We gaan ons verdiepen in een heel specifiek stukje van de markt: de hete diesel hatches.
Elk jaar komen er een paar autotypes bij en gaan er een paar weg. Aanvankelijk wilden we een lijstje met nieuwe modellen maken. Maar ja, kleine elektrische crossovers of iets grotere elektrische crossovers zijn nu nog niet heel erg tot de verbeelding sprekend.
Daarom kijken we vandaag naar de diesel hot hatch. In principe staat de combinatie diesel en hete hatchback haaks op elkaar. Je wilt in een hot hatch juist veel toeren maken en weinig gewicht in de neus. Daarbij moet een hot hatch niet te comfortabel zijn, terwijl je dat van een kilomtervreter juist wél wenst.
Het is dus opmerkelijk hoe sommige merken dit concept (denken) te kunnen combineren. Uiteraard is het overzicht bij lange na niet compleet en kun je er een boom over opzetten of sommige gegadigden terecht op de lijst staan.
Volkswagen Golf GTD (Typ 17)
1982
We moeten uiteraard beginnen met de Golf GTD. Het is de eerste sportieve diesel hatchback. Sowieso was Volkswagen lekker aan het experimenteren met de Golf qua uitvoeringen en koetswerk varianten. Al in 1982 was Volkswagen bezig met dikke diesels in een compacte auto. Diesels in een dergelijk formaat waren al niet veel voorkomend.
Met 70 pk en 150 Nm is het geen racemonster anno 2020, maar er zijn genoeg A-segment auto’s die je voor blijft met deze antieke bijna veertig jaar oude diesel. De GTD was iets minder opvallend vormgegeven in vergelijking met de Golf GTI. Zo had de Golf GTD een zilveren bies en andere lichtmetalen velgen.
Peugeot 205 D Turbo
1992
Net als met de Golf GTD lijkt de 205 XS naar hedendaagse maatstaven niet écht snel te zijn. Maar je kan het ook anders zien: een beetje Toyota Aygo of Volkswagen Up heeft meer nauwelijks vermogen, maar is aanzienlijk trager. Lang leve lichte auto’s. Een Peugeot 205 TD woog namelijk nog geen 900 kg. In zijn klasse was er eigenlijk niets in de buurt als het aan kwam op prestaties en verbruik.
De XUDT7 was een heerlijkheid van een motor. Het koppel kwam er mooi geleidelijk in. Ook lekker was de duidelijk aanwezige turbofluit. Op de snelweg kon je een topsnelheid halen van 175 km/u. Begin jaren ’90 waren er niet veel middenklassers die dat haalden, laat staan een kleine hatchback met een dieseltje in het vooronder.
Fiat Bravo GT JTD (182)
1998
Sommige auto’s vergeet je nu een wat sneller dan de andere. Jarenlang hadden de meeste dieseltjes rond deze periode ongeveer 2.0 liter inhoud, een turbootje en 90 pk. Er waren enkele VAG-modellen met zelfs 110 pk. Toch verdient deze Fiat een pluim, want het was een van de eerste diesels met common-rail inspuiting. In principe was het gewoon de motor die iedereen in 1998 als lease-auto reed: een 156 1.9 JTD.
Een groot verschil met de gewone TDI’s van de tijd was dat de JTD veel minder nagelde én meer koppel had. De Fiat Bravo GT is niet de meest sportieve auto van de hete diesel hatches, maar als ‘GT’ was het een soort HGT-light (HGT was destijds het sportieve topmodel). Speciale vermelding voor de Fiat Stilo Schumacher, die je ook in zeer beperkte oplage kon krijgen met een 1.9 JTD.
Skoda Fabia vRS (6Y)
2003
Dit was een verschrikkelijke auto voor veel premium-automobilisten op de linkerbaan. Kijk, je kan een eenvoudige motor in een grote luxe auto leggen. Die zijn meestal nooit écht langzaam. Juist dan is het irritant als je achteruitkijkspiegel volledig is gevuld met de voorbumper van deze Fabia.
Vergeet niet dat Skoda destijds nog behoorlijk behept was met het spruitjes-imago. Dus een eenvoudige Skoda hatchback met een dieselmotor was zo ongeveer het meest zouteloze vervoersmiddel. Met 310 Nm en een kort gespatieerde vijfbak kon je menig auto verrassen met deze rijdende Zanussi. En dat was nog voordat men de pompverstuiver turbodiesel ging modificeren. Misschien wel een van de meest tot verbeelding sprekende hete diesel hatches, er was namelijk niet eens een benzineversie.
