Hyundai laat alvast een glimp zien van hun XL hot hatch: de Ioniq 5 N.
Al vrij snel na de introductie van de Hyundai Ioniq 5 kwamen er geluiden dat er ook een ‘hot hatch’-versie zou komen. Eigenlijk was het een no-brainer. Er is immers ook een Kia EV6 GT en Hyundai is volop bezig met hun N-label. Dat de Ioniq 5 de uitstraling heeft van een hatchback helpt ook mee.
Inmiddels weten we zeker dat er een Hyundai Ioniq 5 N gaat komen. Dit werd eerder dit jaar al bevestigd door de Koreanen. Ze delen nu ook het eerste beeldmateriaal, in de vorm van een teaservideo. De video gaat eigenlijk vooral over de N Vision 74 en RN22e, maar als je heel goed kijkt is de Ioniq 5 N ook te zien.
Omdat de auto nog gecamoufleerd is zien we nog vrij weinig, maar we zien wel iets. De voorbumper is in ieder geval een stuk agressiever, met grote luchtinlaten en ‘vinnen’ aan weerszijden. Er zijn best wat overeenkomsten te zien met de voorbumper van de R22e, die je hierboven ziet.
In de video kunnen we ook nog een glimp van de zijkant opvangen. Hier zien we alvast welke velgen de Ioniq 5 N gaat krijgen. Ook zien we voor de achterwielen weer een vin. Hyundai lijkt dus best wat aandacht te hebben besteed aan de aerodynamica.
Qua uiterlijk belooft de Ioniq 5 N in ieder geval geen laffe uitvoering te worden. De prestaties zullen waarschijnlijk ook niet kinderachtig zijn. We gaan er vanuit dat de Ioniq 5 N dezelfde aandrijflijn krijgt als de EV6 GT. Daarmee kun je rekenen op 585 pk en 740 Nm koppel. In een Hyundai.
De Ioniq 5 N maakt volgend jaar zijn opwachting, al zegt dat nog niet heel veel. Dat kan namelijk over vier weken zijn, maar ook over een jaar. Of ergens ertussen in. Wat we wel weten: de Ioniq 5 N staat op ons lijstje met auto’s waar we naar uitkijken.
ookopautoblog zegt
Zeker iets naar uit te kijken! De video van JP Performance (Duits) laat dat goed zien waarom:
https://www.youtube.com/watch?v=dffQyt1yJiQ
audirs3 zegt
Heel erg gaaf, dit is wat een hot hatch hoort te zijn: in de basis een auto die je in elke Vinex wijk ziet staan, maar dan met genoeg vermogen om een Porsche te pesten.
Dat deed de Golf GTI destijds ook.
Helaas is alles nu wel groter en zwaarder, de echte hoogtijdagen van de hot hatch komen nooit meer terug, maar beter dan dit zal het niet snel worden…
Onehp zegt
Ik hoop van wel. Dit is een heel leuk begin om te tonen wat kan, enkel is het gewicht is erg ver van de ethos van de originele lichtgewicht hot hatches, waar overigens de meeste moderne ICE modellen van 1600kg+ ook ver van verwijderd zijn. Een vorm van performance auto, zoals een RS6 ofzo.
Er bestaat eigenlijk al een BEV hot hatch, de i3s die een super lichtgewicht is/was tov deze tweetonners, hopelijk komen er meer soortgelijke wagentjes in de toekomst, dan hoef ik dan niet meer tonnen benzine te verbranden om wat fun te hebben in mijn hobby genaamd autorijden…
Michel-GR zegt
Tuurlijk wel want dit ding is loodzwaar.
Stap in een snelle benzine hothatch en je voelt het verschil in de eerste bocht meteen .
audirs3 zegt
Ja maar die wegen nu ook al ruim 1,5 ton. Dat is toch andere koek vergeleken een Golf GTI mk1 of Clio Williams.
Michel-GR zegt
Niet allemaal hoor. De mijne zit op 1255kg.
flatsix010 zegt
Eerst maar eens de ioniq 6 bouwen. Na een handvol first editions weten de dealers zelfs niet wanneer de reguliere versie naar Nederland komt.