komen die pk-monsters mij op de Ring allemaal snoeihard voorbij. Dat heeft natuurlij ook zijn charme. Grote turbo’s, slimme ESPs, superplakkende banden werkt allemaal wel om hard te gaan.
En weet er iemand een moderne auto die wel leuk rijdt, dagelijks bruikbaar is en vlot/licht genoeg en niet leunt op turbo power, esp, e.d.?
skinnybmw zegt
@lightisride: op het bruikbare na, een Huracan?
fanboy zegt
@lightisride: Toyota GT86 doet exact dat. Die is echt met dat doel ontworpen. Maar dan zeuren mensen weer dat ie te langzaam is.
Echter de GT86 en ook de MX5 rijden zeer puur, zonder turbo, en uiteraard de balans op orde zoals een M3 dat heeft.
fanboy zegt
@lightisride: Als je ook naar iets zwaardere / ruimere / luxere 4 zitters wil kijken, en toch veel vermogen zonder tubro wil hebben dan kun je bij Lexus terecht. Uiteraard zeer praktisch als dagelijkse auto. Maar wel gewoon 5 liter V8 in het vooronder, zonder turbo’s vaak tegen de 500pk. Bijvoorbeeld de oudere IS-F, of GS-F (maar dat is meer de grootte van een 5 serie)
lightisride zegt
@fanboy: Inderdaad lijkt een Gt86 me leuk, maar de Lotus blijft leuker, die is ook al geschikt voor het circuit, dus hoef geen 500 pk Lexus.
Maar wat is nu een bruikbare mensenauto voor overdag, waar je toch leuk mee kunt sturen? Vroeger reed een Alfa 75 ook leuk als je geen V6 had, of een 33 1.3, maar nu?
fanboy zegt
@lightisride: Ik weet niet over welke Lotus we het hebben, maar een GT86 is een stuk praktischer en gebruiksveriendelijker dan een Elise. En een GT86 is ook gewoon geschikt voor het circuit, waarom zou hij dat niet zijn? Wellicht dat je andere banden wil, en er is meer dan genoeg voor te krijgen aftermarket, maar lijkt me standaard al zeer geschikt.
racerx zegt
@lightisride: Suzuki Swift GTI?
aquila2003 zegt
Start stop systeem in wat de meest hardcore 3serie moet zijn. Jezus christus :'( ik vond de f80 al de meest kleurloze m3 tot nu toe. De e90 vond ik nog beeldschoon, en de e46 de meest pure.
viezefreddyw zegt
Hmmm… Ik ben benieuwd waar BMW mee gaat aankomen. Vooral qua interieur zal het merk stappen moeten gaan maken denk ik. De huidige 3-serie vind ik qua exterieur nog best een knappe wagen maar het interieur is in mijn ogen flink gedateerd.
Ook ben ik benieuwd of het gerucht klopt over het aantal PK’s. De concurrentie biedt op dit moment al vermogens boven de 500 pk. Mercedes kennende zal daar een PK of 50 bij op gooien wanneer er een nieuwe C63 gelanceerd gaat worden. Wellicht zoveel PK wat de AMG GTC heeft. 557 PK biedt dat ding en is hetzelfde motorblok. Dan zal BMW (weer) achterlopen wat dat betreft. Ik ben benieuwd!
willeme zegt
@viezefreddyw: BMW heeft nooit het hoogste vermogen in zijn klasse gehad, integendeel. Het was altijd RS en AMG die aan het verplaatsen deden. Audi heeft het nu opgegeven (RS4 met 450 paarden) waardoor AMG, het enige heerschende label, bovenaan staat.