Toyota Auris 180GT (E150)
2007
Kennen jullie hem nog, de Toyota Auris? Er is een periode geweest dat Toyota dacht: laten we onze meest succesvolle naam (Corolla) overboord gooien. Op zich zat er wel een gedachte achter, want de Corolla had in Europa een buitengewoon belegen naam. Er was géén T Sport model van de Auris. Wel een sportieve versie met een 177 pk sterke diesel. Deze was overigens véél minder betrouwbaar dan welke benzinemotor dan ook van Toyota.
Het was op zich wel een veel competentere auto dan de Corolla T Sport, die auto leed aan ernstig gebrek aan koppel. De Auris had zelfs het dubbele! Het mooie was dat de dikkere Aurissen een fraaiere onafhankelijk achteras constructie meekregen in plaats van een eenvoudige torsie-as. De 180GT was dus niet alleen de snelste Aurissen, maar ook eentje die bijzondere prettig reed. Tel daarbij dat je een lekkere sportieve aankleding meekreeg en het plaatje was compleet.
Subaru Impreza Sport Boxer Diesel (GH)
2009
Op zich is dit een heel vreemde eend in dit lijstje van hete diesel hatches. Want met 150 pk en 350 Nm was het niet bepaald een bizar sterke auto. Ook niet in zijn tijd. Het bijzondere is dat Subaru de auto aanvankelijk wilde positioneren als WRX. De Subaru Impreza Sport Boxer Diesel heeft dan veel hardware van de WRX.
Ook het sportieve uiterlijk, met de 17 inch wielen en luchthapper in de motorkap maakte zijn rentree op de dieselversie. Als kers in de appelmoes heb je ook nog eens een WRX-interieur. Opmerkelijk, qua betrouwbaarheid was de Boxer diesel (de EE-20) bijna net zo onbetrouwbaar als de 2.2 Clean power diesel van Toyota.
Mazda 3 CiTD GT-M (BL)
2009
0-100 km/u in 8,2 seconden. 213 km/u topsnelheid. Dat klinkt helemaal niet snel. En toch is het een bijzonder rappe auto, deze Mazda 3. Je kon de auto krijgen met de bekende 1.6 en 2.0 diesels van PSA-Ford. Maar in tegenstelling tot de motor in de Subaru en Toyota was de Japanse 2.2 diesel echt van Mazda en aanzienlijk betrouwbaarder dan zijn Europese tegenstrevers.
Standaard kreeg je ‘m als GT-M. Dat is nog niet zo heet als een Mazdaspeed/MPS, maar je kreeg wel mooie wielen en een sportinterieur. Dankzij 400 Nm bij 1.800 toeren sleurde diesel topper er altijd wel aan. Kortom, de meest verstandige Mazda 3 diesel is dan ook meteen toevallig de dikste en de leukste. Tegenwoordig vind je zo voor een habbekrats.
BMW 125d M Sport Edition
2015
Misschien is dit wel de meest ultieme auto in dit overzicht hete diesel hatches. De BMW 125d is een typisch Duitse auto. Van de generatie hiervoor was er al een dikke biturbo-diesel. Deze snelle diesel in de 1 Serie werd in samenwerking met Alpina ontwikkeld. Deze motor kun je eigenlijk zijn als een viercilinder ‘35d’ motor, dus met extra sterke zuigers en twee turbo’s. Het blok leverde met 224 pk niet eens zo veel vermogen, maar er was wel 450 Nm beschikbaar.
Daarmee kun je in 6,3 tellen naar de 100 km/u accelereren. In combinatie met het M Sport pakket had je zo een zeer competente hatchback waarmee je op de tussensprint veel duurdere auto’s het heel erg lastig kunt maken. Dat niet alleen, deze motor kun je ook nog eens behoorlijk goed kietelen. 260-280 pk en bijna 600 Nm zie je geregeld voorbij komen. En dan nog altijd 1 op 18 lopen. Het is eigenlijk een wonder der techniek.
deSjonnies zegt
Die Uno Turbo Dieseltjes waren voor hun tijd ook rete-snel.
Had er ooit eentje als huurwagen in Italie en dat ding ging als vergif. Meer bite dan de 205 Diesel.
Triest eigenlijk van de Fiat Uno zijn er meer dan 8.8 miljoen exemplaren verkocht en nu is Fiat nog nauwelijks een marginale speler te noemen.
SpiderIV zegt
@deSjonnies: top bakkies die Uno’s. Weinig gewicht, leuke wegligging en nog best ruim. Vooral met dat 1.4 blok erin veel lol mee gehad.
toniominestrone zegt
@deSjonnies: wat te denken van het feit dat zijn opvolger de Punto Europa’s best verkochte auto is geweest en dat zowel dez als de Uno en Tipo uitgeroepen zijn tot auto van het jaar, het is triest om te zien in welke teloorgang de Italiaanse auto voor ” de gewone man” id verzeild geraakt.
E34M5Touring zegt
Alfa 147 JTD 16V had er ook wel bij gemogen. 150pk en 320Nm. Ging als de brandweer! Maatje van me had een Golf 6 2.0TDI met chip maar die reed me niet los. Echt een fijne auto was dat. Snel, betrouwbaar en zuinig.
E34M5Touring zegt
En de Leon Cupra 150TDI natuurlijk!
p3r0x zegt
@E34M5Touring: Topsport heette die volgens mij.
Roskampies zegt
@E34M5Touring: ja ook 3 jaar gehad. Gaaf ding, had de Topsport met die rode tdi.
elemento zegt
@E34M5Touring: helemaal eens. Eerst alfa gt 1.9 tdi naar 185pk…ik had audi a3 2.0 tdi naar 215 pk
wes12 zegt
Ik moest gelijk aan de Seat Ibiza Cupra D denken. Zelfde blok als de Fabia, maar dan ook nog met een fraai uiterlijk ;-)
thearchitect zegt
Dat was ook mijn gedachte.
Mijn derde (of vierde?) lease-auto.
Een rode Seat Ibiza 1.9 TDI Cupra.
160 PK destijds.. enige optie was een open dak, verder zat er alles op.
Motor was erg luidruchtig, maar een koppel waar je bomen mee uit de grond kon trekken.
3 jaar lol mee gehad. Al was hij hard afgeveerd.
stekel zegt
in mijn seat zat naar ik mij herinner geen radio, dat was ook een optie.
Maar wat een heerlijke auto was dat
bernoulli zegt
Deze had er inderdaad tussen gemoeten. Was zelfs een raceklasse mee!
vaakbenjetebang zegt
Heb nog eens een jaartje zo’n 205-je D Turbo gehad als rijdende pedaalemmer. Op grijs kenteken, toen kon dat nog. Verbazingwekkend fijn en comfortabel reisautootje en hondsbetrouwbaar ook nog. Heb er een keer een handremkabel aan moeten vervangen en dat was het wel.
Buiten dat: een ‘diesel hot hatch’ is een in de kern kansloos concept. Een gelijkwaardige benzine-auto zal altijd leuker zijn. Tuurlijk, dat dieselhok zal zuiniger zijn. Maar kom op, een hot hatch moet leuk zijn. Als je een nachtje ‘full Charlie Sheen’ wilt gaan wil je toch ook gewoon de lekkerste meid om je cocaïne vanaf te kunnen snuiven, en niet eentje die het huishoudboekje altijd zo goed op orde heeft.
porker zegt
@vaakbenjetebang: precies dat
saxoke zegt
@vaakbenjetebang: eigenlijk helemaal gelijk. Een kameraad van me heeft ook een grijs kenteken 205je DTurbo gehad. Was een best leuk karretje.
marcomanta zegt
De Peugeot 205 diesel, niet stuk te krijgen. De VW Golf 1 diesel heb ik wel eens op hol zien slaan, bleef een behoorlijk tijdje vol gas draaien om uiteindelijk vol rook langzaam letterlijk uit te knetteren. Het blok was roodgloeiend.
Homer55 zegt
Diesel koppel is lekker maar boven de 3000 kakken ze allemaal in..
alpina007 zegt
@homer55: gaat prima tot de 5.000 hier 👍🏼
stuko zegt
@homer55: 55 staat je voor geboortejaar? Kom eens een stukje rijden in mijn X3 30d of stap eens in een Audi BI-TDI, je schrikt je dood wat er na de 3000 toeren nog in zit ;)
Ot92 zegt
@stuko Toevallig rond de 400pk dmv kietelsessie en andere intercooler en Rs6/7 airbox? Die trekken idd hard door, tot zo’n 4500 toeren geloof ik, daarna wordt het minder.