Bij BMW staan dingen als wegligging, stuurgedrag en precisie net even op een hoger plan. (alhoewel de verschillen per generatie kleiner lijkt te worden).
lekkaah zegt
@willeme: +1
@viezefreddyw: stapte laatst in een M4, het interieur is moderner dan de E92 (HUD is ook wel leuk, lederen dash), maar een stuk rommeliger dan de E92. Ik ben geen interieurfreak maar ben het met je eens dat Audi/Merc mooiere interieuren hebben. Ook heb ik zeker geen behoefte aan meer vermogen, wellicht meer koppel onderin, maar dan moet ik aan de turbo’s :'(. Je merkt gewoon de ‘lag’ t.o.v. de e92, en het sturen voelt ook minder lekker (elektronisch). Is voornamelijk wennen denk ik though.
viezefreddyw zegt
@willeme: Dat is ook weer zo inderdaad. Maar toch vind ik het wel een groot verschil onderling. Maar de huidige M3 vind ik wel een snoepje moet ik zeggen.
@lekkaah: Tuurlijk, atmosferisch is veel lekkerder. Zeg nou zelf, zo’n E92 klinkt toch heerlijk? Het interieur van de E90/E91/E92 vond ik ook een stuk mooier ontworpen dan de huidige 3-serie. Uiteraard is het allemaal wel moderner, maar het ontwerp vind ik niet mooi.
Wat wel tof is, is dat de M4 gewoon nog met handbak te bestellen valt.
ericc zegt
Hopen dat de nieuwe 335/340i dan komt met een 400pk en zonder x-drive en M-pakket! Ter concurrentie van de C43 en S4.
jeffreym3 zegt
Ik snap dat gezeur over gewicht hier niet. De huidige M3/M4 is een pak lichter dan de e90/e92 M3 en de volgende zal waarschijnlijk weer een stuk lichter worden met meer vermogen. Enkel goed nieuws dus. Waar ik zelf wel doodziek van word zijn die tussen(uitmelk)modelletjes die totaal geen toegevoegde waarde hebben. Waar vol lof gesproken wordt over gewichtsbesparingen van 10KG.. (Je behaald al makkelijk het dubbele door om te beginnen lichtgewicht kuipjes erin te zetten) Dit is een trieste en slechte ontwikkeling.
berlinetta zegt
Tot nu toe best wel positieve dingen toch? Meer power, iets minder gewicht, handbak blijft en RWD blijft. Ook komt er nog een zesinlijn. Die optionele 4wd en het hybridesysteem vind ik niet erg.
mashell zegt
Omdat ik niet bij de zelfbenoemde puristen wil behoren (die “boehoe, ik wil alleen RWD, geen turbo’s, geen start-stop” roepen). zeg ik: fijn dat de BMW mee gaat in de vaart der volkeren, ze liepen een beetje achter. Een M3 is voor velen de enige wagen, met zulke vermogens en door al die turbo’s zulk koppel, heeft de wagen gewoon AWD nodig om op de openbare weg dagelijk bruikbaar te zijn.
smart2000 zegt
lekerrrrrrr. Kan nie wachten tot ie komt.
smart2000 zegt
lekkerrrrrrr. Kan nie wachten tot ie komt.
bmwe46m3balling zegt
Oh jawel nieuwe 6inlijn bitch. Hoelang worden die 6inlijns al doorontwikkeld 20 jaar of langer te erg hoe die nieuwe eruit gaan zien. Laat staan de specs. Turbo’s jammer maar moet tegenwoordig.
En ja fock die start/stop gek. Onzin dat systeem (vind ik) heb je lopen blaffen op snelweg neemt de afslag 3sec later motor uit. Niet op bedrijfstemperatuur laten komen. Nee gewoon uit. En weet starten. Of je komt in de file uit/aan/uit/aan (en ja ik hou NIET me koppeling ingedrukt en in ze 1 laten als je stilstaat, ook dom als dat doet) beter uitzetten die onzin.
Mensen klagen over gewicht, tussen 1400 en 1800 is goeie. 500 pk in 900kg is leuk maar op de track ja niet op de snelweg in nederland. 1 zijwind of code geel oranje en je ligt in de berm man ik moet ook leer luxe dingetjes mooie knopjes enzo enne mooie tellers mooie lichtjes hebben hahahah.