Meneer Homer heeft enkel gereden in die hele oude diesels.
De CR diesels trekken na 3000 toeren nog steeds goed door.
Mijn 2.0TDI 150pk @ 200pk bijvoorbeeld gaat tot de 4000 toeren goed, na de 4200 toeren merk je wel dat het minder wordt. Helaas zit er een relatief kleine turbo op die bij 3600 toeren al piekt en na 4000 toeren begint terug te vallen.
Homer55 zegt
Nee, ik ben een stuk jonger. De 3 liters van de Duitsers ken ik inderdaad met als toppunt de M550D.
Maar dat zijn ook de exoten tussen de diesels. 300+ pk trekt altijd wel….Over het algemeen vind ik ze pieken tussen de 2800 en 3400 toeren. Oftewel het wordt minder richting het rood. Qua geluid zitten er ook goede tussen maar toch ook weer net wat minder spannend dan een lekkere NA benzine.
Ot92 zegt
@homer55 Een diesel hoor je ook niet richting het rood te jagen. Als je geluid wilt, dan moet je naar niks anders dan N/A benzine kijken.
Homer55 zegt
Oke sorry man
karhengst zegt
Hier spreekt een ervaringsdeskundige…
boomhauwer zegt
Geen Cupra 6L 1.9tdi met de dikke vierzuiger brembos in het vooronder in dit lijstje…schande en schaamteloos.
Wouter24 zegt
Ik mis de Ibiza cupra diesel in dit rijtje. Zelf gehad, als een kart op de weg en op de autobahn dikke Duitsers pesten. En lachend aan de pomp met minimaal 1 op 20.
camber24 zegt
Uit interesse; zijn er ook zescilinder diesel hatchbacks gemaakt?
rrk147 zegt
@camber24: De c-klasse als sportcoupe, was er als C30 CDI Amg dacht ik. Dat was een 6 cilinder dacht ik.
Wouter24 zegt
@rrk147: drieliter vijf cilinder
rrk147 zegt
@wouter24: oh ja, je hebt gelijk. Was op basis van de 270 cdi toch?
atrak zegt
206 2.0 groene HDI die waren ook behoorlijk rap en onverwoestbaar. Heerlijk die tijden zonder roetfilters en egr kleppen.
saxoke zegt
@atrak: nadien is er nog de GTI HDi geweest met 110pk 1.6hdi. op bepaalde sprint onderdelen was die (veel) sneller dan de 2.0 benzine GTI
tortuga zegt
Zaten wel bommetjes bij. Maar nog steeds “meh”. Enige diesels die mij beetje kunnen doen lachen zijn zoals de 535D E60 of een Q7 v12TDI
ukbob zegt
@tortuga: maar die wegen minimaal twee keer zoveel als sommige auto’s uit dit lijstje..
Dit artikel doet me terugdenken aan m’n 156 jtd! Wat een beauty :)
Paul58 zegt
Wat te denken van een 147 1.9jtdm Q2, heerlijke zuinige en snelle diesel (vooral na chippen). Stuurt ook lekker scherp en tijdloos design
tjorque zegt
Bij rappe zelfontbranders moest ik aan Ferrari’s en Lambo’s denken… vreemd he? 🤣
Johanneke zegt
Ze stinken altijd zo eh, diesels.
giertjuh zegt
Mis toch wel de Seat Ibiza Cupra TDI hier
rscup147 zegt
Ik had de Megane 2 RS DCI ook in dit rijtje verwacht. 175pk en 360nm.
melcon zegt
Exact deze inderdaad, zou ook de enige in het lijstje geweest zijn met pivot indepedant/revo knuckle ophanging (en dus vrijwel geen torque steer, helemaal met een diesel geen overbodige luxe). De bmw met rwd uitgezonderd uiteraard.
Breinstein zegt
In feite is een C30 AMG sportcoupe ook een hot hatch.
west zegt
…. ik verwacht een update: zoals ook door anderen al benoemd, de Ibiza Cupra tdi mag simpelweg niet ontbreken in dit lijstje.
jaapies zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
porker zegt
@SimonMc: in Nederland zeggen we dan weer artikelen ipv artikels. Zo struikelt iedereen weer over een andere steen.
rikv99 zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom de meeste diesels hun uitlaat naar de grond afblazen (dacht dat dit altijd verplicht was, vanwege roet enz.), maar waarom een golf 7 GTD dit dan niet heeft?
Ot92 zegt
@rikv99 Vanwege het roet uitstoot. Sinds de roetfilter bestaat zijn de meeste gewoon recht. Al hoewel, bij mijn 2016 model Passat is ie ook verstopt achter de achterbumper.
saxoke zegt
Ik mis nog enkele leuke dieseltjes. De Ibiza Cupra 1.9TDI130, een raket was het destijds. In het zelfde rijtje, ook van Seat, was er van de eerste Leon een gelimiteerde versie verkrijgbaar in België, de Leon 1.9TDI Marc Duez. Die had een tot 163pk opgevoerde versie van de 1.9TDI. hoe dit tot stand kwam weet ik niet, of het gewoon gechipped was door een tuner (abt ofzo) of een echte fabrieksmotor weet ik niet. Hier in de buurt stond er ooit 1 te koop, nog steeds spijt dat ik die toen niet gekocht had. Zelf heb ik van 2002 tot 2014 met een diesel versie van de Saxo VTS rondgereden. In België en Frankrijk was er van de 58pk sterke diesel een VTS versie te krijgen. Aanpassingen gingen verder dan bij de 1.4i VTS met 75pk, deze had vooraan de stabilisator stang van de 1.6i16v, ook nam hij daarvan de geventileerde schijfremmen op de vooras over. Snel was deze niet, maar reed door bochtjes wel vermakelijk.
saxoke zegt
@saxoke: meer info over die Leon Marc Duez: http://www.auto-pub.net/ASL/page_Seat_Leon_Marc_Duez_04.htm
lebeaunl zegt
Heb nog een Seat Leon Topsport 4 gehad, die met TDI in volledig rood en vierwielaandrijving – reed heerlijk en ik was apetrots op dat ding.
saxoke zegt
@lebeaunl: dat was/is ook nog steeds een erg mooie auto. Een getunede 130pk had een kameraad van me. Die zat iets boven 160pk dacht ik. Heerlijke auto
Dizono zegt
De C30 CDI AMG Sportcoupe is natuurlijk een pareltje met z’n vijfcilinder, maar ik wil een lans breken voor een andere hot ‘hatch’. Op het randje, want geen B of C segment, maar de Laguna III GT 2.0 DCI is wel een fantastisch ding. 180 pk diesel, mooi onderstel met vierwielbesturing en ook nog eens reuze betrouwbaar! En een hatchback, al zou ik stiekem liever de estate hebben.
Alfonso_Alfist zegt
Naast de eerder genoemde Ibiza, mis ik nog de Ford Focus STD en niet te vergeten de Honda Civic 2.2 diesel. Heerlijk blok.
Heb hier thuis twee potente 2 liters staan een Giulietta 170 JTD en een BMW 225d cabrio. Beide redelijk gewillig naar toeren, maar door het brede koppel niet noodzakelijk.
net10 zegt
De Laguna 3 GT 2.0 DCI met 180 pk is inderdaad een fantastische auto.
De Renault Laguna Coupe is ook nog geleverd met 3.0 DCI V6 die maar liefst 235 pk levert.
Op diesel gebied was de Alfa 156 ook trendsettend met de eerste commonrail diesel, de 2.4 JTD leverde 150 pk wat rond 2000 al best veel was.
De Alfa Giulietta is ook nog geleverd met een 170 pk 2.0 liter diesel. En de Renault Megane RS is geleverd met een 175 pk diesel.
De BMW 125D is al genoemd.
Dutchdriftking zegt
Leuk maar ik mis een heel belangrijke motor. De 2.0TDI comon rail. De pompverstuiver tot 2009 was qua betrouwbaarheid nou niet bepaald wat je zocht, de opvolger was geniaal. Standaard 170pk, maar met wat kleine aanpassingen is 230pk en 550nm goed te doen. En met een verbruik van 1 op 18 ook best zuinig. Ideale motor voor de Leon FR en de Skoda Octavia RS…
Ot92 zegt
@dutchdriftking 220-225pk deden ze enkel zonder DPF. Met DPF was het zo’n 210pk. Qua koppel was het wel een stuk minder dan 550nm trouwens. Het is meer in de richting van maximaal 480-500nm.
De Golf 7 GTD met de EA288 is ook een leuke hoor. Met DPF en EGR actief gaat ie van 184pk en 380nm naar 240pk en 480-500nm. Lekker vermogen voor een circa 1400kg wegende hatchback en toch redelijk milieuvriendelijk.
De Golf 8 GTD zal zo’n 250pk en 520nm doen geloof ik. Als mijn kleine onderzoek juist was, dan heeft die een iets grotere turbo dan de Golf 7 GTD.
saxoke zegt
@dutchdriftking: in mijn oogjes was de 1.9 betrouwbaarder dan de 2.0tdi170. Ik herinner me dat een bekend probleem scheuren in de cilinderkop waren.
Dutchdriftking zegt
@saxoke: de 2.0 170pk pompverstuiver was drama met inderdaad ook die scheuren. De comonrail opvolger was geniaal.
dirkiii zegt
Ik mis toch wel een 147 ducati corse in dit lijstje, 170 PK sperdif en 370nm koppel.
volvod5 zegt
Ik mis de Volvo C30 D5 ook nog. 180pk en 400Nm op een relatief lichte auto. Prima te tunen tot 220pk en 500Nm. Bommetje!
knapzuur zegt
“In principe was het gewoon de motor die iedereen in 1998 als lease-auto reed: een 156 1.9 JTD.”
Volgens mij was diesel leasen nog niet erg standaard, het kwam toen wel op gang maar in 1998 bestelde de meeste nog gewoon een 1.6, 1.8 of 2.0 afhankelijk van budget en de grote baas of echte Alfa gek ging toen voor de 2.5 v6.
Oh en ik mis de Lancia Delta 1.9 Twinturbo Multijet 16V, standaard 190 PK en een geweldig koppelprofiel.
willeme zegt
@knapzuur: ik heb de 156 nog nieuw verkocht destijds ;-). De meeste waren 1.9 leasediesels met achteraf grote wielen, sideskirts en chipje ;-)
knapzuur zegt
Ik gok dat het ligt aan de dealer (locatie) waar je werkte want de meeste vroege modellen ’97-’99 reden toch echt rond met een “blote konten” zijkant zonder sideskirts want volgens mij zaten deze in een duurdere uitvoering Lusso en/of sport pakket en die waren vrij aan de prijs, seperate wielen was ook een “standaard” dingetje van dealers omdat ook die volgens mij in verhouding erg aan de prijs waren, veel met dubbelspaak velgen gezien in die dagen.
karhengst zegt
Goede herinneringen aan de 125d. Toch wel de leukste leasebak die ik heb mogen rijden vanwege de bezopen overdaad aan koppel voor een dusdanig klein karretje. En dat op de achterwielen middels een handbak.
Heb nadien ook nog normale diesels gereden, als een 320d en C250d. Fijne blokken en in alle opzichten meer dan genoeg vermogen, maar de loopcultuur is dusdanig anders dat ze gewoon tam voelen omdat een kickdown meer herrie dan vermogen produceert. Heb nu een C300d op de stoep staan en dit blok biedt ook precies weer dat genot wat een goede biturbo hoort te bieden: Koppel bij lage toeren in combinatie met een bijzonder lange adem.
ethylestra zegt
Ooit zon subaru boxer diesel gehad. Wat een brok ellende. Krukas was gemaakt van papier-maché
Stef zegt
Vroeger , mijn eerste grote liefde. Had vw golf kaalste langzaamste diesel. Ik geleend op stap met 5 vrienden Antwerpen koelslang kapot koppakking eruit. Liefje niet blij
eunosroadster zegt
Heb de 2010 “Mazda 3 (BL) 2.2 MZR-CD High Power GT-M Sportline” gereden (hele mond vol haha). Standaard 185pk, ECU geflashed naar 215pk, maar vooral een koppel was onvoorstelbaar. Eibach verlagingsveren er onder en een paar dikke RX-8 velgen… was een heerlijke kilometervreter. Bijzonder comfortabel en relatief zuinig. Bovendien erg veer ruimte voor een hatchback (daar kunnen weinigen concurrenten aan tippen)! Daarna plaats gemaakt voor een “verstandige” Qashqai met Renault-diesel (grootste fout ooit!). Inmiddels staat er weer een mooie Mazda 6 Sportbreak (in het mooie Soul Red) voor de deur met Sky-Activ 165pk, maar kan qua motor toch niet tippen aan de 2.2 MZR-CD HP